Kertokaahan miten toimisitte. Likka ja hajoitettu polkupyörä.

Tyttöä on nyt poltellut kovasti saada Jopo. Suoraan sanottuna miusta ne maksaa vaan ihan törkeesti.

Likalla oli ihan siisti ja toimiva pyörä. Joskin oli ostettu käytettynä. Ja isomman pyörän hankkiminen olisi ollut edessä viimeistään keväällä. Neiti on 8 vuotias.

Eilen sitten olivat yhdessä muutaman kaverin kanssa hajoittaneet tytön pyörän. Ilmeisesti ajatuksena, että saa uuden kun entinen on rikottu. Ensin väitti, että pyörä olisi varastettu. Totuus tuli kuitenkin toista kautta esille.

Elikkä pyörähän on käyttökelvoton nyt. Vaikka olikin käytetty olisi siitä varmaan muutaman kympin vielä saanut jos olisi myynyt pois.

Joten ensinnäkin ottaisitteko te yhteyttä vai ette tytön kaveriin joka oli mukana pyörää rikkomassa. Korvausta en missään nimessä tuolta toiselta tytöltä tai hänen vanhemilta odota. Enkä edes ota vastaan. Vaan kysymys on siitä pitäisikö tytön vanhempien saada tietää asiasta?

Toiseksi olen sitä mieltä, että oma tyttö nyt saa sitten korvata sen mitä pyörästä olisi luultavammin saanut. Joten minkälaisilla kotitöillä sen voisi korvata? Ja kuinka pitkän aikaan näitä hommia joutuisi tekemään.

Niin sanottua viikkorahaa ei meillä ole käytössä. Vaan oman huoneen siivoamisella ansaitsee lauantaikarkit.

Kertokaahan mielipiteitänne arvon mammat. Kiitos :)
 
[QUOTE="vieras";29004563]Kertoisin toisenkin tytön vanhemmille. Ja omani olisi ihan turha haaveillakaan Joposta.[/QUOTE]

Jopoa ei nyt oltu edes alunperinkään hankkimassa. Ei ole tarve saada jokaista ns. muotijuttua.
 
Minä antaisin vaihtoehdot itse korjata rikkomansa pyörä tai ostaa itse tienaamillaan rahoilla uusi. Jos ei saamiaan tavaroita arvosta ja niistä huolehdi, niin raa'asti olen omille lapsille ilmoittanut, että uusia en tilalle osta - jos töllöilee niin täytyy muistaa kestää myös seuraukset. Tämän toki pitää olla lapselle selvä jo alunperinkin.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Minä antaisin vaihtoehdot itse korjata rikkomansa pyörä tai ostaa itse tienaamillaan rahoilla uusi. Jos ei saamiaan tavaroita arvosta ja niistä huolehdi, niin raa'asti olen omille lapsille ilmoittanut, että uusia en tilalle osta - jos töllöilee niin täytyy muistaa kestää myös seuraukset. Tämän toki pitää olla lapselle selvä jo alunperinkin.
Juu pitäisi moisen olla selvä. Mutta näköjään niin se menee, että joukossa tyhmyys tiivistyy. Pyörä taitaa olla korjauskelvoton. Millä ihmeen ilveellä saivatkaan sen moiseen kuntoon. Pari hentoa likkaa. Jos ei sitten ollut vielä lisää apujoukkoja.

Ja kävellä saakin neiti tästä lähtien. Kaikki pitää näköjään kokeilla kantapään kautta.
 
