Meillä on ennestään kaksi koiraa, 7-vuotias jack russeli ja 2-vuotias sekarotuinen koira, joka muistuttaa ehkä eniten belgianpaimenkoira malinoisia (siinä on 1/4 tiettävästi malia, lisäksi 1/4 rotikkaa ja isä on täysin mysteeri, ilmeisesti kuitenkin joku pienempi, koska osa näistä pennuista jäi polvenkorkuiseksi)
Viime kesänä meiltä kuoli vanha jackrusseli-pappa ja nyt pikkuhiljaa olen alkanut kaivata kolmatta koiraa taloon. Käytännön syistä tahtoisin pienen koiran, yksi iso riittää. Toiseksi tuo jack russeli on suht vaativa tapaus, tai siis todella aktiivinen ja kaipaa paljon sekä liikuntaa että muuta aktivointia. Agilityä mennään pääasiassa sen kanssa. Tahtoisin siis kolmanneksi koiraksi jonkun helpon rodun, sellaisen jolle riittäs pelkkä sohvakoiran elämä, mutta joka myös jaksaisi näiden nykyisten mukana parin tunnin metsälenkit vaivattomasti.
Koiran pitäisi olla rakenteeltaan terve ja turkin suhteellisen nopeahoitoinen, siis ei mitään viikottaisia föönauksia kiitos.
Tiibetinspanielia siis olen alkanut miettimään. Pennun aika on aikaisintaan elokuussa, lomareissujen jälkeen, enkä ole vielä kasvattajiakaan katsellut. Mutta mitä muutoin olen lukenut / rotuun tutustunut, niin vaikuttas meille sopivalta. Kun vaan kasvattajan valitsee huolella.
Kannattaa ehdottomasti lukea yhdistyksen sivuilta rotumääritelmän tulkintaohje, siellä painotetaan sanaa kohtuullinen, kohtalainen. Näyttelykehän menestyjät on itseasiassa välillä aika kaukana ihannetiibetinspanielista, tajusin! Ja itseäni miellyttää kyllä myös enemmän sellainen liioittelematon tyyppi.