Kertokaas syitä lapsen korkeaan tulehdusarvoon?

  • Viestiketjun aloittaja Kertokaa
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
[QUOTE="huom";23494590]Siis eihän se crp-luku pelkästään tulehdusta merkitse, vaikka yleensä tulehduskin niitä arvoja nostaa!

Katsos:
"CRP:n rooli elimistössä on osana luontaista immuniteettia ja vierasaineiden eliminointimekanismia.

CRP on klassisen komplementtijärjestelmän aktivoija ja edistää vierasaineiden opsonisaatiota ja fagosytoosia." ---kertoo Wikipedia[/QUOTE]

Hih, hauskaa että joku kopioi wikipediasta tietämättä laisinkaan sanojen merkitystä.
Crp on maksasolujen tuottama valkuaisaine, c-reaktiivinen proteiini. Tämä nousee monissa erityyppisissä tulehduksissa. Etenkin bakteerien aiheuttamassa. Myös jotkut virukset saattavat nostaa arvoa, yleensä kuitenkin yli sadan mentäessä todennäköisyys bakteeri-infektiolle on hyvin suuri.
Luulen että ap lapsella on juurikin tuo keuhkokuume, etenkin jos ei ole muita oireita kuin korkea kuume... ihmeellistä jos mitään muuta oiretta ei ole. Toki jos hiukan ollut pissa vaivaa niin noustessa munuaisaltaisiin nostaa sekin siinä vaiheessa crp arvon ja joskus sekin voi tapahtua hyvin huomaamatta.
 
---
[QUOTE="aloittaja";23495098]Nostaako reuma oikeesti tulehdusarvoja?[/QUOTE]

CRP on niin epäspesifinen mittari, että asian voisi oikeastaan esittää myös seuraavasti:

Mikä nyt ei nostaisi tulehdusarvoja (kansankielisesti "serppiä")?

Vastaus varsinaiseen kysymykseen: kyllä.
 
"aloittaja"
[QUOTE="mä";23495127]Hih, hauskaa että joku kopioi wikipediasta tietämättä laisinkaan sanojen merkitystä.
Crp on maksasolujen tuottama valkuaisaine, c-reaktiivinen proteiini. Tämä nousee monissa erityyppisissä tulehduksissa. Etenkin bakteerien aiheuttamassa. Myös jotkut virukset saattavat nostaa arvoa, yleensä kuitenkin yli sadan mentäessä todennäköisyys bakteeri-infektiolle on hyvin suuri.
Luulen että ap lapsella on juurikin tuo keuhkokuume, etenkin jos ei ole muita oireita kuin korkea kuume... ihmeellistä jos mitään muuta oiretta ei ole. Toki jos hiukan ollut pissa vaivaa niin noustessa munuaisaltaisiin nostaa sekin siinä vaiheessa crp arvon ja joskus sekin voi tapahtua hyvin huomaamatta.[/QUOTE]

unohdin mainita, että lapsella siis on virtsateiden takaisinvirtausta, mutta vain vähän.
Keuhkokuvahan häneltä otettiin. Se oli puhdas. Mitään respitorista oiretta hällä ei ole.
Pissavaivaa ei ole ollut, mutta tuon takaisinvirtauksen takia se tarkistetaan aina. Nyt näytteet oli puhtaat.
 
"mä"
Adenovirus. streptokokki-nielutulehdus. mononukleoosi. korvatulehdus. tietysti kaikki vakavat infektiot kuten keuhkokuume, verenmyrkytys, aivokalvontuehdus jne
Mononukleoosi ei nosta crp:tä ainakaan noihin ap:n kertomiin lukemiin, koska on virus. Eikä myöskään koratulehdus koska on paikallinen mikä ei aktivoi maksan c-reaktiivista proteiini eli crp:tä. Adenovirus ja streptokokki voi nostaa ja etenkin pahaksi päästessään streptokokki A voi nousta korkeaksi. Kuitenkin nuo ap:n kertomat lukemat sen verran kovat, että kyse pitäisi olla siinä vaiheessa yleisinfektiosta ja jopa sepsis eli verenmyrkytys.
 
"mä"
CRP on niin epäspesifinen mittari, että asian voisi oikeastaan esittää myös seuraavasti:

Mikä nyt ei nostaisi tulehdusarvoja (kansankielisesti "serppiä")?

