Kertokaa miks mun sämpylöistä tulee aina litteitä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mii

Vieras
Tosi rasittavaa. Aion vielä kerran yrittää ja sit en enää ikinä tee jos ei onnistu! Taikina kohoaa hyvin eli hiivasta ei tämä johdu. Sit kun ne leipoo niin ne vaan leviää, ei nouse. Oon kokeillu myös enempi ja vähempi jauhoja, ei johdu siis löysästä taikinastakaan... Auttakee!

no kotitekoiset on aina vähän litteitä. tai ainakin mulla. siks teen leipää enkä sämpylöitä. ehkä se johtuu siitä vaivaamisesta. siihen pitää saada sitkoa et jaksaa olla kohollaan.

Sitkokin on mun käsittääkseni kohdillaan... Kyllä äitin sämpylät on ollu ainakin 4 senttiä korkeita. =) Mulla sellasia tuuman korkusia korkeintaan...

Ja ihan vehnäjauhoista oon tehny, pitäiskö jotain muuta kokeilla?

Mä tein pitkään litteitä sämpylöitä, kunnes kerran vaihdoin kuivahiivasta tuoreeseen ja olin ihan että "vau", sen jälkeen kerran tai kaks kokeillu kuivahiivalla ja aina ne lässähtää..

Millainen taikina sulla on? Mun sämpylät kyllä kohoaa ihan hyvin. Laitan omiini aina kaikenlaisia jauhoja ja kauraryynejä, ensin tietty nestettä n. puoli litraa. Siihen nesteeseen sekoitan hiivan ja hyppysellisen suolaa. Laitan myös hunajaa hieman ja siirappia, jotta hiivalla olisi kaveri. Rasvaakin sulatan mukaan nokareen. Porkkanaa raakana tulee laitettua usein ja juuston loput raastan mukaan. Jos sattuu olemaan siemeniä, esim pellavaa, niin laitan niitäkin. Sitten kohotan taikinan, leivon sämpylät, kohotan uudestaan, litistän veteen kastetulla kädellä, lisään kostean sämpylän päälle unikon tai seesamin siemeniä ja lykkään uuniin. Hyviä ja kohonneita tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Mä tein pitkään litteitä sämpylöitä, kunnes kerran vaihdoin kuivahiivasta tuoreeseen ja olin ihan että "vau", sen jälkeen kerran tai kaks kokeillu kuivahiivalla ja aina ne lässähtää..

Perinteistä tuorehiivaa käytän...

Ehkä musta ei vaan oo sämpylöiden leipojaksi. Höh. :(

Alkuperäinen kirjoittaja auringonkukka-75:
Millainen taikina sulla on? Mun sämpylät kyllä kohoaa ihan hyvin. Laitan omiini aina kaikenlaisia jauhoja ja kauraryynejä, ensin tietty nestettä n. puoli litraa. Siihen nesteeseen sekoitan hiivan ja hyppysellisen suolaa. Laitan myös hunajaa hieman ja siirappia, jotta hiivalla olisi kaveri. Rasvaakin sulatan mukaan nokareen. Porkkanaa raakana tulee laitettua usein ja juuston loput raastan mukaan. Jos sattuu olemaan siemeniä, esim pellavaa, niin laitan niitäkin. Sitten kohotan taikinan, leivon sämpylät, kohotan uudestaan, litistän veteen kastetulla kädellä, lisään kostean sämpylän päälle unikon tai seesamin siemeniä ja lykkään uuniin. Hyviä ja kohonneita tulee.

Puol litraa vettä
Pala hiivaa
Suolaa
5-6 dl vehnäjauhoja
N. puoli desiä öljyä

Vaikuttaako toi jauhon laatu tähän? Mielestäni teen taikinan ihan oikein, hiiva toimii ja sitkoa saan aikaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:

Puol litraa vettä
Pala hiivaa
Suolaa
5-6 dl vehnäjauhoja
N. puoli desiä öljyä

Vaikuttaako toi jauhon laatu tähän? Mielestäni teen taikinan ihan oikein, hiiva toimii ja sitkoa saan aikaiseksi.

