** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** MAALISKUUSSA

Iltoja...

Ikäeroksi meidän naperoille tulee 2v4kk ja nyt oon totaalisen hukassa tarvittasko me niitä sisarusrattaita vai ei. Ääh, niin vaikee päättää. No, kai sitä alkuun pitää kattoo et pärjääkö ja ostaa sit tarpeen vaatiessa. Monet kun on kertoneet että ne jäi kuitenkin melko vähälle käytölle, mun tutut siis jne.

Sää on ollut mitä mainioin! Ihana auringonpaiste ja lämpötilat +5:ssä! Harmi vaan kun neiti sairastaa edelleen,niin ei päästä ulos. Huomenna jo käytän lääkärissä, on sen verrran pitkään jo jatkunut tuo :(

Memami: Sähän olis kans jostain Kokkolan likeltä? Miten, kuka lääkäri tekee teillä ultrat (jos siis lääkäri tekee) ja sisätutkimukset jne?

Nyt iltapalalle ja jos sitä töllöö kattelis tai lukis...

CanWen ja mökö 24+1
 
Canwen aivan, saat kuitenkin sitten ostettua jos tuntuu että tarvitset :) Ei siinä hoppu ole jos ei ole 100% varma niiden tarpeellisuudesta!

Mua vähän ihmetyttää, tuli Jorvin äippäpolilta lääkäriaika 18.3 perjantaille, eikä mitään selitystä :eek: Nla-lääkäri on kuitenkin muistaakseni 24.3, et ei se voi olla. Ja synnytystapa-arvioon toi on aivan liian aikanen. Nooh, täytyy huomenna soittaa sinne ja tiedustella :D

Huomenna verikokeisiin, kun mulla on rh-negatiivinen veriryhmä niin on sit näitä kokeita.

Oli muuten vesijuoksupäivä taas tänään, hyvää tekee x)
 
mary-jane aina otettu kaukalo pois autosta vauvoineen päivineen, hankalaa se vöitten kanssa temppuilu mut kaukalon kanssa kaupassa käynnit yms on tosiaan paljon helpompia niinku joku jo sanoki. nyt meille tulee telakallinen kaukalo ni helpottuu toi irrotus ja kiinnitys huomattavasti. kaukaloa ei kai muutenkaan suositella säilytettäväks autossa koska pakkanen ja aurinko haurastuttaa niin käyttöikä lyhenee.

otokka meitä vajislaisia on täällä useempiki. sulla ilmeisesti tsh siis noussu, paljos se on? uuien viitteitten mukaan 2,5 on yläraja ja jos yli menee niin hoidetaan mut tk-lekut yms ei tähän tautiin perehtyneet pitää viitearvojen ylärajana neljää, jossain jopa korkeempi ja se on ihan liikaa. varsinkin jos oireita on.ja raskaana ollessa tsh:n pitäs olla korkeintaan 1, mieluummin alle.

voi vittu en paremmin sano! :headwall: esikoinen rupes oksentaa saatanan perkele! :kieh: ei tässä muuten mitää mut mein piti pe lähtee kylpyläreissulle kahestaan mikä jo kerran on peruuntunu mun pahoinvointien takia ni eikö nyt just sit taas jotain :headwall: mä en jaksais nyt yhtää mitää yrjörumbaa, eka se siivoilu yms ja sit ku muut toipuu ni ite alotat :headwall: ei riittäs nyt paukut enää oksennella, ihan ku se alkuraskaus ei ois ollu tarpeeks :snotty::'(
 
Huomenia kaikille!

Loistava aihe tuo muumi, kun olen tässä jo alkanut miettimään esikoisen 2v synttäreitä vaikkakin ovat vasta toukokuulla, mutta meinasin, että meillä teemana olisi muumit. Jos tekis ainakin muumikakun ja tarjoilisi muumiastioista. Muumi-muffinivuoat olis kans kivoja, mistä mahtais löytää?

Naperon pää vissiin painaa koko ajan inhottavasti oikealle kylkiluihin, täytyy pitää ryhti niin ei tunnu niin ikävältä.

Jee, huomenna seurantaultra niin pääsee taas kurkkaamaan pikkuista ja tarkistetaan istukan tilannetta 4 viikon takaa...

Eipä tässä muuta kuin töihin hop!
 
Huomenia!!! :)

Mun mielestä muumit toimii aina, missä vaan, miten vaan :D Oon itte ihan hillitön fani. Voisin kanssa laittaa muumeja, mutta meillä on poitsun huone tommonen "viidakko" teemainen...

Selvisi se jorvin lääkäriaikakin, eli joku lääkärintapaaminen kuuluu täällä kuulemma suunniteltuihin sektioihin näillä viikoilla. Menenhän minä sitten... :)

Nyt verikokeisiin ->
 
Huomenet!!

