Kesäkuun kastehelmet 2012

Sellainen kysymys vain.. Että jos haluaisi ottaa 1-2 lasia viiniä niin kuinka kauan pitää olla imettämättä sen jälkeen?

Toinen kysymys: kuinka kauan pumpattu maito säilyy huoneenlämmössä? ( jääkaapissa 1 vrk, eiks?) tai voiko niin tehdä että oon pumpannut ja laittanut sen jääkaappiin niin voinko ottaa sen huoneenlämPöön takaisin esim matkan ajaksi? :)

Vaikeita kysymyksiä ;)

Torstaina kävi terveydenhoitaja ottamassa mun tikit pois.. Pojalle tullut painoa 300g su-to että kyllä sitä maitoa ilmeisesti tulee :D öisin ollaan annettu nannia silloinkun mies herää syöttämään.

Vauvalla pylly punoittaa kovasti ja talkkia ollaan laitettu siihen.

Sain nukkua 24-06 putkeen ihanaan!!! En edes herännyt kun mies lähtenyt vauvaa syöttämään.. Meillä tällä hetkellä sellainen "rytmi" että vauva syö ja tankkaa sinne 00-02 asti ja sen jälkeen ottaa ~4 h unet.. Joskus nukkunut jopa 5h putkeen ja sit herätään aamusta uudelleen syömään noin klo 04-07 ja tän jälkeen uusi pitkä 3-4 uniputki.. Tän kun hokasin niin illalla stressi nukkumaan menosta helpottui :) saapa nähdä kauan mennään tällä rytmillä :)

Vitsi että tekee mieli "pupuilla" ;) Vielä jälkivuotoa joten se ärsyttää ! Meillä jäi seksi kuvioista rv 35:lla ja eipä silloin mieli olis tehnytkään.. Olo oli niin kamala! Mutta nyt kun alkaa oleen sellainen fiilis että näyttää taas vähän ees ihmiseltä niin sitä päivää odotellessa kun vuoto loppuu :D

Tänään olis tosiaan tarkoitus mennä käymään ystäviemme tupaantuliaisissa ja siksi mietin tota viini asiaa ;)

Hemutus ja Hulihuli 10vrk
 
Viimeksi muokattu:
Mulle sanottiin laitoksella, että pumpattua maitoa voi pitää huoneenlämmössä 6 h. Kuulosti kyllä melko pitkältä ajalta. Ja sit uudelleen lämmitetty pitää tunnin sisällä syöttää.

Mä oon imettänyt vaikka olisin juonut alkoholia (esikoisen kohdalla, vielä ei oo tämän kohdalla tullut eteen). Pitoisuus on veressä sama kuin maidossa eli promille-luokkaa, sen verran tulee jo vesiliukoisesta d-vitamiinista...

Meillä rytmi on yöllä sellainen, että nukahtaa 00-01 aikaan ja eka syöttöväli on n. 6 h ja sit vielä nukkaa yhdeksään-kymmeneen. Toki nää aikatauluthan muuttuu sit koko ajan kun vauva kasvaa, just kun johonkin ehtii tottua!

Laitoinkos jo meidän 1 kk mittoja? 2 viikon mitat suluissa. 4230 (3720), 54 cm (52) pipo 36,3 (35,7)

Maikki ja tyttö 5 vko
 
Eiköhän yks ravintola-annos ole aika pieni määrä ettei tarvii liikoi ressaa siitä osuudesta mikä maidon mukana kulkee vauvaan. Kai joku pumppais ekan maidon pois. Neuvoja on varmasti monia. Ite oon juonu puolikkaan tölkin 4 kaljaa ja imettäny jonku puolen tunnin päästä eikä tää laps kyllä muuttunu mitenkään....

Mä sit odotan tota neljän tunnin unta ittelleni kun kuuta nousevaaa... Viime yö meni tunnin tauoilla. Mutta taitaa ukko tilailla maitoa, tissit ainakin viestittää olevansa h y v i n täynnä taas :)

Laitoin muuten pojan naama menosuuntaan kantoliinaan ja voi jestas miten mahtavaa se oli. Silmät kierossa katteli menemään ja niskat pysyy kyllä pystyssä niin terhakkaasti jollen kumartele. Kattelee muutenkin todemma tarkkaan maisemia ja käsiään ihmettelee..
 
