Kerrostalojen piha alueet ja lasten leikkiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerrostalo asuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Mietin:
Siis ootte sitä mieltä että kaverukset sitten ei vaan voi leikkiä keskenään koska eivät saa mennä toistensa pihoille :( ?

:--D

Minusta kukaan ei ole ollut tuollaista mieltä tässä ketjussa.

Ei kai, mutta tota tää nyt tarkottaa :) Ei se muuta mitään vaikka ois jokaikisen lapsen kaveri. Kun kerran ei saa "yksinäinen" lapsikaan mennä niin ei saa sitten kukaan muukaan.
Harmillista ois mun mielestä jos en pienenä ois saanu kavereiden kanssa leikkiä.

Siis ootte sitä mieltä että kaverukset sitten ei vaan voi leikkiä keskenään koska eivät saa mennä toistensa pihoille :( ?

Mutta miten ne lapset ikinä edes tutustuu, jos jokainen piha on muurien takana kuin turvavankila?!

Nyt alkaa vähitellen mullekin valkenemaan, miksei enää ole sellaisia lapsilössejä kuin omassa lapsuudessa. Jos joka talossa on noin kolme lasta joteka ei sitten saa leikkiä toistensa pihoissa, niin vaikea on vetää kirkkistä tai kymmentä tikkua laudalla... Hellitääkää ny vähän.

Asukas X: Minusta on kyllä järjetöntä että taloyhtiössä jokainen maksaa siitä piha alueen kunnossa pidosta, kun eihän kaikilla ole lapsia ja kaikki ei koskaan edes käytä pihaa. Mitä jos on ikkunat toiseen suuntaan? Silloinhan sitä joutuu maksamaan pihasta jota ei edes näe. Kyllä pitäisi vain lapsiperheiden maksaa piha-alueista.

Asukas Y: meidän kyllä pitää saada maksaa pienempää summaa, kuin naapureiden B, kun meillä on vain yksi lapsi ja heillä kolme. Ja keinusta ei ainakaan makseta mitään, kun ei meidän Maikki koskaan keinu. Naapureilla A käy lapsenlapset leikkimässä kerran kuussa joten heidänkin kyllä pitäisi maksaa jotain.

Naapuri D: me ei kyllä makseta mitään pohjoispäädyn ovelle kulkevasta polusta, kun me käytetään aina eteläpäädyn ovea ja niistä ruusupensaista me ei kyllä makseta mitään, kun ne on siellä pohjoisella polulla ja haisevatkin pahalle. Minusta myöskin lasten kavereilta pitäisi periä jotain kun tulevat pihalle leikkimään. Miten ois vaikka kertamaksu 2euroa/ kerta?

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Sovitaanpa niin etä on ihan sama asia olla vuokralla tai omistaa. Ei jaksa.

No siinä mielessä on, että sen vuokralaisen vuokraan sisältyy ihan samat makust ja ylijäämät kuin omistajan maksamaan yhtiövastikkeeseen,koska siihen vuokraan sisältyy se yhtiövastike. Se,mitä vuokralainen maksaa sitten vastikkeen päälle vuokraa on taas ihan vuokralaisen ja vuokranantajan välinen juttu,eikä kuulu taloyhtiölle .
Vuokralaisia asuu myös paljon omistustaloissa yksityisillä vuokralla. Ainakin meidän kerrostalossa on paljon vuokrattuja asuntoja,enkä mä pidä heitä millään tavalla "Vähäisempinä" maksajina missään muodossa.
Jos me päätetään ostaa hiekkalelut hiekkikselle ja ne maksetaan "yhtiönrahoilla", niin kyllä minusta ne vuokralla-asujat ihan yhtälailla ovat maksaneet niistä ja saavat niitä käyttää.
:)

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

No siinä mielessä on, että sen vuokralaisen vuokraan sisältyy ihan samat makust ja ylijäämät kuin omistajan maksamaan yhtiövastikkeeseen,koska siihen vuokraan sisältyy se yhtiövastike. Se,mitä vuokralainen maksaa sitten vastikkeen päälle vuokraa on taas ihan vuokralaisen ja vuokranantajan välinen juttu,eikä kuulu taloyhtiölle .
Vuokralaisia asuu myös paljon omistustaloissa yksityisillä vuokralla. Ainakin meidän kerrostalossa on paljon vuokrattuja asuntoja,enkä mä pidä heitä millään tavalla "Vähäisempinä" maksajina missään muodossa.
Jos me päätetään ostaa hiekkalelut hiekkikselle ja ne maksetaan "yhtiönrahoilla", niin kyllä minusta ne vuokralla-asujat ihan yhtälailla ovat maksaneet niistä ja saavat niitä käyttää.