Jessi : täyssympatia sinne jos teillä alko yrjörumba! on niin hanurista kyllä! jaksamista ja toivotaan että pääsisitte reissuun :)

Mary Jane : täällä tullukin jo hyviä vinkkejä kaukaloon niin jos miehesi ei halua sitä vyö rumbaa ja autolla paljon liikutte niin kannattaa kyllä valita se jalustallinen malli.Lapsi kulkee paremmin kaukalossa kun että siirtelis kaukalosta vaunuihin tmv. Ja siinä ei telakallisessa mallissahan joutuu aina silti vyöt avaamaan vaikka ottas pelkän vauvan siitä pois.. :)

Huonosti nukuttu yö takana ja vähän ramasis.. kohta tytön kanssa kaupunkiin ja lääkäriin keuhkokuviin ja verikokeisiin..saas nähä millanen huutokonsertti tiedossa :D

Ruokana tänään nakkikastiketta+peruna/makarooni ja salaattia. Tuo siis päivälliseks ja lounaaks haukataan ehkä kaupungissa tytön kanssa jotain.

Kaupunkireissulla vois samalla poiketa h&m:lla jos olis jtn kivaa mammavaatetta :)

Perdy 27+0
 
Virallinen torstai päivitys rv 26 alakaa. :heart:

Muumit on kyllä pop, ite tykkään ja tuo esikoinen tykkää.. Meillä on paljon muumi astioita, mukit on mun suuret aarteet. :) joita saa vaan juhlapäivinä käyttää! ;)

mutta en nyt jaksa muuta rustailla, väsy huoooh! :) nyt aamupalalle..
Kalinka mustikka jugua & karjalanpiirakkaa :p

mmilia ja 25+0
 
Hiq
Mary Jane : täällä tullukin jo hyviä vinkkejä kaukaloon niin jos miehesi ei halua sitä vyö rumbaa ja autolla paljon liikutte niin kannattaa kyllä valita se jalustallinen malli.Lapsi kulkee paremmin kaukalossa kun että siirtelis kaukalosta vaunuihin tmv. Ja siinä ei telakallisessa mallissahan joutuu aina silti vyöt avaamaan vaikka ottas pelkän vauvan siitä pois..
Joo ja on paljon mukavampi siirtyä paikasta paikkaan kun ei tarvitse vauvaa herättää nostamalla pois kaukalosta. Meilä oli/on travelsystemi ja se on aivan :heart:. Haaveilen nyt kun auto on vaihtunut että vinguttelen visalla vielä sen Isofix- alustan...

Osku sai juuri 2v lahjaksi polkupyörän, sellaisen apupyörällisen jossa takana se työntötanko. Meinaan varmaan kesän liikkua pikkuvauva liinassa ja poika pyörällä. Me saatiin siskoltakin käytettynä se seisomalauta vaunuja varten muttei tuo käynytkään Gesslienihin kiinni.

Kelan nettipalvelusta kurkkasin että äippatuet on myönnetty eilen! -nyt tarvii tehdä reissu Ikeaan ja hakea Essille oma vaatehylly (sellainen Antonius-kosrisysteemi) niin sa sitten vaatteet siististi :) Osaakos joku sanoa että miten nuo tuet menee, kun olen äippälomalla ja isompikin on sitten kotihoidossa- saakonko pojusta vielä jotain kodinhoidontukea tms?

-Hiq
 
Hiq- valitettavasti kotihoidon tuki tippuu pois. Itselläni sama tilanne. Meillä kans esikko täyttää toukokuussa 2v ja pyörä olisi haaveissa. Mietein vain, että mahtaakohan sillä vielä ensi kesänä tehdä mitään? Joko ne nyt noin pienenä aloittaa? Seisomalaudalla kanssa ajattelin aloittaa, josko pärjättäis ettei tarttis vähäksi aikaa tuplakiesejä ostaa. Kantoliinaa en osaa käyttää...

*piru tätä iskiaskipua, muuttui eilen illalla taas ihan kaameaksi ja hirveät liitoskivut heti aamulla sängystä noustessa*
 
haippa1 ja Hiq- kyllä mä ainakin saan kotihoidontukee jo nyt tosta alle kouluikäsestä vaikka on pienempi tullu taloon? Ja mun mielestä kyllä tulee kht myös pikkuisen syntymän jälkeen. Mitkä olis muka perusteet että siä ei maksettaisi?
 
