Kertokaas lestadiolaisäidit (tai isät!) mulle, miksette huolehdi lapsistanne???

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti
nih
Niinpä niin, aika lailla oman onnensa nojassa ovat.

Tässä yks päivä seurasin, kun yksi merkittävän alaikäinen yritti trukin kanssa saada sellaista raskasta kuormaa siirrettyä. Ei tainnut tyttö vielä osata trukkia käsitellä. :/
Ja lesta-perheen keskimmäisiä lapsia.
 
vieras
tässä lähellä on lestari perhe ja niiden mummula on tien toisella puolla.mönkkärillä päästellään tien yli kauheaa vauhtia,ilman kypärää,kuskina 12-14v ja sellanen 1-2v lapsi kyydissä.ei paljon katsota tuleeko autoa.
muutenkin omasta lapsuudesta ja nyt aikuisena on tullut seurattua lestareita ja homma on just samaa,kun olin lapsi.ne sai tehdä ihan mitä vaan.varastivat minkä kerkesivät rahaa ja tavaraa,tupakkaa polttivat.
nykyään lestat käy naapuri kylältä alkosta ostaan viinaa ja kaupasta kaljaa.kaupungissa kulkevat ryyppäämässa ja kulkevat kapakassa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Miksi helvetissä te aina yleistätte? Lestat sitä ja lestat tätä. Eikö hekin ole ihan yksilöitä?
kyllä se kuule on heidän itse aiheuttamaa.heidän mielestä muut on saastaa kun eivät ole uskovaisia,sitten uskon varjolla tehdään syntiä ja sunnuntaina hoilataan yhdistyksellä syntejä anteeksi,sitten voi taas harrastaa pahuutta koko viikon.
sitä varmaan sais uskon varjolla itsekkin tehdä mitä vaan,kyllä jumala antaa anteeksi kun oikein virsiä veisaa.
joo pistää vituttaan kun tytön luokalla just ainoa joka terrorisoi koko luokkaa on LESTARI.uhkailee tappaa toisten lemmikkejä ja muuta mukavaa.oli kepillä hakannu luokan tyttöjä.
 
tytönjapoikienmamma
Vaihteeksi taas ihan asiaton ketju! Mikä kumma tätä palstaa vaivaa, tää on ihan sairas paikka. Tietenkin on väärin , että lapset 2 v. lähtien yksin kotona tai pihalla, se on lapsen heitteille jättö, ja ilmoitusta tekemään vaan. Turhaan täällä haukutaan lestadiolaisia, kun tuossa ei ollut nyt pointtina lestadiolaisuus, vaan lapsen heitteillejättö!! Ihan sivuasia, mikä perheen uskonto on. En ole lestadiolainen enkä tunne yhtäkään lestadiolaista, mutta on sivistymätöntä alkaa haukkumaan jotain tiettyä ihmisryhmää.
 
äiti 24v
jo on sattunut kaikille näitä kokemuksia. itse olen vl ja nyt neljäs lapsi tulossa. en todellakaan päästä lapsiani yksin ilman valvontaa pihalle. autossa kaikki ovat istuimissaan. ruokaa saavat varmasti riittävästi ja puhtaita vaatteita ja ennen kaikkea syliä, huomiota ja pyyteetöntä rakkautta! näin meillä!
 
Mamma
Kyllähän tätä keskustelua voisi käydä ihan fiksusti ja asiallisestikkin. Ei joka asiasta tarvitse alkaa riitelemään tai pistää suutansa suppuun. Aikuiset ihmiset nyt varmaan osaa kertoa mielipiteensä ihan fiksullakin tapaa. Näitä ihmeellisiä tapauksia on niin lestadiolaisissa kuin ei lestadiolaisissakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Miksi helvetissä te aina yleistätte? Lestat sitä ja lestat tätä. Eikö hekin ole ihan yksilöitä?
kyllä se kuule on heidän itse aiheuttamaa.heidän mielestä muut on saastaa kun eivät ole uskovaisia,sitten uskon varjolla tehdään syntiä ja sunnuntaina hoilataan yhdistyksellä syntejä anteeksi,sitten voi taas harrastaa pahuutta koko viikon.
sitä varmaan sais uskon varjolla itsekkin tehdä mitä vaan,kyllä jumala antaa anteeksi kun oikein virsiä veisaa.
joo pistää vituttaan kun tytön luokalla just ainoa joka terrorisoi koko luokkaa on LESTARI.uhkailee tappaa toisten lemmikkejä ja muuta mukavaa.oli kepillä hakannu luokan tyttöjä.
Tässäkin yleistit, huomaatko? Mä voisin tähän yleistää että te (tällähetkellä) harmaana kirjoittelevat olette vittuilevia ja päätäaukovia ääliöitä. Vaikka kaikki ei tokikaan ole, mutta yksikin mätämuna saattaa pilata kaikkien"maineen", noin niinkuin kärjistettynä.

