Kertokaa mulle te, jotka olette sitä mieltä että lapsi kuin lapsi nukahtaa sisälle päikkäreille eikä sellaisia lapsia olekaan, jot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liian väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liian väsynyt äiti

Vieras
Että mitä mä sit teen väärin?

Tänään on huudettu naama punaisena väsymystä. Vauvalla ikää 9 kk ja aika ajoin yritetään opettaa sitä, että omassa sängyssäkin voi nukkua päikkärit. Iltaisin kyllä omaan sänkyynsä nukahtaa tasan klo 20.00.

Nukkuu kahdet unet päivässä, aamulla pidempään, iltapäivällä noin 0,5-1h. Aina vaunuissa, moneen kuukauteen en ole sitä onnistuntu yrityksistä huolimatta sisälle nukuttaa. Tänään siis treenattiin 2 h omaan sänkyyn nukahtamista. Käytännössä siis naama punaisena huudettiin kaksi tuntia. Sitten luovutin. Samat rutiinit yritän tehdä mitä iltaisinkin, on hämärää jne. Mutta ei. Lähdin sit käyttämään koirat ulkona, pistin vauvalle selkänojan tosi pystyyn ja yritin jutella, ettei nukahtais. Mutta nukahti alle minuutin kävelyn jälkeen. Ja näin käy aina, siis joskus nukahtaa jo sisälle vaunuihin.
Olen yrittänyt joskus pistää sänkyyn vaunukoppaa, makuupussia, olen joskus pukenut jopa aukinaisen haalarin sille sänkyyn päälle, hytkyttänyt sänkyä, mutta EI!

Eli kertokaa mulle te jotka olette sitä mieltä että lapset nukahtavat sisälle jos ne vaan osaa nukuttaa, että mitä minä teen ja mitä minä teen väärin?

suostusko se nukkuu sisällä vaunuissa?
mun systeri oli tuomonen, mutsi oli välillä hyvin hiilenä kun oli kovia pakkasia ja nappula ei nukkunu sisällä ku pikku torkkuja.
Meillä kaks edellistä ei oiken nukkunu vaunuissa, mut tää kolmonen nukkuu suunnilleen missä vaan.
ainakin jos vetää tumput käteen ja kypärämyssyn päähän.

meillä nukkui aina ulkona koska mun mielestä se on hyvä tapa saada raitista ilmaa. Eikä nukahtanu sisälle, paitsi niin, että makas vieressä tunnin, joten meillä ei sisällä nukuttu.

ja nukahtaa kans heti ku vie illalla sänkyyn.. mutta mä olin vaan tyytyväinen et nukkus pihalla.

Joo mä kuulisin kans tähän vastauksen. Ihan pahimpina pakkaspäivinä mun oli pakko pukea pojalle pipo päähän ja laittaa se makuupussissa nukkumaan tuulikaappiin. Muuten ei sisällä nukkunut.

no meillä on juuri toisin päin.tyttö haluaa nukkua sisällä päiväunet ja melkee aina nukkunutkin. laitan vaan sänkyyn ja siinä se hetken saattaa kukkuu ja vähä kitistä mutta sitten asettuu aloilleen ja nukahtaa saman tien. vaunuissa suostuu nukkumaan jos lähdetään kävelylle,mutta sitten kun tullaan takas kotiin ja laitan parvekkeelle ni menee joku 5min ni herää sieltä.mutta joskus on sit taas niitä päiviä kun suostuu nukkuu pidempiä aikoja vaunuissa parvekkeella

Mä en tiedä.
Mun ystävän lapsi oli tollainen ja muistan kuinka tuskaista se oli.
Itse siitä pelästyneenä "opetin" molemmat omat lapset heti alkuunsa nukkumaan myös sisällä.
Vaikkakin nukahtivat nuokin herkemmin vaunuihin...

noh.. meillä vanhin poika jätti vuoden ikäisenä päikyt pois.
En kertakaikkiaan saanut nukkumaan sängyssään päikkyjä.
Poika meni illalla kahdeksalta yöunille ja nukkui puoli yhdeksään aamulla, ja se sopi meille.
Kauppareissut ym yritin tehdä suurin piirtein päikyille sopivaan aikaan, koska autossa aina nukahti helpommin, ja iltakin meni paremmin kun oli vartin päivällä nukkunut.

Yksi pojistani nukkui unensa vain sylissä, kunnes vuoden ikäisenä oppi nukkumaan omassa sängyssään ja päikkyjä nukkui sen jälkeen neljä vuotiaaksi.
Kaksi pienintä taas nukkuivat ilman ongelmia omissa sängyissään..

