Kertokaas lestadiolaisäidit (tai isät!) mulle, miksette huolehdi lapsistanne???

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti
hei
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
kertokaas ei-lestadiolaisäidit miksi olette aina kännissä ja vieläpä usein lasten nähden?
en ole lestadiolainen, tuskin uskossakaan. En ole aina kännissä ja silloin harvoin kun käytän alkoholia, lapset ovat hoidossa mummolassa tai isä on selvänä (siis juon max 2 lasia viiniä). Tätä siis tapahtuu pari kertaa vuodessa.

Miksi lestadiolaiset aloittavat tupakanpolton tosi nuorena? Myös seurustelu ja vehtaaminen vastakkaisen sukupuolen kanssa alkaa mielestäni heillä tosi aikaisin.
niin, ja miksi saa ottaa permanentin muttei väriä? ja miksi voi riekkua netissä muttei kattoa pikkukakkosta telkkarista?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
kertokaas ei-lestadiolaisäidit miksi olette aina kännissä ja vieläpä usein lasten nähden?
No, en mä ainakaan ole "aina kännissä", saunasiiderin tai kaks saatan ottaa, siinäpä se. Mut silloinkin mulla on ne lapset siinä silmien alla, eivät silloinkaan yksinään kuljeskelemassa pitkin raittia.
Samalla tavalla, ei kaikki lestadiolaisäiditkään jätä lapsia vahtimatta.
 
lesta
Musta se on pikemmin niin ettei olla turhan "hysteerisiä" tossa lasten hoidossa. (Mun anoppi on ei-lesta ja siks käytän tota sanaa, kun se kuvaa häntä hyvin noissa asioissa) Eli siis maalaisjärkeä, ihan simppelisti.

Toi, että 2-vuotiaat yksin ulkona, kuulostaa aika oudolta! Ja itse olen sitä mieltä, että ton ikäiset leikkivät vain omassa pihassa, ei yksin, vaan vanhempien tai isompien lasten kanssa!

Kyllähän kaikki äidit on rasittuneita(ainakin jossakin määrin, varsinkin jos on pieniä lapsia), ja jos on vielä paljon lapsia, se on selvä! (Mulla itsellä 2 pientä lasta) Harva ei-lesta tekee nykyään enemmän kun pari lasta just siks, kun se on niin rankkaa yms.

Ja toi kotiasioiden kuuluminen iseille, on täysin perhekohtaista, ihan kun kaikissa ei-lestoissakin perheissä! :)
 
vieras
Miksi tällaisia riitaketjuja tehdään?
Jos on lapsensuojeluilmoitukseen aihetta niin se kannattaa tehdä.
Minusta ei-lestadiolaisissa perheissä on suhteutettuna kamalasti enemmän kaikkea pahaa. Itse olen tavallinen uskovainen, en lestadiolainen, yritän pitää parhaani mukaan huolta perheestäni ja muistakin lähimmäisistäni. Lähetän rauhaa ja rakastavia ajatuksia kaikille tähän ketjuun osallistuneille!
 
tavallinen äiti
Tunnen kaksi lestaperhettä, ja nämä samat asiat kyllä pätee ainakin heihin...
Tosiaan lapsia kyllä tehdään mutta siihenpä se jääkin, ei niistä osata huolehtia. Kiusaajia nuo näyttää olevan pienestä pitäen (tiedän kun olen hoitanut tämän toisen perheen lapsukaisia) ja tosiaan äitien mielipide on että jos jotain sattuu niin se on Jumalan tahto, ei he sille mitään voi. Niin, eihän sitä sitten kannata tuhlata aikaansa lasten vahtimiseen, kerran jumala on olemassa. *takoo päätään seinään kun ei voi ymmärtää*
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
kertokaas ei-lestadiolaisäidit miksi olette aina kännissä ja vieläpä usein lasten nähden?
No, en mä ainakaan ole "aina kännissä", saunasiiderin tai kaks saatan ottaa, siinäpä se. Mut silloinkin mulla on ne lapset siinä silmien alla, eivät silloinkaan yksinään kuljeskelemassa pitkin raittia.
Samalla tavalla, ei kaikki lestadiolaisäiditkään jätä lapsia vahtimatta.
No miten tähän meidän kylälle sit on sattunu nuo perheet, jotka jättää mukulansa "herran haltuun"??? Jos noista tuntemistani perheistä 1 tai 2 tekis noin, ei tulis mieleenkään yleistää, mut 7 perhettä on jo aika paljon...

