Kertoako kondyloomasta ja miten?

  • Viestiketjun aloittaja "Mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti
"Mietteliäs"
Yli 80% sitä virusta kantaa. Lähes kaikki siitä paranee itsellään, yleensä jopa niin ettei tiedä sairastaneensa. Todella pienellä prosentilla tekee näkyviä näppylöitä, yleensä täysin oireeton ja paljastuu monelle naiselle vasta papa-kokeessa. 2 virustyypeistä on niitä, jotka aiheuttaa kohdunkaulansyöpää. Oireettomana ei voi tartuttaa toista, mutta jos kondyloomat eivät näy silmälle niin sekä mies että nainen jatkaa tartuttamista tietämättään. Kondyloomien ollessa tartunta voi tapahtua jos ei käytä kondomia. Mikäli näpyt ovat mm.nivusissa niin tartunnalta ei suojaa edes kondomi. Virustyyppejä on yli 70 erilaista ja immuniteetin saa vain sille virukselle minkä sairastaa. Tämän vuoksi moni kuvittelee, että ei voi enään tartuntaa saada ja ihmettelee kun vuosiakin oireeton kondylooma "palaa takaisin".
Miehillä lähes poikkeuksetta tartunta "näkymätön" kun miehillä ei ole papa-tutkimuksen kaltaisia tutkimuksia missä se voitaisiin helposti todeta eikä kyseinen virus näy sukupuolitautien testeissä.


Tuossa oli siis hieman aiheesta tietoa. Omaa asiaani silti pyörittelen mielessäni nyt kun olen jonkun aikaa tapaillut erästä miestä ja seksi tulee jossain vaiheessa kysymykseen.
Testitulokseni ovat puhtaat, joten kondomin vaadin ihan jo siitäkin syystä pelkästään. Haluan hänenkin testauttavan itsensä ennen kuin puhumme edes kondomista luopumisesta.
En vain tiedä miten kertoa kondyloomastani. Alku keväällä minulle ilmaantui 3 näppylää nivuseen ja lääkäri päätteli kyseessä olevan kondylooma. Hän määräsi minulle papa-kokeen, jotta saataisiin tietoon mikä virustyyppi on kyseessä ja muutenkin seuranta käyntiin. Kohdallani vaan kävi niin (onneksi tosin!) ettei papassa näkynytkään mitään ja oli luokkaa 1. Näppylät penslattiin ja ne lähti pois. Olen käynyt papassa aina säännöllisesti eikä siinä ole koskaan ollut mitään muutoksia.
Minulla ei ole tietoa siitä mistä ja miten olen tartunnan saanut sillä edellinen suhteeni (avioliitto) päättyi useita kuukausia ennen noiden näppylöiden tuloa.

Ajattelisin, että niin kauan kun näppyjä ei ole niin kondomin kanssa voidaan aivan hyvin olla, mutta jos näppyjä ilmaantuu niin silloin tulisi pitää tauko. Voihan käydä niinkin ettei niitä tule minulle enään. Ja on itseasiassa melkoinen säkä, että ne pari näppylää huomasin ja olen asiasta nyt tietoinen. Muuten kuuluisin heihin, jotka eivät siitä saa välttämättä koskaan itse tietää.
Kun on ollut 2 vuotta oireeton niin voidaan todeta viruksen poistuneen tai jos papa on ollut puhdas sen 2 vuotta. Sitä en sitten tiedä kun se ei ole missään kohtaan muuta ollutkaan.


Miten kertoa tälläinen asia seurustelukumppanille? Toisaalta en halua olla kertomattakaan, mutta silti kertominen tuntuu samalla jotenkin hätävarjeluliioittelulta ja voi aiheuttaa turhaa hämmennystä.
Jos lääkäriin olisi uskominen niin voisin nytkin harrastaa tutun/terveen kumppanin kanssa suojaamatonta seksiä, mutta itseä asia vaivaa.
 