Täällä rauhallinen ja hiljainen hetki mulla!! Lapsoset nukkuvat poikkeuksellisesti samaan aikaan! Yleensä vauva ottanut pidemmät päiväunet heti aamupäivällä ja sitten illemmalla 4 eteenpäin ja esikoinen tietty nukkunut juuri siinä välissä omansa, mutta nyt poika kitisi vattaansa aamupäivän ja sain nuo samaan aikaan nukkumaan, luksusta!Itekin kerkesin nukkumaan tuossa sit kans vähän :D

Rytmi tosiaan muuttuu näin pienillä koko ajan, että juurikin kun johonkin totut, niin se jo muuttuukin. Meillä mennään nukkumaan siinä illalla 22-23 tienoilla ja vaihtelevasti herätään 2-4 h välein, aamuyöllä useammin ja aamusella aikalailla 6-7 aikaan alkaa vatsakipujen rätinä, jolloin nostan pojan väliimme. Kurjaa mutta ei noille vatsanväänteille oikein mitään voi, Cuplaton on täälläkin käytössä ja oma ruokavalio sellainen, etten syö vatsanväänteitä aiheuttavia ruokia. Mutta pienen ajan ne vatsavaivat kiusaavat, n. 3kk.

Väsymys on täälläkin aivan kauhea ja kauhistuttaa ensi viikko kun mies palaa töihin!!!

Nyt heräs pikkuiset, moikka!

jkoo + jätkä 3vkoa
 
Onnittelut viimeisillekin vauvan saaneille!! Onneksi Hemutus teidän pieni ei ollut ihan niin iso kuin viimeinen lääkäri arvioi. Ja Pikkumyyllä ollut rankka synnytys, mistä tuo raju verenvuoto johtui, tiedätkö?

Meillä menee yöt nätisti, nukkuu ekan pätkän sellaisen 5 tuntia mutta itse en välttämättä ehdi silloin vielä nukkumaan mutta kun vauva herää niin otan sen sänkyyn vierelle ja tissi suuhun ja jatkan itse uniani ja niin sitten nukutaan aamuun asti, välillä vauvan siirrän toiselle rinnalle=).

Onkos teillä jo vauvalle nimi valmiina? Meillä ei ole ja hieman rasittaa kun ei tunnu sopivaa löytyvän. Sen suosikkinimen kun olen antanut jo isoveljelle.

Ostin torstaina Manduca-kantorepun ja tänään poika siinä pari tuntia nätisti nukkui kun oli menoa että oli ihan hyvä ostos, Ergo meillä olisi ollut mutta kun sillä ei näin pientä vielä saa kantaa. (Liinakin mulla on mutta se ei ole mun juttu)
 
Mä taidan kanssa pitää vauvan vieressä ensi yöt. Oon niin raato olo vaikka en siirrä lasta pitkää matkaa, sekin on liikaa...

Mietin tässä imetyksen lomassa, että miten huomioitte vauvaa imettäessä? Silityksiä, laulua vai onko tissi suussa ja kirja äitil kädessä??
 
Täällä vauva tainnutettu unille, jes, mies lähti ulos veljiensä kanssa ja minä otan lasin viiniä.

Minä katselen imetyksen lomassa usein telkkaria tai luen. Joskus jos vauva on virkeänä,silittelen ja katselen silmiin.

Nimi on meillä annettu jo viikko sitten, mutta mietin vielä julkistanko sitä palstalla. Tehtiin miehen kanssa listat ja siitä sitten poissulkumenetelmällä karsittiin kunnes paras jäi :) Kyllä sitä silti ehdittiin pitkään pähkiä.

Cuplatonia on ollut nyt käytössä, mutta mitään eroa en oo huomannut kitinöissä ja rutinoissa. Eniten tyttö edelleen huutaa märkää vaippaa, ihan koko ajan saa olla vaihtamassa, varsinkin iltaisin.

Meillä on myös manduca ja varsinkin mies on innostunut kantamaan sillä. Itse tykkään liinasta enemmän.

