kertokaa mulle liskoista ja kilpikonnista, millaisia lemmikkeinä?

poika täyttää 5v keväällä ja haluais kovasti jonkun oman lemmikin.
koska kyseessä kuitenkin vasta 5v niin koko perheen juttuhan tää on ja mä en henkilökohtaisesti tykkää mistään marsuista tai hamstereista tms, haluaisin liskon tai kilpikonnan.. akvaariotakin mietittiin, mutta se on sit vasta se 3.vaihtoehto.

eli kaikkee faktaa tiskiin, plussia ja miinuksia, hintahaarukoita jne? :attn:

poika on tosi eläinrakas ja luotan aika pitkälle siihen, että ei kyllästy heti, ainakin on 2v jaksanut hoitaa meidän koiraa, lähteä lenkeille mukaan ja antaa sille ruuan, rapsuttelee, harjaa jne.. :)

mutta KOROSTAN nyt kuitenkin sitä, että ihan koko perheelle tämä uusi lemmikki olisi tulossa, vaikka oliskin nimellisesti pojan ja asustelis todennäköisesti pojan huoneessa :attn:

mun tarvii samantein poistua koneelta, mut tuun illalla lueskeleen josko olisitte kokemuksianne tänne kirjotellu :)

KIITOS :flower:
 
MLL
Maakilpikonnat on tosi sympaattisia mönkijöitä. Kaverillani on joskus ollut ja en tiedä kuinka nykyaikasta tää tieto on, mutta niillä oli silleen, että kilpparilla oli oma nurkka missä oli pesä, ruuat, vedet ja lämpölamppu. Sieltä sitten sai liikuskella ympäri kämppää päivisin ja löytyikin milloin mistäkin pyykkikorista ja kerran meinasi taskussa lähteä ulos mukaan :) Niiden hinta taitaa olla melko tyyris, mutta iloa riittääkin moneksi kymmeneksi vuodeksi. Poika voi vaikka ottaa mukaansa kun muuttaa pois kotoa :D
 
expertus dico käymässä
Alkuperäinen kirjoittaja The Urpoileva Helmi:
mikä lisko? helpottais huomattavasti..
tuossa yks sivu jossa hyviä ohjeita.
http://www.matelijat.info/
leopardogekkoa olen ajatellut, mutta haluaisin tietoa muistakin...
kallistun kyllä jotenkin ennemmin liskoon kun kilppariin..
samoin poika :)
olen ihan aloittelija, mulla ei ikinä ole ollut muuta kun koiria ja kissoja, ei siis mitään kokemusta terraarioista tai mistään..
eli tässä nyt tietoa hankin sen puoli vuotta ja perehdyn asiaan ja katsotaan sitten..
kaikki tieto siis tervetullutta =)
 
liskonen
Alkuperäinen kirjoittaja expertus dico käymässä:
Alkuperäinen kirjoittaja The Urpoileva Helmi:
mikä lisko? helpottais huomattavasti..
tuossa yks sivu jossa hyviä ohjeita.
http://www.matelijat.info/
leopardogekkoa olen ajatellut, mutta haluaisin tietoa muistakin...
kallistun kyllä jotenkin ennemmin liskoon kun kilppariin..
samoin poika :)
olen ihan aloittelija, mulla ei ikinä ole ollut muuta kun koiria ja kissoja, ei siis mitään kokemusta terraarioista tai mistään..
eli tässä nyt tietoa hankin sen puoli vuotta ja perehdyn asiaan ja katsotaan sitten..
kaikki tieto siis tervetullutta =)
Itselläni on leopardigekko. Aika helppohoitoinen otus se on. Enemmän on tuottanut vaikeuksia kasvattaa hälle ruokaa.
Mutta tosiaan muistathan, että matelija on onnellisempi, mitä vähemmän siihen kosketaan.
 
ap
juu sen tiedän ettei ne mitään sylittelijöitä ole..

mitä tässä nyt olen tutkinut, niin berberiskinkkikin kuulostais kivalta? se olis päiväaktiivinen ja sosiaalisempi?
 
salaiho
Mulla on berberiskinkki ja se on aikalailla aamusin liikkeellä. Tykkää paljon olla kädessä. Kallein hankinta on ollut terraario ja siihen tarvikkeet. Osittain kasvatan ruuat itse.
Elää n. 20 vuotiaiksi.
 
vieras
Miulla oli kilpikonna ja on loppujen lopuksi melko vaativa. Vapaana sai olla mahdollisuuksien mukaan ja meni aina tiettyihin paikkoihin nukkumaan. Sitten kun laittoi takaisin terraarioon, alkoi älytön kilkuttaminen lasia vasten. Ja ulkoilemaan täytyy kilpparin myös päästä. Kiva sinällään lemmikkinä, mutta kannattaa tosiaan ottaa huomioon että miten vapaus onnistuu käytännössä. Helposti jää poikasena jalkoihin ja kyllähän se paskookin sit ympäriinsä. Ja vielä lisäksi puolihorros tai talvihorros. Hintaa meidän nelivarpaalla oli reilut 300e plus terraario, vitamiinit, kuivaeväät, terran sisustus yms: loppusumma muistaakseni 700e.
 

Yhteistyössä