Kertokaa miten voi aloittaa työhakemuksen?? google on jo katsottu läpi :( miten saan tätä ikinä valmiiksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työnhakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työnhakija

Vieras
kerronko hakemuksessa aikajärjestyksessä kaikista töistäni, myös niistä mitkä ei liity varsinaiseen työhön? kirjoitanko työtehtävät vai kehunko vain mitä siellä opin? muitakin vinkkejä kehiin, kiitos :) miten tää voi olla näin hankalaa!

työhakemus on myyntikirje siitä miten sinä hyödyttäisit tulevaa työnantajaa ja CV kertoo perusteet. CV:ssä on paikat myös luottamustehtäville ja muuhun työssä suoriutumiseen vaikuttavalle, kieli- ja it-taidoille ja mitä haluatkin painottaa.

työhakemus = mainosta itseäsi
CV = perustelut

Kerro, miksi haet työtä ja millainen olet. Ja mitä osaamista voit tuoda työhön. Kirjoita erillinen cv missä on työ ja koulutushistoriasi. Onnea hakuun.

Se aloittaminen onkin vaikeinta ts. se ensimmäinen lause.

Kirjoita hakemukseen lyhyesti niistä töistä, jotka ovat relevantteja hakemaasi työhön, ts. mitä siellä olet tehnyt ja miten sen hyödyttää hakemassasi työssä. Ansioluetteloon sitten ne aiemmat työsuhteet, mutta ei nyt ihan jokaista parin viikon kestävää kesätyötä mansikkapellolla sitten kuitenkaan.

Minä olen aina aloittanut työhakemukset lyhyellä kuvauksella siitä kuka olen ja mikä olen ammatiltani. Eli Olen Maija Meikäläinen, 34-vuotias sairaanhoitaja Takahikiältä. Olisin erittäin kiinnostunut teillä avoinna olevasta sairaanhoitajan toimesta.

Tuo siis ekaksi kappaleeksi ja sen jälkeen sit vähän selvitystä siitä mitä työtä olen aiemmin tehnyt.

Ja sit vielä pieni kappale siitä millainen työntekijä/ihminen olen ja miksi juuri minut olis ihan äärettömän tärkeää saada heille töihin :D

Se aloittaminen onkin vaikeinta ts. se ensimmäinen lause.

Kirjoita hakemukseen lyhyesti niistä töistä, jotka ovat relevantteja hakemaasi työhön, ts. mitä siellä olet tehnyt ja miten sen hyödyttää hakemassasi työssä. Ansioluetteloon sitten ne aiemmat työsuhteet, mutta ei nyt ihan jokaista parin viikon kestävää kesätyötä mansikkapellolla sitten kuitenkaan.

Kyllä ne kaikki mansikkapeltotyötkin voi sinne ansioluetteloon laittaa, kannattaa laittaa sinne työt viimeisimmästä alkaen, missä tulee loppuun nuo mansikkapellot yms.

Hakemus kannattaa aloittaa lauseella, missä ilmoittaa mitä paikkaa/työtä hakee. Sen jälkeen sitten lyhyt esittely itsestä sekä sellaiset työjutut, mistä on hyötyä juuri tuota kyseistä paikkaa hakiessa (taidot, kokemus jne).

Yleensä työpaikkailmoituksissa on mainittu hakijalta edellytettävät asiat tärkeysjärjestyksessä. Jos siis ilmoituksessa haetaan hilavitkutinasiantuntijaa kansainväliseen yhteistyöprojektiin ja swahilin kielen taito katsotaan eduksi, niin kerro ensin, miten hilavitkutinasiantuntijuutesi on syntynyt ( = työkokemus ja koulutus hilavitkutinhommiin), millaista osaamista sinulla on kansainvälisistä projekteista ja sen jälkeen - jos sinulla on - kuvaus swahilinkielen taidoistasi (=koulutus, harrastuneisuus, aiempi työkokemus ko kielellä jne).

Työhakemuksessasi siis kerrot, millä tavoin juuri sinä olet henkilö, jota ilmoituksessa hetaan. CV:ssä sitten luettelet suorittamasi tutkinnot oppilaitoksineen ja aikoineen, samoin edelliset työsuhteesi.

