***KESÄKUUN KULLANKERÄT***kesäkuussa

Sydänkäpynen: Toivotan että enteilisi tositoimia =)

Mulla on tota limatulppaa tullut viimeiset 3 viikkoa, eli kyllä siellä kohdunsuulla varmaan jotain vähitellen tapahtuu. Mutta kyllä on muuten menneet pieleen nuo neuvolaterkkarin ennustukset: limatulpasta piti mennä 2 pvä synnytykseen, ja kiinnittymisestä 2 vko. Juuh. Ei oo kumpikaan pitänyt paikansa, kuten varmaan huomaatte. Niin ja viimeks yläverenpaine oli koholla, sanoi että se enteilee synnytystä. Daa, ihanko totta. Enkä oo vasta kun viikolla 40 ja risat :whistle:
 
Täälläkin kokonaisena vielä :headwall: Ja aattelin olla ens kesään asti... :headwall: :headwall: |O Kaikki muut lapset on syntyneet jo ennen näitä viikkoja, mutta tämä ei tajua syntyä.

Onnea kaikille vauvan saaneille!!! :flower: :flower: :flower:

kyllästynyt ja väsynyt hankku 38+3
 
Kerkesin rustaamaan aika pitkän stoorin sunnuntain kulusta. Lukekaa kuka jaksaa ja ehtii, ja ketä kiinnostaa... (pohjatietona että neuvolan mukaan vauva on ollut RT viimeiset 12 raskausviikkoa, eli aina kun on neuvolassa käyty, niin pää alaspäin KUULEMMA on ollut. Leikkauksen tehneen lääkärin mukaan vauva ei ole voinut kääntyä viimeisten päivien aikana, oli niin iso että olisin kyllä tuntenut sen ja se olisi tehnyt todella kipeää! Ja vauvan pään muoto kertoo ja pidemmästä perätila oleilusta...)

Sairaalaan lähdettiin sunnuntaina puolenpäivän jälkeen kun lapsivedet meni - oltiin pihalla auringossa makoilemassa badenbadeneissa ja lueskeltiin lehtiä kun housut alkoi kastua... aattelin että nyt tuli pissat housuun, enkö pysty muka pissaa pidättämään. Alkoi lurahdella lisää ja kun nousin ylös, tuntu että sitä tulee ihan litratolkulla. Miehelle iski ehkä pienoinen paniikki, "pitääks meiän nyt mennä?" "mitä mä voin tehä?" jne jne. Mua vaan nauratti sen panikointi ja lähin suihkuun, mitään kipuja ei ollu ja ensimmäistäkään supistusta en ollu tuntenu. Edellisen yön särki vaan kauheesti alamaha ja -selkä. Ja limatulppakin tuli tuon lapsiveden mukana, SEN TUNNISTAA kyllä. Mulla ei irronnut sitä etukäteen ollenkaan. Vettä tuli koko ajan lurahdellen ainakin tunnin ajan jonka jälkeen alkoi rauhoittua.

Noh, kun päästiin sairaalaan, ehkä joskun yhen aikaan otettiin vauvalta sydänkäyrää puolentunnin verran ja hän voi masussa oikein hyvin. Sen jälkeen kätilö alkoi tunnustella vauvan asentoja masun päältä ja alkoi ihmetellä että ompas kyllä luiseva peppu kaverilla... Lähti hakemaan ultralaitetta ja senkin jälkeen vielä epäili että mites mahtaa asiat olla ja haki paikalle lääkärin. Totesivat, että yllätys yllätys, vauvapa onkin perätilassa!

