Kertokaas ihan yleisesti sormiruokailusta :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
Siis mikä siinä on oikein ideana, etuina ja miten se käytännössä toimii. Kokemuksia ja vaikka hyviä linkkejä.

Nuo isommat lapset ovat aloittaneet kiinteät soseilla enkä silloin tällaisesta tavasta tiennytkään. Nyt kun muutaman kuukauden päästä pitäisi alkaa kolmoselle jotain tarjota niin rupesi kiinnostamaan.

No meillä poika veteli kaikkea mahdollista, riisiä, makaroonia, vihneksen paloja, lihaa sormin. Kala on liian hötöä. Ruoan vaan pitää olla tarpeeksi viileää jotta käsi ei pala syödessä. Ja toisaalta meillä oli myös lusikka tarjolla jo ihan heti, mutta alkuun poika söi käsin ja mä avustin lusikalla.

Hyvä linkki:

http://www.baby-led.com/

Kannattaa lukea tuo kirja, jos olet kiinnostunut. Sori, nyt on vähän kiire, niin en ehdi kertoa omia kokemuksia, mutta meidän muksu nautti sormiruokailusta ihan täysillä.

Mä tiedä miten se pitäis kaikkien sääntöjen mukaan tehdä, mut mä vaan annan pojalle esim. hedelmiä paloina nenän eteen ja napsii ite niitä suuhun, samoiten ruisleipää ja maissinaksuja..Periaatteessa annan napsia kaikkee mitä nyt vaan pieneks paloiks saa ja mikä maistuu.. :) Tätä toteutetaan meillä oikeestaan jo sen takia että me yleensä syödään eri aikaan kun poika, joten näin saadaan se lapsi kuitenkin mukaan siihen meidän ruokailu hetkeen.

En ole nähnyt tarpeelliseksi antaa yhtä ruokaa kerralla tai kokeilla mitään tms. Ajatuksena on, että kun lapsi on valmis kiinteisiin, on suolisto tarpeeksi kehittynyt, että voi prosessoida kaikkea mitä perheessä normaalistikin syödään. Toki jos epäillään allergioita niin pitää aloittaa varovaisesti, mutta jos ei ole mitään syytä moista epäillä niin tekee miten haluaa. Mun tyttö aloitti vissiin kurkkutikulla ja jo samana päivänä annoin tomaattilohkoja, kaikenlaista tuli jo ekan viikon aikana vastaan. Myöhemmin selvisi, ettei oikein siedä maissia, mutta sekin taipumus on onneksi taaksejäänyttä.

Tuolla KiVa ry:n sivuilla on vissiin linkki blogiin Lenni-led weaning, suomenkielinen nimestään huolimatta :)

Ainiin - oma neuvolaterkkani on ollut ihan ok kaikkien valintojeni kanssa, mitään sanomista ei ole tullut, mutta sijainen kerran oli sitä mieltä, että kohta ne soseetkin on aloitettava :D No, mitään soseita ei koskaan aloitettu, ihan hyvin on kasvanut.

Ainiin - oma neuvolaterkkani on ollut ihan ok kaikkien valintojeni kanssa, mitään sanomista ei ole tullut, mutta sijainen kerran oli sitä mieltä, että kohta ne soseetkin on aloitettava :D No, mitään soseita ei koskaan aloitettu, ihan hyvin on kasvanut.

Meidän oma terkka on aika maaläheinen ja fiksun oloinen, tuo sijainen mikä nyt on ollut taas vaikuttaa aika hmm... kaavoihin kangistuneelta. :D Eli en ihmettelisi yhtään jos hänkin olisi sitä mieltä että ne soseet on aloitettava.

Mutta siis yleisesti voinen luottaa siihen että terve ja täysimetyksellä hyvin kasvanut vauva kyllä oman tahtinsa mukaan alkaa syömään noita kiinteitä kun niitä tarjotaan, ilman että tarvii äidin stressata.

Meidän oma terkka on aika maaläheinen ja fiksun oloinen, tuo sijainen mikä nyt on ollut taas vaikuttaa aika hmm... kaavoihin kangistuneelta. :D Eli en ihmettelisi yhtään jos hänkin olisi sitä mieltä että ne soseet on aloitettava.

