****Kesäkuun Kullanmurut 2011 - syyskuussa***

Heissan!

Tervetuloa uusille plussanneille ja Halinapille kiitokset päivityksistä :)

Tämä aika menee niiiin hitaasti!! Vaikka loppujen lopuksi aika kuluu kuin siivillä, niin nämä alkuviikot m-a-t-e-l-e-e!

Meillä on ollut yli pariviikkoa flunssaa, tiedä tässä nyt mikä oire kuuluu mihinkäkin "tautiin". Hajuaisti on tehostunut ja pientä huonoa oloa on havaittavissa, jos oikein kuvittelee ;)

Aurinkoista päivää kaikille!

Riksumi
 
Neuvolaan mulla on eka aika 26.10, hätähousuna jo piti sekin saada :) silloin ois viikot 7+4.
Kävin äsken myös ostamassa raskausmonivitamiineja, tuntui ihan hassulta. Nyt pienelle levolle, poitsu jäi vielä mummolaan hoitopäivän jälkeen, siel oli kuulemma parempaa ruokaa kuin kotona....

Bretagne ja pikkuinen 4+4.
 
Huomaan housuista, että vyötärö on vähän kasvanut. Onkohan se vaan turvotusta, vai olisiko tosiaan jo maha kasvanut... Jotenkin tuntuu tosi ihanalta kuitenkin, että vähän pömpöttää, kiva katsoa peilistä sitä pientä kohoumaa ja miettiä mitä siellä on. :)

kurkkunaamio ja pikkuinen 5 + 4
 
Jokohan sitä uskaltaisi liittyä mukaan kesäkuulaisten joukkoon.. Pelottaa niin älyttömästi, että menee kesken!

Olen siis 3-vuotiaan lapsen äiti Pirkanmaalta ja toinen olisi tulossa 7.6. Plussatestin tein viikko sitten. Takana yksi keskenmeno (viikolla 8) ennen esikoista, joka vieläkin raapaisee sydämessä.

Raskausoireita on, joka hieman huojentaa mieltäni. Alavatsa on turvonnut ja rinnat kipeät. Rintsikat ovat täälläkin olleet yötä päivää päällä =)

Olen kertonut raskaudestani sisaruksilleni, vanhemmilleni sekä ystävilleni. Tämä ihan sen takia, että viimeksi ennen keskenmenoa emme kertoneet raskaudesta kellekään ja sitten kun meni kesken, niin en pystynyt kertomaan aluksi asiasta kellekään ja jäin aivan yksin ajatusteni kanssa muutamaksi kuukaudeksi. Miehen kanssa toki puhuttiin asiasta, mutta se on eri asia, kuin varsinkin lapselliset naisystävät. Nyt siis ajattelen niin, että jos menee kesken, niin kaikki läheiseni ovat tietoisia, kuinka toivottu lapsi tämä on, ja kuinka paljon välitän jo sisällä kasvavastani ihmeestä. Jos siis menee kesken, riittää että saan halauksen, eikä minun tarvitse selittää asioita juurta jaksaen. Viimeksi kukaan ei edes ollut tietoinen, että yritimme lasta..

Kamalan vaikeasti selitetty, mutta halusin jakaa asian ja pelkoni täällä.. Masunkasvatteluiloa kaikille kesäkuulaisille =) Niin ja neuvolaan aattelin soitella parin viikon päästä sekä aluraskauden ultraan menen kunhan saan aikaiseksi ajan tilaamisen!

Mimossa ja Anselmi 5+0
 
Tervetuloa mukaan kaikki uudet :)!

Mulla onneksi ei ole sitä ruskeaa vuotoa enää viime viikon jälkeen näkynyt. Oireet on kyllä aika lieviä edelleen, lähinnä ällötystä silloin tällöin ja väsymystä sekä rintojen pistelyä. Ja kivasti naamakin alkanut kukkia, viime raskaudessa olin todellinen pitsanaama koko alkuraskauden, toivottavasti nyt ei tule sama...

Me kerrottiin jo heti alussa mun vanhemmille ja siskolleni, koska oltiin menossa viettämään yhteistä viikonloppua ja olisivat varmasti ihmetelleet että miksen ota viiniä ruuan kanssa. Samoin kerroin muutamalla läheisimmälle ystävälleni. Töitä kun teen kotoa freelancerina niin kerron asiakkailleni vasta siinä vaiheessa kun raskaus on jo yli puolenvälin.