Mietteliäs tarkentaa
kondyloomat ovat virustyypistä riippuen litteitä (näkymättömiä) tai näkyviä syyliä, joten omalla kohdallani en oirehdi tietämättäni, kuten niin monelle käy.
Joillakin tosin voi olla pariakin virusta yhtäaikaa, mutta itselläni oli vain nämä silmälle näkyvät, jotka myös ovat niitä ns. kilttejä kondyloomia joista ei aiheudu kohdunkaulasyöpää.
 
"eeva"
Tietenkin kerrot ja heti koska kondomi ei suojaa HPVltä.

80%lla ei ole näppyjä tekevää kondyloomaa vaan miehen pitää saada valita haluaako näpyt itselleen vai ei.
 
"Mietteliäs"
Minun virustyyppini on näkyvä näppy ja silloin kun niitä ei ole, en voi tartuttaa.
Toista se on sitten ne virukset, jotka ovat aktiivisessakin vaiheessa näkymättömiä eli niitä litteitä kondyloomia.
Minulla ei ole mitään tällä hetkellä missään eikä ole sisälläni ollut missään vaiheessa, siksi papakin puhdas 1.

Minähän kysyin neuvoa MITEN kertoa eikä minulla ole kertomiselle kiire kun emme ole vielä seksiä harrastaneet eikä ole tapana hypätä sänkyyn heti. :)
 
olin samassa veneessä
Olin samassa tilanteessa vajaa 10v sitten. Kerroin ihan vaan suoraan, että tilanne on tämä ja en tiedä olenko saanut tartunnan eräältä eksältäni. Mulla oli siis myös näppyjä tuolla välilihassa muutama. Kävin näyttämässä niitä sukupuolitautien polilla ja totesivat kondyloomaksi, penslattiin ja sain lääkekuurin. Ei ole tullut koskaan takaisin. Papassakaan ei ole ollut mitään muutoksia ikinä.
 
Ap vielä
Sellaiselta juuri mikä on oireettomana ja oireellisena silmälle yhtä näkymätön ja jää kiinni usein papassa. Sellainen on limakalvoilla eli alueella miltä kondomi suojaa. Toista se on ne näkyvät kondyloomat, jos ne on muualla kun limakalvoilla. Silloin suojaa vain yhdynnästä pidättäytyminen, mutta kun näppyjä ei ole niin ei tapahdu tartuntaakaan.

Koitin tuon tietoiskun tuohon alkuun tehdä kun useammat eivät tiedä viruksesta ja tartunnasta faktaa. Enkä nyt kysynyt mielipidettä siihen kerronko siitä vaan miten? Otsikkoon kirjoitin asian niin, koska se kiinnittää useamman huomion, mutta tekstissäni tein kyllä selväksi, että haluan kertoa, mutta en tiedä kuinka. Varsinkin kun ihmisillä on aivan ihmeellisiä käsityksiä kondyloomasta.
 
"eeva"
[QUOTE="Mietteliäs";30300780]Minun virustyyppini on näkyvä näppy ja silloin kun niitä ei ole, en voi tartuttaa. Toista se on sitten ne virukset, jotka ovat aktiivisessakin vaiheessa näkymättömiä eli niitä litteitä kondyloomia. Minulla ei ole mitään tällä hetkellä missään eikä ole sisälläni ollut missään vaiheessa, siksi papakin puhdas 1.[/QUOTE]

Näppyjä tekevät HPV virukset tarttuvat myös ilman näkyviä näppyjä. Myös herpes tarttuu oireettomana. CIN 1 ei ole puhdas vaan tarkoittaa lieviä solumuutoksia jotka viittaavat HPV tartuntaan joka immuunijärjestelmä on voittamassa. CIN 1 poistuu vasta vuosien päästä tartuntahetkestä. Tai sitten voi muuttua CIN 2/3:ksi mikäli potilaan yleistila ja immuunivaste heikkenee.
 