Mulla ihan oikeesti tekee välillä pahaa kattoo noita lapsia tuolla taivaltamassa :(
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
kertokaas ei-lestadiolaisäidit miksi olette aina kännissä ja vieläpä usein lasten nähden?
No, en mä ainakaan ole "aina kännissä", saunasiiderin tai kaks saatan ottaa, siinäpä se. Mut silloinkin mulla on ne lapset siinä silmien alla, eivät silloinkaan yksinään kuljeskelemassa pitkin raittia.
Samalla tavalla, ei kaikki lestadiolaisäiditkään jätä lapsia vahtimatta.
No miten tähän meidän kylälle sit on sattunu nuo perheet, jotka jättää mukulansa "herran haltuun"??? Jos noista tuntemistani perheistä 1 tai 2 tekis noin, ei tulis mieleenkään yleistää, mut 7 perhettä on jo aika paljon...

Mulla ihan oikeesti tekee välillä pahaa kattoo noita lapsia tuolla taivaltamassa :(
En osaa sanoa, mutta kylillä on eroa. Toivottavasti kaikki vaan tajuisi vahtia niitä lapsia, samoin, kuin olla lasten seurassa selvinpäin.
 
ap
Silloin kun tähän muutettiin, jaksoin aikani ohjata yhtä pikkuista 2v takaisin kotiinsa, kun ilmestyi päivittäin tuohon meidän ikkunan taakse pällistelemään, mut kun totesin, ettei se äiti millään tavalla välittäny, missä se muksu on, lopetin...
JA mulla on itselläni kolme pientä lasta, kyllä ne oon aina jaksanu perään kattoa...
 
ei lestadiolainen
...mutta kaikki naapurit on. Ja he ainakin katsovat ja hoitavat lapsiaan ihan kunnolla, lapset eivät ole koskaan käyneet meillä mitään rikkomassa tai yleensäkään tulleet pihallemme noin vain vaeltelemaan. Eiköhän toi ole ihan perheestä kiinni.
Mua itseäni mietityttää toinen asia, liippaa kyllä vähän aiheeseen, monet vl- perheet eivät pidä lapsillaan turvavöitä autossa, eivät nämä naapurimmekaan, autotkin ihan normiautoja, joissa 5 paikkaa ja pienimmässäkin perheessä väkimäärä 6 henkilöä. Varmasti poikkeusia löytyy tässäkin asiassa..., mutta eikö kuitenkin lakeja pitäisi noudattaa!
 
