Kertokaapa kalvojen puhkaisusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietämätön

Vieras
Elikkäs missä vaiheessa kalvot voidaan puhkaista, jos synnytys ei etene??? Miten auki pitää olla ja voiko kanavaa olla jäljellä paljonka? JNE.
Kertokaa omista kokemuksista myös!

puhkaistiin kun ei puhennu itestään, synnytystä oli takana jotain 12 tuntia...vasta sen jälkeen mulle valkeni mitä on oikea kipu, puudutuksen sain sitten kohta myöhemmin, mutta se oli hirvittävintä synnytyksessä!

Kakkoselta puhakistiin just ennen ponnistusvaihetta, kun ei puhjennut itsestään. Ei ole mitenkään kivulias kokemus, mutta jotenkin kyllä vähän inhottavaa. Vauva syntyikin parin minuutin päästä kalvojen puhkaisusta. :)

mulla puhkaistiin jo alkuvaiheessa koska lapselle piti laittaa ktg-käyrää varten piuhat päähän koska ulkoinen sydänäänten rekisteröinti ei onnistunut ja supistukset muuttui säännöllissiksi eli piti saada tarkkaa tietoa sikiön voinnista.

Mulla puhkasivat kun olin 10cm auki, (eli juuri ennen ponnistusvaihetta) kun ei puhjennut itsestään. Itse kalvojen puhkaisu ei tuntunut miltään. Enkä kyllä huomannut sen vaikutusta synnytyksessä muutenkaan mitenkään(supistukset oli koko ajan yhtä voimakkaita).

mulla puhkastiin heti kun menin synnärille...olin 4cm auki ja kätilö vain sanoi että seuraavaksi puhkasee kalvot ja sitten pinni vauvan päähän jne.
ei kyllä sen enempää tietoa,mutta mulla näin =) vauva syntyi siitä sitten n.parin tunnin päästä.

Kaks synnytystä on takana. Molemmissa esitin kirjallisen ja lisäksi paikanpäällä suullisen pyynnön että kalvoja ei puhkaistas. Kuitenkin molemmissa synnytyksissä kätilöt painostivat puhkaisuun siinä vaiheessa kun avautuminen oli loppupuolella ja olin kipeimmilläni.

Ekassa kätilö yritti noin 10 kertaa vetäistä koukulla kalvot puhki. Lapsen päässä oli sitten yhtä monta verinaarmua.

Tokassa synnytyksessä olin 9.5cm auki kun kalvot puhkaistiin. Taas sama homma että kalvot ei milläänn meinannu puhjeta. Kävi sairaan kipeää kun kätilö supistuksen aikana yritti puhkaista kalvoja ja sitten kun sai ne puhki alkoi vielä ronkkia kädellä kalvon riekaleita synnytyskanavasta pois. Kun kalvot oli puhkaistu vauvan pää valahti hieman alaspäin ja litisti lopun kohdunkaulasta lipaksi vauvan pään eteen. Siinä sitten piti odotella muutaman supistuksen ajan kun paikat oli jo täysin auki että josko se lippa vetäytyis itsestään. Ja kun niin ei tapahtunut alkoi kätilö seuraavien supistustn aikana työntää tuota lippaa kädellä. JA sekös vasta kipeää kävi \|O
Sitten kun kaikki oli "kunnossa" ja sain vihdoin luvan alkaa ponnistaa kun seuraava supistus tulee niin ei 30 minuuttiin kuulunut yhtään supistusta. Sen jälkeen kätilö antoi nenäsumutteena oksitosiinia ja siirryin synnytysjakkaralle ja siinä 20 min niin lapsi oli maailmassa. Ja kaikki tuska ja synnytyksen venyminen vaikka kätilöt olivat kertoneet miten kalvojen puhkaisu nopeuttaa synnytystä ja miks se ehdottomasti kannattaa ja oikeastaan täytyykin tehdä (koska olin ammeessa). No ammeessa synnyttäminenkään ei edellytä kalvojen puhakaisua. Jos vielä synnytän on ehdoton ei että kalvoja ei puhkaista ja yleensäkin kaikki alapään ronkkiminen jätetään minimiin. Muussa tapauksessa synnytän kotona.

mulla on kaikissa kolmessa synnytyksessä puhkaistu kalvot. Taitavat olla vahvaa tekoa : ). Kolmas synnytys käynnsitettiin kalvojen puhkasulla, kahessa ekassa synnytys oli jo käynnissä ennen sitä.
Puhkaisu ei tunnu miltään eikä lapselle tule siinä mitään naarmuia. Ainakaan omien kokemusteni mukaan. aikea sanoa, miten se nopeuttaa tai ei nopeuta asioiden kulkua. KOlmannen lapsen synnytys, joka alkoi kalvojen puhkaisulla kesti puhkaisusta hamaan loppuun noin 3 tuntia. ¨
Kalvojen puhkaisusta ei kannata surua ottaa, enemmän kannatta miettiä omaa mömmötöntä mahdollisuutta edistää synnytystä, liikkumista synnytyksen aikana ja luonnollisia kivunhallinna menetelmiä.

Kiitps vastauksista!
Itse asiassa olisi kiinnostanut myös tietää kalvojen puhkaisusta käynnistämisen vaihtoehtona, kun muistan lukeneeni jostain, et olis luonnonmukaisin "käynnistämisvaihtoehto" jos ei ala käynnistyä itseksen??? Onko kellä siitä tietoa?
Kiitos jo etukäteen, jos joku vastaa vielä tähän!