"Vanhempainpäivärahakauden aikana voidaan vanhempainpäivärahan määrästä riippuen maksaa perheelle kotihoidon tukea, jos perheen muu alle kouluikäinen lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa." tossa suora kopiointi Kelan sivuilta..ja tässä linkki

Kela - Vanhempainraha

Eri asia tietty onko niin isot tulot ettei sen takia sit saisi.
 
hiq kh-tuki joo loppuu mut saat sitä sisaruslisää esikoisesta kun alle 3-vee.

olipas kiva yö :headwall: poika oksenteli tunnin puolentoista välein ja vika ykä lens neljältä enkä mä tietty sitä ennen saanu nukuttua yhtään : / voitte kuvitella paljon tuli pyykkiä yön aikana ku aina ei vatiin osunu vaan kaik yrjöt patjalle :kieh: nyt poika kyllä ihan normi, ei oo oksentanu ja juomajugurtin ja mehua otti aamulla ja jaksaa hyvin touhuilla et jospa tää oli tällänen nopee vaa. nyt ootellaa sit et kuka seuraavaks...

perdy kiitos :) vihoviiminen tauti tosiaan!

kantoliina on kyllä huippukeksintö! meillä ainaki toimi tosi hyvin ja nuorempi viihty siinä hyvin. itellä jäi kädet vapaaksi touhuilla muuta ja sit nukutin esikon vaunuihin sillee et vauva oli kantoliinassa. käpyteltiin ympäri ämpäri ja molemmat nukku :)

jessi ja pikkuj 24+6
 
harhaanjohtaja mä en saanu esikosta kotihoidontukee, mut kotihoidontuen hoitolisää? tai joku tällanen niin sain 70euroa pienemmän vanhempainrahakauden aikana. se lisä on tuloista riippuvainen. mä oon aina saanu miniminä ton äippärahan joten tosiaan ois tarvetta kotihoidontuelle.
nyt kun luin kans tost kelaoppaasta et voi saada samaanaikaan, niin mietin et onkohan siihen tullu joku muutos? koska sillon ku pikkanen synty, vuonna 2010 tammikuussa- viimevuonna siis, niin sillon mun mielestä luki ihan selvänä jossain et kotihoidontukea EI VOI SAADA kun on vanhempainpäivärahalla. eli en todellaka tiedä tuleeko sitä sit nyt vai ei.. oon ihan pihalla noist kelajutuista. Peruste sille oli se- kelan työntekijältä kysyin- että joku on tuola eduskunnassa niin päättänyt ja he eivät tiedä minkätakia niin on ja niin se vaan on ja pysyy kunnes lakia muutetaan.
Eli ei sanonut mitään ns. syytä miks kotihoidontuki lakkaa vanhempainrahakauden ajaksi. -.-

mut katotaan nyt kunhan ne päätökset tulee et saanko sit ees sitä hoitolisää/rahaa vai mikä onka nimeltään.. kotihoidontukeakin kun kerta voi saada ni mimmosetha siin on ne tulomääritelmät.. hmh.

no sitä kummepia miettimättä, jos päätös on jotenki nii sekava etten tajua niin marssin kelaan ja pyydän selittämään tarkemmi et kuka sitä voi sit saada jne, koska sillo ku kakkone synty niin tulot ei meillä tosiaan ollu ees sen verra mitä ne on siin minimis et vois saada täydet..

lakkasin just kynnet ja oottelen et reilu tunnin pääst tulee kaveri ehkä teelle :) meille piti aamustaki tulla vieraita mut ne peru :<

nyt meen kelan sivuille ihmettelee.

P & R 23+1 :>
 
Vanhempainpäivärahat (erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha) eivät välttämättä estä kotihoidon tuen saamista, jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia. Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus. Kela ei maksa hoitolisää, jos sen määrä on etuuksien yhteensovituksen vuoksi alle 16,81 e/kk.

tommone teksti löyty kelan sivuilta. eli hoitorahaa ei saa jos lapsia ei ole montaa. ja sitäkin saa vaan sen verran minkä verran se menee vanhempainpäivärahan yli, eli vanhempainpäiväraha miinustetaan suoraan kotihoidontuen hoitorahasta. hoitolisää voi saada kyllä mut sitä saa vaan yhdestä lapsesta ja se on tuloista riippuvainen. Kielen valinta tos linkki laskuriin, jolla voi laskee paljon sitä saa. Ite sain tulokseks 115euroa ja mulla on kaks alle kouluikästä sit vauvan lisäks, joten ei se kovin paljon ole..
 
