Kerrostalokotiin ja omakotitaloon ei ole varaa. Rivariin olis, mutta mies ei halua rivariin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "unna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"unna"

Vieras
Eli kotikaupungistamme, tai 50km säteeltä maalaiskunnista ei saa omakotitaloa tai kerrostalo-osaketta meidän tarpeisiimme. Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että oman ostaminen olisi järkevämpää.
Rivitaloasuntoon meillä olisi varaa, mutta mies on ehdottomasti rivaria vastaan.
Mä taas olen sitä mieltä, että mikä asumismuoto tahansa käy, jos vaan saisi oman..

Lyökääs nyt faktoja tiskiin, millä voin perustella miehelle..

Meillä oli ihan sama tilanne:) Muutetiin rivariin ja asuttiin 2,5-vuotta siinä. Myytiin rivari 11t voitolla ja ostettin kerrostalo-osake. Jossain vaiheessa haaveiltiin rakentamisesta, mutta esikoinen muuttaa jo pian pois kotoakin, niin näin hyvä.

Mäkään en muuttaisi rivariin ikinä, joten ymmärrän kyllä miestäsi. Mun mielestä siinä yhdistyy kaikkien asumismuotojen huonoimmat puolet. Ylipäätään en ole yhtään rivari-ihmisiä.

Mutta jos se olisi ainut vaihtoehto saada oma koti, niin tottakai. Mä en ymmärrä miten aikuiselle ihmisille pitää edes perustella oman asunnon etuja verrattuna vuokra-asuntoon. Olettaen, että maksukykyä on.

No eihän kerrostalo-osakkeet nyt niin paljon rivaria kalliimpia ole (max 10-20t), joten siihenkö se hankinta sitten kaatuu? Missä asutte? Maalta voi saada omakotitalonkin halvemmalla?

Mäkään en muuttaisi rivariin ikinä, joten ymmärrän kyllä miestäsi. Mun mielestä siinä yhdistyy kaikkien asumismuotojen huonoimmat puolet. Ylipäätään en ole yhtään rivari-ihmisiä.

Mutta jos se olisi ainut vaihtoehto saada oma koti, niin tottakai. Mä en ymmärrä miten aikuiselle ihmisille pitää edes perustella oman asunnon etuja verrattuna vuokra-asuntoon. Olettaen, että maksukykyä on.

Kuin omalta näppikseltäni! Ainoastaan yhden sanan lisäisin: "Mäkään en muuttaisi rivariin ENÄÄ ikinä...".

Nimim. Been there, done that

häh mitä vikaa rivaris on?

Naapurit :( jos sattuu huonot naapurit ne häiritsee paljon enemmän kuin kerrostalossa; sisällä ja pihalla. Rivarissa ollaan paljon enemmän tekemisissä naapureiden kanssa kuin esim. kerrostalossa.
Meillä oli edellisessä rivarissa tosi surkeet naapurit.
Naapuri valitti isännöitsijälle että vakoillaan niitä, ollaan liian hiljaa pihalla :) niiden pitäisi kuulla selkeästi koska ollaan pihalla .
Mulla kun oli tapana istua terassilla lukemassa kirjaa. Olis varmaan pitänyt lukeä ääneen .

Rivarissa on se vika, että yleensä se on lapsiperheiden asumismuoto ja pienemmillä paikoilla myös ensiasunnon ostajien asumismuoto.
Kerrostaloa suosii varakkaammat nuoret parit (yleensä rauhallisempia ja omissa oloissa) ja vanhukset ja pariskunnat, joilta lapset muuttaneet pois kotoa tai sitten max 1 lapsiset perheet. Eli rivatalot ovat yleensä roskasakin vaihtoehto, jos puhutaan omistusasumisesta, ei kaupungin vuokrataloista.

Itse asun tällä hetkellä kesämökilla, koska myön taloni ja mietin nyt, minne muuttaisin.

