Kertokaahan toiminko nyt oikein vai en?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipa

Aktiivinen jäsen
03.05.2007
3 987
0
36
Tänään iltapäivällä päätetiin naapureiden kanssa laittaa kisa studio pystyyn ja katsoa suomen matsia. Olosuhteiden pakosta piti mennä heille (meille ei olisi mahtunut viittä lasta nukkumaan).
Joten menimme heille laitettiin lapset nukkumaan ja odoteltiin matsin alkua no alakerrassa kävi säpinä ja vuoron perään joku lapsista kävi valittamassa kun ei saa nukuttua.
Lopulta tuli meideän vanhin lapsi itkuisena ylös ja sanoi ettei tule uni ja haluaa kotiin kysyin onko nälkä ja sai pari leipää. niitä syödessä oli aika itkuinen ja intti haluavansa kotiin nukkkumaan ja meidän sänkyyn (tosi harvoin tulee väliin yleensä kipeänä) no sanoin että lähdetään sitten kotiin, mutta saa mennä kyllä omaan sänkyyn nukkumaan.
Naapuri siinä sitten alkoi inttämään että lapselle ei saa antaa periksi ja hän kyllä pakottaisi jäämään kun on opittava olemaan vieraassa paikassa eikä aina voi lähteä omaan kotiin vaikkka haluaisi ja meidän isäntä vielä innostui jankaamaan samaa ja ilmoitti pojalle ettei voi lähteä kotiin tai jos lähtee saa koti arestia.
Mulla kiehui, mutta kerrankin hilitsin itseni ja tultiin pojan kanssa kotiin kotona vielllä itkeskeli ja kysyin pelottiko joku ja lopulta kertoi että häntä pelotti ne laulavat hirviöt mitä olivat katselleet tietokoneelta (Lordia)
ja osasin jo odottaakin moista kun olivat pojat menneet katselemaan youtubesta musiikki videoita ja meidän poika kun on aina olut tosi herkkä.

Omasta mielestäni ei olut mitään syytä pakottaa lasta jäämään varsinkaan kun en nyt niin kauhean kiinostunut ole tuosta jääkiekosta.
Tilanne on ihan eri jos ollaan jossain kauempana eikä voi kotiin lähteä tuosta vaan mutta nyt kun matkaa oli muutama sata metriä.
Toinen lapsista ilmoitti että haluaa jäädä ja isännälle sanoin ettei hänen tarvitse tulla kotiin vaan voi kyllä minun puolesta jäädä katsomaan matsin loppuun.

No ei todellakaan ollut vakavaa. On se nyt helevetti maailma mallillaan, jos ei saa kotia mennä! Oikein teit! Ole ylpeä itsestäsi! Eikä mitään kotiarestia hyvänen aika sentään!

Mäkin olisin varmasti tullu kotiin lapsen kanssa. Eihän sitä lapsi saa pomottaa ja välillä on oltava tiukkana, mutta ei mulla olis sydäntä pakottaa itkuista lasta nukkumaan vieraassa paikassa, että saisin itse katsoa lätkää.

No minä oisin ensinnäki jo puuttunut siihen mitä tietokoneelta katsovat.
Ja kyllä oisin lapsen kanssa yrittänyt puhua kunnolla, ennen kuin kotiin tosiaan lähettäisiin.

Todellakin toimit ihan oikein,mä olisin tehnyt samoin!!Meidän perhe elää lasten ehdoilla ja kun lapsesikin tietää että koti on ihan lähellä että voi mennä kotiin,ja mitään rangaistusta ei todellakaan pidä antaa tuossa tilanteessa!!

Kyllä mä olisin tehnyt ihan samoin. On se aika kurja jos lapsi ei saa kotiin mennä ja vielä jos pelottaa. Eri asia tietenkin jos olis pitäny sen vuoksi ajaa 200km niin olisin koittanut rauhotella sinne nukkumaan. Mutta toihan nyt olis ihan ollu naurettava, ettei naapurista kotia pääse. Ja vielä kotiarestiin olis muka pitäny laittaa... Onneksi sinä olet järkevä äiti.

