Kesä- ja talviäidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apsi

Vieras
Onko kukaan koskaan huomannut eroa vauvan kanssa jaksamisessa vuodenaikojen mukaan? Asia toki riippuu äidin kunnosta ja iästäkin, mutta onko esim. kesällä helpompaa nousta yöllä hoitamaan vauvaa kun on valoisaa? Vai pilaako valoisuus loputkin unet, niin että on sitten entistäkin väsyneempi?

Joo, fiksumpiakin voisi pohtia, mutta tällaista tänään ;)

Mulla kokemusta vain kesä-itiydestä (talvella sit en oo äiti, heh). Mutta olihan se vauvn kanssa liikkuminen kesällä helppoa, kun imetys sujui: aina löytyi joku paikka, mihin istahtaa imettämään. Vaipanvaihtokin meni vaikka ulkoilmassa. Ja ehkä sitä virtaa riitti siihen parin tunnin unipätkillä elämiseen. Mulle on talvet aina aika rankkoja.

Mun esikoiseni on syntynyt talvella ja kuopus taas kesällä ja kuopuksen syntymän jälkeen olin virkumpi. En sitten tiedä, johtuiko valon määrästä vai mistä... Nukuin kyllä selvästi paremmin vaikka yöllä oli valoisaa, johtui kyllä osaltaan siitä että vauvakin nukkui hyvin silloin ihan pikkuisena...

kaks talvivauvaa(helmi- ja maaliskuu) ja kaks kevät/kesävauvaa (huhti-ja heinäkuu), kyllä kesällä oli helpointa herätä yöllä, tosin kaikkien kanssa on se ahkerin imetysaika menty kesää ja valoisaa kohti. Ei oo mulla pilannu valoisuus unia koskaan ;) nyt tuo reilun vuoden ikäinen huhtikuinen alkoi heräillä kovin varhain aamujen valostuttua, mut pimennysverholla sekin pulma ratkesi!

Mua ainakin otti aivoon se valoisuus mitä oli yöt ja päivät. sit se ettei voinu vaan mennä ja nauttia kesästä kun oli se vauva. jotenkin uskon että talvella helpompaa kun muutenkin nyhjätään siellä "pesässä". Ei meinannu unta saada kun yöllä heräs imettään, vaikka tummat verhot oli edessä. Mutta vauva-aika ei muutenkaan ollut mun juttu, vaan vältäämättömyys että sain mun ihanat lapset.

Meiän isommat lapset on syntyneet maaliskuussa, ja pienemmät kesäkuussa. Kyllä koen, että kesäkuussa syntyneiden kanssa on mennyt helpommin, valosaa kun on ollu ja muutenkin kun nautin kesästä. Toisaalta, ovat olleet helpompiakin vauvoja tämä kolmas ja neljäs lapsi. Kyllä kakkosen kanssa oisin väsyny varmasti vuodenaikaan katsomatta....

Toisaalta uskon kyllä että vuodenaikaa enemmän on näiden viimeisten lasten helppouteen vaikuttanut myös oma ikä, kokemus ja ehkä viisauskin lastenhoidon osalta. Enää en lue kirjoista ja seuraa sitä tiukinta linjaa, enkä aseta ulkopuolisten vaatimuksia omaan tyyliini. Vaan hoidan lapseni kuten parhaaksi katson, ja hyvin ollaan pärjätty ilman viimeisintä kirjatietoa ja stressiäkin!

Mulla on lapsi joka vuodenajalle ja kyllä se kesävauva oli kaikista helpoin. Energiaa oli enemmän, johtui varmaan siitäki että kun kesävauva oli 3s, sisarusten oli helppo mennä ulos, sen kun löi sandaalit jalkaan ja lippiksen päähän kun talvella sai könytä pukien vaikka mitä ennenkun ulos asti päästiin. Valvominenkin on jotenkin luontaisempaa talvella kuin kaamosaikaan. Kesällä tuli uloskin lähdettyä suitsait (ja vältettyä äitin höyrähtäminen sisällä) kun tuo pukeminen oli niin paljon helpompaa.

Yhteistyössä