Mutta siis yleisesti voinen luottaa siihen että terve ja täysimetyksellä hyvin kasvanut vauva kyllä oman tahtinsa mukaan alkaa syömään noita kiinteitä kun niitä tarjotaan, ilman että tarvii äidin stressata.

Kyllä, kyllä :) Siellä lenni-led weaningissa on muistaakseni linkki tutkimukseenkin, jossa todettiin, että terveet vauvat kykenivät vallan hyvin ruokailemaan itsenäisesti. Lapsen virkeystasosta ja painonkehityksestähän sen näkee jos ei sitten onnistu.

Se ei-stressaaminen voi kyllä joskus käytännössä osoittautua hankalammaksi kuin teoriassa... Mutta mulle ainakin tämä on ollu pääosin positiivinen kokemus. Mulla on ollut aikaa syödä itse, ollaan voitu ruokailla yhdessä, eväitä on helppo keksiä eikä ole tarvinnut laittaa aikaa vauvanruokien tekoon.

Siis minkä ikäsenä ootte sormiruokailleet? Ajatus on kiva, mutta kun tuo meidän vajaa 10kk ei laita MITÄÄN suuhun, paitsi omat sormet! Antoipa käteen lelun tai ruokaa, niin se ei mene suuhun.. Ruokaa kyllä syö syötettynä ja hyvin syökin (soseita). Minua kiinnostaisi tuo sormiruokailu, kunhan tuota likkaakin kiinnostaisi. Olen yrittänyt laittaa ruokaa suuhun ja näyttää itse mallia, mutta ei tuota tulosta..

Kyllä, kyllä :) Siellä lenni-led weaningissa on muistaakseni linkki tutkimukseenkin, jossa todettiin, että terveet vauvat kykenivät vallan hyvin ruokailemaan itsenäisesti. Lapsen virkeystasosta ja painonkehityksestähän sen näkee jos ei sitten onnistu.

Se ei-stressaaminen voi kyllä joskus käytännössä osoittautua hankalammaksi kuin teoriassa... Mutta mulle ainakin tämä on ollu pääosin positiivinen kokemus. Mulla on ollut aikaa syödä itse, ollaan voitu ruokailla yhdessä, eväitä on helppo keksiä eikä ole tarvinnut laittaa aikaa vauvanruokien tekoon.

Tuo eväät on juuri yksi juttu mitä mietin. Kun isompin kanssa kuitenkin kesällä liikutaan paljon niin jotenkin tuntuu hankalalle alkaa kuljettelemaan mukana ruokia soseisiin totuttelevalle vauvalle ja etsiä paikkoja missä niitä voi lämmittää. Isommilla kun tuppaa olemaan mukana eväitä mitä ei tarvitse lämmitelllä ja helpompi tarjota siitä samalla vauvallekin.

Alkuperäinen kirjoittaja hjälp!;23424282:
Siis minkä ikäsenä ootte sormiruokailleet? Ajatus on kiva, mutta kun tuo meidän vajaa 10kk ei laita MITÄÄN suuhun, paitsi omat sormet! Antoipa käteen lelun tai ruokaa, niin se ei mene suuhun.. Ruokaa kyllä syö syötettynä ja hyvin syökin (soseita). Minua kiinnostaisi tuo sormiruokailu, kunhan tuota likkaakin kiinnostaisi. Olen yrittänyt laittaa ruokaa suuhun ja näyttää itse mallia, mutta ei tuota tulosta..

Mun tyttö aloitti 5,5 kk ikäisenä.

meillä 7kk syö jo oikein mielellään. Pinsettiote ei toki vielä toimi, mutta hyvin näyttää sujuvan ilmankin.

Meillä alettiin kans reilu 5kuisena antaa pientä naposteltavaa omiin sormiin.

Kärsivällisyyttä, kyllä se sen joskus hokasee.. :)
Viimeks kun pilkoin pojalle päärynää ja banaania sormiruuaks, olis lopputulos kaamee sotku ja ehkä 1 banaanin pala suussa, mut se on välillä sellasta.. :heart:

Yhteistyössä