Vastaus varsinaiseen kysymykseen: kyllä.
No aika monesti se ei ole koholla... tai no mun mielestä se ei ole koholla, ennen kuin se lähenee 100, mutta siis yli sadan siihen on aina jokin syy ja todellakin yleisin bakteeri-infektio
 
"aloittaja"
[QUOTE="mä";23495152]Mononukleoosi ei nosta crp:tä ainakaan noihin ap:n kertomiin lukemiin, koska on virus. Eikä myöskään koratulehdus koska on paikallinen mikä ei aktivoi maksan c-reaktiivista proteiini eli crp:tä. Adenovirus ja streptokokki voi nostaa ja etenkin pahaksi päästessään streptokokki A voi nousta korkeaksi. Kuitenkin nuo ap:n kertomat lukemat sen verran kovat, että kyse pitäisi olla siinä vaiheessa yleisinfektiosta ja jopa sepsis eli verenmyrkytys.[/QUOTE]

Noh, tuo streptokokki A tarkistettiin heti maanantaina kun käytiin ensimmäisen kerran lääkärissä. Silloin sai varmuuden vuoksi (kun viljelyissä kesti) penisiliinikuurin, josta ei ollut mitään hyötyä, sen käyttäminen lopetettiin parin päivän päästä, koska vastetta ei siis ollut.
Nielu punoittaa vähän, mutta ei kuulemma lääkärin mukaan selitä näin voimakasta reaktiota.
Veriviljelykin on tehty, ja sitäkään ei ole. Virusvasta-aineet, vai mitkä hemmetit, oli testattu ja käsittääkseni Adenoakaan ei niiden tulosten perusteella ollut.
 
öpöhöpö
Höpöä koko ketju. Lasta ei todellakaan kotiutettaisi tuollaisilla serpeillä. Ei, vaikka vointi olisi loistava. Nuo serpit kertova jo vakavasta ´bakteeritulehduksesta.

Ap, kerroit, että muka ma aloitettu penisiliini? Otettiinko tuolloin crp? Miksi penisiliini aloitettiin jos lääkäri ei voinut todeta tytöllä mitään penisiliinihoitoa vaativaa tulehdusta? Toisekseen, usein kuuri puree kunnolla vasta parin, kolmen vuorokauden jälkeen aloituksesta. Itsekkö menit sen lopettamaan?
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja öpöhöpö;23495254:
Höpöä koko ketju. Lasta ei todellakaan kotiutettaisi tuollaisilla serpeillä. Ei, vaikka vointi olisi loistava. Nuo serpit kertova jo vakavasta ´bakteeritulehduksesta.

Ap, kerroit, että muka ma aloitettu penisiliini? Otettiinko tuolloin crp? Miksi penisiliini aloitettiin jos lääkäri ei voinut todeta tytöllä mitään penisiliinihoitoa vaativaa tulehdusta? Toisekseen, usein kuuri puree kunnolla vasta parin, kolmen vuorokauden jälkeen aloituksesta. Itsekkö menit sen lopettamaan?
Joo, maanantaina aloitettiin nielutulehdusepäilynä (pientä punoitusta) penisiliini, koska muutakaan ei silloin löytynyt, virtsanäytteetkin oli puhtaita. Otettiin crp klo 12 ja klo 20. Klo 12 se oli muistaakseni 52, ja klo 20 se oli 90.
Lääkäri sanoi että kuume ja olotila muuttuu viimeistään puolentoista päivän päästä, jos lääkitys on oikea. Kuitenkin kuume vaan nousi ja nousi, ja lapsi kävi väsyneemmäksi, joten menimme uudelleen keskiviikkona lääkäriin, jolloin crp oli jo 240, illalla myöhemmin jo 270.
Lopetin koska keskiviikon lääkäri niin määräsi, itse en leiki tällaisilla asioilla.
 
"aloittaja"
Huomasin vasta nyt että kirjoitit tämän olevan höpöhöpöä.. voi kun oiskin. Ja olen pahoillani, mutta olet väärässä siinä, että lasta ei olisi kotiutettu tuollaisilla arvoilla.
Minä en tee päätöksiä, enkä ole vaikuttanut päätöksiin, paitsi tuohon kanyyliin, jonka lapseni repisi irti, ja jonka laittaminen olisi hänelle tuskallisempaa, kuin tuo antibioottipistos.
 