Totta kai kaikki asukkaat saa käyttää taloyhtiön kamoja. Mä tarkotin alunpitäen sitä että ymmärrän että omistusyhtiöissä noi päätökset kielloista on ihan ymmärrettäviä ja varmaan useammin tehdään niitä. Ap tais sanoa että se naapuri talo on omistusasuntoja. Taidettiin puhua aidasta ja aidanseipäästä :whistle:

Ensinnäkin. Jos tohon meidän pihalle tulisi yksinäinen lapsi, kysyisin varmaan ensin onko vanhempien lupa tulla ja saattaa olla että passittaisin varmuuden vuoksi omalle pihalle - ihan siltä varalta että on lähtenyt omin luvin ja äiti etsii sydän kurkussa. Mistäs minä sen tietäisin?

Toiseksi, jos se ei kuulu samaan yhtiöön, on kohteliasta (vanhemmalla) kysyä lupa ensin saako lapsi leikkiä muilla pihoilla ja selittää näköyhteys.

Meidän omistuskerrostalon pihalle on tervetulleita vastapäisen talon lapsetkin, pihat on vastakkain, ilman aitoja sun muita(omistustalo sekin).
Lähitaloistakin olisi lapset tervetulleita, olettaen et leikkivät nätisti ja pienet valvotusti.
Täällä tosi vähän lapsia naapurustossa. Jos joka talossa olisi paljon lapsia niin en haluaisi niitä kaikkia meidän pihaan, vaan vain silloin kun olisivat tässä asuvan kaverin kanssa leikkimässä.
Ei ole kiva jos ei omaan pihaan mahdu leikkimään itse.
Tai jos riehuisivat, kiusaisivat tai rikkoisivat leluja, silloinkin saisi pysyä poissa.

Me ollaan aika isosti jouduttu tekee töitä et talonyhtiö on laittanu leikkipaikan siedettävään kuntoon, ja osin ostettu juttuja(hiekkalaatikon suojapeite esim. itse) olisin tosi vihainen jos joku tulisi paikkoja hajottamaan, nätisti leikkiminen ja uudet kaverit lapselle ilahduttaisi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta miten ne lapset ikinä edes tutustuu, jos jokainen piha on muurien takana kuin turvavankila?!

Nyt alkaa vähitellen mullekin valkenemaan, miksei enää ole sellaisia lapsilössejä kuin omassa lapsuudessa. Jos joka talossa on noin kolme lasta joteka ei sitten saa leikkiä toistensa pihoissa, niin vaikea on vetää kirkkistä tai kymmentä tikkua laudalla... Hellitääkää ny vähän.

No ei todellakaan mun lapsuudessa saatu leikkiä naapuritalojen pihoilla, ellei oltu kylässä siellä jonkun lapsen luona (esim. kun naapuritalon lapset oli meillä hoidossa, leikittiin kyllä meidän pihalla, mutta sillonpa me oltiinkin kaikki mun äidin vastuulla toisin kuin semmoisessa tilanteessa, että ne olisi keltään lupia kyselemättä hipsineet meidän pihalle). Kyllä sieltä häädettiin pois ylimääräiset aina.

Mä ainakin tutustuin niihin omiin kavereihin yleisissä leikkipuistoissa, mitä oli talojen välissä "ei kenenkään maalla" ja siellä sitten leikittiin isolla porukalla, ja useimmiten jos haluttiin eri talojen lasten kanssa leikkiä isommalla porukalla, mentiinkin sitten pihasta isoon leikkipuistoon. Jos siinä pihassa on iso lössi jotain tuntemattomia kouluikäisiäkin, niin eihän sinne kukaan pikkulapsi edes uskalla tulla leikkimään.

