Kertolaskukokeet - sinähän opettelet just niin kauan kunnes osaat kaikki ulkoa!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miten muilla? Tankataanko kertolaskuja niin kauan kunnes osaa kaikki kertotaulut ulkoa kokeessa? Eli uusitaanko kertolaskukokeita, kunnes saa täydet 10 pistettä? Vai saako kertolaskukokeen läpi vähemmälläkin pistemäärällä?
 
"jaa-a"
Jos yleisopetuksen mukaan etenee niin kyllä se koko kertotaulu pitää osata.

Jos lapsesi ei sitten millään sitä opi, pitäisikö hänen vaatimustasoaan laskea? Eli mukauttaa matematiikka (ns. vanhan apukoulun vaatimustason mukaisesti). Jos on oppimisvaikeuksia, on viisasta havaita se, ettei piltin itsetunto vain häiriinny. (Päästötodistukseen saa sitten kyllä sen tähden, mutta moneen paikkaan pääsee sitli vielä opiskelemaan, joskaan ehkä ei ihan tähtitiedettä...)
 
halipupu harmaana
Kertotaulut on kyllä aika helppoa oppia ulkoa ja meillä 5v. näyttää oppivan ne samalla kun tokaluokkalainen kertaa jo oppimaansa, ekalla oppi sen mitä nyt opettelevat.
 
Vastarannankiisi
Olin lapsena oikea pässi ja vastarannankiiski. En suostunut opettelemaan kolmen kertotaulua pidemmälle.

Pakon sijasta opettelussa ehkä toimisi jonkinlainen leikki ja loruilu paremmin, monelle kertomataulutnovat iso peikko koulussa.
 
"vieras ap"
Ei kysymys ole mistään yksittäisen oppilaan asiasta, eikä oppimisvaikeuksista, vaan ihmettelen että pitääkö joka kertolaskukokeesta saada 10 nykyään. Sehän on totta että matikka nimenomaan rakentuu opitun päälle koko ajan ja jos näitä ei opi niin vaikeuksia tulee myöhemmin. Mutta onko nykyään käytäntö se että jos saat vain 8 pistettä, et pääse läpi vaan tulet uusimaan kokeen ko. kertotalusta niin monta kertaa että saat 10 pistettä kerralla.
Omaan aikaan kertolaskukokeet oli sellaisia että opeteltiin kertolaskutaulu kerrallaan, jokaisesta oli koe. Esim. 3 taulun jälkeen oli kokoava koe, jossa testattiin 3 siihen mennessä opeteltua kertotaulua sekaisin. Kertolaskukokeita ei tarvinut uusia, vaan sanottiin että harjoittele lisää. Ja kyllähän se näkyi sitten niissä myöhemmissä kokeissa oliko opeteltu vai ei.
 
Niissä kouluissa joiden kans olen ollu tekemisissä vaaditaan kyllä että siitä kokeesta tulee se kymppi. Kokeet alotetaan ihan yhdestä kertotaulusta johon sitten tulee lisää yksi kerrallaan. Viimeinen koe sisältää sitten koko kymmenen kertotaulun.
 
Ainakin minä teen juuri niin omien oppilaidemme kohdalla - eli kertotaulu kerrallaan ja jokaisesta koe, jota kerrataan kunnes kaikki oikein. Tässä lienee paikkansa vanhalla sananlaskulla "Kertaus on opintojen äiti"
Yhdellekään lapselle en ole nähnyt haittaa koituvan kertotaulujen oppimisesta. Sn sijaan ylemmillä luokilla kun laskut monimutkaistuvat, kertotaulujen osaamattomuus kostautuu moninkertaisesti, kun aika sekä keskittyminen menevät yksinkertaisen kertolaskun prosessointiin eikä uuden algoritmin opetteluun.
 