Pssst, älä vedä hernettä nenuun, en tarkoittanut tuolla sinua, siis tuolla vittuilevalla ja päätäaukovalla ääliöllä.

 
Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Miksi helvetissä te aina yleistätte? Lestat sitä ja lestat tätä. Eikö hekin ole ihan yksilöitä?
kyllä se kuule on heidän itse aiheuttamaa.heidän mielestä muut on saastaa kun eivät ole uskovaisia,sitten uskon varjolla tehdään syntiä ja sunnuntaina hoilataan yhdistyksellä syntejä anteeksi,sitten voi taas harrastaa pahuutta koko viikon.
sitä varmaan sais uskon varjolla itsekkin tehdä mitä vaan,kyllä jumala antaa anteeksi kun oikein virsiä veisaa.
joo pistää vituttaan kun tytön luokalla just ainoa joka terrorisoi koko luokkaa on LESTARI.uhkailee tappaa toisten lemmikkejä ja muuta mukavaa.oli kepillä hakannu luokan tyttöjä.
Tässäkin yleistit, huomaatko? Mä voisin tähän yleistää että te (tällähetkellä) harmaana kirjoittelevat olette vittuilevia ja päätäaukovia ääliöitä. Vaikka kaikki ei tokikaan ole, mutta yksikin mätämuna saattaa pilata kaikkien"maineen", noin niinkuin kärjistettynä.

Pssst, älä vedä hernettä nenuun, en tarkoittanut tuolla sinua, siis tuolla vittuilevalla ja päätäaukovalla ääliöllä.
Harmillista että aikuiset ihmiset ei osaa keskustella asiallisesti. Löytyy näitä lapsellisia tapauksia jotka vetävät keskustelut ihan höpöksi. :( Miettikääpä nyt vähän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Miksi helvetissä te aina yleistätte? Lestat sitä ja lestat tätä. Eikö hekin ole ihan yksilöitä?
kyllä se kuule on heidän itse aiheuttamaa.heidän mielestä muut on saastaa kun eivät ole uskovaisia,sitten uskon varjolla tehdään syntiä ja sunnuntaina hoilataan yhdistyksellä syntejä anteeksi,sitten voi taas harrastaa pahuutta koko viikon.
sitä varmaan sais uskon varjolla itsekkin tehdä mitä vaan,kyllä jumala antaa anteeksi kun oikein virsiä veisaa.
joo pistää vituttaan kun tytön luokalla just ainoa joka terrorisoi koko luokkaa on LESTARI.uhkailee tappaa toisten lemmikkejä ja muuta mukavaa.oli kepillä hakannu luokan tyttöjä.
Tässäkin yleistit, huomaatko? Mä voisin tähän yleistää että te (tällähetkellä) harmaana kirjoittelevat olette vittuilevia ja päätäaukovia ääliöitä. Vaikka kaikki ei tokikaan ole, mutta yksikin mätämuna saattaa pilata kaikkien"maineen", noin niinkuin kärjistettynä.

Pssst, älä vedä hernettä nenuun, en tarkoittanut tuolla sinua, siis tuolla vittuilevalla ja päätäaukovalla ääliöllä.
Harmillista että aikuiset ihmiset ei osaa keskustella asiallisesti. Löytyy näitä lapsellisia tapauksia jotka vetävät keskustelut ihan höpöksi. :( Miettikääpä nyt vähän.
Mä en ole omasta mielestäni vetänyt keskustelua höpöksi, millään tavalla. Ja olin kyllä asiallinen. :) Laitoin siksi tuon "harmaat"-yleistyksen, kun sitä aina viljellään täällä palstalla. Että harmaat on niitä päänaukojia, ilkeitä yms. Kun eihän se niin ole. Mun pointti oli että jokaisesta "joukkiosta" voi löytyä ne mätämunansa, ne jotka pilaavat muidenkin maineen. Sitten leimataan kaikki jotka kuuluvat kyseiseen "joukkioon", muistamatta että jokainen henkilö om oma yksilönsä. :)
 
