Kertokaas maistraattivihkimisen jälkeisestä avioliiton siunaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirkosta kiinnipitävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirkosta kiinnipitävä

Vieras
Minä kuulun kirkkoon, mies ei. Ymmärtääkseni silti voisi saada maistraattivihkimisen jälkeen papin siunauksen avioliitolle? Miehelle tämä olisi ok. Hänkin on jossakin määrin uskovainen, vaikkei kirkkoon kuulukkaan. Minulle jonkinlainen kirkollinen siunaus on aivan ehdoton vaatimus.

Miten tuo siis tapahtuu? Onko täällä henkilöitä, joilla olisi kokemusta tai tietämystä tuosta maistraattivihkimisen jälkeisestä siunauksesta?:)

Juu, kyllä te siunauksen saatte.

Olen ollut tuollaisessa tilaisuudessa, mutten kuollaksenikaan muista miten se seremonia meni :snotty:. Hyödyllinen vastaus, eikö? :D Sen muistan, ettei se mielestäni eronnut juurikaan "tavallisista" kirkkohäistä, siis siitä vihkikaavasta.

Toki saatte siunauksen. Eikä kaavakaan kauhean paljon eroa. Tahdotko kohdassa kysytään jotenkin siihen malliin, kuin Tahdotko sinä xxx avioliitossasi, jonka olet solminut xxx kanssa, osoittaa uskollisuutta ja plaaplaaplaa. Jos vieraat eivät tiedä, että kyseessä on siunaus, eikä vihkiminen, eivät he välttämättä edes huomaa eroa. Me mentiin kaksin maistraatissa ja myöhemmin oli siunaus kirkossa ja juhlat ystäville & lähisuvulle.

Juu, kyllä te siunauksen saatte.

Olen ollut tuollaisessa tilaisuudessa, mutten kuollaksenikaan muista miten se seremonia meni :snotty:. Hyödyllinen vastaus, eikö? :D Sen muistan, ettei se mielestäni eronnut juurikaan "tavallisista" kirkkohäistä, siis siitä vihkikaavasta.

Oli tuo tyhjää parempi.:) Halu olisi tosiaan saada "kirkolliset" häät, vaikkei mies kirkkoon kuulukkaan. Pienimuotoiset häät meille jokatapauksessa tulisi, joten siinäkään maistraatti ei ole pahaksi.

Onkohan tuo siunaus tapana saada eri päivänä kuin itse maistraattivihkiminen vai kuinka?

Oletan että kuulut evankelisluterilaiseen kirkkoon? www.evl.fi sivustolta löydät kaikkien kirkollisten toimitusten kaavat, myös avioliiton siunaamisen. Itse en ole koskaan ollut tuollaisessa tilaisuudessa paikalla, mutta ymmärtääkseni se on lyhyempi kuin itse vihkitoimitus. Toisaalta hyvin lyhyeksihän se varsinainen vihkiminenkin voidaan typistää. Yhden kaverini häissä koko homma ei kestänyt kuin vartin - kaikkine puheineen, virsineen, lauluesityksineen päivineen.

Mä en oo yhtään viisaampi, kuin Anatolia..Mutta, mulla menee ystävä avioon maistraatissa piakkoin, ja sitten heillä on häät muutaman viikon päästä, jossa joku tärkeä ihminen, pitää heille puheen, kuten pappikin pitäisi kirkossa.. Tilanne ei siis eroa muuten, kuin että siinä ei ihan täysillä "Herran siunausta" saa..

[QUOTE="hmm";26600225]Oletan että kuulut evankelisluterilaiseen kirkkoon? Suomen evankelis-luterilainen kirkko | Evl.fi sivustolta löydät kaikkien kirkollisten toimitusten kaavat, myös avioliiton siunaamisen. Itse en ole koskaan ollut tuollaisessa tilaisuudessa paikalla, mutta ymmärtääkseni se on lyhyempi kuin itse vihkitoimitus. Toisaalta hyvin lyhyeksihän se varsinainen vihkiminenkin voidaan typistää. Yhden kaverini häissä koko homma ei kestänyt kuin vartin - kaikkine puheineen, virsineen, lauluesityksineen päivineen.[/QUOTE]

Kiitos!

siunaustilaisuus ei ollut sen lyhyempi kuin normi vihkiminenkään. Meillä maistraattivihkimisen ja siunauksen välillä oli useampi kuukausi (tultiin toisiin aatoksiin ja haluttiin myös siunaus), mutta useampikin tuttava on tehnyt siten, että perjantaina on ollut maistraattivihkiminen kaksin ja lauantaina siunaus ja juhlat, joihin on sitten kutsuttu vieraat.

Me mentiin eka naimissin maistraatissa, ja myöhemmin oli avioliiton siunaaminen kirkossa. Ei kumpikaan kuuluta kirkkoon, mutta uskovaisia ollaan ja haluttiin Jumalan siunaus liitolle. Ja ihan siis ev.lut kirkossa saatiin se siunaus. Kaava ei eronnut juuri ollenkaan vihkikaavasta. Pappi vain muotoili erilailla sen kohdan, johon vastattiin "tahdon". Myös sormuksen mies mun sormeen laittoi, eli tuokin kohta saatiin mukaan. :)

Ja maistraattivihkimisen ja häiden välissä oli ehkä joku kuukausi meillä. Pidettiin siis ihan kunnon häät sitten siunaamisen yhteydessä. Maistraatti oli vaan sellainen pakollinen juttu ennen häitä.

[QUOTE="pippuriina";26600518]Me mentiin eka naimissin maistraatissa, ja myöhemmin oli avioliiton siunaaminen kirkossa. Ei kumpikaan kuuluta kirkkoon, mutta uskovaisia ollaan ja haluttiin Jumalan siunaus liitolle. Ja ihan siis ev.lut kirkossa saatiin se siunaus. Kaava ei eronnut juuri ollenkaan vihkikaavasta. Pappi vain muotoili erilailla sen kohdan, johon vastattiin "tahdon". Myös sormuksen mies mun sormeen laittoi, eli tuokin kohta saatiin mukaan. :)[/QUOTE]

Todella mukava kuulla.:)

[QUOTE="örkki";26600245]mutta useampikin tuttava on tehnyt siten, että perjantaina on ollut maistraattivihkiminen kaksin ja lauantaina siunaus ja juhlat, joihin on sitten kutsuttu vieraat.[/QUOTE]

Me tehtiin viime kesänä juuri näin :)

"Häiltä" siunauskin vaikuttaa katsojan mielestä. Kävin juhlissa, jossa oli kaikki häiden elementit morsiuspuvusta lähtien. Lähinnä morsian painotti, että se tuntemus itsellä oli eri, kun ei ollutkaan kirkkohäitä ja vain kirkkohäitä.

meillä oli maistraattivihkimisen jälkeen (n.4kk välissä - esikoinen syntyi välissä) siunaus ja sen yhteydessä sitten hääjuhla. Ei minusta paljon poikennut kirkkovihkimisestä, mutta tietysti kaava on vähän erilainen ja tarkkakorvainen varmaan huomaa eron - mutta ilmeisesti teillä ei kuitenkaan ole tarkoitus salata naimissa oloa ja naamioida tuota siunausta vihkimiseksi..
Rohkeasti vaan miettimään ensin millaset juhlat meinaa järkätä ja milloin, sitten varaamaan pappia. Maistraattipuolen voi tehdä milloin vaan ennen tuota siunausta - samana päivänä tai vaikka 10v aiemmin.

Yhteistyössä