Noh, siitä lähtivät suunnitelmat menevään ihan uusiksi. Lähdettiin ultraamaan "paremmalla" laitteella, jotta saataisiin tarkempaa tietoa vauvan koosta ym. Vauvan painoarvioksi saatiin noin 4000g +/-500g. Monta kertaa lääkäri otti mittaa vauvan päästä ja pähkäili että mitä tehdään. Vauvan pään mitta ylitti hilkulla jonkun senttirajan, jonka ylittyessä vauvaa ei ole suositeltava synnyttää alakautta, vaan se on leikattava. Lääkäri kävi juttelemassa asiasta vielä toisenkin lääkärin kanssa ja tuli kertomaan että myös toinen lääkäri oli sitä mieltä että vauvan ja ensisynnyttävän äidin kannalta paras vaihtoehto on nyt sektio. Lääkäri kysyi mitä mieltä olen asiasta tai olenko kauhean pettynyt, jos näin tehdään. Totesin vain että jos se on paras vaihtoehto heidän mielestään, se on paras vaihtoehto myös mun mielestä.

Leikkausta ennen pitäisi olla syömättä ja juomatta kuulemma vähintään 6 tuntia - onneksi oltiin viimeksi syöty aamulla 9 aikaan eikä sen jälkeen juotukaan kun vaan lasi vettä, niin päästiin heti valmistelemaan leikkausta varten.

Pää oli ihan pyörällä kaikesta enkä osannu oikeestaan aatella mistään mitään, kaikki tapahtui niin nopeesti. Kärvistelin alavatsakipujen kanssa (ehkä ne oli niitä supistuksia tai sitten jotain muuta, en tiiä mutta tuskaa teki) ja samalla kätilö teki leikkausta edeltävöt valmistelut.

15.30 mut vietiin sektiosaliin, isä ei tullut sinne mukaan. Mä päätin sen puolesta että ei todella tarvi tulla, selvii pienemmillä traumoilla :) Pärjään siellä kyllä.
Siellä laitettiin epiduraalipuudutus ja spinaalipuudutus. Hereillä olin koko leikkauksen ajan ja tuntu että nyt ne muuttaa kyllä kaikkien mun sisäelinten järjestyksen, mutta kipuja ei onneksi ollut yhtään.

Vauva saatiin ulos masusta 15.55 ja pikapikaa se vietiinkin jo johonkin muualle kun ei hän parkaissut ollenkaan. Kukaan ei ees kerinnyt kertoa/katsoa oliko tyttö vai poika. Hetken päästä mustatukkaista tyttöä tultiin näyttämään äidille, keuhkoissa oli ollut lapsivettä jonka lääkäri oli käynyt imemässä pois... Olin oikeesti koko ajan vähän pihalla, en kerinnyt pelkäämään mitään tai ajattelemaan mitään muutakaan. Just ja just tajusin sen että jaahas, vauva on nyt sitten syntynyt. Ja jälkiviisaana voi todeta että sektio päätös oli aivan oikea. Napanuora oli vain 30cm pitkä, joka ei todennäköisesti olisi riittänyt siihen että hän olisi päässyt ulos asti alakautta. (normaali napanuora on kuulemma väh. 50cm pitkä)

Puolisen tuntia mua parsittiin kiini ja puoli viideltä siirrettiin heräämöön ja siitä kahden tunnin päästä osastolle. Josta alkoikin muutamien päiviä kestänyt tuskien taival. Maanantai ja tiistai oli jotain aivan tuskaa kaiken suhteen, keskiviikko alko olla jo vähän valosampi päivä. Tyttö huus monena iltana äänensä käheeksi ja oli aika avuton olo, kun ite ei pystynyt ja saanut tehdä mitään. Hoitajat tunnistavat jo kaukaa että siellä se peikkotyttö taas huutelee... ja utelivat mistähän tyttö on perinyt temperamenttinsä. Kaikki piti tapahtua aina nyt ja heti tai oli hillitön huuto päällä, joka ei meinannut lakata sitten millään.

2 vuorokauden ikäisenä tehtävässä lääkärin tarkistuksessakin löytyi "vikoja" ja kolmena peräkkäisenä päivänä tyttöä tutki 3 eri lääkäriä ja 2 eri kirurgia. Sydämessä oli sivuääniä ja lonkissa epäiltiin löysyyttä, naksuivat ja paukkuivat mutta pysyivät kuitenkin paikoillaan. Tavanomaista kuulemma perätilassa olleille vauvoille. Kirurgit päätyivät kuitenkin lopulta siihen että lapsen lonkat on oikein hyvässä kunnossa ja hoitoihin ei tarvitsen ryhtyä.(se olisi tiennyt 8 viikon lastahoitoa vian korjautumiseksi) Sydämen sivuäänetkin korjautuivat kolmantena päivänä.