Leikkiessä kuitenkin sattuu usein vähän kaikenlaista, ja eihän kukaan lapsi omasta mielestään ole ikinä mitään tehnyt vaan aina vaan ihan kiltisti leikkivät ja joku muu teki, jos vanhemmat sattuu kyselemään. Jos vaikka istutukset on lytätty tai leikkivälineille sattunut vahingossa joku kalliisti korjattava vahinko, tai vieras lapsi vaikka tönäissyt oman talon lasta niin että uusi, kallis haalari menee rikki ja sattuu pahasti, niin huomattavasti vaikeampi niitä on selvitellä, jos pihalla on vieraita lapsia, joista ei edes tiedä ketä näiden vanhemmat ovat tai missä asuvat. Oman talon lasten ovikelloja on huomattavasti helpompi mennä soittelemaan.

meillä näin: asutaan rivari/paritaloyhtiössä jossa oma pienehkö mutta kiva leikkipaikka (mm. loistava vauvakiikku ja pieni hiekkis), melko vieressä on yleinen mutta erittäin kiva ja suosittu leikkipuisto. leikkipuiston puolella on aina porukkaa ja ok näin, mutta meillä on pitänyt rakentaa aita oman pihaleikkipaikan ja puiston väliin kun aina näitä mullekaikkihetimuistavälittämättä mammojakin löytyy, siis ei ole kiva kun vieraat ihmiset tulevat ja roskaavat omankin taloyhtiön hiekkalaatikon, tuovat vauvansa keinuun ja isommat leikkimään hiekanviskomisleikkiä laatikosta pois jne. jolloin oman yhtiön lapsille jotka vielä leikki-ikäisiä ja joita ei puistonpuolelle uskalla ainakaa yksin leikkimään laittaa ei olekaan paikkaa.. ollaan otettu taloyhtiössä linja että oma piha on omaa pihaa yleinen puisto on sitten kaikkien käytössä. on tylsää että varsinkin ne vieraat viskovat pillimehu-nenäliinaym. roskansa meidän hiekkiksen ympäristöön jne. ärsyttävää!!!!

Koko pitkää ketjua lukematta:

Meidän talo (kuten muutkin kerrostalot tässä) ovat kaikki oma taloyhtiönsä. Kaikilla on oma pihansa, omat leikkialueensa jne. Täälläkään ei ole mitään aitoja tonttien rajoilla, vaan esim. kahden taloyhtiön piha näyttää siltä, kuin se olisi vain yhtä isoa puistoa. Siitä huolimatta lapset leikkivät milloin milläkin pihalla. Paikkaa voidaan vaihtaa vaikka sen mukaan, tarvitaanko enemmän keinuja tai isompi liukumäki. Niin kauan kun lapset leikkivät nätisti eivätkä tahallaan tuhoa paikkoja, mulle on aivan sama, vaikka meidän pihalla olisikin naapuritalojen lapsia. Ja mun ymmärtääkseni aikuiset ovat täällä aika samoilla linjoilla.

Ei tosiaan ihme, ettei lapsia enää näe isoissa ryhmissä, kun ei oikein tiedä, kenen pihalle uskaltaa mennä. Siinä sitten lapset leikkivät kahden hengen "ryhmissä" omilla pihoillaan ja miettivät, millaisiakohan lapsia tuolla naapuripihalla asustaakaan... Mä ymmärrän erittäin hyvin, että häiriöksi ei saa olla, ei saa roskata eikä tuhota, mutta jos kyse on ihan viattomasta leikistä? Sen verran pitäisi aikuisilla olla joustoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Luojan kiitos, ettei täälläpäin ole tollasia nipoja :o
Omat lelut meillä on matkassa, mennään sitten omalle tai naapurin pihalle.

Tää ei mun milestä liity tähän oikeestaan tai ainakaan siihen mitä mä tarkoitan.
Eikö teillä ollut paljon taloja / pihoja samassa taloyhtiössä?
Silloin alueella voi tietty vapaasti kulkea ja leikkiä.