Eli kyllä se on ihan siitä lapsestakin kiinni, tietyt rutiinit ym auttaa tottakai, mutta ei sitä lasta voi pakottaa nukkumaan jos toinen on eri mieltä ;)

Alusta asti on nukutettu sekä sisällä että ulkona. Näin siis ekat 4 kk. Sen jälkeen isäntä meni töihin ja minä ulkoilen päivisin koirien kanssa, jolloin lapsi nukahtaa aina vaunuihin. Nukahtaa myös pulkkaan ;) Ja usein yritämme lähteä heti päikkyjen ja syömisen jälkeen uudelleen ulos selkänoja pystyssä, mutta silti nukahtaa, jos ollaan pidempään kuin 15 min.

lapsi kyllä saa sisällä nukkua, mutta anteeksi laiskuuteni, en jaksa häntä kolmea kertaa päivässä ulos pukea. Ja aina ei jaksa raahata vaunuja esim. kyläpaikkaan päiväksi pienessä autossa.

Ja nukahtaa siis sisälle vaunuihin, mutta vaikka miten demonstroisin sen sängyn vaunuiksi laittamalla haalarit, vaunukopan ja hyssyttämällä, niin ei!

No, luultavasti kyse on siitä että tietää lopulta pääsevänsä ulos. Toinen juttu on tietysti tottumus, kyllä meillä ainakin on alusta asti nukutettu sekä sisällä että ulkona. Vai eikö lapsi nuku esim. 35 asteen pakkasilla ollenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alusta asti on nukutettu sekä sisällä että ulkona. Näin siis ekat 4 kk. Sen jälkeen isäntä meni töihin ja minä ulkoilen päivisin koirien kanssa, jolloin lapsi nukahtaa aina vaunuihin. Nukahtaa myös pulkkaan ;) Ja usein yritämme lähteä heti päikkyjen ja syömisen jälkeen uudelleen ulos selkänoja pystyssä, mutta silti nukahtaa, jos ollaan pidempään kuin 15 min.

lapsi kyllä saa sisällä nukkua, mutta anteeksi laiskuuteni, en jaksa häntä kolmea kertaa päivässä ulos pukea. Ja aina ei jaksa raahata vaunuja esim. kyläpaikkaan päiväksi pienessä autossa.

Ja nukahtaa siis sisälle vaunuihin, mutta vaikka miten demonstroisin sen sängyn vaunuiksi laittamalla haalarit, vaunukopan ja hyssyttämällä, niin ei!

Niin ja siis lisään vielä, että aamu-unet yleensä teen silleen, että pukkaan talon ympäri lapsen uneen vähissä vaatteissa, ja sen jälkeen vaunut sisälle ja nukkuu sit jopa 4 h, sisällä mutta vaunuissa. Ulkona ei voida nyt nukuttaa sen pidempään, koska meidän takapihalla on tulossa lumet katolta alas.

Niin ja siis lisään vielä, että aamu-unet yleensä teen silleen, että pukkaan talon ympäri lapsen uneen vähissä vaatteissa, ja sen jälkeen vaunut sisälle ja nukkuu sit jopa 4 h, sisällä mutta vaunuissa. Ulkona ei voida nyt nukuttaa sen pidempään, koska meidän takapihalla on tulossa lumet katolta alas.

Lapsi nukkuu päiväunet vielä aika pitkään, luultavasti noin 4-5-vuotiaaksi, ajattelitko nukuttaa vaunuissa silloinkin? :) Ihan ystävällisesti kysyn.

Nukuta kantoliinaan.

Muita vaihtoehtoja: Jos on ainoa lapsi niin viekkuun nukkumaan ainakin siihen asti, että nukahtaa. Nukuttaa voi myös mm syliin tai kuten joku ehdotti, sisälle vaunuihin.

Minun tyttöni on kanssa täys vaunuissanukkuja. Pienempänä nukkui toiset päikyt sisällä ja toiset ulkona, mutta nykyään vain ulkona (ikää 11kk). Nyt alkaa hiljalleen jäädä toiset päikkärit pois, ja ajattelin, että nyt vois sitten hiljalleen alkaa opettaa niitä ainoita nukkumaan sisällä. Ennemmin en oo edes viitinyt yrittää. Jos 2 tuntia huudetaan ensimmäisille unille ja sit satutaan nukahtamaan, niin toiset päikkärit jo pian painaa päälle ja sit kaikki rytmit on sekasin.

Yli 30 asteen pakkasilla lapsi nukkui autotallissa, jossa noin +-0

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lapsi nukkuu päiväunet vielä aika pitkään, luultavasti noin 4-5-vuotiaaksi, ajattelitko nukuttaa vaunuissa silloinkin? :) Ihan ystävällisesti kysyn.
En, siksi tässä yritänkin opettaa sitä sisälle nukkumaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Nukuta kantoliinaan.