Torstaina vauvalla oli siis "terveen paperit" ja äitikin voi jo olosuhteisiin ja edeltäneisiin toimenpiteisiin nähden loistavasti, joten perjantaina päästiin vihdoinkin kotiin.

Kotona päivät ja yöt on menneet tähän mennessä todella hyvin - paremmin kuin yksikään yö tai päivä sairaalassa. Ja isi on kyllä auttanut mua hirveesti kaikessa... nostelee vauvaa aina yöllä syömään ja sitten taas takaisin omaan sänkyynsä kun on nukantanut. En meinaan pääse sängystä ylös ilman apuja :( Sairaalassa oli niin kova patja että pääsin pungertamaan ylös, mutta kotona sänky upottaa niin paljon että ei siitä saa tukea yhtään kun koittaa vääntäytyä ylös. Mutta eiköhän sieltäkin joku päivä nousta jo paremmin ilman apuja. Ja koska vauva on painavinta mitä saan tällä hetkellä nostaa, niin iskälläpä on paljon paljon hommia...

MUTTA TÄSSÄ SIIS PIENI KERTOMUS SIITÄ ETTÄ KAIKKI SUUNNITELMAT VOIVAT MUUTTUA TÄYSIN SIITÄ MITEN ON KUVITELLUT KAIKEN MENEVÄN! Sairaalaan mennessäkin oli vielä puhetta kätilön kanssa että koska supistuksia ei vielä kunnolla ole, meidät lähetetään osastolle odottelemaan että synnytys käynnistyy vesien menon jälkeen... Mutta kun löytyi siis yllätyksenä lapsen perätila, suunnitelmat heittivät häränpyllyä ja kaikki meni pienessä ajassa ihan uusiksi.

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin
:heart:

Ja siis ihan luksusta olla kotona! Kaikki sujuu 100 kertaa paremmin kuin sairaalassa ollessa.

:hug: kaikille sitä tarvitseville!

NASU-masu ja peikkotyttö 7vrk
 
Huh! Olipa melkoinen synnytys NASU teillä! Onneksi kaikki kuitenkin lopulta hyvin. Tosi kumma, että neuvolassa on tunnustellut väärin tuon vauvan asennon. Tässähän alkaa itseä hiukan pelottaa, että miten päin se vauva sitten todellisuudessa siellä vatsassa on. Mitenköhän tavallista tuo muuten mahtaa olla, että on väärä arvio...?
 
Nasun kertomus muistutti todellakin siitä ettei kaikki voikin mennä ihan eri tavalla, Onnea peikkotytöstä :flower:

Täällä tosiaan tuli eilen kivuliaita ja erilaisia supistuksia mitä aikasemmin. Noin 2,5 tunnin ajan tuli säännöllisesti 4-6 minuutin välein ja sitten ne vaan laantuivat :/ Mieli vähän maassa kun ajattelin, että nyt tässä pääsee synnyttämään vaan ei! Yön nukuin ihmeen hyvin mutta nyt on silti ihan tosi tööt olo. Täytyy tässä levähdellä tämä päivä.
 
viime sunnuntaina 8.6 klo 16:20 syntyi meille pieni poika. Kokoa hällä oli 3520g ja 49cm. Tiistaina kotiuduttiin ja kaikki sujunu hyvin :) Pikkanen on vieny kaikkien sydämen ja on isojen veljien ja siskon silmäterä :)

Hande ja Poika 1vko
 
Onnea Nasu-masulle tytöstä :flower: Handelle :heart: myöskin onnittelut! Kuulostipa rajulta kokemukselta, mutta onneksi kaikki hyvin :)

Täällä ei mitään uutta.. Veljen/vanhempien asunnossa viemäritukos ylemmässä kerroksessa (kerrostalossa toisen ihmisen asunnossa), siellä on ollut koko viime yön imurit, kuivarit ja 10 ihmistä hoitamassa ****ia pois lattioilta. yök! Joten täällä on ns. base camp kunnes haju lähtee ja korjaus etenee.