  • Tykkää
Reactions: Black Diva´s
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;27553391:
Ihanaa kuulla, että joku muukin on olemassa joka ei osaa kertolaskuja. Tai siis osaa, mut toisella tavalla.
Mä olen aina ollu sitämieltä, että asioita ei ole mitään järkeä opetella ulkoa. Menee muistikapasiteettia hukkaan. Asiat pitää ymmärtää, niin siitä on oikeasti hyötyä, ulkoa tankkaa vaan tyhmät, jotka ei tajuu, ne jotka jostain jotain tajuaa, ymmärtää esim. historiassa mikä asia on minkä taustalla ja miossä järjestyksessä asiat tapahtui, mutta päivämäärien tarkka tietäminen ei välttämättä ole tarpeen.
 
"vieras"
Mitä paremmin ja nopeammin lapsi osaa kertotaulut, sitä helpompaa matematiikka on hänelle jatkossa. Tässä asiassa ei järin paljon ole hyötyä, jos tietää teoriassa miten kertolaskut rakentuvat, muttei osaa käytännössä tuottaa vastauksia nopeasti. Itse olen tänä syksynä vääntänyt rautalankaa kuudesluokkalaisten oppilaiden kanssa murtolukujen laventamisen ja supistamisen yhteydessä. Niitä(kään) ei voi sujuvasti oppia hallitsemaan, ellei kertotaulut ole ulkomuistissa. Tai siis kyllähän kaiken saa jollain tavalla laskettua, mutta tarkoituksenmukaista ei ole se, että yksittäisen ja helpon laskun mekaaniseen laskemiseen käyttää paljon aikaa. Silloin jää nimenomaan se ymmärtämispuoli liian vähälle, kun pitää jokaisen tehtävän kohdalla uudelleen ja uudelleen miettiä jokaisen välivaiheen laskutapa.

Todellakin toivon, että oppilailta vaaditaan täydellinen ulkoaoppiminen kertotaulujen yhteydessä. Muuten en ole ulkoluvun suuri ystävä, mutta tietyt jutut on vaan pakko hallita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;27553391:
Ihanaa kuulla, että joku muukin on olemassa joka ei osaa kertolaskuja. Tai siis osaa, mut toisella tavalla.
Mäkään en niitä ulkoa kaikkia muista vaan nimenomaan tietyllä systeemillä lasken ne nopeasti. Ja ihan lukion pitkän matikan kirjotin tällä päällä.. :)
 
"vieras"
Itse en muista vieläkään kertotaulua ulkoa mutta silti pääsin ylioppilaaksi saatuani lyhyen matematiikan kurssit juuri ja juuri läpi. Kertotaulukokeessa voi laskea oikean lopputuloksen piirtämällä vaikkapa 6 kertaa 8 viivaa ja laskemalla viivat sitten yhteen.. Muistaen kumittaa ne sitten pois koepaperista :)
 
"vieras"
Toivottavasti kukaan opettaja ei enää nykyään huuda, raivoa tai uhkaile, jos ei jotain osaa. Sehän on täysin asiatonta käytöstä joka tapauksessa.

Jos kertolaskujen opetteleminen tuntuu olevan lapselle työlästä ja tylsää, löytyy netistä paljon vinkkejä mm. pelejen tekemiseen tai ihan valmiitakin kertolaskupelejä. Samalla tavalla ne auttavat kuin kirjasta pänttääminen, mutta on yleensä lapsista huomattavasti mukavampaa ja motivoivampaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27553818]Itse en muista vieläkään kertotaulua ulkoa mutta silti pääsin ylioppilaaksi saatuani lyhyen matematiikan kurssit juuri ja juuri läpi. Kertotaulukokeessa voi laskea oikean lopputuloksen piirtämällä vaikkapa 6 kertaa 8 viivaa ja laskemalla viivat sitten yhteen.. Muistaen kumittaa ne sitten pois koepaperista :)[/QUOTE]

Tätä nimenomaan tarkoitin aikaisemmassa viestissäni, kun kirjoitin mekaanisesta laskutaidosta ja jokaisen välivaiheen yksittäisestä ratkaisemisesta. On äärimmäisen työlästä ja hidasta, jos jokaisen kertolaskun joutuu erikseen piirtämään. En kiellä, etteikö tällä tavalla selviäisi yksittäisestä kokeesta, mutta jatkoa ajatellen se ei ole kuitenkaan se paras vaihtoehto.
 

Yhteistyössä