Omakotitaloa ei haluta monestakaan syystä. Kerrostalossa asuu hienostelevat kermaperseet. Rivarissa tavalliset tallaajat, joten rivariin siksi. Sielä saa olla rauhassa ja lapset vähän rymytäkin.
Perustelet miehellesi myös, että oman asunnon voi realisoida rahaksi pahan paikan tullen. Oma on aina oma ja lapsillekin pesämunaa jne.

Rivarissa on se vika, että yleensä se on lapsiperheiden asumismuoto ja pienemmillä paikoilla myös ensiasunnon ostajien asumismuoto.
Kerrostaloa suosii varakkaammat nuoret parit (yleensä rauhallisempia ja omissa oloissa) ja vanhukset ja pariskunnat, joilta lapset muuttaneet pois kotoa tai sitten max 1 lapsiset perheet. Eli rivatalot ovat yleensä roskasakin vaihtoehto, jos puhutaan omistusasumisesta, ei kaupungin vuokrataloista.

Itse asun tällä hetkellä kesämökilla, koska myön taloni ja mietin nyt, minne muuttaisin.

Hih, on sullakin käsitys, rivarit roskasakin vaihtoehto. Itse en missään tapauksessa koskaan halua asumaan kerrostaloon. Alueella, jossa haluan asua pelkkä tontti maksaa 200.000 euroa, ja jäljellä olevat tontit ovat kalliita rakentaa esim. vaativien perustusten vuoksi, samoin rakennusmääräykset rajoittavat rakentamista. Minulle siis ainoat vaihtoehdot ovat paritalo ja rivitalo. Yhdessäkään rivitalossa en ole asunut, mutta useassa paritalossa kyllä, sellaisissa, jossa samaan yhtiöön kuuluu useampi asunto. Esim. nykyisessä asuntoja on 8. Eli verrattavissa rivitaloon.

Koska nämäkin asunnot ovat kalliita meilläpäin, esim. omastamme saa nykyään maksaa yli 300.000 euroa, ei asunnoissa todellakaan asu roskasakkia. Lapsettomia pareja, lapsiperheitä ja yksi eläkeläispariskunta. Meillä nuorin taloissa asuva pariskunta on 3-kymppinen ja vanhin tosiaan tuo eläkeläispariskunta. Eli meitä on kaikissa elämäntilanteissa.

Parasta ehdottomasti on iso oma piha, meillä pihaa on 150 neliötä, sen lisäksi viherhuone. Asumisrauha on myös iso plussa, meillä on varmaankin rauhalliset seinänaapurit, mutta on kuin asuttaisiin omakotitalossa. Aluekin on rauhallinen, ei ole vuokra-asuntoja lähellä, eikä läpikulkua. Pihalla on valtava määrä pikkulintuja ja oravia, olempa seurannut mustarastaan pesintää ikkunalaudallani köynnöshortensian takana. Pari päivää sitten metsäpeura juoksi tien yli 300 metriä kotoani, ja palvelut ovat kilometrin päässä.

Vain sellaista rivaria en haluaisi, jossa on kirpunkokoinen piha - muutoin maantasalla asuminen on mulle ainut vaihtoehto.

[QUOTE="plääh";26452357]Mä en muuttais ikinä kerrostaloon. Siellähän vasta meteli kuuluu, niin rappukäytävästä kuin suoraan naapureistakin.[/QUOTE]

Uusissa ( 1990 jälkeen rak.) kerrostaloissa on loistavat äänieristeet. Mä asuin ennen okt muuttoa neljässä eri kerrostalossa ja ikinä ei kuulunut pihahdustakaan naapurista.

Oman asunnon ostaminen on aina järkevää pitkässä juoksussa.
Nykyisenä rivariasukkaana hyödyt ovat: kaksi autoa mahtuu pihaan (ei löydetty kohtuuhintaista kerrostaloasuntoa, jonka pihalle olisi pitänyt saada kaksi autopaikkaa).

