Kertokaas mulle nyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mytty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mytty

Vieras
ihan selkokielellä, että jos mulla olisi vajaa 2-vuotias ja syntyisi vauva, niin MITÄ etuutta silloin Kelasta maksetaan lapsilisien lisäksi ja minkä verran?
Äitiys/vanhempainpäivärahaa? Lasten kotihoidontukea?
Mitä siinä kohtaa kun vanhempainpäivärahakausi (?) nuoremmasta loppuisi, maksetaanko kahdesta kotihoidontukea?

Saisit äitiys ja vanhempainrahaa nuoremmasta.Kummastakin lapsilisää.Jos olet oikeutettu kotihoidontuen lisäosaan,niin sitä pitäisi saada.Kotihoidontukea maksetaan vain yhdestä lapsesta.isommista sisaruksista,jotka myös kotihoidossa saa sisaruslisän.

Vaikuttaako siihen lisäosaan miehen tulojen lisäksi myös vanhempainraha?

Eli siis: isompi alle 2v, pienempi alle 9kk -> minimiäp/vanhempainraha + lapsilisät (isommasta mahdollinen hoitolisä?)
Isompi 2v, pienempi yli 9kk -> ?
Osaako joku kertoa, mitä nuo summat on jos saa vaan minimimäärät kaikkea (ei työtuloja ennen lapsia) eikä hoitolisää lainkaan?

Sekavaa, mutta niin on tämä tilannekin.

Meillä on 6kk ja 2,5 v lapset. Kun jäin äitiyslomalle niin saan ansiosidonnaista ä.rahaa. En mitään muuta äitiysloman ajalta.

Kun ä.loma loppuu niin saan kotihoidontukea ekasta sen n. 290e/kk (siihen taitaa tulla se parinkympin korotus) ja tokasta 90e/kk (siihen asti, kun on 3v ja sitten se korotus tippuu n.60e/kk). Hoitolisää voi kai saada, jos tulot jotain alle 3800e/kk ja kuntalisää saa sitten jossain (itse en saa).

Lapsilisää saa ekasta 100e ja tokasta 110, 50e.

Minimi ä.rahahan taitaa pian olla sen mitä minimi työkkärit. Onkohan se jotain n. 700e...

Ja nuo kotihoidontuet saat minimissään tuollain kun mä aiemmin mainitsin. Sen vähempää ei voi saada, kun mä saan...

Saako yli 3-vuotiaasta kotona hoidettavasta mitään tukea?
Jotenkin kurjalta vaikuttaa, että juuri sinä aikana kun vaippoja, tutteleita ja muuta kallista kuluu eniten, ei saisi tukea kuin yhden lapsen hoitamiseen (jos siis vaan kakkosesta saa vanhempainpäivärahan jolla ei minimimääräisenä hurrata ja ykkösestä ei makseta mitään).

Yhteistyössä