Emily ja Sissi 6+0
 
Bretagne, täällä yks vielä hätähousumpi! :) Soittelin tänään neuvolaan ja sain ajan ens maanantaille (11.10), jolloin viikkoja omien käsitysteni mukaan 6+2...
Mut neukkatäti oli sitä mieltä, että parempi laittaa alulle nää neuvolakäynnit ajoissa, jotta saan np-ultranki ajoissa. Viimeks oli np 12+0 ja sikiö oli lakannut kehittymästä 6+?...
Tällä kertaa haluaisin vaikka parikin viikkoa aikasemmin tiedon. Ja tosiaan siksikin suositteli aikaista neuvolaa, kun ei tosta raskauden kestosta voida olla ihan varmoja.

Töissä kertomisesta on ollut täällä puhetta. Ite meinasin paljastaa asian aikaisintaan kun 12 viikkoa on täynnä. Tai tietty senki mukaan mennään, mihin tahtiin masu kasvaa =) Mut oon kyllä normistikin tällanen pikkasen pyöreä (BMI 26), että pömppis löytyy ihan normistikin... :LOL:

Mimossa-, tiedän mistä puhut. Mäkin oon nyt heti kertonu siskoille ja parille kaverille. Mulla siis km esikoisen jälkeen, viime kesäkuussa. Viimeks en kertonu ku yhelle kaverille ja sitte olinki aika yksin keskenmenon kanssa. Tosin, en kyllä kauheesti murehtinu sitä silloin, kun järki sanoo, että näitä käy vaan välillä. Osaan onneksi ajatella välillä aika objektiivisestikin. Mua suretti km enemmänki vasta sitten, kun ei uudestaan meinannut heti tärpätä, mut nyt sitte taas jännätään kuinka käy. Nyt mulla kyllä jotenki erilainen fiilis kuin siinä kesken menneessä raskaudessa...

neito84 + pikkunen 5+3
 
Kamala miten väsynyt ihminen voi olla.
Ihan järkyttävä väsy koko ajan, ei jaksais tehdä yhtään mitään..
Ja mahaan kyl koskee ihan koko ajan, toivottavasti tää ei oo mitään vakavaa. En mä edellistä raskautta enää muista, siitä on 5 vuotta aikaa...itse asiassa näihin aikoihin 5v sitten tein pojasta plussan :)
Pakko mennä taas hetkeks vaakatasoon.
 
Tervetuloa uusille minunkin puolestani :wave:

Bretagne minulla myös maha kipeänä vähän väliä ja itseäkin ihmetyttää, kun en myöskään muista viime raskaudesta. Minulla siitä kylläkin vain 2 vuotta :whistle:
 
KHJ
Heipat kaikille! Täällä uusi ilmoittautuisi tähän pinoon.

Synnytyssairaala tulee olemaan KAKS ja kolmas murunen olisi nyt kyydissä.
Plussasin nyt tämän viikon maanantaina.

On se vain kummaa vaikka tän on ennenkin kokenut niin silti se on aina yhtä jännää;)

Minulla alamahaa juilii melkein päivittäin ja kauhea turvotus alamahan seudulla jatkuu. Jospa tässä ei turpois heti alkumetreillä=)
 
KHJ, mitä tarkoitat alamahan "juilimisella"? Mulla on jotain ihmeellistä polttelevaa/kihelmöivää kipua/tuntemusta kohdun alueella. Mietin vaan, että mitähän se vois olla, kun en muista, että edellisessä raskaudessa olis moista ollut. Tuttuja vihlaisukipuja olen kyllä myös tuntenut ja ne kuuluvat kaiketi asiaan.

Musta kyllä myös jotenki tuntuu, että tää "vihlomistuntemus" on tullut ajoittain myös silloin, kun en ollut vielä plussannut? Mulla siis km takana ja mietiskelen kaikenlaista ja olen kenties vähän huolissani. Kipu/tuntemus ei ole voimakas, mutta kummiski. Mietin, että onkohan kaikki ok sen km jälkeen... Mulla kyllä menkat tulivat normaalisti km jälkeen.
 