Pihatöitä on vähän, muttei niin paljoa kuin okt:ssa. Hoidamme myös lapsuudenkotiani (okt).

Kun me 11 vuotta sitten muutettiin kerrostaloon, niin ei todellakaan olisi ollut varaa ostaa rivaria. Olivat sen verran kalliimpia. Nyt tosin asuntomme arvo on melkein tuplaantunut tänä aikana, tosin kaikki muukin on kallistunut.

[QUOTE="höpöhöpö";26452376]Uusissa ( 1990 jälkeen rak.) kerrostaloissa on loistavat äänieristeet. Mä asuin ennen okt muuttoa neljässä eri kerrostalossa ja ikinä ei kuulunut pihahdustakaan naapurista.[/QUOTE]

Mekin asuttiin 1996 rakennetussa, mutta äänieristeet oli surkeet. Ja ihan omistusasunto oli. Riippuu paljon talosta, läheskään kaikissa ei todellakaan ole loistavat äänieristeet, ja toisaalta kaikilla ei ole välttämättä varaa ihan uusinta uutta asuntoo ees hommata...

Jos vaihtoehtoina olisi rivari ja kerrostalo. muuttaisin silti rivariin vaikka en siitä niin hirveästi pidäkään.
Onko teillä esim. koiria?
Niille selkeästi mukavampi että on edes se pieni piha.

Silti suosittelen odottelemaan rivarista sitä päätyasuntoa, kusipäänaapurin mahdollisuus puolittuu ja saa extrapihaa päädyst.ä

[QUOTE="poikia3";26452346] Alueella, jossa haluan asua pelkkä tontti maksaa 200.000 euroa, ja jäljellä olevat tontit ovat kalliita rakentaa esim. vaativien perustusten vuoksi, samoin rakennusmääräykset rajoittavat rakentamista. Minulle siis ainoat vaihtoehdot ovat paritalo ja rivitalo. [/QUOTE]

Ja mitään valmista taloako tältä alueelta ei sitten voi harkita?

[QUOTE="poikia3";26452346]Parasta ehdottomasti on iso oma piha, meillä pihaa on 150 neliötä, sen lisäksi viherhuone...
Vain sellaista rivaria en haluaisi, jossa on kirpunkokoinen piha - muutoin maantasalla asuminen on mulle ainut vaihtoehto.[/QUOTE]

Siis jos tuo 150m2 (vai tarkoititko 1500m2?) ei ole "kirpunkokoinen" piha, niin mikä sitten on? :O

Asuuko muissa kaupungeissa köyhälistö rivareissa? :O
Meidän pikkukylällä ne asuu aina kerrostaloissa.
Rivarit selkeästi kalliimpia ja vuokrarivarit lähes mahdottomia saada suuren kysynnän vuoksi.

[QUOTE="vieras";26452502]Asuuko muissa kaupungeissa köyhälistö rivareissa? :O
Meidän pikkukylällä ne asuu aina kerrostaloissa.
Rivarit selkeästi kalliimpia ja vuokrarivarit lähes mahdottomia saada suuren kysynnän vuoksi.[/QUOTE]

Täällä tuntuu kaikki rikkaimmat asuvan kerrostaloissa. :D
Rivarit ja omk:t taas usein sellasia keksiluokkasten/köyhien asuinmuotoja.
Ellei sitten jossain hulppeassa talossa asu. Mutta harvemmin.

[QUOTE="plääh";26452357]Mä en muuttais ikinä kerrostaloon. Siellähän vasta meteli kuuluu, niin rappukäytävästä kuin suoraan naapureistakin.[/QUOTE]

Ei meillä ainakaan kuulu äänet vaikka on jo -87v rakennettu talo. Tosin ne kerrostalot joissa äänet kuuluu tuskin on osaketaloja,joten se siitä vuosilukuun sidoksissa olevaan rakentamiseen.

Yhteistyössä