Kertokaas pph:t työstänne..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pph:n työtä miettivä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pph:n työtä miettivä...

Vieras
Minua on alkanut kiinnostamaan perhepäivähoitajantyö. 2 omaa lasta 1 ja 4v, eli 2 hoitolasta voisin siis ottaa? Paljonko silloin olisi suurinpiirtein palkka? Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon ja miten teillä normaalisti päivät sujuu? Minkälainen päivärytmi teillä on?

Kannattaa kyllä tosiaan harkita kahdesti ja käydä säädökset huolella läpi... Eka hoidettava saattaa tulla jo klo 5.30 aamulla ja viimeinen lapsi lähteä myöhäänkin illasta...tai jopa olla yön hoidossa...riippuen sopimuksesta... Joudut hoitamaan lapsia vaikka omasi ovat sairaana jne. Et voi esim. hoitolapsia viedä mukanasi joka paikkaan (kauppaan/lääkäriin) tai kuljettaa niitä omalla autollasi ilman kirjallista suostumusta vanhemmilta jne jne...Omat lait ja säädökset on myös sisä- että ulkoleluista, lepopaikasta, yms yms... Tässä muutamia asioita mitä kannattanee ensin miettiä...Mutta jos ammatti muutoin kiinnostaa niin mikä ettei... itse harkitsin myös mutta en onneksi lähtenyt...

[QUOTE="noh";24349571]Kannattaa kyllä tosiaan harkita kahdesti ja käydä säädökset huolella läpi... Eka hoidettava saattaa tulla jo klo 5.30 aamulla ja viimeinen lapsi lähteä myöhäänkin illasta...tai jopa olla yön hoidossa...riippuen sopimuksesta... Joudut hoitamaan lapsia vaikka omasi ovat sairaana jne. Et voi esim. hoitolapsia viedä mukanasi joka paikkaan (kauppaan/lääkäriin) tai kuljettaa niitä omalla autollasi ilman kirjallista suostumusta vanhemmilta jne jne...Omat lait ja säädökset on myös sisä- että ulkoleluista, lepopaikasta, yms yms... Tässä muutamia asioita mitä kannattanee ensin miettiä...Mutta jos ammatti muutoin kiinnostaa niin mikä ettei... itse harkitsin myös mutta en onneksi lähtenyt...[/QUOTE]

Ei se kyllä ihan noin hankalaa ole! Saanko kysyä missä päin Suomea asut?

Suosittelen tekemään sopimuksen hoitolasten perheiden kanssa mistä mihin hoidossa ,että tiedät heidän hoidon tarpeensa.Kannattaa sopia sitten mihin hoitolapsesi menevät kun omasi ovat kipeenä.Et voi ottaa sellaista lastahoitoon jolla ei ole esim mummoa apuna.Aina kannattaa yrittää kyllä sen voi lopettaa jos ei rahkeet riitä.

[QUOTE="noh";24349571]Kannattaa kyllä tosiaan harkita kahdesti ja käydä säädökset huolella läpi... Eka hoidettava saattaa tulla jo klo 5.30 aamulla ja viimeinen lapsi lähteä myöhäänkin illasta...tai jopa olla yön hoidossa...riippuen sopimuksesta... Joudut hoitamaan lapsia vaikka omasi ovat sairaana jne. Et voi esim. hoitolapsia viedä mukanasi joka paikkaan (kauppaan/lääkäriin) tai kuljettaa niitä omalla autollasi ilman kirjallista suostumusta vanhemmilta jne jne...Omat lait ja säädökset on myös sisä- että ulkoleluista, lepopaikasta, yms yms... Tässä muutamia asioita mitä kannattanee ensin miettiä...Mutta jos ammatti muutoin kiinnostaa niin mikä ettei... itse harkitsin myös mutta en onneksi lähtenyt...[/QUOTE]

Mutta siis nythän on tullut/tulossa se työaikalaki, joten tuskin on enää pph:n työpäivä 5.30-iltamyöhään ;) Ja yöhoitoa EI ole, niitä varten on vuorokodit!
Turhaa kärjistystä asiasta, jota et edes ilmeisesti ole itse edes tehnyt!!

Keski-Suomessa. Ja kyllä siinä valitettavasti monenlaisia säädöksiä ja lakipykäliä on mitä on huomioitava. Voit itse lukea niistä mm. täältä http://www.hoitopaikka.net/HoitopaikkaNetetusivu/Palvelut/Kaikille/P%c3%a4iv%c3%a4hoidonlait/tabid/102/Default.aspx TAI sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta.

Mutta siis nythän on tullut/tulossa se työaikalaki, joten tuskin on enää pph:n työpäivä 5.30-iltamyöhään ;) Ja yöhoitoa EI ole, niitä varten on vuorokodit!
Turhaa kärjistystä asiasta, jota et edes ilmeisesti ole itse edes tehnyt!!