Viimeksi muokattu:
toi kela on kyllä yks vammalaitos, kaikki pitää tehä ihan helvetin vaikeeks :headwall: siis tossa pupeltajan tekstissä sanotaan että ei estä kotihoidontuen saamista mut kuitenki siinä puhutaan sit vaan siitä hoitorahasta et sen saa jos ja kun jotain. no mulle toi ei enää oo ajankohtanen ku ei oo alle 3-vuotiaita mut sit äitiysloman jälkeen tulee sit taas noi kh-tukijutut ja kuntalisän hakemiset, ei jaksais ainaista paperisotaa.

poika oksenti heti ku yritti vähän syödä eli ei kestä maha vielä kiinteetä evästä. mitäköhän sille syöttäs, jotain mehukeittoja tai kiisseleitä?
 
pupeltaja toi ei suostu sitä juomaan mut siinä gefilus-keitossahan on muistaakseni mustikkaa ja jotain muuta. sitä taidanki ostaa ku siinä on ne maitohapotki. maitohappobakteereita pitää kans ostaa lisää. mut kiitti vinkistä :) toi mehujäätelö ainaki maistuu :D niin peestä tää tauti ja nyt varsinki ku se uhkaa mein reissua : / ku ei noita hoitajia joka oksalla kasva.
 
meillä ku oli oksutautia niin alotettii kiinteet sillon banaanilla ja sit ihan vaa paahtoleipää missä pelkkää voitapäällä, ei paahdettuna vaan tavallisena vaan. se on niin helposti sulavaa.
mut mustikan pitäs rauhottaa sitä vatsaa ja voi olla et se sit pysyis jos sen sais vaa alas menemää :> mut ehkä sit toi gefilussoppa toimii :) tsemppiä! ja toivottavasti nyt reissu kuitenki onnistuu!
 
jessi : meillä parhaiten likalla pysy sisällä ja yleensäkin maistu taudin aikana just noi gefilus sopat, vauvojen hedelmäsoseet ja pillimehut. Mut on kyl kurjaa kun ei mikään oikeen maistu tai sit on kauhee nälkä koko ajan ja mikään ei sisällä pysy :(
 
Skädäm mammat :)

Tsemppistä Jessille + poppoolle, varmaan ollut aika härdelliä!

Kantoliinan puolesta liputan minäkin. Mä en tiedä mikä tän mallin yleisnimike on Oliivin vihreä kantoliina orgaanista puuvillaa | Sannas.fi mutta tämmönen oli esikolla käytössä aina johonkin 11kk ikään saakka. Toimi hitsin kivasti varsinkin kun halusin mennä metsään lenkeille koiran kanssa ja muutenkin. :) Tälle vaapulle ostan vielä yhden kaveriksi, oon niin turhamainen että haluan pari värivaihtoehtoa :) Olemassaoleva on mustavalkoinen ja nyt mietinkin kaakaonväristä tai oliivinvihreää :)

Tänään tosiaan käyty verikokeissa, suju sukkelasti, hyvä Jorvin sairaala! :D
Ruokana oli itsetehtyjä broileripyöryköitä ja täysjyvä pastaa (lounas) ja päivälliseksi kanaa chop suey + riisi. Eli siis päivän vihannekset tuli jälkimmäisen ruuan mukana nautittua x)

Nyt mies lupasi antaa mun löllötä sohvalla loppuillan ja hän on poitsun kanssa ja vie koiraa. IHANA :heart:

-tintsu + HeviKumpu vol2
 
Otokka
Jessi75: Mun arvot on pyörineet 2,5 ja 3,0 välillä. Saattaapa olla, että ne pistää mulle lääkityksen päälle, höh : /. Joudunkohan jatkamaan lääkitystä raskauden jälkeenkin...

Otokka ja MunamiesPikkarainen 26+5
 
kiitos tsempeistä ja vinkeistä tähän ykätautiin. poitsu ollu suht pirtee, välillä huono olo iskeny mut ei oo oksentanu onneks. soppaa otti lasillisen ja jugurtin. mehujäitä kans menny pari ja useempi pillimehu. juomisesta oon huolehtinu ja onneks nyt ei oo ykäillykkää ni ei oo kuivumisen vaaraa niin paljo ainakaan. toivotaan et huomenna olis vielä parempi ja me muut säästyttäis. reissuun nyt ollaan kuitenki lähössä ku sit vituttais jos ei tultaiskaan kipeiks ja reissu peruttu, uusintamahdollisuus kun on kortilla ja vaikee toteuttaa.

suski eikös meillä ollu la samana päivänä vai muistanko nyt väärin? listassa oot 19. päivä :confused: ja jos oot 17.pvä niinku muistelen ni me poksutaan vasta huomenna :whistle:

otokka mulla ei oo tietoa noista raskauden ajaksi annetuista lääkityksistä et miten jatko sitte. kaiketi jos arvot ei pysy alhaalla ni sit lääkitys jatkuu. toivottavasti saat lääkkeet koska aika korkee toi tsh on raskausajan arvoksi.
 

Yhteistyössä