Mutta itse näen tän niin, että me otetaan lelut mukaan ja kierrellään ympäri lähialueit ja käydään leikkimässä pihoilla.
Ainakin täällä on leikkipuistoja tasan sen verran kävelymatkan päässä ettei onneksi tarvi miettiä pihoilla leikkimistä!

Ja kaverit toki saavat leikkiä toistensa pihoilla; sehän on kyläilyä siinä missä muukin vierailu.

Tätä juttua ei nyt vaan haluta tajuta eikä nähdä sitä että
taloyhtiöitä, pihoja, asuinalueita ja kaupunkeja on erilaisia.

Mä en nyt tajua miksi täällä osa porukasta on saanut väännettyä asian niin, että tässä väitetään ettei lapset saisi kavereineen leikkiä toisten pihoilla tms, tai että vuokralaiset ei maksaisi mitään piha-alueista tms.

Kun se kyse oli edelleenkin vaan siitä, että lupaa kysymättä ei mennä VIERAISIIN pihoihin, piste. Meillä pitkä katu, jossa paljon eri taloyhtiöitä (rivitaloja) ja todellakin menisin huomauttamaan jos täysin vieras äiti lapsensa kanssa olisi meidän talon leikkipaikalla. Siis todellakin jos he eivät ole kenelläkään meidän talossa kylässä, kukaan ei tunne heitä niin mitä ihmettä he siellä tekevät???

En jaksanut lukea koko ketjua.. Mutta ihmettelin oman taloni isännöitsijälle miksi yksi lasten suosikki leikkikeinu on lukittuna pihalla. Isännöitsijä kertoi, että sen saa auki omalla kodinavaimella ja on lukittuna siksi, ettei vieraiden taloyhtiöiden lapset pääse siihen käsiksi. Se on semmonen pyörivä juttu ja monet lapset roikkui siinä pää alaspäin ja kovassa vauhdissa. Jos lapselle sattuu vahinko, niin se on taloyhtiön vastuulla vaikka ei olisi edes sen yhtiön asukkaan lapsi kyseesä. Tätä en ollut tullut itse edes ajatelleeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Totta kai kaikki asukkaat saa käyttää taloyhtiön kamoja. Mä tarkotin alunpitäen sitä että ymmärrän että omistusyhtiöissä noi päätökset kielloista on ihan ymmärrettäviä ja varmaan useammin tehdään niitä. Ap tais sanoa että se naapuri talo on omistusasuntoja. Taidettiin puhua aidasta ja aidanseipäästä :whistle:

mikään ei ole ilmaista. ei vuokratalossa eikä omistustalossa. aika järkyttävää ajatella että vuokratalossa kaikki on kaikkien yhteistä. loppupeleissä tämä nostaa vuokrat taivaaseen, jos kaikki antavat kummin pikkuserkun ttutun kaverin tulla pesemään pyykkitupaan matot, grillikatokset yhteisiä jne.

tottakai raha on kaikilla tiukassa ja tottakai on ok että ei voi vain olettaa ottavansa tuolla asenteella että maksakooon muut.
se, että lapset saavat vapaasti juosta pihojen väliä, tarkotitaa sitä että tarjoaa itse samat palvelut muille. maksaa itse omalle pihalle lelut ja telineet ja toivottaa toiset tervetulleeksi. ei voi vain ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Koko pitkää ketjua lukematta:

Meidän talo (kuten muutkin kerrostalot tässä) ovat kaikki oma taloyhtiönsä. Kaikilla on oma pihansa, omat leikkialueensa jne. Täälläkään ei ole mitään aitoja tonttien rajoilla, vaan esim. kahden taloyhtiön piha näyttää siltä, kuin se olisi vain yhtä isoa puistoa. Siitä huolimatta lapset leikkivät milloin milläkin pihalla. Paikkaa voidaan vaihtaa vaikka sen mukaan, tarvitaanko enemmän keinuja tai isompi liukumäki. Niin kauan kun lapset leikkivät nätisti eivätkä tahallaan tuhoa paikkoja, mulle on aivan sama, vaikka meidän pihalla olisikin naapuritalojen lapsia. Ja mun ymmärtääkseni aikuiset ovat täällä aika samoilla linjoilla.