123
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin, ja kerran yks lesta mies totes ku vaimo kuoli, että kyllä se jumala antaa uuden. että sillä logiikalla varmaan lastenki kanssa. lapsethan on lestoille lauma, eivät yksilöitä ja ei ne varmaan laske onko kaikki tallella.
Kyllä nyt menit metsään ja pahasti. Ei ymmärrä miksi pitää "avata suunsa" kun ei mitään tiedä. Uskallan väittää että lestoilla lapset tulee jopa paremmin hoidettua, otettua huomioon jne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei lestadiolainen:
...mutta kaikki naapurit on. Ja he ainakin katsovat ja hoitavat lapsiaan ihan kunnolla, lapset eivät ole koskaan käyneet meillä mitään rikkomassa tai yleensäkään tulleet pihallemme noin vain vaeltelemaan. Eiköhän toi ole ihan perheestä kiinni.
Mua itseäni mietityttää toinen asia, liippaa kyllä vähän aiheeseen, monet vl- perheet eivät pidä lapsillaan turvavöitä autossa, eivät nämä naapurimmekaan, autotkin ihan normiautoja, joissa 5 paikkaa ja pienimmässäkin perheessä väkimäärä 6 henkilöä. Varmasti poikkeusia löytyy tässäkin asiassa..., mutta eikö kuitenkin lakeja pitäisi noudattaa!
tuota samaa nähty myös täällä :( 5 lasta 5:n hengen auton takapenkillä....kerran tarjoutui ottamaan vielä meidän 2 lasta kyytiin, kun olivat uimaan menossa, juu ei kiitos! Ja pyäräilykypärääkään ei tartte käyttää...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin, ja kerran yks lesta mies totes ku vaimo kuoli, että kyllä se jumala antaa uuden. että sillä logiikalla varmaan lastenki kanssa. lapsethan on lestoille lauma, eivät yksilöitä ja ei ne varmaan laske onko kaikki tallella.
Kyllä nyt menit metsään ja pahasti. Ei ymmärrä miksi pitää "avata suunsa" kun ei mitään tiedä. Uskallan väittää että lestoilla lapset tulee jopa paremmin hoidettua, otettua huomioon jne.
teidän kyllä mistä puhun. suvussa ja naapureina ko uskovaisia. ja tämä mies Nivalassa totesi oikeasti noin. ja on ne mulleki kommentoinu, että elä vahi niin tarkkaan niitä lapsia, kyllä se jumala vahtii. niinpä niin.
 
topi
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen minäkin:
Samaa olen miettinyt, ja myös sitä että mitä lestadiolaisten vanhemmat oikein lapsilleen opettavat? Muistan vieläkin kun olin pikkulapsi (ja sama on toistunut siskon lasten yms kohdalla) niin lestadiolaiset lapset tulivat meitä häätämään pois kun olimme luistelemassa ihan yleisellä kaukalolla. No, sitten kun koitimme nätisti selittää että kyllä mekin saadaan täällä luistlla, niin nämä sit menivät hakemaan HIRVEÄN porukan kavereitansa jotka sitten juoksivat perässä jääkiekkomailan kanssa.

Samanlaiselta porukalta on monet lumipesut jne saatu kakarana.

Eli siis aina jotain riidan haastamista ensin ja sitten haetaan kamala porukka mukaan.
Mullakin lapsuudessa samanlaisia kokemuksia. Olin serkkujen luona käymässä Oulun lähellä ja mentiin pelaamaan jääkiekkoa paikalliselle jäädytetylle futiskentälle. Jonkun lestaperheen muksut tuli sitten siitä naapurista vaatimaan meitä lähtemään ja kun ei lähdetty niin tulivat sitten koko perheen lapsiköörin voimin ajamaan meitä pois. Yhdellä heistä oli aseenaan ilmakivääri. Lähdettiin aika kiireellä kun alkoi sillä meitä ampumaan. Pitkään jahtasivat.

Kotipaikkakunnalla oli onneksi vähemmän lestadiolaisia. Vaikka kyllä sielläkin niiden piruntorjuntapatteri (rauhanyhdistys) oli.

 
vieras
Mä en yleistäis, tunnen useamman lestadiolaisperheen, ja yhdessä perheessä lapsista huolehditaan tosi hyvin. Varmasti paremmin kuin keskivertoperheessä.
Mutta toisaalta, kahdessa perheessä on just tuo et alle kouluikäiset kulkee yksin luistelukentällä, kaupungilla jne, ja jo pari-kolmevuotiaat menee pihalla yksin, tai naapuriin itsekseen. Ja nämä vanhemmat ihan ylpeinä selittää et ovat rentoja ja lapset reippaita ja itsenäisiä.
Ja tunnen myös muita kuin lestadiolaisia suurperheitä ja ei niissä perheissä lapset ulkoile pienenä keskenään, eli kyllä minäkin näen asian niin et tätä valvomattomuutta on erityisesti lestadiolaisperheissä, ei tokikaan kaikissa.
Ja ei minusta se vähennä sitä et vanhemmat toimii vastuuttomasti laskiessaan taaperoikäisiä yksin ulos jos jossain muussa perheessä ryypätään paljon, molemmissa tavoissa on lasten kannalta paljon pahaa!
 