mam
Työkaverinani on ko. uskontokuntaan kuuluva mies. Nuori vasta, lapsia tällä hetkellä kuusi. 1-9v Uskomattomia tarinoita "kehtaa" kahvipöydässä kertoa. Lapsilla on hirveän usein luita poikki, tikkejä siellä täällä. Sitten vielä näistä heidän säännöistään. Ukko on monesti jäänyt kiinni por...non katselusta tietokoneeltaan täällä työpaikalla. Kai se jumala sen sittenkin hyväksyy...
 
vieras
jaa, en tunne ainoatakaan sellasta perhettä. Ainoa jossa lapsi voisi rikkoa toisten tavaroita, on perhe, jolla yhdellä lapsella on ADHD ja tuppaa särkemään omiakin tavaroita, jos ei koko ajan ole tarkkana.
 
Vl-äiti kohta viidelle
Huoh näitä keskustelun tasoja....
Huolehdin kyllä lapset hyvin ja en päästä kaksivuotiasta itekseen isompien kans ulos.
Ärsyttää kyllä tällaiset kaskustelut, samat harmaat täällä huutelee että joo kaikki ne tuollaisia hulluja ovat... Täällä meidän kaupungissa on kyllä kaikki tuntemani perheet kunnollisia ja huolehtivaiset vanhemmat ovat, vaikka lapsia olisikin se kymmenen. Ja tunnen kolmisenkymmentä perhettä hyvin, parisenkymmentä jotenkin.
Lapset ovat yksilöitä ei se uskonnosta riipu, millainen luonne on, rauhalllinen vaiko kaistapää.
Olkaa nyt aikuisia ja tehkää ilmoitus jos näätte että lapset selvästi kärsii, olkoon uskonto mikä hyvänsä!
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Onko se niin, että Herran haltuun...??

Me asutaan alueella, jossa on paljon pikkulapsiperheitä ja huomattavan paljon juuri lestadiolaisperheitä ja nämä l+ perheiden lapsukaiset kyllä huomiotaherättävän vapaasti "saavat" liikkua ja ulkoilla ja siinä sivussa tuhota naapureiden omaisuutta!

Alle kouluikäiset lapset 2-6v ulkoilevat keskenään isolla joukolla ja kyllähän siinä vahinkoja sattuu...pahimmillaan 2v kuljeksii yksinään naapureiden pihoilla etsimässä leikkikaveria!

Samoin nuo samoiset 2-6v jäävät KESKENÄÄN kotiin äidin kauppareissujen ajaksi!!! ("kun ne viihtyy niin hyvin siinä tietokoneella!")

Kerran kysyin yhdeltä äidiltä, että miten uskaltaa jättää noin pienet keskenään ja vastaus oli, että jos jotain on sattuakseen, niin se sit sattuu.

Mä olen jo ihan oikeesti miettiny, onko lastensuojeluilmoituksen paikka....vaikka tiedänkin, että kyllä ne lapset kotonaan hoidetaan, saavat ruokaa ja puhdasta vaatetta, mut silti...

Ja tämän kirjoituksen kirvoitti se, että juurikin nämä lapsukaiset kävi meidän pihassa rikkomassa tavaroita meidän poissaollessamme. Ja todellakaan en syytä lapsia vaan vanhempia!!

JA se täytyy vielä lisätä, että kenenkään "valtauskontoon" kuuluvan perheen noin pienet lapset eivät ukoile tai jää kotiin ilman aikuista!

Mekin asuimme juuri tällaisella alueella. Järkytyin juuri samasta asiasta!! Siellä kans l-lapset alle 2v:sta alkaen juoksenteli itsekseen. Kuulostaa muutenkin hyvin samalta kuin meilläkin entisessä asuinpaikassamme!
 
