Kertokaa (kananmunista)

Asiantuntija käytössänne! :D :saint:

Tuoreesta munasta ei kuori hevin irtoa, siis tarkoitan nyt tuoreella sellaista munaa, jonka olet käynyt kanan alta hakemassa ja parissa päivässä käytät... Ei muuten vaahtoudukaan hyvin.

Ja kun antaa munien kuivahtaa ennen kylmään veteen laittamista, kuori lähtee helpommin. Mutta varman päälle pelatessani leikkaan vain pään irti ja syön lusikalla suoraan kuoresta kaikki 7 iltamunaa. ;)
 
VAIN 7!!! :o joo, ko ostan kananmunia ostan aina mahollisimman tuoreita ko ei kahen taloudessa hirveästi mene... nii sitte silti on eroja kuoren irtoamisessa... keitän ne ja ko hellan sammutan pistän ne heti kylmään vetteen ja syön n. 10 min päästä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
VAIN 7!!! :o joo, ko ostan kananmunia ostan aina mahollisimman tuoreita ko ei kahen taloudessa hirveästi mene... nii sitte silti on eroja kuoren irtoamisessa... keitän ne ja ko hellan sammutan pistän ne heti kylmään vetteen ja syön n. 10 min päästä...

Eivät ne yhdessä kennossa ole välttämättä samana päivänä munittuja. Siitäkin saattaa ero johtua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Entä se jos ennen keittämistä pistää reiän niihin? Mies sano että sillon pääsee ilmaa kuoren väliin ja kuori irtoaa helpommin... :whistle: Mut ko ei jaksa tökkiä niitä... :xmas:

Ja höpsis. Se vain estää kuoren halkeamista, sillä ilmakupla laajetessaan pääsee poistumaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä lapsuudesta muistan että suolaa laitan aina keitin veteen kun se edesauttais tuota kuorten lähtemistä!?

Se hyydyttää nopeammin haljenneesta munasta karanneen sisällön. Ei se kuorelle mitään tietääkseni tee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Entä se jos ennen keittämistä pistää reiän niihin? Mies sano että sillon pääsee ilmaa kuoren väliin ja kuori irtoaa helpommin... :whistle: Mut ko ei jaksa tökkiä niitä... :xmas:

Ja höpsis. Se vain estää kuoren halkeamista, sillä ilmakupla laajetessaan pääsee poistumaan.

Noko ne pistetytki munat halkiaa... :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Noko ne pistetytki munat halkiaa... :kieh:

Huonosti pistetty! ;) :saint:

Mutta ei sillä mitään virkaa ole, suola tai etikka keitinvedessä estää rikkoontunutta munaa tyhjenemästä kokonaan.
 
Mä laitan munat kylminä kylmään veteen, siis kattilaan ja sit vesi kiehumaan ja kiehumisen jälkeen kaadan veden pois, huuhtelen muutaman kerran kylmällä vedellä ja annan olla kylmässä vedessä muutaman minuutin. AINA lähtee kuoret helposti vaikka en tosiaan tiedä munien tuoreudesta mitään.
 

Yhteistyössä