Kestovaipat on meillä jatkuvasti käytössä ja oon nyt ottanut käyttöön yhdenkoon taskuvaipat, jotka istuu näin pienellekin jo tosi hyvin, vaikka aluksi epäilin. Dimooo-merkkisiä ovat, jos joku on kiinnostunut. Myös vanhat kunnon imsevimset on kovassa käytössä, kun meillä pitääjoka pissan jälkeen kuitenkin vaihtaa vaippa, enempäähän ne eivät juuri imekään.

Huh, kylläpä onkin kämpässä hiljaista, kun 1,5 tunnin itkun ja imetysmaratonin jälkeen vauva vihdoin nukahti.

Tsempit varsinkin kaikille univelan kanssa kamppaileville!

Maikki ja tyttö 5 vkoa
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Montako tippaa annatte vauvalle cuplatonia? viime yö oli ihan kauhee, nukkui tunnin pätkiä ja heräsi taas syömään mut ei jaksa paljon kuitenkaan. Sain flunssankin ja tuntuu ettei jaksa yhtään. Voikohan vauvalta mitata kuumeen tavallisella mittarilla kainalosta? muistaakseni 37 on vielä normaalia, katoin korvamittareitakin apteekissa mut oli tosi hintavia.
Onneksi sain päiväunet nyt nukuttua, harmittaa vaan esikoisen puolesta kun en jaksa tehdä sen kanssa mitään :(

teris ja poju 3 vkoa
 
Teris
Mää soitin pari päivää sitten neuvolaan koska meidän poika oli aivan tulikuuma kun otin sängystä pois.. neuvolasta sanotiin että mittaa lämmön pepusta ja jos on yli 37,5 niin yhteys osastolle. Toki kainalostakin voi lämmön mitata, silloin vain tuo lämpö pitää olla "alempi" eli varmaan 37 on ok tai yläraja.

Hikoilua
Kenelläkään? mää oon öisin aivan hiestä märkä niin että läkanat on ihossa kiinni. Kuitenkaan mulla ei ole kuuma vaan kun herään hiestämärkänä niin olo on enemmänkin viluinen.

Meillä kotona on niin KUUMA! ollaan pidetty vauvaa vaan vaippa päällä. Kotoa kun ollaan poistuttu niin päälle on laitettu vain body, potkuhousut ja hattu+sukat ja tumput. Kai vauvatkin voi olla jo "kuumaverisiä"

Imettäminen
Oon imettänyt koko ajan täysin. Eilen tosiaan kun join yhden siiderin niin päätin myös (tyhmänä) poltta yhden tupakan. Noh imettäminen ei oo mussa saanut oikeestaan mitään tunteita aikaan, PAITSI eilen kun olin polttanut tupakan ja tajusin etten vaan voi imettää moneen tuntiin. Imetystuki sivustolla puhuttiin ettei suositella imetämistä 2,5h mutta mää olin sitten yli 5h.. jokatapauksessa siinä kun annoin vauvalle pullosta ruokaa tuli ihan sellainen outo ja surullinen olo.. ihan kun joku side olis puuttunut meidän väliltä :D

Ristiäiset
Voisiko joku kertoa mistä aloittaa? ahah en tiedä yhtään.. soitanko ekaksi seurakuntaan.. ollaan toki päätetty jo kummit, nimi ja juhlapaikka.. mutta mistä aloitan käytännön asioiden hoitamisen?


Hemutus ja Hulihuli 11vrk :heart:
 
Teris, mä oon antanut Cuplatonia 4 tippaa. En oo kyllä mitään vaikutusta huomannut, paitsi tänä aamuna tuli ihan megat pierut ja kakkaa vaipan täydeltä. Ja ihan kuin puklailis nyt enemmä

Hemutus, ootteko saaneet jo seurakunnalta lomakkeen, jossa on vauvan hlötunnus? Meillä tuli ainakin sen yhteydessä seurakunnan kirjeen + erilaista paperisälä ja puhelinnumerot joista voi varata pappia ristiäisiin. Sit pappi tuli käymään kotona, sovittiin ristiäisten kaava, eli mitä veisataan ja lukeeko joku esirukousta yms.

Me tilattiin ruuat pitopalvelusta, voin suositella, vähensi stressiä melko lailla. Kakku leivottiin itse.