Ei tosiaan ihme, ettei lapsia enää näe isoissa ryhmissä, kun ei oikein tiedä, kenen pihalle uskaltaa mennä. Siinä sitten lapset leikkivät kahden hengen "ryhmissä" omilla pihoillaan ja miettivät, millaisiakohan lapsia tuolla naapuripihalla asustaakaan... Mä ymmärrän erittäin hyvin, että häiriöksi ei saa olla, ei saa roskata eikä tuhota, mutta jos kyse on ihan viattomasta leikistä? Sen verran pitäisi aikuisilla olla joustoa.

mutta sen joustamisen pitää olla molempiin suuntiin. ei voi vain ajatella niin, että omat lapset menvät aina kylä muiden kyydissä, muiden pöydissä, muiden puistoissa jne. mutta itse ei maksa mitään. jos haluaa yhteisöllisyyttä niin maksaa itsekin. laittaa oman pihan kuntoon niille naapuritalon lapsille.

No ei todellakaan mun lapsuudessa saatu leikkiä naapuritalojen pihoilla, ellei oltu kylässä siellä jonkun lapsen luona (esim. kun naapuritalon lapset oli meillä hoidossa, leikittiin kyllä meidän pihalla, mutta sillonpa me oltiinkin kaikki mun äidin vastuulla toisin kuin semmoisessa tilanteessa, että ne olisi keltään lupia kyselemättä hipsineet meidän pihalle). Kyllä sieltä häädettiin pois ylimääräiset aina.

Mä ainakin tutustuin niihin omiin kavereihin yleisissä leikkipuistoissa, mitä oli talojen välissä "ei kenenkään maalla" ja siellä sitten leikittiin isolla porukalla, ja useimmiten jos haluttiin eri talojen lasten kanssa leikkiä isommalla porukalla, mentiinkin sitten pihasta isoon leikkipuistoon. Jos siinä pihassa on iso lössi jotain tuntemattomia kouluikäisiäkin, niin eihän sinne kukaan pikkulapsi edes uskalla tulla leikkimään.

Leikkiessä kuitenkin sattuu usein vähän kaikenlaista, ja eihän kukaan lapsi omasta mielestään ole ikinä mitään tehnyt vaan aina vaan ihan kiltisti leikkivät ja joku muu teki, jos vanhemmat sattuu kyselemään. Jos vaikka istutukset on lytätty tai leikkivälineille sattunut vahingossa joku kalliisti korjattava vahinko, tai vieras lapsi vaikka tönäissyt oman talon lasta niin että uusi, kallis haalari menee rikki ja sattuu pahasti, niin huomattavasti vaikeampi niitä on selvitellä, jos pihalla on vieraita lapsia, joista ei edes tiedä ketä näiden vanhemmat ovat tai missä asuvat. Oman talon lasten ovikelloja on huomattavasti helpompi mennä soittelemaan.

peesi tälle. kyllä on ihan nykyajan röyhkeyttä ajatella, että enpä maksa itse mitään, maksakoon muut. vapaamatkustajia riittää.

Mä ymmärrän kyllä tuota kieltoa. Omistus asunnossa maksetaan joka asia itse. Jos ollu vaikka jotain ongelmia aiemmin, leluja rikkoutunut tai että oma leikkipaikka on muiden talon lapsia täynnä ja vaikka arimmat omantalon asukkaat ei uskalla mukaan. Taloyhtiöllä on ihan täysi oikeus tehdä päätös siitä saako pihaa käyttää vapaasti vai ei. Tuskin tarkoitetaan sen kummemmin henkilökohtaisesti ketään mutta jos tehdään päätös että piha-alueet vain asukkaille (+heidän vieraat) pitäähän siitä päätöksestä pitää kiinnikkin. Jos ei ketään niin siitä on pidettävä kiinni eikä valittava että toi saa, toi ei.

Kukas ne vuokratalossa maksaa, ellei asukas itse?