[QUOTE="vieras";24634987]Kyllä ne kaikki mansikkapeltotyötkin voi sinne ansioluetteloon laittaa, kannattaa laittaa sinne työt viimeisimmästä alkaen, missä tulee loppuun nuo mansikkapellot yms.

.[/QUOTE]

Voi, mutta on eri asia kannattaako. Riippuu siitä hakeeko työtä mansikkapellolla vai vaikkapa kirurgiksi. Ja kuinka paljon niitä töitä on ollut.
Itselläni on tätä nykyä "oikeiden" relevanttien töiden jälkeen listassa maininta useita työpaikkoja asiakaspalvelutehtävissä vuosina xxxx-xxxx

Ensimmäisenä lause esim. "Haen mol.fi -sivulla ilmoittamaanne toimistosihteerin paikkaa ja koen vastaavani työtehtävän vaatimuksia" tai jotain vastaavaa. Seuraavaksi kerrot perustiedot ja koulutuksen itsestäsi esim. "Olen 34-vuotias tradenomi Oulusta ja valmistunut vuonna 2002 markkinoinnin suuntautumisvaihtoehdosta." Tai jos ei ole koulutusta niin laitat vaikka "ammattitaitoni työn kautta hankkinut sihteeri".

Sen jälkeen alat mainostamaan itseäsi ja kerrot siinä hakemuksessa vain tuohon työtehtävään liittyvät asiat ja taidot. Ansioluetteloon laitat sitten muut taitosi ja työkokemuksesi. :)

Voi, mutta on eri asia kannattaako. Riippuu siitä hakeeko työtä mansikkapellolla vai vaikkapa kirurgiksi. Ja kuinka paljon niitä töitä on ollut.
Itselläni on tätä nykyä "oikeiden" relevanttien töiden jälkeen listassa maininta useita työpaikkoja asiakaspalvelutehtävissä vuosina xxxx-xxxx
Mä olen tiputtanut CV:stäni jo pois kaikki sellaiset työsuhteet, joila ei ole enää tämän nykyisen hommani kannalta mitään merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24635070:
Mä olen tiputtanut CV:stäni jo pois kaikki sellaiset työsuhteet, joila ei ole enää tämän nykyisen hommani kannalta mitään merkitystä.

Näin sitä on tapana tehdä kun ikää ja työkokemusta tulee lisää. Mutta jos on ollut vaan parissa paikassa kesätöissä ja hakee vaikkapa kioskille töihin niin ehkä ne pari kesätyöpaikkaakin on sitten syytä mainita. Että on ylipäänsä ollut joskus töissä jossain.

kiitoksia vinkeistä! kyseessä olisi avoinhakemus, otan siis yhteyttä eri yrityksiin jotka eivät varsinaisesti ole nyt julkisesti hakemassa ketään. miten avoinhakemus eroaa toisenlaisesta? voinko määrittää miten tarkasti, voinko esim sanoa että haen kokopäiväisen työntekijän paikkaa..

No sitten aloitat vaikka "Olen 34-vuotias tradenomi ja kiinnostunut työskentelemään yrityksessänne." Räätälöit joka tapauksessa sen hakemuksen jokaista yritystä vastaavaksi :)

Loppuun laitat esim. "Olen ensijaisesti kiinnostunut kokopäiväisestä toimenkuvasta."