123
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin, ja kerran yks lesta mies totes ku vaimo kuoli, että kyllä se jumala antaa uuden. että sillä logiikalla varmaan lastenki kanssa. lapsethan on lestoille lauma, eivät yksilöitä ja ei ne varmaan laske onko kaikki tallella.
Kyllä nyt menit metsään ja pahasti. Ei ymmärrä miksi pitää "avata suunsa" kun ei mitään tiedä. Uskallan väittää että lestoilla lapset tulee jopa paremmin hoidettua, otettua huomioon jne.
teidän kyllä mistä puhun. suvussa ja naapureina ko uskovaisia. ja tämä mies Nivalassa totesi oikeasti noin. ja on ne mulleki kommentoinu, että elä vahi niin tarkkaan niitä lapsia, kyllä se jumala vahtii. niinpä niin.
Olisko ollu hiven huumoria mukana!;)
 
sivusta
Mikä idea näissä ketjuissa on?
Mikä idea on siinä, että jonkun yksilöllisen tapauksen perusteella leimataan koko ryhmä ihmisiä?

Kasvakaa vaikka vähän. :flower:

Ja mitä lestadiolaisiin tulee, tunnen aika paljonkin, enkä ole törmännyt ap:n kuvailemaan tyyliin.
 
x
Huolehdin lapsistani ja tuntemani lestadiolaiset huolehtivat myös.
Yhden perheen luona kyllä hieman kummeksuin, kun lapset ravas pihalla ja pieninkin 2v. mennä touhotti mukana äiti ja isä vaan istui sohvalla ja luotti, että ne isommat katsoo perään...
Mutta tämä on yksi poikkeus ja tunnen satoja lestadiolaisia perheitä, että se taitanee johtu ihan muista asioista mainitsemasi asiat, kuin uskonnosta.
Ehkä teidän kadulla vaan on naapurista katsottu mallia ja heistä kukaan ei enää näe mitään kummallista asiassa.
Voithan sossuun olla yhteydessä, jos tilanne näyttää huolestuttavalta. 2-vuotiaan ei kuulu olla yksin sisällä, eikä ulkona ei varsinkaan kadulla...
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Missä tämmöstä tapahtuu?
Ei tuo ihan yleinen käytäntö meillä ole jos niin kuvittelet. :(

Meillä ovat olleet keskenään pihalla vasta siinä 4-5vuotiaasta lapsesta riippuen. Ja eivät takuulla ole heitteellä. Vaikka pieniä ovat niin matkassa ne kulkee. ja ikinä ole jättäny kotiin yksi tuon ikäsiä :eek:

Tee se ilmoitus jos kerta on aihetta.
Siis ovatko 4-5veet ilman aikuista pihalla, muiden vanhempien lapsien valvonnassa?
Siis hetkinen... viis vee ei sais olla pihalla ilman aikuista? Ohhoh.. kyllä meidän rivarin lapset ainakin ton ikäsenä on siellä pihalla ilman aikuisiakin, toki usein joku aikuinen sattuu olemaan pihalla mut ei aina. kyllä mä mun viisveen päästin jo ennen ku täytti viis niin vuotta vanhempien naapurin lasten kanssa leikkimään ulos, ilman että vahdin joka sekunti.
 
