Mitä paremmin ja nopeammin lapsi osaa kertotaulut, sitä helpompaa matematiikka on hänelle jatkossa. Tässä asiassa ei järin paljon ole hyötyä, jos tietää teoriassa miten kertolaskut rakentuvat, muttei osaa käytännössä tuottaa vastauksia nopeasti. Itse olen tänä syksynä vääntänyt rautalankaa kuudesluokkalaisten oppilaiden kanssa murtolukujen laventamisen ja supistamisen yhteydessä. Niitä(kään) ei voi sujuvasti oppia hallitsemaan, ellei kertotaulut ole ulkomuistissa. Tai siis kyllähän kaiken saa jollain tavalla laskettua, mutta tarkoituksenmukaista ei ole se, että yksittäisen ja helpon laskun mekaaniseen laskemiseen käyttää paljon aikaa. Silloin jää nimenomaan se ymmärtämispuoli liian vähälle, kun pitää jokaisen tehtävän kohdalla uudelleen ja uudelleen miettiä jokaisen välivaiheen laskutapa.
Todellakin toivon, että oppilailta vaaditaan täydellinen ulkoaoppiminen kertotaulujen yhteydessä. Muuten en ole ulkoluvun suuri ystävä, mutta tietyt jutut on vaan pakko hallita.