Ja älä vaan missään nimessä kirjota niinkuin joka toinen sosiaalialan työhön hakija. " olen kolmen lapsen äiti ja olen ajatellut siirtyä takaisin työelämään"
Mä olen nyt 3 vkoa lukenut tollaisia hakemuksia ja ahdistaa jo.
Ei minua kiinnosta oletko ajateölut siirtyä työelämään, minua kiinnostaa se mitä osaat. Eli mieluummin näin: "lasteni kotihoidon ohessa olen toiminut Mannerheimin lastensuojeluliiton paikallisyhdistyksen puuhamiehenä ja järjestänyt snnöllisesti perhekahvilaa. Olen myös opiskellut lastenhoidon ohessa sosaalialaan ja täydentänyt aikaisempia opintojani mm. Sosiaalityön opinnoilla" tai jtn tollasta.
Puhelimella kirjottelen, joten pahoittelen virheitä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja työnhakija;24635112:
kiitoksia vinkeistä! kyseessä olisi avoinhakemus, otan siis yhteyttä eri yrityksiin jotka eivät varsinaisesti ole nyt julkisesti hakemassa ketään. miten avoinhakemus eroaa toisenlaisesta? voinko määrittää miten tarkasti, voinko esim sanoa että haen kokopäiväisen työntekijän paikkaa..
Avoimessa hakemuksessa itse päätät, mitä haet. Kerrot lyhyesti, kuka olet, mikä koulutus sulla on ja millaisia työtehtäviä haet. Näiden työtehtävien jälkeen kerrot, millaista osaamista sulla on eli millaisissa työtehtävissä olet ollut aiemmin ja missä. Kielitaito lisäksi, jos sillä on jotain tekemistä mahdollisten työtehtävien kanssa. Ja voit tosiaankin sanoa, että haet kokopäivätyötä.

Ja älä vaan missään nimessä kirjota niinkuin joka toinen sosiaalialan työhön hakija. " olen kolmen lapsen äiti ja olen ajatellut siirtyä takaisin työelämään"
Mä olen nyt 3 vkoa lukenut tollaisia hakemuksia ja ahdistaa jo.
Ei minua kiinnosta oletko ajateölut siirtyä työelämään, minua kiinnostaa se mitä osaat. Eli mieluummin näin: "lasteni kotihoidon ohessa olen toiminut Mannerheimin lastensuojeluliiton paikallisyhdistyksen puuhamiehenä ja järjestänyt snnöllisesti perhekahvilaa. Olen myös opiskellut lastenhoidon ohessa sosaalialaan ja täydentänyt aikaisempia opintojani mm. Sosiaalityön opinnoilla" tai jtn tollasta.
Puhelimella kirjottelen, joten pahoittelen virheitä.
Ja tuo on asia, joka kiinnostaa kaikkia muitakin rekrytoijia. Se kaikista oleellisin asia.

Mun hyvä ystävä haki työpaikkaa, hakemuksella jonka eka lause: "Olen karski mutta hellä xx vuotias mieshenkilö ja sovellun työhön xx (sinne rumien ja parrakkaiden miesten sekaan) koska.."
Pääs ainakin haastatteluun, saas nähä saako paikan : D

tietää siis että valtaosa ko. yrityksen työntekijöistä jotka samassa tehtävässä on semmosia isoja, kaljuja ja parrakkaita ukkeleita :--D

minä täällä edelleen pähkäilen :D kun haen kaupan alan töitä, kirjoitanko hakemukseen mitenkään pesulatyöstä mitä olen aikoinaan tehnyt. cvssä se on tietysti, mut laitanko hakemukseen. siellä oli joitain hakemaani työhön liittyviä osaamisia vaikkei samaa alaa olekaan........kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja työnhakija;24635531:
minä täällä edelleen pähkäilen :D kun haen kaupan alan töitä, kirjoitanko hakemukseen mitenkään pesulatyöstä mitä olen aikoinaan tehnyt. cvssä se on tietysti, mut laitanko hakemukseen. siellä oli joitain hakemaani työhön liittyviä osaamisia vaikkei samaa alaa olekaan........kiitos!

Jos oli asiakaspalvelutyötä sekin, niin miksei.

Älä vaan aloita sitä ainakaan näin: "Olen kahden lapsen 28-vuotias äiti Pirkanmaalta ja olen erittäin kiinnostunut avoimesta työpaikastanne. " Tää on niin kulunutta... Tai sitten jatkossa: "Olen ulospäin suuntautunut, ahkera ja tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa." Jos mä olisin etsimässä työntekijää, skippaisisin noi hakemukset suoraan.

tuleeko hakemukseen työpaikat vanhimmasta uusimpaan vai toisin päin? kun ne uusimmat olisivat olennaisimmat, tuntuu hölmöltä kun kirjotan niitä nyt aikajanassa koulutuksen jälkeen vanhimmasta uusimpaan

Yhteistyössä