Kertokaahan kanssasisaret...

riivattu mama

Jäsen
06.05.2009
561
1
16
Miten teidän mielestä asian pitäisi mennä, kun puhutaan elatusmaksuista.

Olen poikani yh-äiti ja saan ex aviomieheltäni elatusmaksua alle kunnan takaaman minimin.
Emme ole pojan isän kanssa missään väleissä.

Lastenvalvoja soitti minulle pyynnöstäni.

Hän sanoi, ettei elatusmaksua voida korottaa, jos ei lapsen isä siihen itse vapaaehtoisesti suostu.

Eli missä on tässä tilanteessa se suureen ääneen kuulutettu sossujen kaikkivaltiuus? Eivät suostu tekemään päätöstä korotukseen (edes minimisummaan), eivät suostu tarkastamaan miehen tuloja (miehellä EI OLE lainkaan asumiskuluja, kun asuu äitinsä kanssa velattomassa omakotitalossa) eli hän voi kuluttaa palkkansa kokonaisuudessaan mihin lystää, kun ei ole pakollisia menoja.

Onko tämä oikein?

Minä, joka lapsen elätän, ruokin ja puen, kituutan pienellä palkalla ilman tukia (lapsilisä tulee tietenkin), ja hän kuluttaa rahansa esim kapakkaan, autoihin yms yms..?

Siis en ole katkera tilanteesta, lapsi ei minua kahlitse tai muuta, siitä EI ole kyse. Vaa puhtaasti rahasta, ja siitä, miten sossuntantat toimivat.

Tiedän muitakin yh-äitejä, ja heillä on isän tulojen mukaan elatusmaksut määräytyny, minimissään kunnan takaama minimi...

Eli sossuntantan mielestä asian pitäisi mennä niin, että minä ja isä sovimme keskenämme että mennään tapaamiseen, molemmat tulevat paikalle HYVÄSSÄ hengessä ja että isä suostuu allekirjoittamaan paperit. Isä isä isä ja isä.. Lapsen isällä tässä on siis kaikki narut käsissään?????
Missä tässä on yhteinen päätösvalta? Tiedän, ettei hän suostu missään nimessä korottamaan elarin summaa.. Ja vain sen takia, ettei siedä minua, kiusallaan siis tekee tämän.

Ja kela kun ei voi nostaa elaria edes minimiin ilman sossujen päätöstä, ja päätöstä en saa, kun pojan isä ei suostu...

Pattitilanne..

Kertokaahan nyt te, mitä mieltä olette? Onko joku muu keino, kuin rosis seuraavaksi?

otappa uudestaan yhteyttä lastenvalvojaan.nimittäin noin se ei mitenkään voi mennä.jos ei muu auta menet asianajajan puheille ja sitä kautta selvitätte oikean elatusmaksun summan.niin ja ex-miehesi luonnollisesti velvoitetaan maksamaan sun oikeudenkäyntikulut.liian usein ihmiset nielee sen mitä joku sossuntäti sanoo eivätkä käy kunnolla tappelemaan oikeuksiensa puolesta kun kaikilla siihen on mahdollisuus.härkää sarvista sisko ja mies maksamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja jos ei hyvällä niin pahalla:
otappa uudestaan yhteyttä lastenvalvojaan.nimittäin noin se ei mitenkään voi mennä.jos ei muu auta menet asianajajan puheille ja sitä kautta selvitätte oikean elatusmaksun summan.niin ja ex-miehesi luonnollisesti velvoitetaan maksamaan sun oikeudenkäyntikulut.liian usein ihmiset nielee sen mitä joku sossuntäti sanoo eivätkä käy kunnolla tappelemaan oikeuksiensa puolesta kun kaikilla siihen on mahdollisuus.härkää sarvista sisko ja mies maksamaan!

Itselläni kävi mielessä tuo rosis, mutta jos häviän, voi lasku olla pahimmillaan yli 10 000e ja mun maksettavaks, mutta mitään en hyödy...
Siks mietin, että olisiko vielä joku muu keino ennen rosista..

Sille sossun tantalle en kyllä enää soita.. Ja sitä kun ei saa vaihdettua.. Menee vissiin osoitteen mukaan.. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Eikö kelan sivuilla luekin, että jos mies maksaa alle minimin, voit hakea ainakin sitä erotusta kelasta?

Odottelen kelan päätöstä asiasta..

Mutta sapettaa silti, että mies pääsee kuin koira veräjästä, vaikka kelalta saisikin sen erotuksen..

ja se, ettei kela tai sossu muka "voi" tehdä asialle mitään, kun elarit tulee 3pv - 14pv myöhässä joka ikinen kuukausi... :headwall:

Mun mielestä tuo on semmoinen tilanne että sä et voi joutua maksumieheks rosiksessa.Ihan sillä perusteella että ne minimit on olemassa just antamassa sen minimiarvon mitä elatusta maksetaan.Meet ainakin kysymään joltain asianajajalta/lakimieheltä asiasta.Mun mielestä monet antaa ensitapaamisella neuvoja ihan ilmasekskin.Ja sit on aina oikeusaputoimisto jonka palvelut määräytyy tulojen mukaan ja myös siellä pääsee varmaan ekan neuvontakäynnin ainakin lähe ilmaiseksi.

Jos haluat välttää oikeustoimet niin ei auta kun ottaa yhteyttä mieheen ja sanoa sille suoraan,että haluat sen maksavan enemmän sitä elatusta.

Yhteistyössä