Kertokaa mitä teen?! Työstä ja raskaudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuikkuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuikkuli"

Vieras
Mulla on nyt todella hankala tilanne päällä. Olen hoitovapaalla ja tarkoituksena olis palata työelämään. Hain työpaikkaa ja pääsin haastatteluun ja nyt odottelen tietoa saanko paikan. Eipä siinä mitään, mutta tänään tein positiivisen raskaustestin ja nyt mietin mitä ihmettä teen, jos mulle soitetaan että sain sen työn. Pitääkö mun kertoa raskaudesta? Lain mukaan ei tietenkään tartte, mutta oonko ihan kuspää jos en kerro?

Tuo työsuhde tulis olemaan neljän kuukauden koeajan jälkeen toistaiseksi voimassaoleva.

Pitikin tulla tälläinen tilanne. Oon luonteeltani niin kiltti ja vastuuntuntoinen, että tunnen huonoa omaatuntoa jos en kerro. Toisaalta taas kertomatta jättäminen toisi taloudellista turvaa meille kuitenkin kesän yli.

Onko kukaan ollut samassa tilanteessa ja miten olette toimineet?

se on sun henkilökohtainen juttu. ei se kuulu työnantajalle. ja voihan raskaus päättyäkin ikävä kyllä, mutta työ säilyisi silti. ja voihan ne potkaista sut koeajan jälkeen pois... mutta tuskimpa, raskaus ei ole pätevä syy.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Olen itsekkin niin kiltti ja tunnollinen yms. Tulisi hirveän huono omatunto jos tekisin noin, mutta juuri siksi sanonkin että ÄLÄ KERRO! Ota se työ jos saat ja katso miten sujuu sitten koeajan jälkeen kun kerrot. Elämässä pitää tehdä joskus itsekkäitä päätöksiä ja ottaa kaikista mahdollisuuksista hyöty irti. Työnantajat ei äitiyslomaan kaadu (ellei joku pieni yritys), mutta talous voi kaatua äidin työttömyyteen.

Onnea plussasta! En kertois raskaudesta vielä, jos on niin alussa. Kun ei ikään tiedä, kuinka asiat menee. Ns. vakituisia työsuhteita ei kasva puussa, joten jos työpaikan saaminen on tärkeää sulle, niin en kertois. Jos siis vaikka tilanne nyt ois ettei ole työtä/on määräaikainen työsuhde. Toisaalta tietysti jos ne soittaa, että onnea olet saanut työpaikan, niin alkaiskohan ne sitä perumaan, että "et sitten, jos kerran raskaana olet". Hmm. Mut mä en kertois silti!

Ei tarvitse kertoa. Voithan leikisti tehdä sen testin vasta huomenna?! Ja kuten sanottu, raskaus ei välttämättä pääty onnellisesti ja muutenkaan raskauden takia ei saa ketään työelämässä syrjiä joten..

Älä hyvä ihminen mene kertomaan tuollaista asiaa joka on vasta ihan alussakin! Otat sen työn jos saat ja ilmoitat sitten aikanaan koeajaa JÄLKEEN raskaudesta. Tässä kohtaa kuuluu olla itsekäs, muuten työnantajat eivät opi ikinä arvostamaan naisia jos eivät ymmärrä arvostaa itseään!

se on sun henkilökohtainen juttu. ei se kuulu työnantajalle. ja voihan raskaus päättyäkin ikävä kyllä, mutta työ säilyisi silti. ja voihan ne potkaista sut koeajan jälkeen pois... mutta tuskimpa, raskaus ei ole pätevä syy.

Anteeksi nyt, mutta kyllä se oikeassa elämässä (ei lain mukaan) voi kuulua työnantajalle ja paljon! Itse olen palkkaamassa työntekijää ja jos hän jäisi parin vuoden sisällä äitiyslomalle, joutuisin lopettamaan koko yrityksen, samalla taloutemme tulot tippuisivat kolmannekseen ja joutuisimme myymään kotimme. Se on yrittäjän riski joo, mutta onko se jonkun mielestä kohtuullista?