Kantapää on usein hyvä opettaja, valitettavasti. Meillä on hajoitettu mm. rannekello, kadotettu kännyköitä jne. Jostain syystä esikoinen on alkanut pikkuhiljaa oppia oikeasti huolehtimaan itselleen tärkeistä tavaroista, kuten siitä omin rahoin ostetusta kännykästä. Mutta en ainakaan tuollaisesta palkitsisi sillä Jopolla, jos sen haluaa niin kerätköön vaikka pulloja tien varsilta saadakseen rahat kasaan. Näin minä toimisin, vaikea sanoa miten muut, mutta olenkin tiukkapipo. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29004627:
no empä mä sitä toista lasta lähtis syyttämään asiasta, en sittenkään vaikka en olis korvausta vailla. tyttö sais kulkea jalan sitten ensi kevääseen saakka.
Siis syyttämäänhän en olisikaan missään nimessä menossa. Ajatuksena olikin vain se, että pitäisikö toisten vanhempien saada tietää jos heidän lapsensa olisi ollut tälläisessa tapahtumassa mukana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29004627:
no empä mä sitä toista lasta lähtis syyttämään asiasta, en sittenkään vaikka en olis korvausta vailla. tyttö sais kulkea jalan sitten ensi kevääseen saakka.
Ei kai tässä syyttämisestä ollutkaan kyse. Itse haluaisin tietää jos oma lapsi on ollut tollaisessa mukana vaikkei mitenkään sen idea olisikaan ollut.

Kantapään kautta oppii. Uutta pyörää saisi odottaa ja kauan.
 
"vieras"
Kertoisin kaverin vanhemmille, jotta voivat pitää lapselleen halutessaan puhuttelun - jos tyttö ei saa mistään toruja, voi olla, että seuraavaksi keksii hajoittaa jotain omaa tavaraansa mikä ei enää miellytä.

Karkkipäivät voisi ehkä vaihtaa rahaksi, eli karkkipussin hinta laitetaan aina pyörävarastoon. Mulla ei ole vielä noin isoja lapsia niin esaa arvioida, mitä kotitöitä tuon ikäinen voisi tehdä, mut varmaan ainakin roskien vientiä, tiskikoneen tyhjentämistä/täyttämistä (jos ei kokonaan jostain syystä pysty, niin vaikka vaan osa), puhtaiden sukkien parien niputtaminen...? Varmaan aika ison kotitöistä pystyy tekemään, mutta tietysti jos pyykit esimerkiksi menee narulle tai kappiin ihan ryppyisinä ym. niin ehkä mielummin tekee osan itse :D Mutta tehdessähän sitä oppii ;)
 
Ohis
Tottakai toisen lapsen vanhemmille pitää asiasta ilmoittaa. Ja jos minä olisin tuon toisen tytön äiti, laittaisin tytön myös korvaamaan puolet pyörän arvosta kotitöillä.
 
[QUOTE="vieras";29004663]Kertoisin kaverin vanhemmille, jotta voivat pitää lapselleen halutessaan puhuttelun - jos tyttö ei saa mistään toruja, voi olla, että seuraavaksi keksii hajoittaa jotain omaa tavaraansa mikä ei enää miellytä.

Karkkipäivät voisi ehkä vaihtaa rahaksi, eli karkkipussin hinta laitetaan aina pyörävarastoon. Mulla ei ole vielä noin isoja lapsia niin esaa arvioida, mitä kotitöitä tuon ikäinen voisi tehdä, mut varmaan ainakin roskien vientiä, tiskikoneen tyhjentämistä/täyttämistä (jos ei kokonaan jostain syystä pysty, niin vaikka vaan osa), puhtaiden sukkien parien niputtaminen...? Varmaan aika ison kotitöistä pystyy tekemään, mutta tietysti jos pyykit esimerkiksi menee narulle tai kappiin ihan ryppyisinä ym. niin ehkä mielummin tekee osan itse :D Mutta tehdessähän sitä oppii ;)[/QUOTE]

Tiskivuoro voisikin olla ihan jees. Meillä tiskataan käsin. Mutta neiti kyllä sen osaa. Koska on ennenkin tiskannut. Samoin roskien vienti. Ehkä pikku veikan lelujen kerääminen.

