Kertoisitko 5-vuotiaalle tämmösiä asioita?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Viikon teemana on jostain ihmeen syystä ollut seksivalistus.

Pojalle selvis eilen että mikä on kondomi. Kerroin että se on ehkäisyväline.

P:"Mitä sillä ehkäistään?"
Ä: "Vauvan siemeniä" P*kovin pohtiva ilme monta minuuttia*.
P:" Mihin se sit laitetaan?".
Ä: "Pippeliin".
P: *repee ihan totaalisesti nauramaan, nauraa hysteerisesti monta minuuttia*.

Keskustelimme myös kuukautisista :"Kauan ne sit kestää?". Ajattelin varmaan että kun nimi on tollanen niin on kestettävä kuukauden :D

En kyllä uskonu että viisi vuotiaalle tarvii valistusta pitää, mutta niin vaan asiat putkahtivat esiin. Minun mielestä on parempi kertoa asioista lapsen tasoisesti ennemmin kun alkaa valehdella jotain höpöjä

Pamsu
Meillä kolmevuotias kysyi, että kun vauva kerran kasvaa mahassa niin mistä se sitten tulee ulos ja kuka sen on sinne laittanut. Pakko han se on vastata, vaikkakin vähän ympäripyöreesti.

vieras
Meillä tuskin 5ve kyselee vielä aikoihin mikä on kondomi,sillä nitä ei esille jätetä jne...
Mutta tottakai totuus asioista kerrotaan,juuri kuten UUU sanoi,muunnellen lapsen ikätasoon nähden.

Kyllä meillä 5v on kysynyt mikä on kondoomi, kun sellaisen kaupassa näki. Ja kerroin mikä se on, ei siinä sen ihmeellisempää.
Kyllä meillä pojat ovat tienneet pienestä pitäen mitkä ovat kuukautiset, asiaa toki auttaa se että meillä on narttukoirat joilla juoksut.

Meillä 8v kysyi kovaan ääneen kaupan kassajonossa että; "äiti, mitä on raiskaaminen".

Iltapäivälehden kannessa oli iso otsikko kun Idols-Johanna oli raiskattu :(

Sanoin lapselle että puhutaan siitä autossa. Ja sit yritin kertoa lapsen tasoisesti että mitä se raiskaaminen on.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mä kyllä oon vielä tylysti lykännyt sitä kertomista: kondomit on sellasia aikuisten juttuja ja puhutaan niistä kun oot vähän isompi.

Tarviiko lapsen ihan todella tietää kaikki??
Mä oon myös sanonut lapsille ,jos tulee kyse aikuisten jutuista ,et ne on aikuisten juttuja ja niistä puhutaan kyllä sitten yhdessä kun olette vähän isompia.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Dexter:
Meillä 8v kysyi kovaan ääneen kaupan kassajonossa että; "äiti, mitä on raiskaaminen".

Iltapäivälehden kannessa oli iso otsikko kun Idols-Johanna oli raiskattu :(

Sanoin lapselle että puhutaan siitä autossa. Ja sit yritin kertoa lapsen tasoisesti että mitä se raiskaaminen on.
Miten kerroit raiskaamisesta?

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Mä kyllä oon vielä tylysti lykännyt sitä kertomista: kondomit on sellasia aikuisten juttuja ja puhutaan niistä kun oot vähän isompi.

Mä oon myös sanonut lapsille ,jos tulee kyse aikuisten jutuista ,et ne on aikuisten juttuja ja niistä puhutaan kyllä sitten yhdessä kun olette vähän isompia.
Lapsille kuuluu kertoa sitä mukaa ku ne kysyy.

No, onneksi olin jo aiemmin kertonut seksistä, tai siis rakastelusta tuolle tenavalle kun oli sitä joskus kysynyt.

Kerroin sitten, että raiskaaminen on sitä kun toinen ei halua rakastella mutta toinen vaan väkisin sitä tekee.

Lapsi kysyi että voiko joku tehdä lapselle niin. Vastasin että valitettavasti sellaisiakin ihmisiä on. Ja sitten käytiin läpi sitä, mitä pitää tehdä jos joku tarttuu kiinni tai tulee liian lähelle, koskettelee tms.

Äidin sydäntä särkee tämmöset jutut mutta pakko niistä on keskustella :(

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ai, kuka niin sanoo? Mä olen tähän asti kyllä luullut, että mä saan omien lasteni kohdalta asian päättää ihan itse.

Joo, muuten: mun äiti kertoi mulle raiskauksesta hienovaraisesti joskus kun mä olin joku ala-aste ikäinen, ekalla tai tokalla. Ja mä pelkäsin sellasta tilannetta siitä lähtien, mietin sitä varmaan joka päivä johonkin teini-ikään asti. Kannattiko? Ehkä ei. Mä olisin ollut paljon onnellisempi, jos en olisi tiennyt.