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Mä ymmärrän kyllä tuota kieltoa. Omistus asunnossa maksetaan joka asia itse. Jos ollu vaikka jotain ongelmia aiemmin, leluja rikkoutunut tai että oma leikkipaikka on muiden talon lapsia täynnä ja vaikka arimmat omantalon asukkaat ei uskalla mukaan. Taloyhtiöllä on ihan täysi oikeus tehdä päätös siitä saako pihaa käyttää vapaasti vai ei. Tuskin tarkoitetaan sen kummemmin henkilökohtaisesti ketään mutta jos tehdään päätös että piha-alueet vain asukkaille (+heidän vieraat) pitäähän siitä päätöksestä pitää kiinnikkin. Jos ei ketään niin siitä on pidettävä kiinni eikä valittava että toi saa, toi ei.

minusta ei ole mitään eroa siinä onko omistus tai vuokra. aina joku maksaa.

Mä vaan ajattelen omalta kohdalta. Ainahan joku maksaa mutta vuokralla melkein kaikki upotetaan vuokraan oli se yksityinen tai kaupungin. Omistusasunnoissa maksetaan suoraan. Taloyhtiökokouksessa päätetään yleensä kaikki tälläiset asiat. Voinnu olla vaikka mitä kädenvääntöä että on saatu leikkipaikaan mitään. Merkittävimpiä on kyllä toi asia että taloyhtiö vastaa pihassa tapahtuneista vahingoista, jos tulee joku muu kuin asukas ja satuttaa itsensä siinä niin kyllähän se kirpasee maksaa siitä. On kyllä ihan eri asia maksaa vuokraa tai olla omistusasunnossa suhteessa noihin maksuihin ja päätösvaltaan taloyhtiössä.

Nyt sä et kyllä ajattele yhtään mitään! Mihin luulet vuokran menevän? Diipadaapa VUOKRALAINEN maksaa ihan kaiken, mitä siinä siinä talossa kuluu + palkat ja muut sivukulut vuokrassaan! Ihan samoin kuin sinä maksat kaikki kulut yhtiövastikeessa! Elä oo pölhömpi kuin ootkaan :)

Väännetään sitten samperi siitä rautalangasta.

Vuokratalossa vuokralaiset maksavat vuokrassaan OMAN piha-alueensa.

Omistusasukkaat maksavat vastikkeessaan OMAN piha-alueensa.

Kumpikaan ei ole automaattisesti oikeutettu käyttämään toisen omaisuutta, verukkeella "kun minä maksan omaani". Se sun omaan taloyhtiöön maksettu korvaus kun ei kata sitä toisen pihalla sattunutta vahinkoa tms......Eikä sillä rahalla myöskään osteta ensi kesäksi uusia vempeleitä sinne pihalle.

Kukaan ei ole täällä kieltänyt leikkimistä omalla pihalla. Eikä kukaan tässä ketjussa myöskään aja lapsiryhmiä pois pihoiltaan, mutta pointtina onkin että vieraille pihoille ei mennä yksinään. Kyllä lapsi saa olla toisen lapsen vieraana tämän toisen lapsen pihassa, siitä ei ole kyse!

Soitin aupungille ja he tiesivät sanoa että viereinen talo on omistus taloyhtiö :( Mutta sitä hän ei osannut sanoa onko viereinen taloyhtiö vuokratontilla ,jos on niin kaupungilta nuo tuon tontin on vuokranneet joten meillä olisi jatkossakin lupa siellä leikkiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Soitin aupungille ja he tiesivät sanoa että viereinen talo on omistus taloyhtiö :( Mutta sitä hän ei osannut sanoa onko viereinen taloyhtiö vuokratontilla ,jos on niin kaupungilta nuo tuon tontin on vuokranneet joten meillä olisi jatkossakin lupa siellä leikkiä :)

Noinko ne siellä väittivät?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei se niin mene. Jos se on eri taloyhtiö kuin teidän, niin teillä ei ole oikeutta sinne pihalle mennä ilman lupaa. Esim. Helsingissä varmaan 90% taloista on kaupungin vuokratonteilla, pihat on taloyhtiöiden hallussa silti.

Yhteistyössä