Rivarissa on se vika, että yleensä se on lapsiperheiden asumismuoto ja pienemmillä paikoilla myös ensiasunnon ostajien asumismuoto.
Kerrostaloa suosii varakkaammat nuoret parit (yleensä rauhallisempia ja omissa oloissa) ja vanhukset ja pariskunnat, joilta lapset muuttaneet pois kotoa tai sitten max 1 lapsiset perheet. Eli rivatalot ovat yleensä roskasakin vaihtoehto, jos puhutaan omistusasumisesta, ei kaupungin vuokrataloista.
Itse asun tällä hetkellä kesämökilla, koska myön taloni ja mietin nyt, minne muuttaisin.
Hih, on sullakin käsitys, rivarit roskasakin vaihtoehto. Itse en missään tapauksessa koskaan halua asumaan kerrostaloon. Alueella, jossa haluan asua pelkkä tontti maksaa 200.000 euroa, ja jäljellä olevat tontit ovat kalliita rakentaa esim. vaativien perustusten vuoksi, samoin rakennusmääräykset rajoittavat rakentamista. Minulle siis ainoat vaihtoehdot ovat paritalo ja rivitalo. Yhdessäkään rivitalossa en ole asunut, mutta useassa paritalossa kyllä, sellaisissa, jossa samaan yhtiöön kuuluu useampi asunto. Esim. nykyisessä asuntoja on 8. Eli verrattavissa rivitaloon.
Koska nämäkin asunnot ovat kalliita meilläpäin, esim. omastamme saa nykyään maksaa yli 300.000 euroa, ei asunnoissa todellakaan asu roskasakkia. Lapsettomia pareja, lapsiperheitä ja yksi eläkeläispariskunta. Meillä nuorin taloissa asuva pariskunta on 3-kymppinen ja vanhin tosiaan tuo eläkeläispariskunta. Eli meitä on kaikissa elämäntilanteissa.
Parasta ehdottomasti on iso oma piha, meillä pihaa on 150 neliötä, sen lisäksi viherhuone. Asumisrauha on myös iso plussa, meillä on varmaankin rauhalliset seinänaapurit, mutta on kuin asuttaisiin omakotitalossa. Aluekin on rauhallinen, ei ole vuokra-asuntoja lähellä, eikä läpikulkua. Pihalla on valtava määrä pikkulintuja ja oravia, olempa seurannut mustarastaan pesintää ikkunalaudallani köynnöshortensian takana. Pari päivää sitten metsäpeura juoksi tien yli 300 metriä kotoani, ja palvelut ovat kilometrin päässä.
Vain sellaista rivaria en haluaisi, jossa on kirpunkokoinen piha - muutoin maantasalla asuminen on mulle ainut vaihtoehto.