Nyt jatkamaan.. (MÄ JÄÄN TÄNNE KOHTA YKSIN! :eek:

ELppa & Antsa 41+5
 
Onnea Handelle ja perheelle pikku prinssistä :flower: :heart:

Elppa: nyt en jaksa lähteä selaamaan ketjua, mutta oliko sulle jo käynnistyspäivä lyöty lukkoon vai oletko vasta menossa yliaikasuuskontrolliin ensi viikolla? Sulla kun alkaa tosiaan viikot olemaan täynnä. :/ *muoks* ei kun maanantainahan sulla vasta on tuo kontrolli. Saas nähdä käynnistävätkö samantien. Hui! :hug:

Aika jännä juttu muuten, että tasan puolet nyt syntyneistä on tyttöjä ja puolet poikia. Pohdittiin just joku aika takaperin kavereiden kanssa, että miten tuo luonnon systeemi on mahdollista, että naisia ja miehiä on olemassa aika lailla saman verran.... ettei synny esim. 90% tyttöjä ja loput 10% vaan poikia. :/
 
ONNEA NASU-MASULLE!! :flower: Ja kiitos, kun jaksoit kirjoittaa synnytys tarinasi. Sita oli kiva lukea, vaikka se ei suunnitellusti ollut mennytkaan. Onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin ja olet saanut pikkusen kotiin. Toivotan myos sinulle pikaista kuntoutumista!!

ONNEA myos HANDELLE pikkuisen pojan johdosta :flower: Myos sina olet nyt sitten ansioituneesti suorittanut raskaus urakkasi :heart:

Toivottavasti multa ei jaanyt ketaan muutaa nyytin saanutta huomaamatta!

Sydankapyselle, Onnittelut supparista =)

Taalla ollaan kanssa edelleen yhdessa kasassa. Eillen kokeilin suunnilleen kaikki poppaskonstit maan paalla, joiden sanotaan mahdollisesti auttavan supistuksiin ja nopeuttavan synnytyksen kaynnistymista. Ja blaah ei mitaan tehoa! Otin jopa kylma-kuuma suihkun ja siitakaan ei mitaan tehoa. Et kyl se nyt on vaan uskottava, etta se vauva tulee vasta sitten, kun itse haluaa :LOL:

Tanaan kavin sitten heti aamusta hietsun kirppiksella ja norkoilin siella melkeen 3 tuntia, eika tunnu missaan. Et kylla taallakin nyt on vaan suosiolla asennoitava siihen, etta yli mennaan!

Hyvia vointeja kaikille.

 
Onnea Nasu-masulle!! :flower: Jännittäviä tilanteita tuohon pikkuneidin maailmaantuloon onkin liittynyt, onneksi kaikki meni lopulta hyvin =) Tuli ihan mieleen mun esikoiseni tuosta sun kuvauksesta, hää oli kans laitokselta asti ärhäkkä ja kovaääninen heti-mulle-kaikki-tänne-nyt-tyyppinen pikkuakka :D

handelle myös onnea pojanpallerosta! :heart:

Odotusta, odotusta täälläkin... Appivanhemmat olivat täällä viime yön ja lähtivät just Tampereelle rippijuhliin, niiden jälkeen tulevat takas tänne ja yöpyvät seuraavankin yön meillä. Kuulemma siksi, jos vauva syntyy laskettuna päivänä :D Joopa joo...

Tiivarin pohdintoihin liittyen... On se kyllä jännä tämä luonnon nerokkuus siinäkin, että molempia sukupuolia syntyy normaalisti hyvin tasainen määrä, elleivät ihmiset sitten mene puuttumaan tasapainoon esim. abortoimalla ei-toivottua sukupuolta edustavia sikiöitä :( Luin joskus, että sota- ja muissa kriisitilanteissa syntyvien poikalasten määrä lisääntyy, mikäli kriisitilanne kestää n. vuoden tai yli. Ilmiötä ei osata selittää...