Muita vaihtoehtoja: Jos on ainoa lapsi niin viekkuun nukkumaan ainakin siihen asti, että nukahtaa. Nukuttaa voi myös mm syliin tai kuten joku ehdotti, sisälle vaunuihin.

kantoliinaa ei ole, mutta syliin ei nukahta eikä myöskään viereen meidän sänkyyn. Sisälle vaunuihin nukahtaa, mutta sehän on kuitenkin vaunuihin nukuttamista.

Esikoista nukutin vaunuissa reilun vuoden ikään ja sitten siirryttiin pinnikseen. Ihmeen hyvin siirto onnistui, odotin ongelmia mutta ei tarvinnut kuin laittaa tyttö sänkyyn. Ihme, nimittäin tapauksen tuntien. :D

Kuopus taas on nukkunut ulkona päikkärit aina, ikää nyt 2v1kk. Tai siis tuossa ulkoverannalla. Rauhallinen paikka siinä nukkua eikä tarvi yrittää hiljentää muksuja sisällä päikkäreiden ajaksi (esikoinen+kaksi hoidokkia). Kesällä ehkä tarvii siirtyä sisälle kun kasvaa lopullisesti ulos rattaistaan, nyt on jo itsetehty jatkopala käytössä. :laugh: Katsotaan sitten miten siirto onnistuu.... mutta toisaalta, poika nukkuu nyt max tunnin päikkärit joten ehkäpä ne kesään mennessä alkaa hiljalleen jo jäämään pois.

Meillä siirryttiin "virallisesti" sisäpäikkäreihin kun vauvasta tuli taapero ja päästiin aloittamaan kunnon puistoilut. Eli aamulla leikkipuistoon leikkimään, kotiin ruokailemaan ja siitä pväunille.

Ehkä tuo toimisi vauvallakin, jos heti aamusta lähtisi ulkoilemaan? Meillä menee nyt niin että lähdetään aamulla ulos taaperon ja vauvan kanssa, vauva nukkuu torkut vaunuissa ja herää yleensä kun ollaan vielä puistossa, nyt ikää siis 7kk. Otan vauvaakin vähän jo mukaan juttuihin, keinuun ja katselemaan muiden lasten leikkejä. Puoliltapäivin tullaan sisälle ja molemmille lounas, pesut, ja pväunille.

Jos on aina tottunut yhteen tapaan, uuden oppiminen voi viedä aikaa.

Ja kaikkia lapsia ei saa nukutettua mitenkään, meidän kuopus nukkui silloin kuin itse halusi, häntä sai nukutella tuntikausia, mutta ei nukahtanut. Meni itse jonnekin pitkäkseen silloin kun rupesi väsyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Meillä siirryttiin "virallisesti" sisäpäikkäreihin kun vauvasta tuli taapero ja päästiin aloittamaan kunnon puistoilut. Eli aamulla leikkipuistoon leikkimään, kotiin ruokailemaan ja siitä pväunille.

Ehkä tuo toimisi vauvallakin, jos heti aamusta lähtisi ulkoilemaan? Meillä menee nyt niin että lähdetään aamulla ulos taaperon ja vauvan kanssa, vauva nukkuu torkut vaunuissa ja herää yleensä kun ollaan vielä puistossa, nyt ikää siis 7kk. Otan vauvaakin vähän jo mukaan juttuihin, keinuun ja katselemaan muiden lasten leikkejä. Puoliltapäivin tullaan sisälle ja molemmille lounas, pesut, ja pväunille.

No siis kun meillä herätään aamuisin jo 5.30-6.30. Ja ekat päikkärit ottaa jo ennen yhdeksää. Tai siis nukahtaa siis viimeistään yhdeksältä. Ja nukkuu silloin noin 3 h. Enkä kyllä millään jaksais kuuden tai 7 aikaan aamulla lähteä sen kans puistoilemaan =)

Sinänsä muuten hyvä vinkki.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Siinä teit väärin, että alun alkaen rupesit nukuttamaan ulkona. Se on katsos tottumuskysymys.

Niin varmaan tein. Mutta kun me ulkoilemme koirien kanssa aamulla tunnin ja iltapäivällä tunnin ja vauva nukahtaa automaattisesti vaunuun, vaikka miten yrittäis pitää hereillä.

Mitä jos nostaisit lapsen vaunuista sänkyyn melko pian nukahtamisen jälkeen. Jos siitä sitten alkaisin sujumaan pikku hiljaa se nukahtaminenkin sänkyyn.
Meillä oli ihan samanlaista, että ei onnistunut nukahtaminen muualla kun vaunuissa. Lapselle tuli vähän vaille 1-vuotiaana kuume ja silloin sitten oppi itsestään nukahtamaan omaan sänkyyn ja siitä sitten alkoikin sujumaan sisänukkuminen. En ole sen jälkeen edes kokeillut päikkäreitä ulkona :)