Peuhu
[quote="ihmetteleJA se täytyy vielä lisätä, että kenenkään "valtauskontoon" kuuluvan perheen noin pienet lapset eivät ukoile tai jää kotiin ilman aikuista![/quote]



Mistä sä sen voit tietää? Et voi puhua kaikkien perheiden puolesta. Jättäähän vanhemmat vauvojakin kotiin yksin kun lähtevät baariin, eivätkä varmaan ole lestadiolaisia.
 
vierasS
kokemuksia naapureiden lestaperheistä:

- lapset leikkivät yläkerran parvekkeella, jossa ei kaiteita (maahan tiputusta monta metriä), yksikin ryömii vaipoissaan siellä eikä kukaan vahdi. Ihme ettei kukaan lapsista ole kuollut

-sirkkelillä leikkimistä (naapurit vetäneet johdon sei nästä)

- alle kaksivuotias pelkillä vaipoilla +pelkkä paita päällä lokakuussa kuralammikossa leikkimässä

- Lasten kuljettaminen peräkontissa ilman turvavöitä tai varsinkaan istuimia

- Lasten ( 0-10v) jättäminen pihalle ihan tuosta vaan, kun vanhemmat lähtevät autolla johonkin

- Koululaisilla ei ole nukkumaanmenoaikoja. Seurojen tai joidenkin kokousten aikana ala-asteikäiset voivat leikkiä pihalla arki-iltaisin vielä puolen yön jälkeenkin.

Miksi näistä ei saisi puhua? Lestaperheen arkea seuranneena täytyy sanoa että todella pelkään lasten puolesta. Toivon todella että Jumala suojelee, kun vanhempia ei näytä kiinnostavan.

 
Entinen vl
Vl-perheestä, tosin melko pienestä, olen kotoisin. Suvussamme on todella isojakin perheitä ja lapsuuskotini ympäristössä myös. Jopa vanhoillislestadiolainen äitini on ääneen ihmetellyt, miten joissakin perheissä jätetään tosi nuorille sisaruksille pienempiä hoitoon ja annetaan lasten laahkasta ympäri kyliä. Kaikissa perheissä ei tietenkään ole näin. Asuinalueilla, joilla on paljon vl-perheitä, asia varmasti korostuu. Jopa tutuista lestadiolaisperheistä jotkut ovat muuttaneet rauhallisemmalle alueelle, kun ovat kyllästyneet olemaan yleisinä lapsenvahteina naapureiden vaelteleville pikkulapsille. Moneen junaan on siis lestadiolaisiakin.
 
lesta
Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
Olen pannut saman ilmiön merkille ja sitä kovasti hämmästelen. Lestat suhtautuu lastenhoitoon uskomattoman välinpitämättömästi.

Ehkä se on sitä että äidit on ylirasittuneita ja siinä kulttuurissa kotiasiat eivät kuulu isille.
Kyllä muuten kuuluu isälle ihan siinä missä äidillekkin!! Samalla tavalla miten muissakin ei-lesta perheissä.
 
Ei kaikki lestadiolaiset ole tällaisia, tiedän montakin hyvää perhettä! Mutta tuossa meidän naapurustossa asuu perhe, jossa selvästi äiti on väsynyt (masentunut?) ja lapset ovat päivät aika heitteillä. Kesällä 2 ja 3 vuotta täyttävät leikkii keskenään tuossa tiellä ja vaaratilanteita on ollut paljon. Meidän pihalle lapset eivät ilman lupaa tule ja mitään en ole koskaan nähnyt heidän rikkovan, lähinnä vaan pelkään heidän turvallisuuden puolesta. Iltaisin tilanne on eri, sillä lasten isä kyllä huolehtii lapsista.

Toisaalta tekisi mieli mennä tarjoamaan apua, mutta taas toisaalta ei huvita yhtään keskustella perheen äidin kanssa, sillä hän on HYVIN ahdasmielinen. Isä vaikuttaa aika normaalilta, hiljainen vaan on. Heidän lapset (lähinnä 4 ja 5 vuotiaat tytöt) ilmoittelee muille kadun lapsille, että he eivät pääse taivaaseen, vaan palavat helvetissä, koska eivät ole uskossa. Lisäävät vielä perään, että äiti aina näin sanoo. Naapurin pojalle toinen tytöistä ilmoitti, että vanhempasi elävät synnissä ja että sinä olet kirottu lapsi (lapsen vanhemmat eivät siis ole aviossa ja käsittääkseni eivät kuulu kirkkoonkaan)...

Mutta siis minunkin mielestäni tämä perhe on aika poikkeus!
 

Yhteistyössä