Ihan en kuitenkaan aio villasella tätä painaa. Pitää se oppia näköjään, ettei se rahakaan puussa kasva.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29004563]Kertoisin toisenkin tytön vanhemmille. Ja omani olisi ihan turha haaveillakaan Joposta.[/QUOTE]

Näin minäkin tekisin. Tunnetko vanhempia yhtään entisestään? Vähän ikävä tuollaisella asialla lähestyä, jos ei ole aiemmin ollut tekemisissä. Mutta jos sitä kautta yrittäisit, että tietävät olla tarkkana, etteivät tytöt nyt heillä yritä mitään samanlaista.

Oma tyttö olisi tämän syksyn ilman omaa pyörää. Keväällä voi sitten harkita uutta, mutta jopo nyt on ainakin menetetty. -Tytöllehän ei tarvitse kertoa, ettei sitä muutenkaan olisi saanut. Ja ehkä joutuisi itse maksamaan osan.

Sen verran tuosta voisi joustaa, että se seuraava pyörä voisi ehkä olla jopo, JOS tyttö vielä silloin haluaan ja JOS pitää tästä uudesta pyörästä ensin hyvää juolta, niin että sen voi aikanaan myydä eteenpäin.
 
Ei kai tässä syyttämisestä ollutkaan kyse. Itse haluaisin tietää jos oma lapsi on ollut tollaisessa mukana vaikkei mitenkään sen idea olisikaan ollut.

Kantapään kautta oppii. Uutta pyörää saisi odottaa ja kauan.
no niin minäkin haluaisin tietää jos omani on mukana moisessa tyhmyydessä. Oman tai toisen omaisuuden suhteen.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Tottakai toisen lapsen vanhemmille pitää asiasta ilmoittaa. Ja jos minä olisin tuon toisen tytön äiti, laittaisin tytön myös korvaamaan puolet pyörän arvosta kotitöillä.
Syyttämään en lähde toista tyttöä, enkä mitään korvausta vaatimaan. Oma likkakin myönsi idean olleen hänen itsensä. Mutta kaipa siitä voi mainita. Sopivasti olisikin asiaakin tämän tytön vanhemmille. Kun pitäisi yksi karkkirasia toimittaa sinne.
 
Kantapää on usein hyvä opettaja, valitettavasti. Meillä on hajoitettu mm. rannekello, kadotettu kännyköitä jne. Jostain syystä esikoinen on alkanut pikkuhiljaa oppia oikeasti huolehtimaan itselleen tärkeistä tavaroista, kuten siitä omin rahoin ostetusta kännykästä. Mutta en ainakaan tuollaisesta palkitsisi sillä Jopolla, jos sen haluaa niin kerätköön vaikka pulloja tien varsilta saadakseen rahat kasaan. Näin minä toimisin, vaikea sanoa miten muut, mutta olenkin tiukkapipo. :D
Joissain asioissa pitääkin olla pipo tiukalla. Kyllä tuonkin eskarin kanssa opetellaan sitä että tavaroista huolehditaan eikä tahallisesta rikkomisesta seuraa uusi tavara. Kantapään kautta vain, itsenikin se on opettanut aikanaan.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
"..."
mutta oikeesti 8 vuotias joutuu korvaa TYÖLLÄ ja muutenkin to ikänen ei nyt ihan vielä aina tajua seuraamuksia,kyllähän sitä teinienkin tekemiä isojakin tuhoja korvataa..se on stiä vanhemmuutta että lastaa auttaa,ja nyt tosiaa ton ikänen vasta ja ei nyt kuitenkaa mikää niin iso juttu.mutta toki nämä asiat ei mustavalkoisia.mutta itse en ois joutunut ikinä korvaa ton ikäsenä.ja silti musta kasvo vastuuntuntonen ihminen tai ainakin melkein :D
 
kyllä mä kertoisin toisenkin tytön vanhemmille asiasta.ja haluisin tietää itsekin,jos omani olisi mukana tuollasessa pöllöilyssä.
kysy tytöltä itseltään mikä olis hänest hyvä rangaistus itselle ?
 

Yhteistyössä