Kylkiluu 39+6
 
no huhhu, 1½h kovan/kipeän supparin välis, eli ei ainakaan viel mitään hätää...
Täällä saataa vettä.... =)
Me mennään mun mummon luo syömään maitoperunoita, voi että ne on niiiiiiiin hyviä!!!!!! Tulikin heti nälkä ku niitä ajattelin... :D

Ilmottelen jos tai kun supparin väli tihenee... :kieh: :LOL:
 
Onnea Nasu-masu,Velv ja Hande!

Me tosiaan mentiin ristiin velvin kanssa,kun te tulitte,niin me lähdettiin :) Ne ei muuten enää pidä, ainakaan naistenklinikalla, kauan osastolla.Meidänkin neiti oli sen 1,5vrk kun päästiin jo kotiin.Vähän jännitti kun esikoinen oli kuitenkin sen 4vrk ennen kun kotiuduttiin.
Hirveesti vielä haleja kaikille masujen kanssa oleville :hug: :hug: Ja tsemppiä tulevaan!
Se voi tulla hyvinkin yllättäen se lähtö...

Bamse ja tyttö 5vrk
 
Huoh! Ilmouttaudun vielä kasassa olevaksi! Huomaa kyllä miten pääkoppa yrittää käsitellä sitä huomista käynnistystä, näin unta että oli menny jo 30 päivää yli lasketun ja hoitajat haastatteli miuta kysellen ihme kysymyksiä kuten sitä miksi välillä meikkaan ja kuinka pitkiä lenkkejä välillä teen ja missä asussa sitä sitten tuolla ulkona vedetään. Sitten saivat selville etten kovin paljoa liiku ja alkoivat epäröimään että pitäskö sitä vauvaa ollenkaa sieltä mahasta miun armoille päästää :headwall:

Paljon onnea Nasu-masulle ja handelle nyyteistä :heart: :heart: :flower: :flower: Onnneksi nasunkin perheellä loppujen lopuksi kaikki hyvin!

Mut joo tänne ei siis koko raskaden aikana oo tullu limatulppia eikä napakoita supistuksiakaan, vaan niitä harjotuspaskeita jos suoraan sanotaan. Tänään siis viimeinen päivä kotona kasassa (ellei ne jostain syystä häädä miuta sittenkin kotiin huomenna!) Paniikki alkaa nostaa kyllä päätää, sen verta kauhistuttaa, jännittää, odotuttaa huominen!

Vieläkös kengu ja rakkis on kasassa huomista varten?

Menhit ja Ella(viljami) rv41+6 |O
 
Menhit: Onnea matkaan huomiselle! Jos ei nyt tanaan pikkuinen paata tulla itsestaan, niin huomenna sinulla sitten alkaa urakka ja pian on sinullakin nyytti sylissa. Tulethan sitten heti, kun kynnelle kykenet kertomaan meille, kuinka kaikki sujui.
 
Morjesta =)

Mietiskelin tuossa että jos polille lähtee näytille, ottaako ne aina sen polimaksun? Ei sillä että se nyt kauheesti haittais, täytyyhän sitä mennä jos siltä tuntuu, mut mietiskelin vain.
Tiistaina on laskettu aika :heart: ja keskiviikkoaamuna heti kontrolli. Jänskättää se kontrolli kun saattavat käynnistää jo samana päivänä =)

G: oon syöny viikon ajan maitohappobakteeritabuja...

Di 39+5 =)
 
Mulla on muuten ollu ihan kamalat alaselkäkivut muutaman päivän, siihen auttaa vähän lämmitettävä viljatyyny ja riittävä lepo. Iltaisin se yltyy aina ja on vaikea saada unta. Hassua että masua supistelee tuon tuosta, mutta se kipu on vain alaselässä. Onko muilla tällasta?
 
Tsemppiä Rakkikselle ja Menhitille huomiselle, ja olikos Kengullakin käynnistyspäivä...!!! Toivotaan, että kaikki menee hyvin. :hug: Ja tulkaahan sitten heti kertomaan vauvauutisia. Rakkiksesta ei kyllä ole tänään mitään kuulunut, joten liekö jo päässyt luomusti tositoimiin. Eilen illalla oli vielä kuitenkin kasassa, vaikka mahdollista tihkuvaa lapsivettä bongailikin.