minä
meillä asuu naapureina vanhoillis lestadiolainen perhe. heillä 10 lasta . vuosi sitten syntyi vauva
ja edellinen oli silloin puolitoista vuotias. tämä toiseksi nuorin nukkui pitkiä unia ulkona vaunuissa ja näytti olevan muutenkin rakastettu lapsi, mutta kuinkas sitten kävikään. syntyi pienempi , ja edellisen lapsuus jäi siihen .ei enää päikkäreitä vaunuissa koska nuorempi tarvitsi vaunut. saman tien tämä puolitoistavuotias taaperti sisarustensa katsottavana ulkona. yleensä kukaan ei muistanut perään katsoa. useasti viime kesänkin aikaan kyseltiin naapureilta oletteko nähneet häntä, kun vanhemmat seurustelivat sisätiloissa ja pikkusisko on niin utelias ja lähti omin päin tutkimusretkelle. onni onnettomuudessa ettei mitään sattunut. ja nämä vanhemmat lapset.. en ole koskaan kuullut niin siivotonta kieltä mitä he meille "epäuskovaisille ja syntisille " , kuten he meitä naapureita nimittelevät, viljelevät! en itsekään aikuisena ole ikinä kuullut vastaavia nimityksiä,ja jos olen niin en ole koskaan kehdannut suustani päästää. heillä tuntuu olevan tapana että lapset kyllä pärjäävät ja jos eivät niin se on jumalan tahto. tai sitten heillä on paremmat enkelit kuin meillä muilla... aurinkoista kevättä kaikille!
 
Äiti
Meidän tiellä sama juttu. 5 vuotias lapsi joskus nuorempikin saattaa työntää yksin tienvieressä vauvaa vaunuissa! Itse olen myös ihmetellyt sitä miksi lestadiolaiset saavat käyttää meikkivoidetta ja puuteria, ottaa permanentin, polttaa tupakkaa yms mutta esim. hiusten värjääminen, ripsivärit, luomivärit yms ovat kiellettyjä. En tarkoita kirjoituksellani pahaa, kerron vaan asiat joita ihmettelen suuresti. En kyllä ymmärrä "ei uskovaisia" perheitäkään jossa alkoholia käytetään suurissa määrin lasten läsnäollessa.
 
Riisiryyni
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei lestadiolainen:
...mutta kaikki naapurit on. Ja he ainakin katsovat ja hoitavat lapsiaan ihan kunnolla, lapset eivät ole koskaan käyneet meillä mitään rikkomassa tai yleensäkään tulleet pihallemme noin vain vaeltelemaan. Eiköhän toi ole ihan perheestä kiinni.
Mua itseäni mietityttää toinen asia, liippaa kyllä vähän aiheeseen, monet vl- perheet eivät pidä lapsillaan turvavöitä autossa, eivät nämä naapurimmekaan, autotkin ihan normiautoja, joissa 5 paikkaa ja pienimmässäkin perheessä väkimäärä 6 henkilöä. Varmasti poikkeusia löytyy tässäkin asiassa..., mutta eikö kuitenkin lakeja pitäisi noudattaa!
tuota samaa nähty myös täällä :( 5 lasta 5:n hengen auton takapenkillä....kerran tarjoutui ottamaan vielä meidän 2 lasta kyytiin, kun olivat uimaan menossa, juu ei kiitos! Ja pyäräilykypärääkään ei tartte käyttää...
Uutena ketjuun vastaamassa ja niin se vaan on, että meidänkin alueella on vain yksi lestaperhe ja heidän pieniä horjuvia taaperoita kulkee pitkin poikin tiellä, joko ilman mitään valvontaa tai sitten isompien lasten kanssa.

Täyteen sullottuja autoja nähty myös... ja enemmän kuin 5 lasta sullottuna!
 
nyt harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
meillä asuu naapureina vanhoillis lestadiolainen perhe. heillä 10 lasta . vuosi sitten syntyi vauva
ja edellinen oli silloin puolitoista vuotias. tämä toiseksi nuorin nukkui pitkiä unia ulkona vaunuissa ja näytti olevan muutenkin rakastettu lapsi, mutta kuinkas sitten kävikään. syntyi pienempi , ja edellisen lapsuus jäi siihen .ei enää päikkäreitä vaunuissa koska nuorempi tarvitsi vaunut. saman tien tämä puolitoistavuotias taaperti sisarustensa katsottavana ulkona. yleensä kukaan ei muistanut perään katsoa. useasti viime kesänkin aikaan kyseltiin naapureilta oletteko nähneet häntä, kun vanhemmat seurustelivat sisätiloissa ja pikkusisko on niin utelias ja lähti omin päin tutkimusretkelle. onni onnettomuudessa ettei mitään sattunut. ja nämä vanhemmat lapset.. en ole koskaan kuullut niin siivotonta kieltä mitä he meille "epäuskovaisille ja syntisille " , kuten he meitä naapureita nimittelevät, viljelevät! en itsekään aikuisena ole ikinä kuullut vastaavia nimityksiä,ja jos olen niin en ole koskaan kehdannut suustani päästää. heillä tuntuu olevan tapana että lapset kyllä pärjäävät ja jos eivät niin se on jumalan tahto. tai sitten heillä on paremmat enkelit kuin meillä muilla... aurinkoista kevättä kaikille!
Tätä samaa näkyy myös meidän naapurustossa..