olin samassa veneessä
Alkuperäinen kirjoittaja Ap tässä;30300800:
Miten kerroit asiasta kumppanillesi? Miten hän otti asian ja minkälaisia olivat hänen aiheeseen liittyvät, mahdolliset huolensa?
En muista enää tarkasti, siitä on niin kauan aikaa.
Taisin vaan töksäyttää sen aika suoraan, että tälläistä on todettu ja näppyjen aikana pitäisi pidättäytyä yhdynnästä kokonaan, mutta muulloin ei tartu.
Noita näppyjähän ei ollut näkynyt enää yli vuoteen tuossa vaiheessa, kun mieheni tapasin ja asiasta kerroin. Otti sen hyvin, ei huolestunut mistään ja olemme edelleenkin yhdessä, naimisissa itseasiassa ja kahden lapsen vanhempia.
 
olin samassa veneessä
Alkuperäinen kirjoittaja olin samassa veneessä;30300814:
En muista enää tarkasti, siitä on niin kauan aikaa.
Taisin vaan töksäyttää sen aika suoraan, että tälläistä on todettu ja näppyjen aikana pitäisi pidättäytyä yhdynnästä kokonaan, mutta muulloin ei tartu.
Noita näppyjähän ei ollut näkynyt enää yli vuoteen tuossa vaiheessa, kun mieheni tapasin ja asiasta kerroin. Otti sen hyvin, ei huolestunut mistään ja olemme edelleenkin yhdessä, naimisissa itseasiassa ja kahden lapsen vanhempia.
Lisään vielä, että ex-suhteessa, jossa tuo tartunta todettiin, oli näppyjä myös silloisella eksälläni, mutta on mahdotonta sanoa, että kummasta tuo on lähtenyt. Itse en pettänyt ja aiemmissa suhteissa olin käyttänyt kondomia, mutta eihän se tosiaan kaikelta suojaa :( ex-avokistani en voi mennä takuuseen. Nykyinen mies ei ole koskaan näppyjä saanut, enkä siis itsekään sen yhden kerran jälkeen.
 
Ap täsmentää
Kondyloomasta tiedotetaan noin sillä se pitää yleisesti ottaen paikkansa, koska useimmiten sitä ei edes kantaja tiedä sairastavansa ei oireellisena eikä oireettomana juurikin kun ne kondyloomat eivät limakalvoilla silmälle näy ja tartunta voi muhia kohdunkaulalla pitkään.
MUTTA tämä muoto mikä ei ole kuin näkyvänä näppynä ei tartu muuta kuin näpystä ja piste. :)
Tämä ei voi olla yhtäkkiä näkymättömänä ja litteänä kohdunkaulalla, koska tämä virustyyppi on eri eikä muutu kesken kaiken. Näin sanoo gynet ja lääkärit ja kyllä tämä netistäkin löytyy jos etsii.
Siellä vaan täytyy osata suodattaa väärä tieto.
 
Ap vielä
Olen harrastanut seksiä vain ja ainoastaan kumppanin kanssa kenen kanssa olin naimisissa ja päädyimme eroon sekä yksi muutaman kuukauden suhde sen jälkeen jossa käytimme kondomia, mutta hän ei ehkä ole näpystään tiennyt ja ei sellaista huomattu. Avioliittomme oli loppuvuodet siinä tilassa, että en ole 100% varma oliko hän minulle uskollinen.
Todennäköisempänä pidän tuota lyhyempää suhdetta. Silloinkin kävimme testeissä, mutta eipä se auttanut kun ei mieheltä sellaista oletuksena testata ja tuskin olisi näkynytkään jos on ollut paikallisena se näppy/näpyt jossain kohtaa hetken. Huono tuuri siis, mutta itse nyt näpyistä tiedän ja tiedän seurata tilannetta enkä siten tartuta sitä toiselle.

Ei kondyloomaa voi herpekseen verrata, koska kondyloomasta paranee yleensä ja jopa itsellään. Ei niitä litteitäkään kondyloomia edes hoideta ellei ne vaikuta papan tulokseen negatiivisesti vaan niiden annetaan olla. Näkyvät näpyt hoidetaan pois.
 
Öhhöh vaan
Alkuperäinen kirjoittaja öhöh;30300854:
Hpv ei selviä papasta, vaan sille pitää tehdä ihan oma hpv-testi. Nyt puhun siitä muodosta, joka ei aiheuta ulkoisia näppyjä.