Maikki ja tyttö 5 vkoa
 
Tavallisella digitaalimittarillako mittaa pepusta lämmön? esikoisen aikaan oli joku pieni
elohopeamittari mut en uskaltanut ees mitata pepusta, eikö siinä tarvii jotain rasvaakin.
nyt mittasin kainalosta 36,9
Huolestuttaa kun miehelle joutu jo toisen kerran sanomaan ettei vauvaa saa jättää yksin hoitopöydälle, pelottaa melkein antaa sen hoitaa, luulin et uskoi jo ekalla kerralla.
Nyt on päivällä vauva ollu rauhallisempi, saa nähdä miten yö taas menee.

teris ja poju 3vkoa
 
Hikoilu mäkin hikoilen ihan hirveesti, etenkin imettäessä, kai siinä jotenkin hormonit tai mitkä lie sen aiheuttaa, mutta öisin olen kanssa aika hikinen.

Ristiäiset meillä on elokuun lopulla ja olen soittanut seurakuntaan papille, jonka haluan kasteen toimittavan. Hän tulee kotiin käymään ja lappuset täytetään siinä. En tiedä vielä leivotaanko itse vai otanko kakut pitopalvelusta, ruokaa emme tarjoa.

Imetys miten teillä vauvat syö yöllä? Syökö vain toisesta rinnasta vai ottaako molemmista? Kun meillä päivisin yleensä tarvii vuorotella tissiltä tissille, mutta yöllä voi syödä vain toisesta ja nukahtaa siihen, mutta sitten pian jo herääkin uudelleen syömään. Mä en osaa kyllä nukkua jos imetän makuultaan. Yleensä imetän istuen ja selkä onkin siitä ihan sökönä. Mutta en saa jotenkaan hyvää asentoa, että voisin makuultaan imettäessä nukkua ja pelkään että vauva jää alle.
 
Hemutus, mulla oli ekat viikot lakanat ja tyynyliinat ihan hiestä märät, se on jotain hormonaalista. Mulla se on ainakin jo tasoittunut, mutta edelleen nukun ohuemmalla peitolla kuin mun superhikoileva mieheni.
 
jkoo imetin vauvaa aluksi öisin makuultaan valot kiinni, mutta huomasin että se on huono idea. Nimittäin mentyäni nukkumaan, heräilin vartin välein tunteeseen että vauva on jäänyt alleni (vaikka olin laittanut hänet takaisin sänkyynsä). Ja se oli aika inhottavaa... :(

ristiäiset meillä on elokuun alkupuolella, syystä että toinen kummeista lähtee elokuun 17. päivä ulkomaille.. vuodeksi. Nimi on melkeen valittu, tai siis ensimmäinen nimi ja sukunimi on selvillä, toinen & kolmas hakusessa. Tietääkö muuten kukaan, että pitääkö nimen antamisen mahdollisuus varmistaa, jos sen nimisiä on jo kastettu Suomessa? Siis, jos haluaisimme antaa lapselle nimeksi esim. Jyrgen (emme halua), ja sitä nimeä on annettu muutamalle lapselle, tarvitseeko maistraatista kysyä varmistusta, onko se laillinen nimi? Tajusiko kukaan mitä ajan takaa? :D

demdem + poika 11päivää
 
Teris
Mää mittasin ihan tavallisella mittarilla pyllystä mutta katsoo vaan ettei mittari mene liian syvälle :)

Imetyksestä
Mää yleensä nousen ja menen olohuoneeseen imettämään. Aamuyöstä/aamusta kun herää niin silloin oon ottanut viereen ja imettänyt makuulla.. Siihen sitten nukahdetaan molemmat aina :)

Kiva kuulla että täällä muutkin ovat hikoileet ;)

Mua vähän jännittää.. Ollaan keskiviikkona lähdössä Savonlinnaan koko perhe. Mieheni on sieltä kotoisin niin olemme ke-su hänen isovanhemmillaan ja mökillä. Jännää vaan tuo matka.. 4,5h. Täytyy vaan pitää taukoja. Enkö mää voi ottaa vauvalle sängyksi tuon vaunujen kopan?! Saisimme lainaan retkisängyn mutta vauva nukkuu kotona aina tuossa vaunukopassa joka on nostettu pinnasänkyyn. Mökillä emme yövy joten kaupungissa koppaa voinee pitää lattialla?

Ristiäiset
Varasin papin aamulla ja meillä ristiäiset olisivat 12.8. Juhlat pidetään miehen vanhemmilla ja tarjoilut (kakku, pientä suolaista) tilaamme jostain konditoriosta. Ketä olette kutsumassa? Me ajattelimme vain isoisovanhemmat, isovanhemmat, kummit ja meidän sisarukset. Eli jätämme pois esim meidän omat enot, tädit ja serkut...

Hemutus ja Hulihuli 12vrk
 
Hemutus: Meillä esikoinen nukku ekan kyläreissun ajan just vaunujen kopassa, joka oli lattialla. Ei viittitt raahata matkasänkyä niin pienelle vielä mukaan. Kopassa nukuttaisin nyttenkin tuon neitosen, jos reissuun lähdetään.

Ristiäiset meillä on vasta 18.8, joka oli ainoa vapaa viikonloppu kaikille osapuolille. Vieraiksi isovanhemmat, sisarrukset ja mun täti ja miehen setä eli lähipiirissä pidetään. Tarjottavat teen itse kuten esikoisenkin ristiäisiin. Eilen tein kaksi maustekakkua pakkaseen. Tarkotus olis vielä tehdä täytekakkkuun kakkupohjat valmiiksi pakkaseen, jotta ei sitten tartte kuin sulattaa, täyttää ja koristella. Suolaisia tarjottavia vielä mietin, mutta jos mahdollista teen nekin etukäteen pakkaseen ja sulatan sieltä.

Imetän öisin makuultaan yhden rinnan kerralla. Syönnin jälkeen nostan takas sänkyyn, mutta esikoisen aikana joskus kävi niin, että nukahdin kesken syötön ja näin ollen poitsu nukku vieressä. Toki kun heräsin, niin nostin takas omaan sänkyyn.

Mupelo ja neiti 5 vko
 
  • Tykkää
Reactions: Hemutus
Hip huraa vaan, täällä alko jälkivuoto uudelleen :( se oli pois jo 1.5 viikkoa, mä jo ajattelinkin et pääsin helpolla kun oli vuotoa vain kolme viikkoa. Muuten täällä päästiin ekan tiheänimunkauden yli eli taas syödään ja nukutaan normaalissa suhteessa, ihanaa :)

Meillä on lauantaina nimenantojuhlat, joihin ollaan pyydetty vaan meidän molempien perheet ja tietty tulevat kummit. Pojan kelakorttikin tuli jo viimeviikolla postissa. Oli muuten hiukan omituista nähdä pojan nimi ihan virallisena ekan kerran kun se kirje tuli tietenkin hänen omalla nimellään :)

Yöllä imetän istuen, nojaan sängynpäätyyn et selkä ei menis ihan paskaks, ja laitan pojan aina takaisin omaan sänkyyn. Ihan aamulla saatan imettää makuulla, kun ei jaksa enään istua. Yöimetyksen aikana mä selailen nettiä tai pelaan jotain peliä ipadin kanssa, ni menee aika nopeemmin, vaik poika syö vaan 15 min kerrallaan.

Joo ja hikoilusta oli joku maininnu. Mä ainakin hikoilen kun pieni sika. Öisin olen aivan litimärkä hiestä koko ajan ja ei todellakaan ole ollu kuuma. Ja mikään deodorantti ei pidä koko päivää et se on oikein mukava iltasin dunkata happamalle maidolle ja hielle:LOL:

En nyt muista pitikö muuta kommentoida vielä.... Sitä voi tietenkin aina manata et kuinka kiva on kun aina sataa, eipä tarvii käydä vauvan kanssa vaunuilemassa et voihan sitä vaan istuu kotona sohvalla ja syödä suklaata ni et perse levii entisestään.....:LOL:
 
Onko kellään vinkkejä siihen että meidän pojan pylly on aivan kirkuvan punainen?
talkkia oon laittanut ja sinkkirasvaa kokeillut yöksi.

Musta tuntu että sinkkirasva vaan pahensi.

Ilmakylpyjä oon antanut.

Tuntuu että poika itkee tuon persuksen vuoksi nyt.
 