öpöhöpö
[QUOTE="aloittaja";23495290]Joo, maanantaina aloitettiin nielutulehdusepäilynä (pientä punoitusta) penisiliini, koska muutakaan ei silloin löytynyt, virtsanäytteetkin oli puhtaita. Otettiin crp klo 12 ja klo 20. Klo 12 se oli muistaakseni 52, ja klo 20 se oli 90.
Lääkäri sanoi että kuume ja olotila muuttuu viimeistään puolentoista päivän päästä, jos lääkitys on oikea. Kuitenkin kuume vaan nousi ja nousi, ja lapsi kävi väsyneemmäksi, joten menimme uudelleen keskiviikkona lääkäriin, jolloin crp oli jo 240, illalla myöhemmin jo 270.
Lopetin koska keskiviikon lääkäri niin määräsi, itse en leiki tällaisilla asioilla.[/QUOTE]

Ja mikä oli syy, ettei lasta otettu osastolle? Itse juuri kirjoitit, että laps kävi väsyneemmäksi ja kuume jatkoi nousuaan. Ed. viestissä kirjoitit, että lapsi oli todella virkeä?

Missään enkä koskaan koko työurani aikana ole kohdannut tapausta, jossa LAPSIpotilas kotiutettaisiin noilla crp arvoilla!
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja öpöhöpö;23495306:
Ja mikä oli syy, ettei lasta otettu osastolle? Itse juuri kirjoitit, että laps kävi väsyneemmäksi ja kuume jatkoi nousuaan. Ed. viestissä kirjoitit, että lapsi oli todella virkeä?

Missään enkä koskaan koko työurani aikana ole kohdannut tapausta, jossa LAPSIpotilas kotiutettaisiin noilla crp arvoilla!
Lueppas tarkemmin, mä en jaksais nyt todistella kyllä sun kaltaisille toisten asioiden asiantuntijoille juurikaan mitään. Josset jaksa uskoa että tää on totta niin älä usko.
Lapsi nyt sattuu kuitenkin olemaan minun joten tiedän kirjoittavani juuri niin kuin asia on.
Eli siis lapsi oli tuolloin keskiviikkona väsyneempi kuin maanantaina, ja siksi mentiin lääkäriin. Kuitenkin lääkärissä ollessa lapsi piristyi, ja kuume saatiin laskemaan kuumelääkkeellä.
Lääkäri (en minä) oli sitä mieltä että lapsi on virkeä, ja korkeintaan kellonajasta johtuen väsynyt.
Virkeä hän on ollut siis torstain ja perjantain ihan minunkin mielestäni.
eli jos sä ymmärrät näistä asioista, tiedät että crp laahaa perässä, ja tulee noin päivän viiveellä testeihin. Eli siis voidaan olettaa, että lapseni ei oireillut millään tavalla tuohon maanantaina crp:n nousuun, koska sunnuntaina oli ihan pirteä ja terveen oloinen.
Maanantaina alkoi kuume, josta syystä menimme kokemuksesta oppineena lääkäriin pika crp:lle.
Siis keskiviikon korkea crp oli siis tiistain väsyneen ja kuumeisen tytön arvo, samoin leukkarit jotka oli silloin 27 muistaakseni.
Torstain piristynyt tyttö siis oli jo pienemmällä crpllä, ja perjantaina vieläkin pirteämpi KUUMEETON tyttö siis oli crp arvolla 164, on kuin terve, ja lääkäri itse totesi, että jos ei tietäisi labratuloksia niin olettaisi terveeksi.
Mä en tiedä missä sä olet töissä ollut, eikä oikeestaan tavallaan kiinnostakkaan, kun se ei asiaa liity, mutta sitä et näköjään tiedä että täällä meilläpäin näin tehdään.
Ehkä siksi että tämä ei ole ensimmäinen kerta kun tässä tilanteessa ollaan.
 
"aloittaja"
Sitä miksi meitä ei osastolle otettu, mä en voi tietää. En kysellyt, en osannut olettaa että ois pitänyt ottaa. Sillä näin tehtiin viimeksikin samassa tilanteessa.
Lääkäri ei kertonut mulle miksi ei oteta, vaan kertoi että miksi ei oteta. Hän nimenomaan kertoi, että lapsi on niin mielettömän hyvä yleistilaltaan, että kotiin mennään ja tullaan seuraavana päivänä kontrolliin.
 