Mitä siitä?
Papassa kondylooma tekee muutoksia ja samasta koepalasta voidaan selvittää tuo viruksen tyyppi.
Useilla tartunta on oireeton ja jää kiinni papassa näkyvinä solumuutoksina, jotka voidaan todeta hpv:n aiheuttamiksi.
 
Onko kokemusta...
Saisinko tunkeutua tähän ketjuun ja kysyä oman aiheeseen liittyvän kysymyksen... Mietin, että te, joilla on näkyviä kondyloomia ollut, niin kuinka kauan ne teillä on pysynyt (hoidettuna tai hoitamattomina)? Luin että yleensä näkyvät kondyloomat häviää 6-12 kuukaudessa ja yleensä viimeistään 2 vuodessa. En muista kauanko omani ovat olleet, mutta muistaakseni ainakin vuoden, ellei jopa 1,5 vuotta. Alkaa kauhistuttaa, jos eivät ala kohta häviämään. Kokemuksia?
 
tk.
Alkuperäinen kirjoittaja Ap täsmentää;30300832:
Tämä ei voi olla yhtäkkiä näkymättömänä ja litteänä kohdunkaulalla, koska tämä virustyyppi on eri eikä muutu kesken kaiken.
Oletko miettinyt miksi sinun lääkäri ehdotti papaa virustyypin selvittämiseksi? Vastaus: koska potilaalla jolla on kondyloomaa ulkosynnyttimillä on hyvin todennäköísesti lisäksi toinen HPV-tyyppi kohdunkaulassa. HPV ei tule yksin.
 
Älä pelkää
Kondylooma on tosi yleinen. Asiasta ei auta kuin suora keskustelu, jos jossain vaiheessa aiotte vakiintua ja laittaa hynttyyt yhteen niin joka tapauksessa kortsukin jää pois, viimeistään siinä vaiheessa jos alatte lapsia väsäämään. Kondylooma ei tosiaan näy testeissä, nykyisen mieheni kanssa kävimme kaikissa sukupuolitautitesteissä ennen kortsun jättämistä pois ja kas, minulle puhkesi kondylooma.
Meillä asia meni vielä niin huonosti, että syytin miestäni kondylooman saamisesta, koska hänellä oli ollut muutama irtosuhde siinä erojensa välissä ja ennen minua, ja tunnusti ettei ollut käyttänyt suojaa. Minulla oli ollut yksi mies erojeni välissä, eli lyhyehkö suhde, jonka kanssa käytin kondomia. Tilanne sai sitten ikävän käänteen kun miehellekin puhkesi näpyt minun jälkeen, eli kävikin ilmi että minähän se olinkin tartuttaja, ja kondomi ei ollut suojannut minua tartunnalta. Tästä huolimatta mies jatkoi kanssani ja nyt olemme naimisissa yhdessä 5 vuotta ja 1 lapsi, molemmat olemme sairastaneet kondylooman. Joten lohdutan sua että jos mies rakastaa sua niin ei teidän suhde yhteen kondyloomaan kaadu.

En osaa sanoa miten asia olisi vaikuttanut elämään jos partneri olisi vaihtunut, mutta ole ihmeessä rehellinen. Minä olisin voinut heittäytyä väkivaltaiseksi sitä lyhyen suhteen miestä kohtaan, koska hänellä varmasti oli näppyjä mutta peitteli/valehteli asian. Samoin hän väitti minulle käyvänsä sukupuolitautitesteissä ja olevansa muutenkin "vastuullinen" ja kunnollinen mies. Myöhemmin sain tietää että lempiharrastuksenaan kävi venäläisissä huorissa.
 
Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti. Kuten ensimmäinen kommentoija jo totesi, Aldaraa siis kuuluu levittää vain syylien päälle, ei koko ihoalueelle. Jos sitä levittää koko alueelle, voi se tosiaan aiheuttaa melkoista polttelua.
 

Yhteistyössä