Kertokaas miksi jotkut ei vietä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vieras79

Aktiivinen jäsen
18.06.2006
3 331
0
36
Synntäreitä tai osallistu niihin ja sitten miksi ei vietetä joulua ym...juttuja

Olen miettinyt tätä tänään ja tullut siihen tulokseen että nämä lapset syrjäytyy koulussa,joku jakaa kutsuja synttäreilleen ja tämäkin lapsi saa sellaisen,menee kotiin tohkeissaan "mut kutsuttiin synntäreille"!!!
Mutta äiti ja isä sanookin "kiva, mutta et saa mennä....

Miltä tuntuu tälläisestä lapsesta joka ei saa osallistua mihinkään kun vanhemmat kieltää?
Ja sama joulusta,kaverit kertoo kuinka paljon ja minkälaisia lahjoja sai mutta tämä lapsi ei voi kertoo mitään....väkisinkin jää joukon ulkopuolelle,ikävä tosi asia....kurjaa lapsen kannalta.

Luulen, että moni lapsi saa kyllä mennä toisten synttäreille, vaikkei omassa perheessä viertettäisikään syntymäpäiviä esim uskonnon takia. Jos joulunvietto ei kuulu perheen tapoihin, ei sitä välttämättä kaipaa, kun ei siitä ole kokemustakaan. En minäkään kaipaa esim hanukkaa, kun en siitä juurikaan mitään tiedä. On se toki vähän eriasia täällä meillä Suomessa.

Tämän päätöksen on tehnyt vanhemmat.Ja lapset ei saa osallistua toistenkaan synttäreille.Minusta on todella tylsää tuollainen :ashamed: lapsen kannalta.Tämä on jokin vakaamus.

No aika outoa, jos ei saa synttäreille mennä, vaikka perhe ei järjestäisikään oman väen kesken synttäreitä. Mutta en nyt kuitenkaan usko, että sen takia kukaan syrjäytyy.

Meillä ei vietetä joulua, synttäreitä eikä muitakaan juhlia. Juhlitaan silloin kun tuntuu siltä, mutta ei katsoja juhlaohjelmaa kalenterin mukaan. Ei se kyllä estä meitä toisten juhliin osallistumasta, jos vaan mukaan kutsutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
eikö se ollut jehovat tms.jotka eivät vietä mitään juhlia...?

Ai jaa, eikö ne saa osallistuakkaan toisten lasten synttäreille?
Meidän 3v lapsen paraskaveri ei saa osallistua,oli tyttö kovin pettynyt kun sanoin että ei se voi tulla.

Mutta ei nämä miltään jehovilta vaikuta.......

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
jehovan todistajat ei juhli ainakaan joulua, synttäreistä en tiedä

Eivätkä juhli äitienpäivää eikä isäinpäivää...
lapsemme olivat perhepäivähoidossa ja hoitaja oli jehova, en saanut koskaan lasten askarteluita kyseisiin juhliin, kun tämä hoitaja ei itse niitä juhli niin ei katso että pitäisi lastenkaan kanssa mitään tehdä äideille tai isille.. :ashamed:

Meillä mies ei pahemmin välitä synttäreistä ja joulusta, ei ole hänen kotimaassaan tapana viettää. Tulee kyllä synttäreille ja joulupöytään ym, mutta hänen mielestään se on "turhaa", eikä ymmärrä esim. sitä jouluhössötystä, mitä meillä on :whistle: Ainoa, mitä juhlii on uusi vuosi. Tää ei toki tarkoita sitä, etteikö lapset pääsisi synttärikutsuille tai me emme kutsuisi heitä meille.

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Meillä mies ei pahemmin välitä synttäreistä ja joulusta, ei ole hänen kotimaassaan tapana viettää. Tulee kyllä synttäreille ja joulupöytään ym, mutta hänen mielestään se on "turhaa", eikä ymmärrä esim. sitä jouluhössötystä, mitä meillä on :whistle: Ainoa, mitä juhlii on uusi vuosi. Tää ei toki tarkoita sitä, etteikö lapset pääsisi synttärikutsuille tai me emme kutsuisi heitä meille.

Mitäs juhlia sen kotimaassa on?

Itse en koskaan ala-asteella päässyt kavereideni synttäreille. Mistään uskonnosta tms. ei ollut kysymys. Asuimme syrjemmässä kuin muut ja vanhempieni olisi pitänyt kuskata minua. En päässyt myöskään koulun diskoihin enkä juuri muutenkaan saanut kavereilla käydä. Kyllä sen sitten huomasi, kun muut luokkakaverit ystävystyivät keskenään ja itse jäin aina kaikesta ulkopuolelle. En tähän päiväänkään mennessä ole tajunnut, että mikä idea siinä oli, kun en saanut käydä missään... Ainakin omien lasteni kohdalla osaan sitten järjestää asiat toisin...

