Kertokaahan yksityinen vai kunnallinen???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "buma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"buma"

Vieras
Tarkoitan nyt päivähoitoa, vanhustenhoitoa, kehitysvammahoitoa ym..Kumpi parempi yksityinen vai kunnallinen?? Itelläni kokemusta yksityisestä vanhustenhuollosta ja huh, huh mitä skeidaa. Raha ratkaisee..

Olin yksityisessä pk:ssa töissä vajaa 10v. (ensimmäinen pidempiaikanen omanalani työpaikka) ja oikeastaan vasta nyt kun olen ollut reilun kuukauden kunnallisessa, tajuan miten "rempallaan" kaikki asiat oli.

Kaikessa säästettiin, askarteluja varten sai anoa että voisi hankkia jotain muutakin kun wc paperirullia ja lahjoituksena saatuja papereita. Säilytysratkaisuja ei voinut uusia toimiviksi koska se maksaa. Lasten petivaatteet omistajan jostain haalimia, kaikki eriparia ja "aikansa eläneitä". Siisteys oli vähän niin ja näin, oli omistan hodettava homma ja hän ei ollut mikään siistein ihminen..
Se miksi viihdyin niinkin pitkään oli se että en tiennyt paremmasta! Ja meillä oli aivan mahtava tiivis pieni työporukka ja lämpimät suhteet lapsiin ja vanhempiin. Vanhemmat oli myös poikkeuksetta tyytyväisiä.

Nyt kunnallisessa pk:ssa meillä on ihanan siistit tilat, hyvällä maulla sisustettu (sisustutta on myös uusittu hetki sitten), lapsilla on samantyyliset mutta muutamaa erilaista petivaatetta =rauhallinen ja siisti yleisvaikutelma. Säilytystilat on loistavat ja niitä kehitellään tarpeenmukaan. Huonekaluille, askarteluvälineille ym. on omat budjetit, eli edes jotan voi hankkia vaikkei ne suuria rahoja ole.

Ei mulla silti mitään kammoa jäänyt yksityistä kohtaan, tuo omistaja oli vain.. no, omanleinen persoona ja se näkyi vahvasti.. ;)

Kokemusta kolmesta yksityisestä ja useamman kunnan omasta päiväkodista lastentarhanopettajana: Päivähoidon laatu riippuu niin monesta muustakin asiasta kuin sen järjestäjästä. Lasta jos ajattelee, niin siihen vaikuttaa eniten ne ihmiset, jotka siellä työskentelee, helmiä on sekä kunnallisella että yksityisellä puolella. Lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta on yhdentekevää, onko askartelumateriaalina wc-rulla vai Sinooperin ylihinnoitellut puolivalmisteet tai onko lakanat eriparisia vai samma sarjaa olevia marimekkoja. Työntekijän kannalta kunnalllinen on ainakin itselleni parempi: vakaa, turvallinen, selkeä työnkuva, lakeja ja pykäliä noudattava.

Alkuperäinen kirjoittaja päivähoito;28060212:
Kokemusta kolmesta yksityisestä ja useamman kunnan omasta päiväkodista lastentarhanopettajana: Päivähoidon laatu riippuu niin monesta muustakin asiasta kuin sen järjestäjästä. Lasta jos ajattelee, niin siihen vaikuttaa eniten ne ihmiset, jotka siellä työskentelee, helmiä on sekä kunnallisella että yksityisellä puolella. Lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta on yhdentekevää, onko askartelumateriaalina wc-rulla vai Sinooperin ylihinnoitellut puolivalmisteet tai onko lakanat eriparisia vai samma sarjaa olevia marimekkoja. Työntekijän kannalta kunnalllinen on ainakin itselleni parempi: vakaa, turvallinen, selkeä työnkuva, lakeja ja pykäliä noudattava.

Totta, henkilökunta vaikuttaa toki eniten. Itse viihdyn töissä paremmin kun on siistiä tavaroilla omat selkeät paikat eikä kaikki rempalla, joten mulle on tärkeä asia :)
Vessapaperirullien lisäksi on muutakin kun sinooperin puolivalmiit tarvikkeet.

Meillä tuolla yksityisellä jo pohdittiin sitätkin että kannataako niitä liikkuvia silmiä ostaa kun niitähän menee niin monta kun kaikki askartelee yhden jutun! Piirtämällä saa juu tehtyä mutta vaihtelukin on ihan jees ja teokseen tulee ilmetttä aivan eritavalla.

Lasten kannalta yksityinen päiväkoti on ollut kivempi kuin kunnallinen, henkilöstö vaihtuu vähemmän ja pienessä päiväkodissa kaikki tuntevat toisensa. Säästäminenkään ei ole ainakaan meille vanhemmille mitenkään erityisesti näkynyt.

Yhteistyössä