Kertokaa nyt hyvät ja huonot puolet vuoralla asumisesta jos....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokraaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
a) edullisemmat vuokrat, ei ole välttämättä monen kuukauden takuita.
MIINUKSENA: remontointi on rajoitettu.

b) Kalliit vuokrat.
PLUSSANA: usein saa rempata (kunhan tekee siistiä jälkeä), parempi kuntosia.
tosin jotkut uusii todella nihkeesti mitään jääkaappeja yms..

Niin, ja yksityisten vuokra-asuntoihin on vaikea saada esim: takuuvuokraa sossusta. Itse olin saamassa asuntoa, johon oltais tarvittu 3kk vuokra. Ei ollu varaa siihen (olin kotihoidon tuella)

A) vuokranantajana on kaupunki/kunta?
+ ei tarvitse pelätä, että asunto menee jollekin vuokraajan sukulaiselle
+ yleensä vuokrat edullisemmat

B)yksityinen vuokranantaja
- en keksi mitään hyvää sanottavaa, aina saa olla pelko perseessä milloin joutuu lähtemään jos vuokraaja haluaa asunnon itselleen/sukulaiselleen
- jotenkin liian "intiimiä", minua ainakin pelottaisi vuokrata asunto joltain mieheltä, kun on ollut näitä juttuja, että vuokranantaja vaatinut seksipalveluksia tai tullut omilla avaimilla sisään. Jotenkin kaupungin/kunnan asunnossa on turvallisempaa tai sellaisen yrityksen vuokraamassa.

yksityiset ovat nipompia. Siis meille valitettiin kerran jopa taulujen laittamisesta seinään ja taulukoukut laskettiin.- Naapurit monesti tietävät että tuo asuu vuokralla, me sentäs omistetaan tämä. Ja käytös on sen mukaista....

kunnalla asuttiin 7vuotta samassa kämpässä vuokralla eikä mitään valitamista. Nyt omassa, mutta jos vuokralle pitää joskus palata niin kunnan ehdottomasti.

nyt asun kaupungin asunnossa lasten kanssa ja parasta :
-vartiointiliikkeen olemassaolo. Voi soittaa häiriöstä milloin vain.
-samoin huoltopäivystys. Ei tarvii arpoa mikä kuuluu isännöinnille, mikä vuokranantajalle.
-vuokranmaksu jos viivästyy pari pv, kukaan ei sano mitään :P (vuokra erääntyy aina kuun viim.päivä siis et vuokra etukäteen tulevalta kuulta ja maksan silloin erotuksen, kela maksaa asumistuen pari pv myöhemmin..)

yksityisellä en tykänny asua. Jos oli häiriötä, piti soittaa poliisit, ja sit isännöitsijälle, jota ei kiinnostanut.
En tienny kelle soittaa jo asunnossa jotain remonttia tms vikaa ilmeni.

no kunnan /kaupungin.VVO:n/Avaran asuntoja voin suositella,takuuvuokra puolen kuun vuokra ja edullinen vuokra.Yksityisellä naapurina nipoja omistaja-asukkaita,vuokran antaja voi tulla kylään milloin vain tekemään"tupatarkastusta"uusia kodinkoneita tms.on tosi vaikeaa saada vaikka ne olisivat huonoja ja 20v vanhoja..

Kunnalla asunto varmempi, jos yksityinen on sukua niin sit toki voi kannattaa, usein yksityiseltä vuokratessa pääsee paremmalle alueelle, talo on rauhallisempi (jos enemmän omistusasujia) mutta just toi et voi sit lentää pihalle jos omistaja haluaa asunnon itselleen käyttöön.
Yksityisellä usein kovempi vuokra.
Kunnalla voi olla helpompi saada uudet jääkaapit ym, yksityiset noissa joskus aika nihkeitä, mut riippuu kyl ihan vuokranantajasta.

- Kuntien/kaupunkien asunnot ovat perustastoisia ja usein aika huonosa kunnossa, ellei talo ole aivan uusi.
- ASukkaat ovat alemmista sosiaaliryhmistä
- häiriöitä
-vuokrat samaa tasoa kuin yksityisillä, jopa kalliimpia
- vanhojen asuntojen vuokrilla katetaan uusie rakentamista
- asunno sijaitsevat yleensä lähiöissä tai periferiassa.
+ varma vuokranantaja

-Yksityinen vuokranantaja on tarkempi omaisuudestaan.

+ Koska asunto on sijoitus, niin vuokranantaja pitää asunnon kunnossa
+ Useimmiten asuinympäristö on sosiaalisesti viihtyisämpi
+ Asuntojen laatutason voi itse valita vuokratessaan
+ Asunnot sijaitsevat usein paremmilla paikoilla.