Huomenta! Ja onnea paljon uusille plussanneille. Täällä ei ihmeitä oloja, tosin eipä viikkojakaan kuin 4+2. Toivon niin kovin ettei pahaa oloa tulisikaan. Sitä mietin, että mahtaako olla haittaa, kun neitiä(11kk) vielä imetän? En ole ollut ennen tämmöisessä tilanteessa, että näin pienellä ikäerolla "lisääntyisin".

Mua jotenkin "hävettää" töissä kertoa, hävetä ei ole oikea sana, mutta en osaa paremminkaan selittää... Kerkesin olla kuukauden töissä, kun testi näytti plussaa. Ja edellisen raskauden kohdalla maha alkoi kasvaa hurjaa vauhtia, viikolla 10 piti tilata jo uudet housut, ja olin niin pahoinvoiva, että minun oli pakko kertoa, ettei työkaverit ihmettele, kun säntään kesken kaiken vessaan... Eli ei tätä varmaan kamalan kauan pysty salassa pitämään...

Mulla kans mietinnän alla kuinka sinne sairaalaan mahtaa keretä... kolmonen tuli kolmessa tunnissa ekasta supistuksesta ja nelonen ei enää kestänytkään kuin 50min... Onneksi olin sairaalassa valmiina jo lapsiveden menon takia. Olen neljää lasta synnyttänyt yhteensä 14 tuntia, joillakin kun voi se yksikin kestää noin kauan...: / Tosin liian aikaista vielä edes miettiä moista.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille...
 
KHJ
Neito84minulla tosiaan tuntuu sellasta painon tunnetta tossa alamahan seudulla ja välillä jomottelee kuin menkkojen aikaan konsanaan. Toki jomottelu voi johtua siitäkin että juuri nyt pitäs ne menskut ollakin menossa. Minulla myös sellasta kovaa vihlontaa aina aika ajoin. muistelen et pikkukakkosen kanssa oli aika samanlaista.

Tämähän on ihan normaalia kun kohtu siellä hormoonien johdosta muuntautuu ja nimenomaan hormoonit aiheuttaa näitä tuntemuksia.

KHJ ja nyytti 4+1:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille munkin puolesta!!!

Mä en kestä tänä jatkuvaa pahaa oloa ja VÄSYMYSTÄ!!!!! :headwall:
No on ainaki toi paino tippunu kerranki, ku ei pysty mitää syömään! Kaikkee tekis mieli, mut ku sen sit saa tohon nenän eteen ni voi apua......yööööök!!!!

Eilen sain vihdoin ja viimein soitettua sinne neuvolaan ja sain ajan 18.10. ja sillon ois sit 8+1!!!

Töllerö: Tiedän tunteen, et "hävettää",... ite kans menin vasta tos elokuun puolivälis takasin töihin!!! Ja ei viimeks pysyny todellakaa salassa, ku alusta asti hyppäsin oksentaas jatkuvasti eikä nyt näytä yhtään paremmalta!!!

Mama ja Möykky 6+4
 
Täällä pientä yökötysällötystä ja eilen tuli vähän uloskin asti kerran. Syödä pitäis usein, mutta kun mitään ei tee mieli ja vaikea syödä tuolta 1,5-vuotiaalta salassa! Syön yleensä samalla kun sekin ja jos syön muina aikoina, niin se koko ajan kerjää makupaloja multa. :D Eikä viiti laittaa aina kattomaan piirrettyjä, että äiti saa syödä välipalaa rauhassa, enkä halua antaa pojalle ylimääräisiä välipaloja. En tiiä, mikä oli sellasta mukavaa ja helppoa ja ei-ällöttävää välipalaa... Pitäis varmaan olla kaapissa paljon kaikenlaista, jos edes joku maistuis! Ei edes suklaata tee mieli, vaikka normaalisti syön sitä joka päivä. Nyt ei puhettakaan...

Toistaiseksi kuitenkin ihanan lievää pahoinvointia, toivottavasti ei pahenekaan! Esikoisestakaan ei tämän kummempaa ollut.

Ihan hyvillä mielin mutta tietysti vähän jännittyneenä odotetaan ultraa, johon päästään viikon päästä!

-itkuiita-
 
Toistaakseni itseäni, Tervetuloa uudet odottajat! :flower::flower:

Töllerö : En usko, että imettämisestä haittaa olisi vielä näin alkumetreillä. Jotkut kyllä sanoo, että lapsi voi vierottaa itse itsensä tissistä, kun maito alkaa raskauden myötä maistumaan erilaiselta yms.