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä56;28181373:
Anteeksi nyt, mutta kyllä se oikeassa elämässä (ei lain mukaan) voi kuulua työnantajalle ja paljon! Itse olen palkkaamassa työntekijää ja jos hän jäisi parin vuoden sisällä äitiyslomalle, joutuisin lopettamaan koko yrityksen, samalla taloutemme tulot tippuisivat kolmannekseen ja joutuisimme myymään kotimme. Se on yrittäjän riski joo, mutta onko se jonkun mielestä kohtuullista?

et varmaan voi sit palkata ketään jos on noin tiukilla. Jos palkkaatkin miehen joka jää pitkälle sairauslomalle.

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä56;28181373:

Ei muuten kuulu työnantajalle pätkän vertaa niinkin henkilökohtainen asia. Laki on laki ja niin myös käytäntö! Eli 2 kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä pitää ilmoittaa! Mikäli työnantaja ei tuon perusteella uskalla palkata työntekijää nii sitten kannattaa palkata määräaikaisena!

Mulle kävi samanlailla.

Tosin kolmatta oltiin yritetty, vuoden kohdalla luovutettiin. Lapset päiväkotiin ja itse palasin töihin. Kun oltiin tutustumassa päiväkotiin, olin edellispäivänä tehnyt positiivisen testin.
No eipä siinä. Työt aloitin rv 11. Raskaudesta en kertonut haastattelussa, ei minulla siihen ollut mitään velvollisuutta. Työni oli sellaista, että työnantajaani en nähny tuon haastattelun jälkeen. 2kk ennen äitiysloman alkua ilmoitin työnantajalleni jääväni äitiyslomalle. Sitten vain selvittelin mm. maksaako työpaikka äitiysloman ajalta palkkaa ym.. Kelan paperit kuntoon ja ei muuta kun äitiyslomalle kun se päivä koitti.
Toistaiseksi voimassa oleva työsuhde mullakin, nyt on ainakin paikka sitten minne mahdollisesti palata muutaman vuoden päästä.

et varmaan voi sit palkata ketään jos on noin tiukilla. Jos palkkaatkin miehen joka jää pitkälle sairauslomalle.

Yrittäjäkin voi olla nainen, ja jopa raskaana oleva sellainen. Kuka hänen oikeuksistaan huolehtii.

En käsitä kuinka jotkut eivät pidä yrittäjiä lainkaan samanarvoisina ihmisinä kuin muita. Kaikki moraali unohtuu kun pitäisikin ajatella yrittäjää. Tekisikö samat ihmiset muille yhtä paskasti: jättäisi kertomatta jotain ja kaataisi sillä toisen talouden, lakiin vedoten?

Eihän sitä koskaan voi tietää, milloin tulee raskaaksi, onko "oikea" raskaus (ei siis tuulimuna, kohdun ulkoinen tms., sitähän ei testi kerro), meneekö kesken vai sujuuko kakki niinkuin pitääkin... Eli rv 4+3 tmv ei ole mitään tarvetta kertoa.

Tiedän yhden, joka on jätetty palkkaamatta määräaikaiseen työhön siksi, että kertoi haastattelelussa olevansa rv 6 tms ja palkattiin se toinen, huonompi, jota ei olis palkattu muuten missään tapauksessa ja kunta työntyönantajana.

Eli et todellakaan kerro...

[QUOTE="ahaa";28181458]Yrittäjäkin voi olla nainen, ja jopa raskaana oleva sellainen. Kuka hänen oikeuksistaan huolehtii.

En käsitä kuinka jotkut eivät pidä yrittäjiä lainkaan samanarvoisina ihmisinä kuin muita. Kaikki moraali unohtuu kun pitäisikin ajatella yrittäjää. Tekisikö samat ihmiset muille yhtä paskasti: jättäisi kertomatta jotain ja kaataisi sillä toisen talouden, lakiin vedoten?[/QUOTE]

Entä jos se, ettet saa työtä kaataa sun talouden? Kun raskaus ei saa olla syy ettei palkata ihmistä, niin ei sitä tarvitse kertoakaan. Sehän ei saa vaikuttaa päätökseen...

