Kertokaa nyt kun en tajua.. Eli jos olen sairaslomalla yli 1kk ennen äitiysloman alkua, niin saanko mistään rahaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hhh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hhh"

Vieras
Eli tes:ssä lukee että työnantaja maksaa palkkaa 28 kalenteripäivän ajan, niiltä päiviltä kun olisi työpäivä.

Eli minulla on tilanne se, että äitiysloman alkuun on vielä 2kk mutta en pystyisi enää töissä olemaan. Eli onko niin että saan palkkaa sen vajaa 1kk ajalta sen 5 työpäivää/viikko mikä minulla olisi normaalistikin töitä?
Entä sen jälkeen? Kelan sairaspäiväraha (en kuulu liittoon)? Tuleeko siihen sitten se 9 päivän omavastuuaika jolta en saa mistään mitään rahaa? Vai onko se omavastuuaika kulunut pois jo silloin kun olen saanut palkallista sairaslomaa?

Ongelma on nimittäin siinä että minulla ei ole varaa olla 9 arkipäivää täysin tuloitta!

Vai onko tässä vaan yritettävä jotenkin sinnitellä vielä kuukausi kovissa kivuissa jotta en joutuisi sairaspäivärahalle :/

Sossusta saat rahaa jos muut hanat on kiinni. Luottokortillakin pärjää ihan kivasti tuollaisessa pikku kriisissä. Mieti omaa terveyttäsi eläkä murehdi "pikku summista"..

Niin ja vielä sellainen kysymys, että kuinka pitkä jakso minun pitäisi sairasloman välissä olla taas töissä, että se sairausajan paklkanmaksujakso "nollautuu" eikä sairauspäiviä lasketa yhteen, kun kyseessä on sama sairaus..
En siis vaan tajua.. Ja työehtosopimuksesta ei selviä niin tarkkaan. Enk oikein voi pomollekaan soittaa ja kysyä tällaista...

Jos siis vaikka olen 2 viikkoa saikulla, sitten 2 viikkoa töissä, ja sitten 3 viikkoa saikulla niin miltä ajalta saan palkan....?

[QUOTE="vieras";22900024]Sossusta saat rahaa jos muut hanat on kiinni. Luottokortillakin pärjää ihan kivasti tuollaisessa pikku kriisissä. Mieti omaa terveyttäsi eläkä murehdi "pikku summista"..[/QUOTE]

En saa sossusta mitään kun mies on töissä. Meillä vaan on niin tiukkaa nyt kun on velkoja paljon maksettavana. Ei sossu auta.

[QUOTE="nuppunen";22900092]Kela maksaa sitten, jos ei työnantaja....[/QUOTE]

Mutta tuleeko tässä se rahaton 9pv omavastuuaika? Jos olen ennen kelan sairaspäivärahan alkua ollut saikulla jo sen 1kk?

Vääntäkää nyt rautalangasta tyhmälle..

[QUOTE="a p";22900108]Mutta tuleeko tässä se rahaton 9pv omavastuuaika? Jos olen ennen kelan sairaspäivärahan alkua ollut saikulla jo sen 1kk?

Vääntäkää nyt rautalangasta tyhmälle..[/QUOTE]

Soita kelaan!

Milloin ihmisistä on tullut näin avuttomia? Edes yksinkertaisimipia asioita ei osata hoitaa itse.

Kela maksaa sinulle sen jälkeen kun palkka ei enää juokse. Taitaa olla 70 tai 80% palkasta. Se 9 päivän omavastuu on työnantajaa varten, eli työnantaja maksaa saikusta 9 päivää, loppuajan kela. Yleensä siis menee niin, että saat palkan normaalisti ja työnantaja sitten hakee kelalta korvaukset "puolestasi". Ja niinkun arvitkin, töisä on "turha" käydä välissä, samasta syystä annetut saikut ynnätään.
Näissä on kyllä liittokohtaisia eroja, mutten usko, että missään voi jäädä kokonaan rahatta kuukauden saikun jälkeen. Selvitä kuitekin palkanlaskijalta ja kelasta asia kun saikku alkaa.

[QUOTE="vieras";22900129]Voitko aloittaa äitiyslomaa aikaisemmin?[/QUOTE]

voin mutta ei se hyödytä oikein mitään kun sitten vaan vanhempainrahakausi lyhenee loppupäästä...

[QUOTE="a p";22900108]Mutta tuleeko tässä se rahaton 9pv omavastuuaika? Jos olen ennen kelan sairaspäivärahan alkua ollut saikulla jo sen 1kk?