Kyllä teit ihan oikein. Kuuntelit omaa lastasi ja laitoit hänen tarpeensa omiesi edelle.. se on sitä vanhemmuutta. Naapuriasi vähän kummastelen. Itselleni kävi vähän samalla tavoin jokunen aika sitten ja lopulta tulimme yökylästä kaikki kotiin. Itselläni on myös herkkä lapsi ja totuttelu yökyliin kannattaa tehdä varovaisesti. Kyllä ne v

Kaikkia pelottaa joskus ja silloin oma koti on paras paikka.
Lapsesi on vielä pieni ja ei todellakaan saa rangaista siitä, että haluaa kotiin. Lapsen pitää saada jo pienestä asti itselleen tunne, että koti on turvallinen paikka jonne voi aina mennä, oli sitten tehnyt jotain pahaa tai vaikka teininä juonut itsensä humalaan. Kaikissa tilanteissa pitää olla lapsella tunne että koti on turvapaikka. Ja tämä pohja luodaan jo lapsuudessa.

Taisi miehesi uhata kotiarestilla siksi, että pelkäsi joutuvansa kotiin eikä minkään lapsenkasvatusajatuksen takia. Oma nahka ja hyvinvointi oli hänellä tärkein.
Toivottavasti saat hänelle järkeä päähän jos huomenaamulla alkaa lasta arvostelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minä oisin ensinnäki jo puuttunut siihen mitä tietokoneelta katsovat.
Ja kyllä oisin lapsen kanssa yrittänyt puhua kunnolla, ennen kuin kotiin tosiaan lähettäisiin.

Meidän lapset eivät edes osaa itse avata konetta ja saavat halutessaan pelata tarkoin valittuja lasten pelejä, mutta naapurin saman ikäinen poika osaa hienosti käyttää tietokonetta ja etsiä sieltä erilaisia sivuja.(ikää pojilla 5v). Tietokone oli toisessa huoneessa ja paha mennä sanomaan toiselle ettei lapset saa olla koneella keskenään ja yleensä pelaavat pelejä joten en arvannut että kuuntelevat musa videoita ja siinä vaiheessa kun mentiin katsomaan niin "vahinko " oli jo sattunut.
Ja kyllä me siitä keskusteltiin ja yritin kyllä suostutella jäämään, mutta kun itku tuli aina ja hoki vaan että haluaa meidän väliin nukkumaan tiesin että on peloissaan ja sitten rupesi ärsyttämään kun kaksi aikuista siinä hoki ettei lapsi voi päättää meneekö kotiin vai jääkö kylään yöksi.

no siihen en puutu että teitkö oikein vai väärin mutta aina ei ole mahdollista lähteä kotiin vaikka miten lapsi itkisi,välimatkat toisinaan pitkiä...!me ollaan totutettu lapset nukkumaan vieraissakin paikoissa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Kaikkia pelottaa joskus ja silloin oma koti on paras paikka.
Lapsesi on vielä pieni ja ei todellakaan saa rangaista siitä, että haluaa kotiin. Lapsen pitää saada jo pienestä asti itselleen tunne, että koti on turvallinen paikka jonne voi aina mennä, oli sitten tehnyt jotain pahaa tai vaikka teininä juonut itsensä humalaan. Kaikissa tilanteissa pitää olla lapsella tunne että koti on turvapaikka. Ja tämä pohja luodaan jo lapsuudessa.

Taisi miehesi uhata kotiarestilla siksi, että pelkäsi joutuvansa kotiin eikä minkään lapsenkasvatusajatuksen takia. Oma nahka ja hyvinvointi oli hänellä tärkein.
Toivottavasti saat hänelle järkeä päähän jos huomenaamulla alkaa lasta arvostelemaan.

Tätä minäkin epäilen syyksi. Onhan se totta että on kivempi katsoa matsi saman henkisessä seurassa kuin yksin kotona minua kun ei nyt niin kauheasti jääkiekko kiinnosta sempä takia sanoinkin ettei hänen tarvitse kotiin tulla voi katsoa matsin ihan rauhassa. Taisi myös olla osuutta muutamalla oluella.

Yhteistyössä