Tiibetinspanielin hyvät ja huonot puolet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aamu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli lapsuudenkodissa tiibetinspanieli, ja kyllähän se mukava lemmikkikoira oli ja suhtautui hyvin meihin lapsiin. Mutta osasi olla myös äärimmäisen itsepäinen ja rasittava, ja jos sille päälle sattui, ei totellut yhtään mitään. Koira eli pitkään ja oli terve, mun mielestä ulkonäöltään nätti, turkki helppohoitoinen ja koira pienen kokonsa takia helppo käsitellä (esim. ulkoiluttaessa kun se ei jaksanut/suostunut enää kävelemään, koira oli helppo napata syliin ja kantaa kotiin :) )

mulle tuli huono omatunto tosta ulkonäkökommentista. :D se oli vitsi. onhan ne ihan söpöjä. naapurissa on sellanen ja se on toisinaan aika kova räksyttämään, en tiedä onko rodulle tyypillistä

Tipsut tuntevat arvonsa ja ovat ylpeitä otuksia. Eivät miellytä omistajiaan eli temppujen teko on kovan työn takana. Terveitä ja pitkäikäisiä koiria. Kilttejä ja lepposia :) Vähän hupsujakin. Taitavia saamaan omistajansa tekemään mitä tahansa miellyttääkseen itseään. Meiltä löytyy kaksi tipsua :)

Meillä on ennestään kaksi koiraa, 7-vuotias jack russeli ja 2-vuotias sekarotuinen koira, joka muistuttaa ehkä eniten belgianpaimenkoira malinoisia (siinä on 1/4 tiettävästi malia, lisäksi 1/4 rotikkaa ja isä on täysin mysteeri, ilmeisesti kuitenkin joku pienempi, koska osa näistä pennuista jäi polvenkorkuiseksi)

Viime kesänä meiltä kuoli vanha jackrusseli-pappa ja nyt pikkuhiljaa olen alkanut kaivata kolmatta koiraa taloon. Käytännön syistä tahtoisin pienen koiran, yksi iso riittää. Toiseksi tuo jack russeli on suht vaativa tapaus, tai siis todella aktiivinen ja kaipaa paljon sekä liikuntaa että muuta aktivointia. Agilityä mennään pääasiassa sen kanssa. Tahtoisin siis kolmanneksi koiraksi jonkun helpon rodun, sellaisen jolle riittäs pelkkä sohvakoiran elämä, mutta joka myös jaksaisi näiden nykyisten mukana parin tunnin metsälenkit vaivattomasti.

Koiran pitäisi olla rakenteeltaan terve ja turkin suhteellisen nopeahoitoinen, siis ei mitään viikottaisia föönauksia kiitos.

Tiibetinspanielia siis olen alkanut miettimään. Pennun aika on aikaisintaan elokuussa, lomareissujen jälkeen, enkä ole vielä kasvattajiakaan katsellut. Mutta mitä muutoin olen lukenut / rotuun tutustunut, niin vaikuttas meille sopivalta. Kun vaan kasvattajan valitsee huolella.

Kannattaa ehdottomasti lukea yhdistyksen sivuilta rotumääritelmän tulkintaohje, siellä painotetaan sanaa kohtuullinen, kohtalainen. Näyttelykehän menestyjät on itseasiassa välillä aika kaukana ihannetiibetinspanielista, tajusin! Ja itseäni miellyttää kyllä myös enemmän sellainen liioittelematon tyyppi.

Moikka!
Minulla on ollut yhteensä 3 tipsua.
Meidän koirat ovat hyvin rauhallisia luonteeltaan, oikeastaan voisi sanoa sohvaperunoiksi :D
Tykkää kuitenkin käydä lenkillä, muttei vaadi sitä itse.
Nauttivat luonnosta ja pihalla olemisesta.
Meillä ainakaan kukaan ei ole ollut arka eikä vihainen. Aivan ihania, suosittelen lämpimästi lapsiperheisiinkin!
Hyvä seurakoira, lojaali omistajalleen.
Huono puoli on temperamenttisuus, eivät meinaa totella kun pääsevät vapaaksi ulos. Lähtee vetämään omille teille :D
Huono puoli on myös että koska nenä on lytty, öisin kuuluu kuorsaamista :)

Yhteistyössä