Kertooko SF-mitta vauvan koosta oikeasti mitään?

  • Viestiketjun aloittaja Pian kahden äiti
  • Ensimmäinen viesti
Pian kahden äiti
Siinäpä kysymys.. Esikoisesta ja tästä tulevasta kakkosesta Sf-mitta on ollut tismalleen sama samoilla viikoilla mutta tulevan vauvan painoa on ultralla arvioitu pariin kertaan reilu kilon vähemmäksi kuin esikoisesta,niin ja lisättäköön että lapsivettä kummallakin kerralla on ollut normaalisti.
 
vieras
En osaa kyllä sanoa, mutta esikoiseni syntyi rv 38+6 ja sf mitta oli kokoajan ala- tai keskikäyrällä ja viimeinen mittaus rv 38+3 oli 31cm. Painoi syntyessään 3100g ja oli 48cm pitkä. Tässä kakkosessa sf ollut toistaiseksi sama (nyt rv 33+), saa nähdä onko tulokas samankokoinen vai ei. Niin ja esikoisesta tuli painoa yhteensä 8kg (lähtömitat 168/57) ja tästä nykyisestä raskaudesta lähtömitat samat mutta painoa tullut jo nyt 12kg, saas nähdä vaikuttaako syntymäpainoon.
 
Kahden tytön äiti
Mulla esikko painoi 3,4kg ja kakkonen 4,3kg syntyessään. Sf-mitta oli suunnilleen sama, ja kakkosesta terkka odotti n. 3-kiloista mitan perusteella..Lapsivesi yms ok. Että ei se mitta kaikkea kerro....
 
Ei välttämättä. Mulle sanottiin alkuraskaudesta, että kun oon pitkä ja lantio tilava tulee sf-mitta putoamaan käyrien alle ja näin kävi. Lisäksi oon hoikka eikä raskaudessakaan kiloja tullut paljon vaan samoissa mitoissa olin melkein saman tien synnytyksen jälkeen. Lapsi oli 50cm ja 3700g eli ihan normaali vaikka mulla oli koko ajan tosi pieni maha.
 
Ekasta oli keskikäyrällä ja oli 3500g ja toisesta alakäyrällä ja oli 2900g.

Toisin riippuu hirveesti äidin mallista ja siitä missä asennossa vauva sattuu olemaan. Esim mun vauva kääntyi viime kerralla ja sf hyppäsi alakäyriltä keskikäyrään.
 
Mulla oli esikoisesta 34cm ja painoi syntyessään 2910g. Lapsiveden määrä oli normaali.
Nyt rv 38+2 ja sf-mitta on 36cm. Kokoarviossa lääkäri epäili syntymäpainoksi n.3700g, jos siis syntyy lasketunajan tienoilla. Lapsivettä on normaali määrä.
Tästä tokasta mulla on koko ajan sf-mitta menny yläkäyrällä tai sen yläpuolella ja on puhuttu et tulee iso vauva, mut ei toi 3700g mun mielestä mitenkään erityisen iso ole.
 
terkkari
sf-mitta ei kerro vauvan koosta vaan kohdun kasvamisesta, tarkoittaa sitä että jos kohdun kasvussa jotain poikkeavaa se voi kertoa vauvan poikkeavasta asennosta, sikiön ongelmista tms. eli sitä pitää tutkia/seurata mutta vauvan koosta se EI kerro yhtikäs mitään. se voi kertoa siitä onko kohtu pinnassa vai syvällä tms. mutta vauvan kokoon se ei todellakaan ole mitenkään verrannollinen...
 
vieras
Enpä itse luota tuohon ollenkaan. Kälyn kanssa vertailtiin noita mittoja, meillä meni lukemat ja käyrät samalla tavalla samoilla viikoilla, silti heidän ensimmäinen lapsensa painoi 3,5kg ja toinen 4,6kg, meidän tyttö taas 2,5kg.
 
Kyllä se varmaan toisinaan voi osua oikeaankin, mutta mun kohdalla meni metsään. Sf-mitta hyppäsi loppumetreillä huimasti yläkäyrien yli, mutta eipä se meidän pieni rimppakinttu ollut kuin 51cm ja 3270g.
 

Yhteistyössä