Siis tuplamäärä jauhoja, ei tuo 5-6 desiä! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Nannanapa:
Laitan myös hunajaa hieman ja siirappia, jotta hiivalla olisi kaveri.

Jotenkin yli-hellyyttävä ajatus :$

:laugh: Siis tarkoitin, että hiiva tarvitsee kunnolla toimiakseen myös sokeria, jonka itse korvaan hunajalla ja siirapilla.

Jos taikina kohoaa ihan hyvin ennen leipomista, mutta pellillä' sitten lässähtää niin voisiko syynä olla kylmä kämppä tai veto?

Tätäkin oon miettiny mut korvapuustit kohoaa ihan hyvin ja samassa paikassa on tullu ne tehtyä.

On tää mysteeri... :)

Laitan myös hunajaa hieman ja siirappia, jotta hiivalla olisi kaveri.

Jotenkin yli-hellyyttävä ajatus :$

:laugh: Siis tarkoitin, että hiiva tarvitsee kunnolla toimiakseen myös sokeria, jonka itse korvaan hunajalla ja siirapilla.

Tajusin sen, mutta silti se oli jotenkin tosi söpösti ilmaistu :)

Puol litraa vettä
Pala hiivaa
Suolaa
5-6 dl vehnäjauhoja
N. puoli desiä öljyä

Siis tuplamäärä jauhoja, ei tuo 5-6 desiä! :D

Jaa-a, vaikea sanoa vaikuttaako jauhojen laatu. Kai se vaikuttaa. Miehen isoäiti teki aina ennen leipää joistatin emännän jauhoista. Sitten kylälle tuli Lidl ja sieltä hankkii jauhot nykyään. Ja leipä on oikeasti pahan makuista.

*Muoks*
Kokeile jotain eri reseptiä. Jos se toimisi paremmin.

Jos taikina kohoaa ihan hyvin ennen leipomista, mutta pellillä' sitten lässähtää niin voisiko syynä olla kylmä kämppä tai veto?

Tätäkin oon miettiny mut korvapuustit kohoaa ihan hyvin ja samassa paikassa on tullu ne tehtyä.

On tää mysteeri... :)

paljon karkeita jauhoja? jos korvauusteihin vertaa niin vehnäjauhosta leivotut kohoaa enemmän.

Jos vaihtasin vehnikset hiivaleipäjauhoon ja kokeilisin tota siirappia vähän lorauttaa ja koittasin jossain muualla leipoa noi et ei varmasti käy veto... Ja sit jos ei onnistu niin on mun sämpylät leivottu!

Puol litraa vettä
Pala hiivaa
Suolaa
5-6 dl vehnäjauhoja
N. puoli desiä öljyä

Aika vähän jauhoja??? Mä käytän kyl sämpyläjauhoja ja niitä menee samaan nesteeseen n.10d

Mun kikka saada muuten taikina kohoamaan oikein kunnolla on laittaa taikina-astia joko kuumaan vesihauteeseen ja liina päälle tai lämmittää uuni valmiiksi ja taikinakulho uunin päälle ja siihen liina. Kohotan puolisen tuntia sekä taikinaa että pellillä olevia sämpylöitä....

Sori ap, mutta aika tylsä sämpylätaikina, jos pelkällä vehnäjauholla teet.
Vaihdapa taikinaa / ohjetta !!!!!

Kuten jo tuolla kerrottu, hiiva tarvitsee kaverikseen sokeria jotta kohoaisi! Eli sinulla on vikana se, että taikina puuttuu sokeri. Ei sitä paljoa laiteta, sen verran että hiiva toimii.

Sen lisäksi lisää joukkoon muitakin jauhoja kuin pelkkää vehnäjauhoa. Kaurahiutaleita, ruisjauhoja, hiivaleipäjauhoja.

Sämpylässähän voi olla vaikka porkkanaraastetta, tai juustoraastetta... edellisen päivän puuro. Mitä vaan.

