kertokaa imetyksestänne

• Viestiketjun aloittaja maidoton(ko)
  • Ensimmäinen viesti
maidoton(ko)
onnistiko?miten kauan kesti vauvalla saada jou rytmi siihen?ihan kaikki kokemukset imetykseen liittyen

miulla vaavi 4pv ja kotona ollut huonoa imeminen,sairaalassa onnistuttiin tosi hyvin =(

Miuski harmailee
Voi että!! Onko sulla ketään ystävää/sukulaista joka olisi itse imettänyt ja joka voisi tulla teitä auttamaan? Tai voisitko saada apua sieltä osastolta vielä? Jos se imetys on sairaalassa jo lähtenyt sujumaan, niin silloin ei varmasti isosta pulmasta olisi kiinni. Olethan muistanut juoda paljon ja levätä myös? Ja annat vauvan imeä nyt vaan reilusti ja pitkään, niin kauan kuin toinen haluaa. Sattuuko imeys, jos sattuu voi vauvan imuote olla vähän hakusessa.. Voi kun pääsisin auttamaan...

Heipat!!

Käy imetystukilistan kotisivuilla. Siellä on paljon neuvoja.
Itse kamppailin keväällä kolmannen lapsen imetyksen kanssa. Hän syntyi ennenaikaisena ja imu oli siksi hiukan työlästä, mutta harjoitus teki mestarin. Tsemit sinulle!!

Meillä tyttö imi alusta asti tosi lujaa ja osas sen homman,aluksi multa ei oikein tullu maitoa,sit ku päästiin kotia ja muutaman yön pääsi rentoutumaan omas sängys,niin sitä maitoa alko tursuamaan ovista ja ikkunoosta... sillon oli sitte se vaikeus ku tissit oli NIIN täynnä,ettei ote meinannu pysyä ja tyttö hermostu siitä ja sitte se ei ainakaa meinannu onnistua... alku oli aika tahmeeta kaikinpuolin,mutta kyllä se paris viikos alko sujua tosi hyvin. mulle vaan teki mielettömän kipeetä,ku alkuun sitä maitoo ei tosiaan herunu ja tyttö imi tissinpäät ihan rikki,toisesta valu veri... että itku silmäs meni ne ekat viikot,mutta kyllä se helpotti!
:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja maidoton(ko):
onnistiko?miten kauan kesti vauvalla saada jou rytmi siihen?ihan kaikki kokemukset imetykseen liittyen

miulla vaavi 4pv ja kotona ollut huonoa imeminen,sairaalassa onnistuttiin tosi hyvin =(
:hug: Älä stressaa, kyllä se siitä. Minusta ne alku viikot menee just imettäessä. Pieni nukahtaa niin pian ettei yhdellä kerralla saa vatsansa täyteen. :wave:

esikoisen kanssa en jotenkaan tajunnut koko juttua..nännit hajos ja kipeetä teki :/ imetin jotenkin väärin,en pystynyt rentoutumaan jne.

toinen kun syntyi niin samantien poika otti tissin suuhun ja kaikki vaan natsas tosi hyvi!!kertaakaan ei tullu nänneihin mitään ja imetinkin 1vuotiaaksi.

rytmeistä en niikään muista.annoin pojalle aina rintaan kun itki :whistle: olikin hiljainen vauvana :D

vauvalla saattaa olla tosi nopeasti uudelleen nälkä.kokeile vaiks syötön välissä röyhtäystää ja jatkat imettämistä.ei vauvaa kannata syöttää kattomalla kelloa..vaan tissi aina aina vaan suuhun ;)

Ä-2
Kuin niin maidotonko?? Oon imettäny esikoista 1,7v ja silloin joutunt olemaan maidottomalla ruokavaliolla ja kuopusta imetin n.1v! Kaikenlaisia ongelmia matkan varrella ollut! Kerro tarkemmin ongelmastasi..

Meillä tyttö oli pienenä oikea tissiriippa. Ensinmäinen viikko meni tätä tahtia ympäri vuorokauden: Tunti unta, tunti tissiä (puolen tunnin jälkeen vaihdoin toiselle) välillä tosin torkahteli kesken syönnin, mutta heräsi taas syömään jos yritti irroittaa rinnasta ennen kuin tuo tunti tissillä oli täynnä... No selvisin silti hengissä vaikka on tyttö senkin jälkeen viihtynyt varsin paljon tissillä. Tavallaan nautin pitkistä imetyssessioista, ne olivat todella mahtava tekosyy katsella telkkaria tai lukea kirjaa monta tuntia päivässä :D

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:
Voi että!! Onko sulla ketään ystävää/sukulaista joka olisi itse imettänyt ja joka voisi tulla teitä auttamaan? Tai voisitko saada apua sieltä osastolta vielä? Jos se imetys on sairaalassa jo lähtenyt sujumaan, niin silloin ei varmasti isosta pulmasta olisi kiinni. Olethan muistanut juoda paljon ja levätä myös? Ja annat vauvan imeä nyt vaan reilusti ja pitkään, niin kauan kuin toinen haluaa. Sattuuko imeys, jos sattuu voi vauvan imuote olla vähän hakusessa.. Voi kun pääsisin auttamaan...