Vääntäkää nyt rautalangasta tyhmälle..[/QUOTE]

9 pv omavastuuaika tulee sairauden alussa. Eli jos sairastut ja oletetaan että olet poissa töistä 6 viikkoa jonka jälkeen saat äitiyspvrahaa. Ekat 28 pv saat palkkaa (nelisen viikkoa) ja loput 2 kelan sairauspäivärahaa, jonka jälkeen ä-pvraha.

Todennäköisesti työnantaja hakee sairaspäivärahaa kelalta heti ekasta päivästä alkaen. kela pidättää alussa omavastuuajan 1+9 pv eli työnantaja ei saa ekalt akahdelta viikolta kelalta mitään, mutta seuraavista 2 viikosta kela maksaa firmalle sv-rahaa (sä saat tältä ajalta palkkaa), jonka jälkeen kela maksaa sv-rahan sulle.

Selvensikö vai sekoitti lisää ;)

saat normaalin sairaslomapalkan työnantajalta mutta siitä vissiin pitää laittaa lappu kelalle kun on pidempi niin firma saa kelalta sitten rahaa. Ja loman kanssa tällä ei ole tekemistä vaan äitiysloma alkaa silloin kun se on sovittu. äitiyspäivärahoissa ei ole omavastuu aikaa, mutta saikussa voi olla se 1 päivä vai mitä nyt onkaan riippuen töistä.

[QUOTE="alma";22900158]Kela maksaa sinulle sen jälkeen kun palkka ei enää juokse. Taitaa olla 70 tai 80% palkasta. Se 9 päivän omavastuu on työnantajaa varten, eli työnantaja maksaa saikusta 9 päivää, loppuajan kela. Yleensä siis menee niin, että saat palkan normaalisti ja työnantaja sitten hakee kelalta korvaukset "puolestasi". Ja niinkun arvitkin, töisä on "turha" käydä välissä, samasta syystä annetut saikut ynnätään.
Näissä on kyllä liittokohtaisia eroja, mutten usko, että missään voi jäädä kokonaan rahatta kuukauden saikun jälkeen. Selvitä kuitekin palkanlaskijalta ja kelasta asia kun saikku alkaa.[/QUOTE]

Elikä siis minulle ei tulisi rahallisesti mitään taukoa siinä vaiheessa kun siirtyisin saamaan palkan sijasta kelan päivärahaa?

[QUOTE="a p";22900165]voin mutta ei se hyödytä oikein mitään kun sitten vaan vanhempainrahakausi lyhenee loppupäästä...[/QUOTE]

Mutta siihen on aikaa ja ehkä tuo pahin kriisi on mennyt siksi ohi..?

[QUOTE="a p";22900185]Elikä siis minulle ei tulisi rahallisesti mitään taukoa siinä vaiheessa kun siirtyisin saamaan palkan sijasta kelan päivärahaa?[/QUOTE]

ei tule taukoa JOS työnantaja on hakenut kelalta s-rahaa. Jos ajattelee ettei viitsi hakea niin sitten sulla tulee se omavastuu, mutta useimmiten työnantaja kyllä pitää huolen että saa rahat joka paikasta mistä vaan mahdollista ;)

[QUOTE="a p";22900045]Niin ja vielä sellainen kysymys, että kuinka pitkä jakso minun pitäisi sairasloman välissä olla taas töissä, että se sairausajan paklkanmaksujakso "nollautuu" eikä sairauspäiviä lasketa yhteen, kun kyseessä on sama sairaus..
En siis vaan tajua.. Ja työehtosopimuksesta ei selviä niin tarkkaan. Enk oikein voi pomollekaan soittaa ja kysyä tällaista...

Jos siis vaikka olen 2 viikkoa saikulla, sitten 2 viikkoa töissä, ja sitten 3 viikkoa saikulla niin miltä ajalta saan palkan....?[/QUOTE]

Joko olet sairas ja haet sairaslomaan, joka 28 päivän päästä siirtyy kelan maksettavaksi tai sitten olet turpa tukossa töissä. Tuollainen vehkeileminen, työnantajan kustannuksella on ala arvoista. Teidän takia koko työyhteisö kärsii.

Joo en tahallani ole pois ja taas töissä ja taas pois... mutta ajattelin että jos kerran käyn kokeilemassa pystynkö olemaan töissä, jos ensin lepäilen viikon pari.. Vai kirjoittaako neuvolan lääkäri muka suoraan sairaslomaa heti kuukauden?
No, joka tapauksessa ei sillä olekaan enää niin merkitystä koska sain selvitettyä, että työnantaja maksaa 3kk palkkaa äitiysloman alusta. Eli on minulla nyt sittenkin varaa jäädä sairaspäivärahalle vähäksi aikaa jos on pakko.

Yhteistyössä