Kertokaa ylireagoinko? (lapsenhoito-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yritän parhaani mukaan mahdollistaa kotiäitiyden..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yritän parhaani mukaan mahdollistaa kotiäitiyden..

Vieras
Olen pojan 1v4kk äiti. Äitiysloman päätyttyä vaihtoehtonani oli mennä kokoaika töihin omaan työpisteeseen tai tehdä "keikka-hommia" siinä määrin että edes vähän paremmin pärjättäisi taloudellisesti. Valitsi keikka-työn, ja tämä sopii meidän kuvioihin loistavasti! Saan tienattua vähän rahaa ja olen kotoa pois noin 2 iltaa/yötä viikossa. Nyt mua on jäänyt harmittamaan kun olin juuri kaksi yötä töissä ja jouduin viemään pojan mummolaan ensimmäistä kertaa kahdeksi yöksi :( Onko tuo poika liian pieni olemaan kaksi yötä pois kotoa, omasta tutusta kuviosta? Mies tekee aamuvuoroja ja lähtee ennekuin minä tulen, ja vaikkei lähtiskään niin minun täytyy nukkua yön jälkeen. Ennen on ollut mummolassa yhden yön kerrallaan mutta nyt jo viedessäni häntä sinne väänsin itkua kun en näe häntä maanantai-aamun ja keskiviikko-iltapäivän välisenä aikana :( Mies pitää mua ihan hölmönä kun tällaista murehdin mutta mulla itselläni vaan tuli paha mieli ja ihan kuin vähän huono-omatuntokin :(
Poika kuitenkin vielä niiin pieni...
Rahaa tarvitaan todella mutta mietin että otanko tuollasia vuoroja enää vastaisuudessa kun nyt jo jäi kaivelemaan.. Mielipiteitä? :(

Mun mielestä ei mitään hätää, eikä omalla mummolla olo edes oikein "hoidossa olemisesta" käy.
Oman mummin jakamattoman huomion keskipisteenä, onnen penska!

Siis siihen nähden, että varsin tavallista olisi tuon ikäsenäkin jo olla ihan päiväkodissa, jopa vuorohoidossa öitäkin.

elä suotta murehdi,, laps pärjää kunhan äiti vaan pärjää ikävänsä kanssa.. ja me äidit ollaan niin herkkiä.. miehet ei niinkään.. ole huoleti mut norrmaalia sinun ikävöinti :)

Miten olisi jos mummo tulisi teille yöksi? Silloin ei kaikki normaalirutiinit häviäisi. Lapsi saattaa tuntea olonsa turvalliseksi kun aamulla herätessään näkisi oman sänkynsä jne. Ja miehen tultua töistä saa mummo vapaa-aikansa.

Mummon tulo meille olis hyvä ratkaisu, mutta mummo kun haluaa ottaa pojan kotiinsa (niinkuin ennekin yhdeksi yöksi kerrallaan) koska touhuavat siellä omia juttujaan ja pappakin on läsnä työpäiviensä jälkeen.. Olen kunnioittanut tota heidön mielipidettä koska mummo kuitenkin katse poika tarvittaessa. Mua itseäni vaan riipas tosi pahasti kun en nähnyt poikaa kahteen vuorokauteen ja ajattelin jo että siitä tulee ihan mummon poika tällä menolla :(
Yhdeksi yöksi olen vienyt välillä ihan hyvillä mielin, mutta nyt se ajatuskin että on pois kaksi yötä, teki vaikeeta... Mutta totta tuo mitä joku kirjotti, että moni lapsi joutuu olemaan jo päiväkodissa tuossa iässä, onneksi meillä hoitaa tuttu ja turvallinen mummo ? Mä itse vaan säikähdin mun reaktiota nyt koska aiemmin en ole ollut näin tippa silmässä kun olen poikaa hoitoon vienyt :(

Mä teen kans välillä öisin keikkaduunia. Mä tulen aamulla kotiin ennen kun miehen tarvitsee lähteä ja nukun tunnin tai pari siihen asti, että likka herää. Päikkärit nukun tarvittaessa likan kanssa samaan aikaan ja sitten vielä illalla kun mies on tullut töisä, ennen kun lähden itse töihin.

Tällä systeemillä ei kovin kauaa jaksa olla, mutta kyllä kolme yötä pystyy halutessaan tekemään putkeen, hätätapauksessa yksi viikkokin sujuu.

Mutta tosiaan, mä ehdin kotiin ennen kun mies lähtee aamulla.. Siinä on ihan vissi ero teidän tilanteeseen.

Asuuko mummo kaukana? Meinaan että onko lapsen pakko olla mummolassa myös tuo öiden välinen aina. Siis jos lapsi esimerkiksi menee illala hoitoon kun sinä menet yöksi ja haet hänet iltapäivästä kun herään ja veidään hoitoon taas illasta uudestaan

Tai onko miehellä mahdollisuutta viedä lasta mummolaan aamulla ennen töiden alkua ja sinä hakisit kotiin herättyäsi, mies veisi taas seuraavana aamuna tms? Tai vaikka itse herättyäsi menisit iltapäiväksi/illaksi sinne mummolaan viettämään aikaa lapsen kanssa ja jatkaisit siitä taas yöksi töihin?

Mutta vaikkei tämä onnistuisi, niin varmasti parempi nuo satunnaiset vähän pidemmät hoitopätkät mummolassa kuin täyspäiväinen äivähoito, varsinkin kun äiti haluaa hoitaa lapsen kotona. Tietysti mahdollisuuksien mukaan kannattaa keikkoja yrittää sijoittaa sellaisiin ajankohtiin jolloin isä pystyy olemaan lapsen kanssa kotona. Muttei tuo mummolakaan mikään huono vaihtoehto ole, todellakaan.

Yhteistyössä