Kertokaa Merkonomi-alasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sellaista kuin merkonomi- ala ei ole olemassa. Se on kaupallinen peruskoulutus, joka antaa perusvalmiudet kaupallisiin perushomminn. Omasta kiinnostuksesta riippuen markkinointia, myyntiä, kirjanpitoa jne Mutta kuten kaikissa kaupallisissa koulutuksissa, myös tässä paljon yleisopintoja eli kaikkea joutuu/saa opiskella. Alalla kovaa ylitarjontaa valmistuneista.

(120 ov), on toisen asteen kaupan ja hallinnon alan perustutkinto. Koulutusta järjestetään seuraavissa koulutusohjelmissa:

* Asiakaspalvelun ja markkinoinnin ko.
* Informaatio- ja kirjastopalvelujen ko.
* Toimistopalvelun ja tietohallinnon ko.
* Taloushallinnon ko.

Alan tutkinnon suorittaneet henkilöt työskentelevät kaikilla elinkeinoelämän aloilla liiketaloudellista ja kaupallista osaamista vaativissa tehtävissä. Niitä ovat esimerkiksi eri alojen asiakaspalvelu, myynti- ja markkinointitehtävät (myös ulkomaankaupan alalla), taloushallinto, kirjasto- ja informaatiopalvelut, rahoitus ja vakuutusalan tehtävät.

Liiketalouden perustutkinnon suorittaneella henkilöllä on yleinen jatko-opintokelpoisuus. Sen mukaan hän voi pyrkiä ammattikorkeakouluihin tai yliopistoon. Luontevia jatkokoulutusmahdollisuuksia ovat liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto, tradenomi tai kauppatieteiden kandidaatin (alempi korkeakoulututkinto) sekä kauppatieteiden maisterin (ylempi korkeakoulututkinto) tutkinnot.

Koulutusta järjestää mm. Turun ammatti-instituutti, SLK, Kokkolan kauppaopisto, Jyväskylän ammattiopiston Kauppaoppilaitos, Salon kaupan ja terveyden ammattiopisto, Omnian ammattiopisto [1] sekä Raision kauppaopisto

Aiemmin oli merkonomi opistotasoinen tutkinto, johon kuitenkin pääsi peruskoulupohjalta. Ylioppilaspohjaiselta linjalta valmistuneita kutsuttiin yo-merkonomeiksi.

Joissain kaupanalankouluissa on mahdollisuus myös kaksoistutkintoon, jossa voi suorittaa samanaikaisesti merkonomitutkinnon, että ylioppilastutkinnon. Tämän pystyy suorittamaan kolmessa vuodessa.

"Merkonomi Blonqvist eli niinku rahamiehet vain, firman laskuun ryypiskeli, piällä uusi puku ain.... oli tukka hyvin kello näkyi Blonqvistin, rivitalohurmuriksi kutsui naiset kaupungin..... " sori oli pakko, jukeboxissa (päässä) alkoi soimaan sanasta merkonimi tollanen biisi.

Mutta jos ala kiinnostaa niin aina sitä kannattaa silti opiskella. Ainut huono puoli on se sitten että työllistyykö vai ei. Mut jos saat opiskelujen aikana luotua kunnon verkostot niin työllistyminenkin on helpompaa. Hammaslääkäreistä on ainakin pulaa.. metallialalta, terveydenhoitoalalta.

Mä olen "yo-merkonomi". Eli olen ensin käynyt lukion ja sit suorittanut merkonomitutkinnon. Mä suuntauduin taloushallinnon puolelle. Meidän luokalta kaikki ne sai töitä, jotka ei mennyt jatko-opiskelemaan tai jääneet äitiyslomalle.

mä olen taloushallintoon suuntautunut merkonomi, opintojen päätyttyä menin kelalle töihin, kelalta jatkamaan opintoja amk, opintojen ohella työskentelin kv-yrityksen talousosastolla, nyt oon hoitovapaalla...
ja kelalle on pyydelty...saas nähdä...

Yhteistyössä