en varmastikkaan ole levännyt.on niin onneton ja kelvoton olo.nyt olen lypsänyt aina hiukan ja antanut imettämisen jälkeen,koska vauva ei todellakaan saa rinnasta juuri mitään irti.

toinen rinta rupesi tänään vuotamaan vertakin.kun vauva saa hyvän otteen,imee pari kertaa,irrottaa,huutaa ja yrittää vainka kuinka kauan saada uutta otetta.

kaikki ovat aina niin paljon pulloa ja korvikkeita vastaan,mutta pitääkö vauvan antaa olla nälässä sitten?

Oon imettäny kaks lasta, molemmat yksvuotiaiksi. Ensimmäinen oli monta vkoa nenämahaletkulla, mutta imetys lähti silti käyntiin, eikä pullosta edes oppinut juomaan. Joku tässä jo mainitsikin imetystukilistan. Sieltä sain jo silloin (v.2000) paljon korvaamatonta apua. Käytin aluksi myös rohkeasti rintakumeja (niitä ei varmaan suositella), mutta oli aluksi hyvä apu ja pääsin niistä helposti eroon.

Ekat pari viikkoa imetyksen löytämisessä menee ja sitä vähän hankaloittaa maidon nouseminen ja rintojen kipeytyminen. Kannattaa kuitenkin olla sen aikaa sitkeä, koska sit saa palkinnon korkeojen kanssa, kun homma lähtee sujumaan :heart:

Käy lämpimässä suihkussa (maitotiehyet avautuvat hyvin ja "ylimääräinen" maito pääsee vapaasti valumaan pois jolloin imetys maidon nousuvaiheessa helpompaa, ku rinnat ei pingota), käytä rinnoilla esim. lämmintä kaurapussia ja rasvaa nännejä tarvittaessa bepanthenilla. Antaa itsellesi ja vauvallesi aikaa.

vieras
minä vietin sairaalassa ylimääräisen vuorokauden kun ei se imettäminen sujunut. lapsi nyt reilun 2 vuoden ja ainoa huolenaihe on ollut kokoajan tuo ruuan huono menekki. lapsi kasvaa koko ajan miinuskäyrällä. tietysti välillä ruoka maistuu paremmin mutta useimmiten huonommin.

vieras
Mulla nousi esikoiselta vasta kotona maito eli noin 3 päivänä ja muutenkin esikoinen oli sairas niin keskityttiin siihen paranimiseen eli eka viikko söi pullosta kokonaan ja toisella viikolla alettiin tissistä syömään ja kun kotiin pääs 10 päivänä söi pelkästään tissiä.

Annat vain tissiä silloin kun vauva haluaa ja jos ei muita lapsia ole niin vietä vaikka koko päivä sängyssä vauvan kanssa ilman paitaa, saa vauva tissiä heti kun haluaa =)
Nuista rytmistä ei kannate murehtia kun ne saattaa tulla vasta todella myöhään.

Ekat asiat ekaks; onnea vauvasi johdosta!

Ihmeen hyvin onnistui vaikka ei ois laitoksella vielä uskonu. Tosin mulla ei koko aikana kunnolla riittänyt maito, pikkaisen jouduin korviketta antamaan lisäksi.

Laitoksella vauva vaan karjui kun yritin imettää - ote oli kyllä ihan oikea, mut jotenkin se ei vaan tykännyt rauhoittua rinnalle vaan huusi kuin syötävä. Olin ihan varma, ettei imetys onnistu ollenkaan, mut sitten tuli paikalle yksi konkari-kätilö, joka neuvoi oikeat otteet ja sokerivesi-kikan ja jopa alkoi tissi kelpaamaan. Aika äkkiä me sit kotona saatiin homma toimimaan - se sokerivesi oli kyllä ihan alussa tosi hyvä juttu meillä!

vieras
Niin ja jos ite olet sinut itsesi kanssa pullo/korvekeen annossa niin ei kannate muiden mielipideitä kuunnella vaan anna pullosta jos se helpottaa sinua, mutta jos itse haluat imettää niin ei kannate heti luovuttaa.

Ä-2
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

en varmastikkaan ole levännyt.on niin onneton ja kelvoton olo.nyt olen lypsänyt aina hiukan ja antanut imettämisen jälkeen,koska vauva ei todellakaan saa rinnasta juuri mitään irti.

toinen rinta rupesi tänään vuotamaan vertakin.kun vauva saa hyvän otteen,imee pari kertaa,irrottaa,huutaa ja yrittää vainka kuinka kauan saada uutta otetta.

kaikki ovat aina niin paljon pulloa ja korvikkeita vastaan,mutta pitääkö vauvan antaa olla nälässä sitten?
ootko kokeillut rintakumia? Joskus jos vauvalla on ote ongelmia rintakumilla lähtee onnistumaan . Rintakumin saa myös ohjattua paremmin vauvan suuhun kunnolla ja nännitkin saa aikaa parantua!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja jos ite olet sinut itsesi kanssa pullo/korvekeen annossa niin ei kannate muiden mielipideitä kuunnella vaan anna pullosta jos se helpottaa sinua, mutta jos itse haluat imettää niin ei kannate heti luovuttaa.

minulla ei ole pullolla väliä,kunhan saa äidinmaitoa.korviketta on kaapissa mutta vain hätätilanteeseen.

pitää kokeilla kyllä sitä sokerivettä,en muistanut koko asiaa.