Varsinaisesti en ole asunut koskaan kunnan tai kaupungin vuokrakämpässä, mutta Kunta-asuntojen kylläkin. Kalliita asuntoja, koska vuokralaiset maksoivat tyhjien asuntojen menot. Jos oli jotain vikaa piti soittaa monta kertaa isännöitsijälle ja siltikään ei tapahtunut mitään. Naapureina oli sinä aikana yksi alkoholisti, onneksi oli rauhallista sorttia, mitä nyt sen asunnon parvekkeella sattui pieni tulipalo. Sitten narkkareita, joiden takia piti soittaa aika usein poliisi ja lopuksi meluvia SPR:n turvapaikanhakijoita, jotka kyllä sitten rauhottuivat, kun mies kävi heille sanomassa hiljaisuudesta. Kauhean tarkkoja loppusiiivouksesta, piti olla just eikä melkein, koska muuten tulee kalliit ammattisiivojat siivoamaan ja sinne menee sitten takuuvuokra. Onneksi mie ja miehen sisko ja äiti siivottiin asunto lattiasta kattoon, niin ettei tarkastuksessa löytynyt mitään.

Yksityiseltäkään ei ole hyvää sanottavaa, kun asuttiin puoltoista vuotta rivitalossa. No, ne kaikki asunnot olivat tämän firman, joten ei ollut mitään ongelmia naapureiden kanssa. Mutta vuosi siitä, kun muutimme siihen asuntoon, tuli uudet säännöt, joissa mm. kiellettiin koiran pitäminen pihalla ja muutenkaan ei saanut olla takapihalla marraskuun ja huhtikuun välisenä aikana, ettei nurmikko mene pilalle. Syksyllä piti haravoida oma alue ja meillä kun sattui olemaan päätyasunto, niin alue oli sitten isompi. Tuosta koiran pitämisestä pihalla tuli niin tiukkaa, ettei naapurin poika saanut pitää äitinsä koiraa talutusnarussa samalla kun oli tupakalla. Oli tullut vuokranantajan työntekijä haukkumaan tämän miehen, kun oli sattunut tulemaan juuri siihen aikaan.

Onneksi muutimme pois siitä asunnosta juuri ennen kuin se pihalla liikkumiskielto tuli voimaan, koska asunnosta ei saanut isompia huonekaluja pois muuta kautta kuin takapihalta. Lopputarkistuksessa oli pari kohtaa mitkä piti maalata käytävältä ja me suostuttiin maksamaan ne, mutta loppujen lopuksi ne maalautti koko käytävän, joissa oli edellisten asukkaiden jälkiä vieläkin. Onneksi olimme säästäneet vedessä ja sähkössä niin paljon, että jäimme vieläkin voitolle.

Nyt asumme Sivakan asunnossa, enkä tiedä mihin tämä lasketaan, mutta olemme olleet kyllä tyytyväisiä näihin asuntoihin ja jos jotain vikaa löytyy, niin korjataan nopeasti. Jouduimme vaihtamaan asuntoa viime syksynä, kun edelliseen tuli vesivahinko ja saimme aika nopeasti toisen asunnon, joka oli isompi ja vähän kalliimpi, mutta takuuvuokran sai sitten vaihdettua tähän emmekä joutuneet maksamaan edes sitä väliä. Vuokra tietysti nousi, mutta edullinen kokoonsa nähden. Tietty tähän ei ole tehtu vielä peruskorjausta, mutta ihan hyvässä kunnossa on.

Itsehän olen vuokranantajana.

Olen myös itse asunut kaupungin omistamassa talossa.

Kaupungin omistamassa talossa oli vähän väliä järjestyshäiriöitä ja vähän väliä sain olla soittamassa poliisia paikalle.
Vuokra oli aika samaa tasoa kuin suurimmalla osalla yksityisistä, kaupungille maksoin 1kk takuun, yksityisille takuuvuokra on yleensä 1-3kk.

Meillä on ollut nyt 8 vuotta sijoitus asunto, rivari yksiö. Tänä aikana ollaan siihen tehty (2v. jälkeen) kylppäri remppa, tapetoitu pariin kertaan ainakin (eikä kukaan ole kieltäny tapetoimasta mieleisekseen kunhan sen homman vaan osaa), keittiön kaapistot uusittiin, jääkaappi uusittiin kun vanha alkoi vetää viimeisiään, kaapistojen uusimisen yhteydessä vaihdettiin myös hella/uuni (vanhassa ei varmaan mitään vikaa ollu mut sopipa paljon paremmin niihin uusiin oviin). Niin ja nyt viime talvena vaihettiin koko kämppään muovimaton sijaan parkettia ja laminaattia.
Ja nyt kesällä vaihdettiin molemmat sisäovet/väliovet.
Ja muuten nykyään tuo seiniin poraaminen... vaikka vuokraisäntää se ei kiinnostais niin isännöitsijää saattaa kiinnostaa ;)

No mut siis nyt sit tässä joku aika sitten ostettiin toinen kämppä sijoitukseen ja se ei meitä miellyttänyt niin kyllä me se pistettiin aikalailla kokonaan uusiks.

Että en nyt ihan kyl alkais yleistämään että yksityiset ei tahdo mitään laitteita ym. uusia tai mitään.

Sen mitä itse olen joskus yksityisellä vuokranantajalla ollu ni kyllä jos joku laite/kone hajoaa ni kyllä uus ollaan saatu. Mitä sitä mitään ehjiä uusimaan??

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä