Kertokaa mulle mitä mun pitäis tehdä?

• Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti
avuton
Mun avomies on näköjään sössinyt raha-asiansa eikä mulla oo mitään tietoo asiasta.Posti on tuonut muutaman kuukauden ajan ulosottovirastolta ja erinäisistä perintätoimistoista miehelle kirjeitä.Mies ei ole edes avannut niitä ja sanoo vaan että ne on jotain vanhoja pikkulaskuja,että ei ole mitään tärkeitä.Me ollaan oltu vasta vuoden verran yhdessä josta puoli vuotta asuttu yhessä mun omistamassa talossa.Mies ei ole koko aikana osallistunut mihinkä asumiskuluihin eikä ruokamenoihin,sanoo vaan ettei hällä oo rahaa vaikka käy ihan normaalissa palkkatyössä.Näiden kirjeiden jälkeen olen ruvennut miettimään että meneeköhän hänen palkastaan osa näiden velkojen maksamiseen kun ei kerran hällä ole koskaan rahaa.Meille on tulossa vauva ja minua todella pelottaa että joudunko jatkossakin elättämään lapsen lisäksi miehenkin.Tulevaisuus pelottaa.Mies haluaisi mennä naimisiin kanssani mutta minä en todellakaan tässä tilanteessa uskalla.Muuten mies on mitä parhain.Onko kellään kokemusta tälläisestä?

tytteli
Pidä huoli, että mies ei saa oikeutta sinun omaisuuteesi. Kuulostaa aika kovalta, mutta "rakastunut saa olla muttei tyhmä".

Kyllä minun mielestäni raha-asioistakin pitää suhteessa pystyä puhumaan avoimesti. Jos mies ei ole valmis selvittämään asioita yhdessä sinun kanssasi, niin suhde kannattaa lopettaa. En näe kovin pahana sitä, jos elätät miestä niin kauan, että hän saa taloutensa kuntoon, mutta tuo, että jättää kuoria avaamatta eikä kerro sinulle asioiden tilaa, vaikuttaa siltä, ettei hän ole edes aikeissa hoitaa asioita kuntoon. Sekään ei välttämättä tarkoita sitä, että hän jättäisi asiat hoitamatta pahuuttaan, laiskuuttaan tai tyhmyyttään vaan siksi, että on ahdistunut ja masentunut ja häpeää. Sano miehelle, että nyt asiat hoidetaan kuntoon ja tarjoa apuasi.

O-ou.. Tollanen mies on "paha", ajaa teidät vielä taloudelliseen ahdinkoon...

Ei muuta kuin laitat kovan kovaa vasten ja sanot että nyt asia on niin että koska yhdessä perheenä eletään, niin miehen on aika osallistua myös perheen raha-asioihin. Ja haluat vaikkapa alkaa pitää kirjaa menoista ja tuloista ja siksi tietää mitä hän saa ja mitä kuluttaa...

Ja ihan oikein ajateltu, älä mene naimisiin.

Mulla on siis kokemusta miehestä joka ei hoitanut raha-asioita..

ap
Minun on jo edellinen avioliittoni kaatunu epärehellisyyteen johon liittyi myös raha-asiat enkä todellakaan haluaisi niin käyvän taas.Otan asian puheeksi miehen kanssa vielä tänään ja pakotan kertomaan asiat niin kuin ne ovat.Muuten tiedän kyllä voivani luottaa mieheen joka asiassa mutta tämä on todella huolestuttavaa..

vieras
joo, siis pyydät miestä kertomaan asiat kunnolla. Jos ei edes avaa kirjeitä, niin onkohan kuitenkaan maksamassa laskuja? Pääasia tietenkin, että maksaisi velat pois ettei kerry summa entistä suuremmaksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minun on jo edellinen avioliittoni kaatunu epärehellisyyteen johon liittyi myös raha-asiat enkä todellakaan haluaisi niin käyvän taas.Otan asian puheeksi miehen kanssa vielä tänään ja pakotan kertomaan asiat niin kuin ne ovat.Muuten tiedän kyllä voivani luottaa mieheen joka asiassa mutta tämä on todella huolestuttavaa..
Ole nyt hyvä ihminen tarkkana, tahtovat osata puhua niin luotettavasti tuon tyylin ihmiset, nosta asia esille ja varaudu vaikka minkälaiseen reaktioon.

hmm
Ihan voin kokemuksestani sanoa että menee (aika usein) noin vuosi ennenkuin alkaa menemään ulosottoon ja perintätoimistoon noi kirjeet,eli voikin olla totta että ovat 'vanhoja' tosin maksettava ne on ja kun yhdessä asutte niin muistappa olla ruksimatta veroilmoituksessa sitä kohtaa jossa toisen palautukset voi käyttää toisen mätkyihin' ;)
Ja en nyt varma mutta kannattaa omalta ulosotto asiamieheltänne tarkistaa olisiko ollut myös niin jos nyt menette naimisiinkin niin voisiko ottaa sinultakin jotain...nämä on muuttuneet niin paljon vuosien aikana;) eli suosittelen oikeesti ottamaan selvää:) jos mies ei halua niin soita sinä,asutte yhdessä ja teillä on kohta perhe joten toki voit kysellä 'omista' raha asioista ja kyllä ne siellä neuvoo,ei ne ulosotto ihmiset niin pahoja ole:)
Itse maksoin monta vuotta velkoja ja nyt kaikki maksettu ja vuosien aikana silloin tuli monasti asioitua näiden kanssa ja aina oli hyvin ystävällisiä minua kohtaan vaikka välillä olikin kausia etten voinut maksaa yhtään

ap
Sen verran tiedän että mistään kovin isoista summista ei noissa kirjeissä ole kyse mutta mietin että miten voi olla niin välinpitämätön raha-asioiden kanssa että jättää pikku laskut maksamatta ja antaa niiden mennä ulosottoon asti.Itse en varmasti ikinä ole jättänyt ainuttakaan laskua maksamatta enkä jätä.Ei raha-asiat ole mitään hälläväliä asioita!!!Ja pienistä puroista syntyy iso joki.Mulla on itsellä vaikeeta taloudellisesti koska elätän koko perheen lähihoitajan palkastani(mulla siis kolme lasta ennestään)että en todellakaan kaipaa tälläistä lisä taakkaa!!

ap
Pistin miehelle viestin että voitaisko jutella tänään kun hän tulee töistä eräästä tärkeestä asiasta.Mies soitti äsken ja kysyi että painaako mua jokin muukin kuin raha-asiat,sanoin että juuri siitä on kyse niin hän sanoi että jutellaan vaan ja hän lupasi kertoa miten asiat on ja että ei ole kyse mistään kovin vakavasta.Jo pelkästään tämä helpotti mua suuresti:)

Yhteistyössä