En voi antaa omaa ohjettani, koska teen sämpylät aina "omasta päästä", ilman ohjetta, olen tehnyt niin kauan niin monta vuotta ja niin usein kaikenlaisia lepomisia, että osaan tehdä ilman erillistä ohjetta, osaan soveltaa jne..'

Mutta tässä olisi ohje, ihan suoraan kotitalouskoulun kansiosta!!

Kaurasämpylät:

2,5 dl maitoa (varmaan vesikin käy, itse teen aina kaikki veteen!)
1 tl suolaa
2 rkl siirappia
30 g hiivaa (EI kuivahiivaa!!)
2 tl hien. anista (no, ohje on vuodelta kivikirves, tämän voi varmaan jätää kokonaan pois)
4 dl kaurahiutaleita
4,5 dl vehnäjauhoja
50-150 g voita tai margariinia
(suosittelen että 100 g, tulee parempia kuin jos liian nafitsit rasvaa)

No, tommonen ohje sieltä löytyi.

Nesteeseen liotetaan hiiva - ja muista että neste saa olla vain kädenlämpöistä, liian kuumassa hiiva "palaa" eikä taikina kohoa!! Lämmitä neste siis varoivaisesti mikrossa, laita siihen suola ja siirappi ja kokeile kädellä että ei ole kuumaa vaan haaleaa enemmänkin!

Alkuperäinen kirjoittaja leipuri:
Sori ap, mutta aika tylsä sämpylätaikina, jos pelkällä vehnäjauholla teet.
Vaihdapa taikinaa / ohjetta !!!!!

Kuten jo tuolla kerrottu, hiiva tarvitsee kaverikseen sokeria jotta kohoaisi! Eli sinulla on vikana se, että taikina puuttuu sokeri. Ei sitä paljoa laiteta, sen verran että hiiva toimii.

Sen lisäksi lisää joukkoon muitakin jauhoja kuin pelkkää vehnäjauhoa. Kaurahiutaleita, ruisjauhoja, hiivaleipäjauhoja.

Sämpylässähän voi olla vaikka porkkanaraastetta, tai juustoraastetta... edellisen päivän puuro. Mitä vaan.

En voi antaa omaa ohjettani, koska teen sämpylät aina "omasta päästä", ilman ohjetta, olen tehnyt niin kauan niin monta vuotta ja niin usein kaikenlaisia lepomisia, että osaan tehdä ilman erillistä ohjetta, osaan soveltaa jne..'

Mutta tässä olisi ohje, ihan suoraan kotitalouskoulun kansiosta!!

Kaurasämpylät:

2,5 dl maitoa (varmaan vesikin käy, itse teen aina kaikki veteen!)
1 tl suolaa
2 rkl siirappia
30 g hiivaa (EI kuivahiivaa!!)
2 tl hien. anista (no, ohje on vuodelta kivikirves, tämän voi varmaan jätää kokonaan pois)
4 dl kaurahiutaleita
4,5 dl vehnäjauhoja
50-150 g voita tai margariinia
(suosittelen että 100 g, tulee parempia kuin jos liian nafitsit rasvaa)

No, tommonen ohje sieltä löytyi.

Nesteeseen liotetaan hiiva - ja muista että neste saa olla vain kädenlämpöistä, liian kuumassa hiiva "palaa" eikä taikina kohoa!! Lämmitä neste siis varoivaisesti mikrossa, laita siihen suola ja siirappi ja kokeile kädellä että ei ole kuumaa vaan haaleaa enemmänkin!

Juu kyl mie sen hiivan osaan käyttää. :) Toi onkin yläasteen kotitalouskirjasta toi ohje, ohan se vähän tylsä. Voisinpa kokeilla vaikka tuota ohjetta jonka laitoit, kiitos siitä!

jauhojen määr isommaks,eli 10-12 desiä tuohon määrään,muotoile ne käsissäs pyöreiks ei niin et kauhalla länttää pellille kuten moni tekee.
anna kohota pellillä n.15 minuuttia ennen uuniin pistämistä.