"naapurissa" asuu noin 6 vl perhettä, ja ollaan jo harkittu talon myyntiä.. On niin rauhatonta asua tässä :(

Tiettyjen perheiden lapset kiusaavat ja nimittelevät muita, riehuvat yömyöhään pihalla, heittelevät lumipalloja ikkunaan, ja soittelevat ovikelloa, ja sitten karkuun.. Myös eräs 3v tyttö haukkui erästä toista lasta paskapääksi.. siis 3v!! Aivan uskomatonta kielenkäyttöä...

Joo, mulla suuri osa sukulaisista myös vl:a, joten oon enemmänki nähnyt tätä touhua..

Ikävää silti, et ei niitä lapsia jakseta sit hoitaa ja vahtia.. :(
 
Mammi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi tällaisia riitaketjuja tehdään?
Jos on lapsensuojeluilmoitukseen aihetta niin se kannattaa tehdä.
Minusta ei-lestadiolaisissa perheissä on suhteutettuna kamalasti enemmän kaikkea pahaa. Itse olen tavallinen uskovainen, en lestadiolainen, yritän pitää parhaani mukaan huolta perheestäni ja muistakin lähimmäisistäni. Lähetän rauhaa ja rakastavia ajatuksia kaikille tähän ketjuun osallistuneille!
Itse tykkään keskustella asioista, mutta valitettavasti kaikki eivät pysty puhumaan asoista fiksusti --> kaikesta pitää alkaa tappelemaan ja vetää herneet nenään jos jotain kyseenalaistaa tai kysyy. :( Mielestäni fiksu ja rauhallinen keskustelu on mukavaa, mutta sen pitää pysyä asiallisena.
 
<3
Tunnen kaksi lestadiolaisperhettä.
Toisessa perheessä lapset ovat hoidettuja ja hyvinkäyttäytyviä, koti on kaunis ja käsittääkseni erittäin mukavaa porukkaa jolla on paljon hyviä arvoja.

Toisessa lapset elävät kuin pellossa, vuorokausirytmit on sekaisin ja kotikin kuin kaatopaikka.

Mutta yhteistä kaikilla näillä lapsilla on että he ovat varmaan niitä AINOITA lapsia jotka eivät ole kiusanneet omia lapsiani siitä syystä että eivät kuulu kirkkoon. Muilta lapsilta mun muksut on saaneet kuulla palavansa helvetissä yms..

Eiköhän se vaan ole niin että meitä perheitä on joka lähtöön, uskontoon tai sen puutteeseen katsomatta.
 
Lestadiolaisuus ei estä juopottelemasta. Nimittäin on niitäkin perheitä, joissa äiti 10 lapsen kanssa kotona, iskä baarissa :/ Myös mun tuntemissa l-perheissä lapset on herran huomassa, 2v yksin pihalla jne. Osa lapsista on ihan hiljaisia, ei näytä tunteitaan. Samat lapset näin pienenä vauvana huutamassa yksin lattialla täyttä päätä, kun iskä ja äiti istui sohvalla eikä jaksanut välittää... Oppivat siihen, ettei syliä ja lohdutusta läheskään aina tule. Meillä kyläillessä nuo perheen lapset todellaki sai täystuhon aikaan, oikein väsytti aina ajatuskin että nyt ne on tulossa... Aina jotain särkyi ja mun piti jäljet siivota.
 

Yhteistyössä