Omaa oloa: Ensimmäinen VTI päällä ja antibioottikuuri, toivottavasti ei nyt lykkää hiivaa heti perään :stick: Vatsaa ja selkää polttelee välillä toodella reippaasti, johtuuko sitten pissiitistä vai raskaudesta :confused:

En malttais odottaa, että ois jo sellanen kiva vauvamasu.. joo-o, älkää muistuttako tästä, kun olen 40+++ viikoilla enkä pääse kävelemään vaappumatta :LOL:
 
"hävettämisestä" töissä, samoja fiiliksiä. Vasta keväällä palasin kolmen vuoden hoitovapaan jälkeen töihin ja nyt olen "taas" raskaana. Jotenkin hävettää tai tuntuu "mitä ne siellä ajattelee kun kerron", vähän syyllinen olo. Toisaalta yritän itselleni muistuttaa, että en ole raskaana työpaikan kiusaksi, vaan siksi, että meidän perheeseen toivotaan kolmatta lasta, ja että se on ihan hyväksyttävää ja "normaalia".
Äklötystä havaittavissa lisää. Aamulla äklöttää ja iltapäivällä noin kolmen aikaan alkaa uudelleen. Oksentaa ei ole kuitenkaan tarvinnut vielä, ei ollenkaan niin voimakasta huonoa oloa ainakaan vielä. Esikoista odottaessa oksentelin aamuin illoin, enkä ollut kuitenkaan edes päivääkään raskauden takia pois töistä. Muistan että aamulla pahoinvointi loppui klo 10 aikaan ja illalla alkoi klo 18 aikoihin ja jatkui siitä siihen aamuun asti. Nukuin kuitenkin yöt läpeensä, koska olin niin väsynyt.
Välipaloina pidän mukana pillimehua ja muslipatukoita tms. "keksipatukoita". Niitä voi pitää kassissa mukana aina ja työpaikalla on varastot pöytälaatikossa. Suosittelen. =)

kurkkunaamio ja pienoinen 5+6
 
Otokka
Kurkkunaamio: Hauska juttu, ollaan molemmat 5+6 ja myös minulla tulee iso öklötys aamulla ja uudestaan sitten iltapäivällä kolmen aikoihin. Äsken meinasi tulla taas yökötysolo, mutta ehdinpäs juoda lasillisen mehukeittoa, joka tasasi olon :D. Paha olo on melko voimakasta, mutta onneksi vielä ei ole tarvinnut oksentaa. Tänään jouduin ensimmäisen kerran perumaan ratsastus-tunnin, kun yökötti niin paljon ajatuskin mennä pomppimaan sinne heposen selkään :x... Muuten olo on ollut oikein hyvä, ihan kuin turvotuskin rupeaisi laskemaan!

Sain vihdoin varattua neuvolan 27.10., jolloin on kasassa 8+5 (jos laskin yhtään oikein päässä, kun en jaksa hakea kalenteria...). Sitä ennenhän meillä on varhaisultra 19.10., jossa toivottavasti selviää jo jotain, ainakin onko pikkarainen mukana masussa :).
 
Iltaa
Sain varattua itselleni ultran kahden viikon päähän yksityisellä. Kamalan tuskaiset kaksi viikkoa tulee olemaan.. Toivon vaan, että pienen pieni sydän näkyisi silloin ruudusta.

Hyvin tutulta kuulostaa monien alavatsaoireilut. Täälläkin vatsaa "juimii" ja painontunnetta on. Edellisestä raskaudesta en muista vastaavanlaisia oireita. Ehkä sekin voi vaikuttaa, kun ikää on tullut enemmän ja oman kroppansa tuntee paljon paremmin, kuin neljä vuotta sitten esikoista odottaessa.

Hauskaa viikonloppua kaikille! T:Mimossa 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Täällä mennään oikeestaan ilman sen ihmeempiä mahatuntemuksia, ajoittain saattaa "kouria", mutta ei sen ihmeemmin. Väsyttää, huimaa, finnejä puskee ja mä HAISTAN KAIKEN! Näiden lisäks mielialat heittelee melkosesti, ja otan nokkiini tosi helposti:ashamed:

Päätin nyt lopettaa kuopuksen imetyksen, siitä tuli ikäviä tuntemuksia alavatsalle, eli vissiin aiheutti supistelua. Tyttö ei kovin hyvällä asiaa ottanut, vaikka sai lähinnä enää illalla tissiä..Eilinen oli jo vähän helpompi, mut ekana iltana raukka katsoi mua erittäin paheksuvasti ja kiukkuisena..Yrittipä puseron läpi päästä syömään jopa:rolleyes: kaippa se tästä, itelläkin vaan tuli hirmunen haikeus, vuoden kuitenkin imetin. Ilman raskautta mä varmaan olisin jatkanutkin vielä jonkun aikaa.

Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!

Harhis+Hippiäinen 4+6
 
Heipsn vaan kaikille :)

Jos mukaan sopii niin minä ilmoittaudun:) Plussa tullut 4.10 nyt olisi rv 4+6, LA 11.6 ja synnäri KOKS. Itse olen 28v ja tästä tulossa 2. lapsi.

Ihana lukea kun samanlaisia tuntoja näkyy olevan monilla:) Väsymys on ehkä suurin kiusa nyt, aamuisin pientä etomista, ja pitkin päivää nipistelee masussa. Yhden itkuhysteria kohtauksenkin tempasin ja todella ilman mitään syytä :D mies puhui vitsillä varpajaisista.... puuh... itkin ja nauroin, kun tajus itsekin ettei ollut itkuun syytä....Vähän inhottavampi oire on pirullinen ummetus :ashamed: ja ilmaa puskis joka välissä... Mie oon myös turvoksissa, ja housut ahdistaa, eli verkkarilinjalla, sama oli kyllä ekastakin mut ei näin paljon. Liekö kudokset höllempiä yhden lapsen jälkeen!? Neuvolaan soitin jo eilen hätäisenä ja kumma kyllä ottaa jo 21.10 ekan kerran(rv6+5) noh samapa tuo kai:) Vanhasta äitiyskortista huomasin että tytöstä oon käyny 5+5 eka kerran... yleensä kai se 8+ on ensikäynnin aika.

3D ultraan meinasimme sijoittaa, mies haluaa, tämä on siis hänelle esikoinen. Onneksi tuo neitokainen on kyllä aivan varmasti yhtä tärkeä hanelle:) Ladyvita Mama vitamiineja ostin lähinnä foolihappo mielessä, muutoin on niin hyvät veriarvot ollu aina, monipuolinen ruokavalio on sen taannut.

Onnea siis kaikille muillekin joilla on ihana odotus edessä, kesäkuussä kukoistaa :flower:
 
Otokka meillä on aikataulu aika samoin tosiaan, mulla on varhaisultra 20.10., eli päivää sun jälkeen!

Neuvolaan en ole vielä soittanut, jos tänään vaikka soittaisin, kun olen kotona vapaapäivää viettämässä, niin oisi kivempi soittaakin kuin töistä "kuiskutella" asiansa.

Kävin aamulla vaa'alla ja huomasin, että paino on noussut jo kilon verran. Olen kyllä vain tyytyväinen siitä, koska olen rimpuillut siinä vähän normaalipainon alarajoilla. Ja on tässä napostelu maistunutkin. Lakuja tekisi mieli mussuttaa, mutta niitä olen syönyt vain vähän, kun niitähän ei suositeltaisi raskaana olessa syötävän.

Mitä sellaisessa 3D ultrassa muuten näkee, mitä ei tavallisessa? Onko sellainen paljon kalliimpi? Onkohan sellainen Kela-korvattavaa? Ei taida ihan lähialueella olla kylläkään sellaista lääkäriasemaan, jossa moista palvelua olisi.

kurkkunaamio ja pikkuinen 6+0
 
Viimeksi muokattu:
Kurkkunaamio 3D ultra (oikeesti kai 4D) antaa tosi selvän kuvan, ihan kuin katselis oikeesti vauvaa :) googlaa kuvahaulla :) maksaa n 200 € meiltä Kotkasta joutuu Helsinkiin asti menemään mut siellä tulee käytyä muutenkin kun tytön mummo asuu siellä:) ja siinä on mahdollisuus saada video masuasukin tekemisistä :)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta ja tervetuloa kaikille uusille plussanneille :D

KHJ: Laitatko arvioidun la:n niin saan lisättyä sinutkin listaan?

Täällä eka neuvola on vasta 8.11 eli viikoilla 10+0. Miten ihmeessä te muut ootte saanu nlan noin aikaseen??
 

Yhteistyössä