No tämä laki ei koske muita kuin kunnallisia.
Yksityiset voi edelleen tehdä juuri niin pitkää päivää kun haluaa..

Minä olen yksityinen pph. Saan 550e/lapsi. Tällä hetkellä hoidossa 4 lasta, kun oma nuorimmainenkin aloittaa jo ekaluokan.

Työajastani olen tiukka. Minulle saa tuoda lapsen hoitoon aikaisintaan 7.30 ja hoitoaika päättyy 16.30. En ota hoitoon sellaisen perheen lapsia, joille nämä hoitoajat ei sovi. Lapsia on silti aina riittänyt. Itse asiassa tällekin syksylle olisi ollut enemmänkin tulijoita. Kun hoitaa työnsä hyvin, niin maine kiirii...

Klo 8 syömme aamupala
Vapaata leikkiä, askartelu, laululeikkejä tms
Kelistä riippuen ulos n klo 9 tai viim klo 10
Sisään klo 11
Lounas n klo 11.15
Päiväunille klo 12
Välipala klo 14
vapaata leikkiä
Ulos n 15 tai viim 15.30

Meillä on hoitolasten käytössä omakotitalon alakerta (keittiö, olohuone, takkahuone, vessa sekä yksi makuuhuone, joka toimii hoitolasten lepopaikkana. Yläkertaan, jossa on oman perheen makuuhuoneet, hoitolapsilla ei ole asiaa. Lapset ovat myös itse saaneet määrittää millä heidän leluillaan hoitolapset saa leikkiä ja muutamat parhaat/rakkaimmat on jätetty yläkertaan hoitolasten ulottumattomiin.

Alunperin aloitin tämän työn siinä vaiheessa kun omat lapset oli ihan pieniä (4, 3, ja 1,5) ja naapuri kysyi ottaisinko hänen taaperon hoitoon. Tarkoitus oli jatkaa omassa työssä myöhemmin, mutta viihdyin tässä hommassa niin hyvin, että jatkan edelleen.

On ihanaa, kun saa olla kotona ottamassa vastaan koululaisia.

Suosittelen.

Jos on kunnallisena pph:na, asiat (palkka, varahoidot, sairastelut ym.) sujuu muitta mutkitta. Palkkaus riippuu kunnasta, kuten myös monet muut säännöt, työajat ym. Meillä on käytössä kuukausipalkka (n.1800e/kk) minkä saa oli lapsimäärä mikä hyvänsä + kulukorvaukset. Ongelmana on oman lapsen sairastelu jolloin joutuu jäämään palkattomalle vapaalle, sama jos jostain syystä kaikki hoitolapset ovat yhtäaikaa poissa mutta se on onneksi harvinaista.

[QUOTE="pph";24350157]Jos on kunnallisena pph:na, asiat (palkka, varahoidot, sairastelut ym.) sujuu muitta mutkitta. Palkkaus riippuu kunnasta, kuten myös monet muut säännöt, työajat ym. Meillä on käytössä kuukausipalkka (n.1800e/kk) minkä saa oli lapsimäärä mikä hyvänsä + kulukorvaukset. Ongelmana on oman lapsen sairastelu jolloin joutuu jäämään palkattomalle vapaalle, sama jos jostain syystä kaikki hoitolapset ovat yhtäaikaa poissa mutta se on onneksi harvinaista.[/QUOTE]

Saako teillä tosiaan noin paljon palkkaa, nekin, joilta ei omien lasten takia voi varata neljää hoitopaikkaa?

Pidän työstäni kovasti. Jos työaika menee viikossa yli 40 tunnin, kertyy ylityövapaita, mutta kyllä täällä tarkasti katsotaan, ettei ylityksiä tulisi, siis toimistolla on katsottu, että samaa hoitoaikaa tarvitsevat menevät samalla hoitajalle. Eli tulevat ja lähtevät samoihin aikoihin, pääsääntöisesti tietenkin, aina tulee erikoistilanteita, joissa voidaan joustaa.
Pidän aikataulutetusta arjesta, siksikin työ on minulle mieluista!
Palkka ei päätä huimaa, reilut 1500e/kk.

[QUOTE="pph";24350157]Jos on kunnallisena pph:na, asiat (palkka, varahoidot, sairastelut ym.) sujuu muitta mutkitta. Palkkaus riippuu kunnasta, kuten myös monet muut säännöt, työajat ym. Meillä on käytössä kuukausipalkka (n.1800e/kk) minkä saa oli lapsimäärä mikä hyvänsä + kulukorvaukset. Ongelmana on oman lapsen sairastelu jolloin joutuu jäämään palkattomalle vapaalle, sama jos jostain syystä kaikki hoitolapset ovat yhtäaikaa poissa mutta se on onneksi harvinaista.[/QUOTE]

Missä kunnassa saa yhdestäkin hoitolapsesta noin hyvän palkan?

Yhteistyössä