Mulla kalvot puhkaistiin synnytyksen nopeuttamiseksi. Olin ollut synnärillä siinä vaiheessa jo melkein 12 tuntia (avautuminen ei edistynytkään kovin nopeasti sen jälkeen, kun sairaalaan oli tultu). Olin tosiaan päässyt saliin, kun olin 5 cm auki. Sitten sain epiduraalin ja "vedettiin pari tuntia henkeä", jonka jälkeen kalvot sit puhkaistiin. Avautumista kun ei siinä parissa tunnissa paljonkaan tainnut taas tapahtua.. tai olisiko sit ollut jotain 7 cm siinä vaiheessa?

Eihän se tosiaan puudutettuna miltään tuntunut. Enkä mä huomannut supistustenkaan erityisesti lisääntyvän - mä kun en niitä epiduraalin takia paljon tuntenut muutenkaan. Vedet sieltä vaan sit lorahteli ulos sen jälkeen ja vauvalla oli se piuha päässä (josta pikkuinen haava päähän jäi, mutta ei siis tuosta kalvojen tökkäämisestä mitään naarmuja). Mut siitä se sit hiljalleen eteni, oksitosiinilla vauhditettiin, ja lopulta alkoi tulla jotain tehoakin niihin supistuksiin. Vauva syntyi muutama tunti kalvojen puhkaisun jälkeen.

mulla käynnistettiin synnytys kalvojen puhkaisulla tilanteessa että kohdunsuu oli 3-4 cm auki ja kanavaa jäljellä vähän mutta pehmeenä.oli tarkoitus laittaa tippa sen jälkeen vauhdittamaan synnytystä mutta sitä ei tarvittu vaan supistukset lähtivät heti ja voimakkaina.koko synnytyksen kesto oli 1t20min että nopeeta meni,toisaalta oli ehkä ei niin kipeät supistukset kun toisessa synnytyksessä joka lähti sytotec tablettien avulla ja supistukset oli kauheeta polttoo ja repivää kipua,tosin puudutuskin epäonnistui toisessa synnytyksessä et vika voi olla siinäkin..

Kiitti kaikille vastauksista!

Sitä omalla kohdalla ajattelen, etten toista kertaa haluais niitä sytotec-tabuja tonne laitettavan, kun ekalla kerralla sattui niin pirusti ja kesti. Monesti laitettiin vielä...
Et jos kalvojen puhkaisu pelkästään auttaisi alkuun...

Nyt tilanne se, et paikat auki sen 3cm ja kanavaa jäljellä kans lähes sama. Pehmeät ja kypsät paikat kuulema kyllä on. Supisteluja on, kipeitäkin, saattaa kestää 3tuntii kerrallaan ja sit loppuu. Ja vaavi ei vaan ala tulla kuitenkaan. Viikkoja on nyt 41+ risat.

Joten alkaa kypsyttää, kun ei tule luonnostaan... Unet jää vähiin ja kipeäkin alan olla jo!

T:Toivoton Tietämätön :'(

mulla puhkastiin siinä vaiheessa kun halusin puudutuksen ja oli liian myöhästä epiduraalille joten sain sen toisen....mikä se hieno nimi nyt sille kohdunkaulan puudukkeelle oli...
samalla laittovat sen piuhan sinne vauvan päähän kiinni!!

Minulla tuli osa lapsivedestä jo kotona, mutta sairaalassa lääkäri puhkaisi ne heti kunnolla. Näin suurinosa vedestä tuli pois ja synnytys lähtikin sitten mukavasti etenemään. Lapsi syntyi noin 12 h lapsiveden tulosta. =)

Hei,

Kalvoja ei voi puhkaista käynnistystarkoituksena jos kohdunsuu on tiukasti kiinni ja kanavaakin jäljellä senttitolkulla. Sitten kun kohdunsuu on saatu kypsyteltyä Cytotec-tableteilla voidaan ajatella jotain muuta jatkotoimenpidettä, jos tabletit eivät käynnistä synnytystä.

Käynnistykset tapahtuvat joko oksitosiinilla tai kalvojenpuhkaisulla. Ei näistä kumpikaan ole luomukeino, koska synnytykseen puututaan. Oksitosiinia erityy luonnostaan synnytyksessä, joissakin tapauksissa sitä lisätään. Mutta oksitosiinistakaan ei teoriassa ole apua 4 tunnin jälkeen, koska oksitosiinireseptorit ovat silloin täynnä.

Kalvojen puhkaiseminen ei itsessään satu, mutta supistuksen aikana tapahtuva toiminto emättimessä tietysti on ikävän tuntuista. Kalvojen puhkaisemisesta ei johdu synnytyksen pitkittyminen tai lipan muodostuminen.

Kalvot on puhkaistava myös silloin, jos vauvan sydänkäyrä on poikkeava ja halutaan tarkkailla tarkemmin vauvan hapettumista. Siinä yhteydessä vauvan päähän laitetaan "pinni", jonka avulla saadaan tarkempi sydänkäyrä.

Sellainenkin asia tulisi ottaa huomioon, että kalvojen puhkaiseminen antaa bakteereille suoran tien kohtuun ja altistaa täten sikiön infektioille. Kokeneet kätilöt kyllä osaavat arvioida turvallisen ajankohdan kalvojen puhkaisemiselle. Ei vauvan syntyminen ole kuitenkaan kiinni yksinomaa kalvoista. Kyllä se vauva sieltä raivaa tiensä ulos, kun antaa hänelle aikaa.

Toivottavasti tuli vastattua hiukan pohdintoihinne...

Esikoisen synnytyksessä kalvot puhkaistiin kun muistaakseni noin 5 cm oli auki. En muista, että se olisi erityisesti sattunut, supistuskivut oli kyllä kovat. Kakkosen osalta synnytys käynnistyi lapsiveden menolla joten mitään puhkaisuja ei tietty tarvittu.

Yhteistyössä