Peesi tuohon rintakumiin. Mä olen imettänyt esikoista 9 kk ja kuopusta nyt vähän yli 4 kk ja molemmat imetykset olisi jääneet muutamaan päivään ilman rintakumia. Ei vaan kumpikaan vauva saanut kunnon otetta ilman sitä. On se rasittavakin se kapistus, aina saa olla pesemässä ja tahtoo tippua, mä lopetin sen käytön esikoisen kohdalla 2 kk:n iässä ja kuopuksella 1 kk:n iässä, silloin imeminen onnistui vauvoiltakin jo paremmin eikä rintakumia enää tarvittu. =)

Miuski harmailee

Haet huomenissa apteekista Bepantheneä siihen rikkinäiseen rintaan. Sulla ei ilmeisestikään ole maito vielä kunnolla noussut. Maidon nousuun auttaa parhaiten se, että pikkuinen imee. Jos häneltä tuntuu menevän hermot ja hän tuntuu nälkäiseltä, voit tottakai antaa pullosta. Siihen ei maailma kaadu eikä sinun äitiytesi!! Mutta haluan sanoa, että varmasti onnistut vielä imettämäänkin! Sinuna soittaisin sinne osastolle (jonka "potilas" vielä ole, vaikka olettekin sieltä jo kotiin päässeet) ja kysyisin neuvoa siltä. Samoin maanantaina kilauttaisin neuvolaan ja pyytäisin sieltä apua. Te pärjäätte hienosti! Tsemppiä!!!

Niin ja sit vielä sellainen juttu, että meillä imetys ei oikein koko aikana onnannut hyvin kuin pötköllään - yritinkin aina tehdä sen imetystilanteen rauhalliseksi niin et me molemmat vauvan kanssa pötköteltiin sängyllä ja kummallakin oli hyvä asento. Kyllä se sitten treenauksen jälkeen tarvittaessa onnistui istualteenkin, mutta koskaan en siinä asennossa tuntenut oloa mukavaksi eikä siitä paljoa tykännyt vauvakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jande:
Ekat asiat ekaks; onnea vauvasi johdosta!

Ihmeen hyvin onnistui vaikka ei ois laitoksella vielä uskonu. Tosin mulla ei koko aikana kunnolla riittänyt maito, pikkaisen jouduin korviketta antamaan lisäksi.

Laitoksella vauva vaan karjui kun yritin imettää - ote oli kyllä ihan oikea, mut jotenkin se ei vaan tykännyt rauhoittua rinnalle vaan huusi kuin syötävä. Olin ihan varma, ettei imetys onnistu ollenkaan, mut sitten tuli paikalle yksi konkari-kätilö, joka neuvoi oikeat otteet ja sokerivesi-kikan ja jopa alkoi tissi kelpaamaan. Aika äkkiä me sit kotona saatiin homma toimimaan - se sokerivesi oli kyllä ihan alussa tosi hyvä juttu meillä!
Mikä on tämä sokerivesi kikka?

Ä-2
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Peesi tuohon rintakumiin. Mä olen imettänyt esikoista 9 kk ja kuopusta nyt vähän yli 4 kk ja molemmat imetykset olisi jääneet muutamaan päivään ilman rintakumia. Ei vaan kumpikaan vauva saanut kunnon otetta ilman sitä. On se rasittavakin se kapistus, aina saa olla pesemässä ja tahtoo tippua, mä lopetin sen käytön esikoisen kohdalla 2 kk:n iässä ja kuopuksella 1 kk:n iässä, silloin imeminen onnistui vauvoiltakin jo paremmin eikä rintakumia enää tarvittu. =)
Joo meilläkin käytettii kumia väliaikaisesti! Mutta kyllä oli kätevä kapistus :)

rintakumi piti tänään hakea mutta se sitten jäi.saako niitä kaupoista vai apteekista?
Sekä että. Lansinoh (apteekista) on hyvää rikkinäisille nänneille, samoin Bepanthen. Tsemppiä, ne ekat imetyspäivät ja -viikot on hanurista, tuntuu ihan toivottamalta koko touhu... mutta kun jaksat ne kahlata läpi, niin kyllä se alkaa sujua. :hug:

Imetystukilistan sivuilta löytyy muuten hyviä vinkkejä, siellä kannattaa käydä kurkkimassa. =)

Yhteistyössä