Alkuperäinen kirjoittaja Salla:
Itse en koskaan ala-asteella päässyt kavereideni synttäreille. Mistään uskonnosta tms. ei ollut kysymys. Asuimme syrjemmässä kuin muut ja vanhempieni olisi pitänyt kuskata minua. En päässyt myöskään koulun diskoihin enkä juuri muutenkaan saanut kavereilla käydä. Kyllä sen sitten huomasi, kun muut luokkakaverit ystävystyivät keskenään ja itse jäin aina kaikesta ulkopuolelle. En tähän päiväänkään mennessä ole tajunnut, että mikä idea siinä oli, kun en saanut käydä missään... Ainakin omien lasteni kohdalla osaan sitten järjestää asiat toisin...

Kiva että jollain on omakohtatasta kokemusta, tai ei se oikeestaan ole kiva, mutta tätä tarkoitin sillä että lapsi joka ei saa tutustua kavereihin muuta kuin pkodis tai koulussa niin syjäytyy väkisinkin....on todella kurjaa koska se kasvatus periaate heijastuu aikuisikään eikä uskallaakkaan solmia ystävyys suhteita tai mennä kyläilee muille.kun täytyy olla aina vaan kotona....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en tykkää synttäreiden järjestämisestä:(

En minäkään. Alle kuukauden kuluttua pojan 4v-synttärit ja ottaa jo valmiiksi päähän kun mietinkin sitä kakkuhässäkkää yms. No, lapsen takia pakko.

meillä naapurin suurperheessä ei lapset saa viettää omia kaverisynttäreitä, mutta saavat kyllä osallistua muiden synttäreille. kuinkahan kauan kestää, että kaverit alkaa näitä hylkiä eivätkä kutsu enää omiin juhliinsa, kun ei vastakutsua tule koskaan...

mulla on kanssa tuttu jlla on niin etteivät juhli synttäreitä,no tavallaan sen ymmärrän iso perhe kun on niin menisi paljon rahaa kaikkien synttäreiden järjestämiseen. mutta sitä en todellakaan ymmärrä miksi lapset eivät saa mennä kavereiden synttäreille????

heillä ei ole mitään uskonnollista vakaumusta(vaikka en kyllä ole kuullut suomen maassa uskonnosta joka kieltäisi menemästä synttäreille),matkakaan ei ole este,nähdään usein muutenkin. en mä tajuu

Jehovan todistajat eivät juhli synttäreitäkään, heillä on aiemmin ainakin ollut tapana pitää muuten vaan lastenkutsuja oman seurakuntansa lapsille....Näin oli mun lapsuudessa kun vanhemmat olivat Jehovan todistajia...

mun lapsen hyvä ystävä on jehova, eikä tämä tyttö pääse toisen synttäreille...kurjaavarmaan hänelle ja oma tyttö oli ihmeissään, kun kaveri ei tullutkaan juhliin!!

Ja tosta kakusta...harvat lapset tykkää kakusta ollenkaan, muutaman vuoden leivoin kakkuja kaverisynttäreille ja kun ne lähes aina jäi koskemattomina pöytään, vaihdettiin jäätelöön ja kyllä maistuu kaikille!

mutta eihän se ole omien synttäreiden juhlimista jos kaveri kutsuu synttäreilleen.

mut jos tiedät asiasta niin kerro ihmeessä miksi olisi öö synti juhlistaa syntymäpäivää?

Alkuperäinen kirjoittaja :
mulla on kanssa tuttu jlla on niin etteivät juhli synttäreitä,no tavallaan sen ymmärrän iso perhe kun on niin menisi paljon rahaa kaikkien synttäreiden järjestämiseen. mutta sitä en todellakaan ymmärrä miksi lapset eivät saa mennä kavereiden synttäreille????

heillä ei ole mitään uskonnollista vakaumusta(vaikka en kyllä ole kuullut suomen maassa uskonnosta joka kieltäisi menemästä synttäreille),matkakaan ei ole este,nähdään usein muutenkin. en mä tajuu

Minulla on se käsitys, että jehovan todistajat eivät hyväksy syntymäpäivien viettämistä missään muodossa eli lapset sen enempää kuin aikuisetkaan eivät juhli sen enempää omia kuin muidenkaan syntymäpäiviä! Tämä perustuu kai siihen, että Raamatussa kerrotaan Herodeksen syntymäpäivistä, joiden juhlinnan seurauksena Johannes Kastaja tapettiin.

ok.kiitos,minunkin uskoni pohja on raamattu,usko vain on (ev.lut)kristinusko.

nyt mä muistan yhden mitä mummi kertoi jehovista,joku jehova perhe oli kuulemma uhannut lapsiaan että jos ette ole kiltisti jumala tiputtaa päällenne kiviä. muistan kun teininä tolle hekottelin.

Alkuperäinen kirjoittaja :
ok.kiitos,minunkin uskoni pohja on raamattu,usko vain on (ev.lut)kristinusko.

nyt mä muistan yhden mitä mummi kertoi jehovista,joku jehova perhe oli kuulemma uhannut lapsiaan että jos ette ole kiltisti jumala tiputtaa päällenne kiviä. muistan kun teininä tolle hekottelin.

No tuo kivien heittely on kyllä ollut ihan tavallisten luterilaistenkin lastenpelottelukeino. Ja toinen on se, että musta enkeli tulee ja vie.

Yhteistyössä