Neuvolassa ei juuri osannut kesäsijainen neuvoja antaa, käski vatsavaivoihin kokeilla sitä ja tätä, viimeseksi vaihtaa korviketta jos ei muu auta. Muistelisin vaan että Nan jota annetaan olis vähiten oireita aiheuttava. Sanoi sentään että on ainakin ollut poika ruoka-aikana paikalla kun paino oli nyt 4680. On tainnu tulla äitiinsä syömisessä :)
Tiedättekö saako kierukan jälkitarkastuksessa tai muun minkä ehkäisyn ottaakaan vai pitääkö käydä yksityisellä? Meinasin hormonikierukkaa että olis pitkäaikaisempi turva, tiedä sitten onko hyvä
Jännitän nyt jo ristiäisiä, kun mun puolelta tulee vain veljeni perhe ja miehen sisarukset on niin erilaisia, mut onneksi on paljon lapsia paikalla jos menis siinä tohinassa kaikki hyvin.
 
Kyllä mun mielestä lääkärin pitäis asentaa kierukka jälkitarkastuksessa, täytyy vaan hakea resepti siihen ja käydä se apteekista hakemassa ennen sitä. Ja pillerit saa meillä ainakin 3kk ilmatteeks jälitarkastuksen yhteydessä.

Hemutus kyllä tän täytyy olla sitä jälkivuotoa vielä, kun ei yhtään kramppaa. Mulla on aina ollu tosi kovat menkkakivut ja nyt vuoto on muutenkin aivan liian niukkaa ollakseen menkkavuotoa. Mulle ainakin laitoksella kätilö sanos et vuoto voi loppua ja sitten taas just vaiks viikon päästä alkaa uudestaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Hemutus
Alma78 yleensä syö kerralla 120ml. illalla tankkaa yötä vasten180 mutta ei juo kerralla tätä vaan pitää n. tunnin välin ja sit toiset puolet

miten teillä vauvat nukkuu yöt? osa olikin jo kirjoittanut tästä. meillä tosi hyvin. viime yönäki poika nukahti siinä 23 aikoihin ja aamulla heräs 7.15. :)

huomenna olis 6vk nla

ai niin ja saa päivittää pojan tiedot eli 49cm ja 3700g

aika vähiin jääny ulkoilu vaunulla ku joko sataa tai sit on niin kuuma ettei voi mennä ulos :(
 
demdem, kantsii varmaan varmistaa etukäteen papilta, jos ootte ajatelleet jotain hyvin erikoista nimeä. Pappi sitten tarkistaa asian tarvittaessa maistraatista. Meillä ristiäisissä pappi sanoi, ettei hänellä ole eteen tullut urallaan sellaisia nimiä, jotka olis pitänyt varmistaa. Jyrgenin luulis kelpaavan ;)

Täällä taas meneillään iltahuudot. Meinas jo vähän pinna kiristyä, kun tyttö parin tunnin ajan vain huusi ja huusi, ja tissiä antaessa kiemurteli ja kiskoi suulla nänniä, auts! Ja sitten taas huutoa. Ei auttanut sylittelyt, silittelyt, ei masullaan pitämiset, ei vaipan vaihtamiset. Lopulta en enää keksinyt/jaksanut mitään, ja jätin vauvan vain sänkyyn huutamaan. Noin minuutissa tyttö hiljenikin sinne... Jaahas, paitsi nyt kun mies meni nostamaan sen sieltä ja vaihtamaan vaipan (vaikka sanoin että antais olla), taas alkoi huuto. Tissit on ihan tyhjiksi lutkutettu ja nännit revitty kipeiksi, kohta mies huutelee että tuu antamaan maitoa, huoh! Loppuis jo nuo vatsanväänteet, sääliksi käy vauvaa ja itsellä alkaa puhti iltaisin loppua.

Hemutus, meillä oli ristiäisiin kutsuttu molempien vanhemmat ja sisarukset sekä kummi, joka ei ollut sukua. Lisäksi oli vielä mun omat kummit, jotka asuvat lähellä ja ovat minulle erityisen läheiset. Yhteensä 18 vierasta.

Maikki ja tyttö 5 viikkoa
 

Yhteistyössä