Eihän sitä koskaan voi tietää, milloin tulee raskaaksi, onko "oikea" raskaus (ei siis tuulimuna, kohdun ulkoinen tms., sitähän ei testi kerro), meneekö kesken vai sujuuko kakki niinkuin pitääkin... Eli rv 4+3 tmv ei ole mitään tarvetta kertoa.

Tiedän yhden, joka on jätetty palkkaamatta määräaikaiseen työhön siksi, että kertoi haastattelelussa olevansa rv 6 tms ja palkattiin se toinen, huonompi, jota ei olis palkattu muuten missään tapauksessa ja kunta työntyönantajana.

Eli et todellakaan kerro...

Samoin kävi mun siskolle. Oli koeajalla, ja siskoa kehuttiin paljon työstä. Sai aina vain positiivista palautetta ja oli arvostettu työntekijä. Raskaana oli, mutta ei siitä ollut kertonut. Samassa työpaikassa oli eräs sukulaisemme, joka vahingossa lipsautti siskon raskaudesta esimiehelle.. Koeajan jälkeen sisko irtisanottiin, syynä oli, että ei osannut töitään ym.. Selkeästi syynä oli raskaus, mutta naamioitiin ihan muuksi syyksi.

[QUOTE="ahaa";28181458]Yrittäjäkin voi olla nainen, ja jopa raskaana oleva sellainen. Kuka hänen oikeuksistaan huolehtii.

En käsitä kuinka jotkut eivät pidä yrittäjiä lainkaan samanarvoisina ihmisinä kuin muita. Kaikki moraali unohtuu kun pitäisikin ajatella yrittäjää. Tekisikö samat ihmiset muille yhtä paskasti: jättäisi kertomatta jotain ja kaataisi sillä toisen talouden, lakiin vedoten?[/QUOTE]

Aika hutera väitös, se että yrittäjän talous kaatuu työntekijän raskauteen ei kyllä ole työntekijän vika, vaan ihan yrittäjän itsensä vika. Tuollaiset asiathan pitää ottaa huomioon kun yritystä pistää pystyyn, sitä pyörittää ja sinne työvoimaa hakee...

en kertoisi työnantajalle raskausTESTISSÄ tulleesta plussasta. sitten niillä 11 raskausviikkojen paikkeilla on se UÄ, niin on jo varmempaa, niin silloin voi kertoa työnantajallekin.

Samoin kävi mun siskolle. Oli koeajalla, ja siskoa kehuttiin paljon työstä. Sai aina vain positiivista palautetta ja oli arvostettu työntekijä. Raskaana oli, mutta ei siitä ollut kertonut. Samassa työpaikassa oli eräs sukulaisemme, joka vahingossa lipsautti siskon raskaudesta esimiehelle.. Koeajan jälkeen sisko irtisanottiin, syynä oli, että ei osannut töitään ym.. Selkeästi syynä oli raskaus, mutta naamioitiin ihan muuksi syyksi.

Jos sun sisko ois valittanut asiasta ja vienyt oikeuteen olisi todennäköisesti voittanut. Vaaditaan todella vahva näyttö että syy irtisanomiseen ei ollut raskaus.

Niin ja ap, ei haittaa vaikka kerrotkin raskaudesta koeaikana sillä koeaikana ei voi irtisanoa raskaana olevaa. Tai siis syyn oletetaan olevan raskaudessa jos ei työnantaja pysty todistamaan ettei näin ole.

[QUOTE="vieras";28181534]Aika hutera väitös, se että yrittäjän talous kaatuu työntekijän raskauteen ei kyllä ole työntekijän vika, vaan ihan yrittäjän itsensä vika. Tuollaiset asiathan pitää ottaa huomioon kun yritystä pistää pystyyn, sitä pyörittää ja sinne työvoimaa hakee...[/QUOTE]

Moni työnantaja ottaa asian huomioon siten, että hedelmällisessä iässä olevia naisia ei palkata.