Kertokaan nuoremmat mulle häistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Tai oikeastaan se, että onko nyt tosiaan meininki sellanen, että hääpari kustantaa itse koko lystin? Mä kun olen siltä dinosaurusten ajalta, jolloin sulhasen vanhemmat kustansi kihlajaiset ja morsiamen vanhemmat kustansi häät.

Minun kokemuksen mukaan nuorena naimisiin menevillä usein vanhemmat kustantaa häät, monilla taitaa olla niin että sulhasenkin vanhemmat osallistuvat. Ja sitten vanhempana naimisiin menevät usein kustantaa itse, etenkin jos ollaan jo toisella kierroksella.

Meillä on ystäväpiirissä ollut kuudet häät nyt kolmen vuoden sisään ja niihin on kyllä sisältynyt maksutapoja laidasta laitaan :D Yhdet häät on kustantanut morsiamen vanhemmat ihan kokonaan, jotkut häät on kustantanut hääpari itse, jotkut morsiamen ja sulhasen vanhemmat puoliksi ja jotkut sitten hääpari + molempien vanhemmat

muoks. ja näissä häissä yhtä paria lukuunottamatta parit on olleet suunnilleen kolmekymppisiä. Yksi pariskunta sitten oli 50+ ja he kustansivat yllättäen häänsä ihan itse :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tai oikeastaan se, että onko nyt tosiaan meininki sellanen, että hääpari kustantaa itse koko lystin? Mä kun olen siltä dinosaurusten ajalta, jolloin sulhasen vanhemmat kustansi kihlajaiset ja morsiamen vanhemmat kustansi häät.

No minä olen ihan samalta dinosaurusten ajalta. :D Tosin kun itse menin naimisiin, olimme miehen kanssa jo yli 30-vuotiaita työssäkäyviä ihmisiä. Ei tullut mieleenkään ehdottaa mammalle, että nyt sitten olisi häiden maksamisen aika. Mutta mammapa oli samalta dinosaurusten ajalta ja pyytämättä antoi ison rahasumman ko. tarkoitukseen. Sanoi, että on antanut toisillekin tyttärillensä häärahat. Mikäpä siinä sitten. Laitoimme siis kutsukorttiin äitini kutsujaksi.

Olen ilman muuta ajatellut, että jos oma tyttöni joskus menee naimisiin, hän saa tehdä sen meidän vanhempien laskuun. Itseasiassa en ole lainkaan jututtanut tästä aiheesta nykyisiä nuoriapareja kuin yhtä ja heillä häät maksettiin kolmeen pekkaan: nuoripari 1/3 ja molempien vanhemmat 1/3 kummatkin.

Varmaan tähän nykysuuntaukseen vaikuttaa se, että nykyään ei enää mennä kotoa suoraan naimisiin, vaan häiden aikaan ollaan jo varsin itsenäisiä muutenkin.

Siis vähän sillisalaattia koko touhu :D Noh, pitää sitten vielä pitää vähän aikaa jemmassa noita säästöjä. Jos siis toi tyttö intoutuisi naimisiin menemään.

Yhteistyössä