Tiivari ja Tyyppi 40 + 6
 
sylin täydeltä onnea kaikille vauvautuneille!! :flower: :heart: :flower: :heart:

stempitykset kaikille käynnistykseen menijöille ja kärvistelijöille!! bd =) :hug:

kiitokset vielä kaikille onnittelijoille!! :)

tuire ja mini tyttönen 4vrk :heart: :heart:
 
Rakkapanuulle ja Menhitille tsempit huomiselle!! :flower: Toivottavasti ne pitää Menhitin sairaalassa käynnistykseen - mä joudun kuulemma kotiin jos tilanne on "normaali" eikä mitään akuuttia ole meneillään. Pitänee toivoa että tiistaiaamuksia ottais heti osastolle ja lähtis käynnistelemään, mutta senhän päättää lekuri (ja sairaalan tilanne).

Onneksi mulla ei sinänsä ole mitään kiirettä enää - tää on jo ISO, mä olen jo tiistaina sit 42+0, eli ihan sama varmaan siinä vaiheessa onko tiistai vai perjantai.. huomaatteko, hällä väliä asenne on iskenyt!

Nyt tekemään miehille ruokaa että pääsee kauppaan (pakko päästä ulos!)

Elppa & Antsa 41+5
 
oli kyllä niiiiiiiiin hyväää maitoperunaa että....mummo osaa kyllä laittaa ruokaa :D ...
Seuraava suppari tais olla heti syömisen jälkeen, n klo14, eli taas se 1½h välis....Mutta nyt vaan tuntuu pikku juilintaa alavatsas, taidan ottaa päikkärit, mieheni ku lähti sopivasti tallille...

Sain mummon kiikkas-tuolin lainaks, se sellanen pieni, eli ei keinu niin laajasti ku normi kiikkas-tuolit, just sopiva imetys-tuoli mulle ja vauvalle... :heart: =) ...
 
Menhit:
Vieläkös kengu ja rakkis on kasassa huomista varten?
Täällä ollaan kasassa vielä :wave:! Tämä lapsi se vaan taitaa haluta jäädä kokonaan masuasukiksi.
Käytiin tänään vielä sydänkäyrässä, kun kehottivat ja hyvinhän siellä kaikki oli. Huomenna sitten aamusta olis sitä käynnistystä edessä, elleivät sitten päätäkin jotain odottamatonta.
Täällä on tilanne aika lailla samanlainen kuin Menhitillä, eipä juuri ole kivuliaita suppareita nähty.
Nyt alkaa kyllä huominen jännittää, sain sentään viime yönä nukuttua, kun ensi yöstä ei ole takeita... No, taidetaan tänään miehen kanssa grillailla niin saa hiukan muutakin ajateltavaa ja taidetaan myös lenkille mennä.
Tsempitykset täältä huomiseksi kohtalotovereille. Ihanaa ajatella, että kohta meilläkin on (vihdoin) nyytit kotona.
Kengu80 41+6
 
Täällä kärvistellään flunssan kourissa :(. Yhtenä kappaleena siis edelleen täälläkin... Ja mäkin alan vihata jo tota lausetta, jota toistan päivästä toiseen.

Eilen kävin niissä häissä ja oli kyllä ihanaa, kun pääsi vielä hääjuhliin (olin aiemmin ihan varma, että tässä vaiheessa olis jo nyytti sylissä, enkä pääsis lähtemään...). Supistuksiakaan ei oo taas pariin päivään näkyny.

Tänään on kokeiltu jo kahta ässää -auttaakohan sellanen "lisä-ässä", kun on lisäksi sairaana.. :LOL: No, joo... tuskinpa vaan.

Tsemppiä kaikille, joilla käynnistys on pian edessä!! Olispa täälläkin jo eräpäivä tiedossa..

Mouse 38+4
 

Yhteistyössä