Kertokaas nyt mulle miten toimin tän asian ja tytön kans.

Tyttö täyttää kuukauden päästä 4 v. Hänen huoneensa on aina sekainen, lelut vaatteet ja korut hujan hajan. Ei osaa = halua/viitsi pitää minkäänlaista järjestystä. Kun käsken siivota lelut omasta huoneesta tai mihin onkin levittänyt, ei varmaankaan siivoa. heittäytyy niin avuttomaks veteläks. Viimeksi huoneen siivoamiseen meni vuorokausi!
Kertokaa millä ihmeellä saisin tytön huolehtiin järjestyksestä ja ymmärtään että mitä levittää ne on myös jaksettava siivota.
Olen puhunut ja kertonut miksi pitää siivota, miksi vaatteita ei voi jättää eteisen lattialle. Mua todella suututtaa kun mikään ei hänen kanssaan pysy puolta tuntia siistimpänä. Ja varsinkin se suhtautuminen kun käsken siivota.
Veljensä ihan toista maata. Kaikki eskarilaisella tip top ja tykkää siivota. Usein siivoaa siskonsa huoneen, mutta nyt en ole antanut tehdä siskolle palvelusta.
 
juuh
Noh, oon varmaan liian lepsu, mutta en itse edes odota 4-vuotiaalta mitään omatoimista siisteyttä. Siivoamista harjoitellaan yhdessä vanhempien kanssa, mutta mitään oman huoneen siivoamispakkoja ei ole. Kun ahkerasti harjoitellaan, niin ehkäpä tyttökin jo eskarilaisena tietää, miten huone pidetään järjestyksessä. Älä tee siivoamisesta kamalaa pakkopullaa, vaan koita tehdä siitä kiva leikki jossa palkinto odottaa lopussa.
 
Anna tarkempia ohjeita. Esimerkiksi sanot, että "nyt siivoa legot tuohon laatikkoon" ja ehkä autat hieman. Tai "kerää sinä kaikki punaiset ja valkoiset, minä kerään siniset ja vihreät".

Anna tytölle oma pieni pyykkikori, johon saa laittaa pyykit.
 
myö
Alkuperäinen kirjoittaja h:
No ei noin pieni vielä kunnolla osaa. EI meilläkään käskystä siivota, sun pitää mennä mukaan tekemään. Näyttää esimerkkiä.
Ei niin, mutta kyllä se vaan miun mielestä on ikävä kyllä niin, että lapsesta jo melko pienenä näkee, millainen ihminen hän on siisteyden suhteen. Esim. miun esikoinen on ihan mahdoton. Kaikki jää häneltä hujan hajan, leikkimökki on kuin hävityksen kauhistus, ja kaiken lisäksi tyttö on muuten kuin ihmisen unelma: kiltti ja arkakin. Sen sijaan kuopus on temperamenttinen ja vilkas, mutta huoneensa pitää paljon paremmassa järjestyksessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja h:
No ei noin pieni vielä kunnolla osaa. EI meilläkään käskystä siivota, sun pitää mennä mukaan tekemään. Näyttää esimerkkiä.
Olen mukana ja yksin saan siivota. Ei auta houkuttelu esim. leikin kautta.
En odota että siivoisi koko huoneen yksin, mutta eikö nyt olisi aika opettaa miten homma toimii jos meinaa että tulevaisuudessa osaisi tavaroista huolehtia. Vai olenko liian ajoissa? Tosiaan kun poika on aina ollut niin tip top järjestelmällinen että nyt vähän peukku keskellä kämmentä mitä pitäs tehdä tai pitääkö vielä mitään.

 
kyllä nelivuotiaalta voi jo odottaa osallistumista. Mä odotan sitä jo alle kolmevuotiaalta.

onko ap teillä miten lelut järjestetty huoneessa? onko säilytystilaa niin että saa yhden leikin aina laatikkoon vai kaikki sikinsokin isoissa koreissa?

meillä auttoi joskus ton vanhemman kanssa se että edellinen leikki piti siivota pois ennen kuin sai seuraavan, hyllyt oli niin ylhäällä pakosta että ei saanut itse otettua koreja sieltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
kyllä nelivuotiaalta voi jo odottaa osallistumista. Mä odotan sitä jo alle kolmevuotiaalta.

onko ap teillä miten lelut järjestetty huoneessa? onko säilytystilaa niin että saa yhden leikin aina laatikkoon vai kaikki sikinsokin isoissa koreissa?

meillä auttoi joskus ton vanhemman kanssa se että edellinen leikki piti siivota pois ennen kuin sai seuraavan, hyllyt oli niin ylhäällä pakosta että ei saanut itse otettua koreja sieltä.
Hyllyllä koreja eri leluille. Kaikki lapsen ulottuvilla.

 
Neljävuotiaat ei mun mielestä yleensä osaa hallita sellasta kokonaisuutta, että sais itse huoneen siivottua. Joko auttaa siivoamisessa tai vähentää rojun määrää tarpeeksi. Mulla itelläni kesti suurinpiirtein 20 vuotta oppia siivoamaan, hallita se prosessi alusta loppuun :snotty: Sellanen painostaminen ja pakottaminen ei auttanu ku olin pieni, ahdistuin vaa enemmän kun en tiennyt mistä aloittaa tai miten.
 
sone
Meillä riittä se että otan imurin esille ja sanaon että nyt käydän siivomaan. Tyttö ei kyllä halua että omat aarteet joutuu imurin syömäksi joten siivoaa yleensä mukisematta. Jos siivous tuntuu olevan vaikeaa niin sitten tehdään yhdessä ja monesti auttaa sekin että vaihdetaan vähän järjestystä. Meillä siis 5v, mutta on siivonnu kyllä ihan taaperost aasti äidin kanssa yhdessä. Tykkää järjestellä myös aika paljon.

Teilä voi olla että lapsi ei tosiaan vaan yhtään tykkää siivota tai järjestellä, mutta pikkuhiljaa pitäs kuitenkin jo ruveta omia sotkuja siivoilemaan. Ehkä teksin vaan niin laittaisin suurimman osan leluista pois johonkin kaappiin ja antaisin vaan vähän leluja kerrassaan leikkeihin, ei varmasti tuntusi niin pahalta siivota pientä määrää yhdessä. Ja sitten lapsikin voisi innostua viemään lelut paikoilleen kun saa kaapista jotain "uutta" lelua millä ei ole pitkään aikaan leikitty.
 

Yhteistyössä