"aloittaja"
[QUOTE="aloittaja";23495351]Sitä miksi meitä ei osastolle otettu, mä en voi tietää. En kysellyt, en osannut olettaa että ois pitänyt ottaa. Sillä näin tehtiin viimeksikin samassa tilanteessa.
Lääkäri ei kertonut mulle miksi ei oteta, vaan kertoi että miksi ei oteta. Hän nimenomaan kertoi, että lapsi on niin mielettömän hyvä yleistilaltaan, että kotiin mennään ja tullaan seuraavana päivänä kontrolliin.[/QUOTE]

sekoilen, siis ei kertonut miksi ei oteta. Kertoi miksi otettaisiin. Jos lapsi olisi veltto ja väsynyt, ja yleistila tukisi näitä labra-arvoja.
 
öpöhöpö
Eli toisinsanoen sinä äitinä et ole suostunut siihen, että lapsesi osastolle otetaan. Tuolloin ke väsynyt, kuumeinen tyttö jolla crp lähes 300. -Kukaan lääkäri ei olisi passittanut lasta kotihoitoon, jollei vanhempi ole rajusti sitä vastustanut. Noilla serpeillä lasta seurataan sairaalassa, kunnes nähdään selkeä lasku arvoissa. Ja ihmettelen todella, että miksi lapselta mitataan pika seppiä vasteen seurannassa? Eikö lapsesta ole otetu päivittäin verenkuvaa ja diffiä?
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja öpöhöpö;23495361:
Eli toisinsanoen sinä äitinä et ole suostunut siihen, että lapsesi osastolle otetaan. Tuolloin ke väsynyt, kuumeinen tyttö jolla crp lähes 300. -Kukaan lääkäri ei olisi passittanut lasta kotihoitoon, jollei vanhempi ole rajusti sitä vastustanut. Noilla serpeillä lasta seurataan sairaalassa, kunnes nähdään selkeä lasku arvoissa. Ja ihmettelen todella, että miksi lapselta mitataan pika seppiä vasteen seurannassa? Eikö lapsesta ole otetu päivittäin verenkuvaa ja diffiä?

nyt ihan suoraan sanoen, en ymmärrä mistä vitusta sä näitä olettamuksia revit.
Mä en missään nimessä ole vastustanut osastolle ottamista. Vaan lääkärin sanojen mukaan " ei oteta sisään KOSKA ON NIIN HYVÄKUNTOINEN"
Mä olen ollut lapsen kanssa sairaalassa kuule monet kerrat, joten mua ei ois haitannut se jos sinne olisin nytkin mennyt.
Multa kysyttiin vain yhtä asiaa, laitetaanko kanyyli antibioottiannostelijaa (kerran päivässä) varten, vai annetaanko lihakseen pistos?
Jatkokysymyksenä ennen kun ehdin vastata, kysyttiin että pistetäänkö mielummin se pistos, kun on niin eläväinen tämä tyttö, että ei varmaan riitä että kerran kanyyli laitetaan?

Totesin vaan että joo pistos on varmaan parempi, kun se repii sen kanyylin veke, ja se häiritsee kokoajan sitä leikkiessä. Pistoksen muistaa sen minuutin, eikä tartte kokoajan varoa.

Mä sanoin että lapsesta otettiin pika serppi sillon maanantaina kun mentiin päivystykseen. ¨

Sairaalassa on otettu kokoajan crp ja verenkuva, ja jotain muutakin.. erinäkösiä testejä, mistä päättelit että pika crp on ainoa mitä on otettu?
 
"aloittaja"
Kerron sulle vielä, putoot varmaan penkiltäs. Meillä on seuraava seuranta lastenlääkärin käskystä, TIISTAINA, jolloin katsotaan enää CRP.
Toki ois kiva tietää että mikä tätä oikeesti aiheuttaa, eikä vääntää kättä siitä että puhunko totta, vai paskaa.. Mä en ymmärrä miksi mä leikkisin aiheella, jossa ei mielestäni ole mitään hauskaa.
 
nonniin
Tarkista ruokapuoli, esim leipäjauhot eivät ole aikoihin olleet priimaa, vaan niihin on sekoitettu huonompaa, kun ei niitä voi possuillekaan syöttää, sairastuvat...:
http://www.mm.helsinki.fi/users/lindstro/Opetus/Opetus_2003/Seminaarityot_2001/Sari/MYKOTOX_SARI.html
 
"aloittaja"
Pyydän vastausta nimimerkiltä öpöhöpö, sillä mun mielestä sä pistit sanoja mun suuhun, ja koitit syyllistää mua nyt kaikesta. Kaikenlisäksi taisit luulla että joku täällä vaan kusettaa..
 

Yhteistyössä