Jos nyt kuitenkin kaikki katsotaan itse mitä kerrotaan..
mä en nää mitään syytä kertoa vielä pienille mikä on kondomi ja mihin sitä käytetään ja mihin se laitetaan jne... mun lapset on tyytynyt siihen mun lauseeseen eikä ole kysellyt sen enempää..

Todennäköisesti sanoisin, että aikuisten juttuja. Kaikki asiat eivät kuitenkaan kuulu vielä lapsille vaan he saavat olla niistä autuaan tietämättömiä. Jos asia jotenkin enemmän askarruttaisi lasta, voisin sitten jollain tavalla kertoa.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoo, että jos ei niitä vastauksia kysymyksiin saa kotoo, niin sitten kysytään kavereilta ;)

Mun mielipide on edelleen se, että kotoo saa kysyä mitä vaan.
Kysyä saa, mutta vastata ei ole pakko... :whistle:

memmu
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoo, että jos ei niitä vastauksia kysymyksiin saa kotoo, niin sitten kysytään kavereilta ;)

Pakkohan ei ole vastata, mutta eikö olisi mukavaa jos lapsi tulevaisuudessakin tulisi vanhemmiltaan kysymään asioita koska tietää saavansa vastaukseksi muutakin kuin "puhutaan sitten kun oot isompi". Tuossa käy hyvin äkkiä niin, että lapsi oppii sen mikä perheessä on tabua ja mikä ei eikä sitten enää vaivaudu kyselemään ko. asioista vaan ottaa itse selvää mahdollisesti sen vaikeimmankin kautta...

joo

Näinhän on paras kasvatusalan ihmistenki mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:

Pakkohan ei ole vastata, mutta eikö olisi mukavaa jos lapsi tulevaisuudessakin tulisi vanhemmiltaan kysymään asioita koska tietää saavansa vastaukseksi muutakin kuin "puhutaan sitten kun oot isompi". Tuossa käy hyvin äkkiä niin, että lapsi oppii sen mikä perheessä on tabua ja mikä ei eikä sitten enää vaivaudu kyselemään ko. asioista vaan ottaa itse selvää mahdollisesti sen vaikeimmankin kautta...
No mutta kyllä se silti riippuu vähän lapsen iästä, mitä kannattaa kertoa. Lapsi ei ole välttämättä valmis kuulemaan asiasta totuutta vaikka joku sana kiinnittääkin hänen huomionsa ja hän kysyy mitä se tarkoittaa. Vastauksissa on otettava huomioon lapsen ikä.

Mä en usko, että lapsi jättää kyselemättä, vaikka toistaiseksi saisi vastauksen että puhutaan myöhemmin... Se on lapsi, ja lapset kyselee. Ei taktikoiden ja miettien, keneltä vastauksen saa, vaan kyselee vaan, välillä liikaakin ja ihan omaksi ilokseen. Oleellista on, että niistä asioista todella puhutaan sitten, kun lapsi on isompi, kun kerran on luvattu.

JONSERED Karhunkantaja
Siihen vastataan, mikä on kysymys. :D

Heka kysyi 5-vuotiaan ehkäisylaastaristani, että mikä se on. Kerroin, että se estää raskaaksi tulemisen. Se riitti.

memmu

No mutta kyllä se silti riippuu vähän lapsen iästä, mitä kannattaa kertoa. Lapsi ei ole välttämättä valmis kuulemaan asiasta totuutta vaikka joku sana kiinnittääkin hänen huomionsa ja hän kysyy mitä se tarkoittaa. Vastauksissa on otettava huomioon lapsen ikä.
Totta kai vastauksessa on otettava huomioon lapsen ikä. Mutta mun mielestä vastaus yhtään mihinkään ei ole "puhutaan sitten isompana se on aikuisen juttuja". Aina voi jotain vastata lapselle, oli lapsi sitten 2v tai 12v. Lapset ovat luontaisesti uteliaita ja jos heitä joku asia askarruttaa ja siihen ei tule asiallista vastausta se saattaa jäädä kaivelemaan pitkäksikin aikaa ja aiheuttaa jopa pelkoja asioita kohtaan. Vanhemmastahan se on hirveän helppoa jos lapsi tyytyy siihen ettei asioihin vastata, mutta se ei pitemmän päälle kuitenkaan ole lapselle hyödyksi vaan päinvastoin. Se, että lapsi kysyy esim. kondoomista, ei tarkoita sitä, että pitää kertoa kaikki rakastelusta ja raskauksista ym. riippuen tietenkin tuosta iästä.

Minä olen ainakin ottanut sen linjan mitä ammattilaisetkin suosittelevat, että lapselle vastataan kun lapsi kysyy, koska niinhän sitä opitaan. Enkä itse halua sitä, ettei minulta enää tulla kysymään kun en kuitenkaan vastaa.

Yhteistyössä