Kertokaa tyhmälle:mitä sisältää käsite "erityislapsi"?

• Viestiketjun aloittaja aina tätä miettinyt
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ihan mitä vaan kun ei oo normaali (ja näitä normaaleja lapsia on tän palstan äideillä noin 1 tuhannesta)
ok :D eli siis mullakin on kaks erityislasta kun kummallakin on astma ja isommalla sen lisäksi silmälasit ja hahmotushäiriö ja saavat kumpikin vammaistukea astman takia.

Erityislapsella on erityistarpeet. Riippuen lapsesta! Tarkkaavaisuushäiriöt, aktiivisuushäiriöt jne.. Kaikkien joilla nuo on niin niille luodaan ovat rytmit ja menetelmät jotta elämä menee paremmin niin lapsen kuin aikuisen mielestä.

Ihan mitä vaan kun ei oo normaali (ja näitä normaaleja lapsia on tän palstan äideillä noin 1 tuhannesta)
:D Juuri eilen mietin samaa, että miten tän palstan äideillä tuntuu lähes kaikilla olevan erityislapsia. Ovatko he jotenkin yliedustettuja täällä vai onko se niin yleistä nykyään?

erityislapsi käyttää yleensä ne äidit joiden lapsilla on jokin esim. vamma (kehitysvamma). Kuulostaakin jo paljon paremmalta kuin käsite vammainen. Tietty sitä saa kuka tahansa lapsestaan käyttää :) Mutta itse olen siihen nuissa tilanteissa törmännyt.

Tuo käsite ei mitenkään vähennä muiden lasten arvoa vanhempien silmissä, mutta ehkä ns. erityislapsella on ihan erityinen paikka äidin ja isän sydämessä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja bona fide:
:D Juuri eilen mietin samaa, että miten tän palstan äideillä tuntuu lähes kaikilla olevan erityislapsia. Ovatko he jotenkin yliedustettuja täällä vai onko se niin yleistä nykyään?
Mä luulen, että osasyy on ainaki se, että nykyään lähetetään neuvolasta tosi herkästi lisätutkimuksiin ja diagnooseja tulee enemmän kun enemmän tutkitaankin. ennenvanhaan moni adhd- tai muu vastaava lapsi oli vaan "pahankurinen" tai jotain muuta, nykyään, he saavat diagnoosin ja heistä tulee erityislapsia. Moni hahmotushäiriöinen ei oo pärjänny koulussa ja laitettu sit apukouluun tms, nykyään heillekin on omat diagnoosinsa.

Yhteistyössä