Kerroshoitaja vastailee kysymyksiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hannah"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hannah"

Vieras
Tälläiset keskustelut ovat aina mielenkiintoisia, mietin aiemmin että olisipa minullakin joku mielenkiintoinen työ niin voisin avata keskustelun. Mutta miksen voisi vaikka olenkin kerroshoitaja :) Vastaan mielelläni kysymyksiin liittyen työhöni!

Tapanani on ollut ottaa pussilakanat ja tyynyliinat "irti" peitosta ja tyynystä ennen lähtöä, olen kuvitellut sen nopeuttavan huoneen siistimistä. Mies väitti että niihin ei saa puuttua. Miten on? :D

[QUOTE="Vieras.";29652415]Mitä kerroshoitajan työnkuvaan kuuluu?[/QUOTE]

Meillä on olemassa kolme erilaista vuoroa. Aamuvuoro alkaa arkena 5:00 ja viikonloppuisin 6:00, silloin siivotaan hotellissamme olevat ravintolat, respa, saunat ja kaikki yleiset tilat ylipäätänsä. Tuossa aamuvuorossa on aina kaksi henkilöä, jotka sitten siirtyvät yhdeksän aikoihin kun ovat valmiita niin kerroksille. Aamuvuoro kestää 12:00 asti.

Sitten on yleisin työvuoro joka alka 9:00, jossa ollaan vaan kerroksilla. Vuoro alkaa sillä että jaetaan kuka menee millekkin kerrokselle, samalla kerroksella on aina 1-3 ihmistä. Laitetaan vaunut valmiiksi ja hieman mietitään miten edetään kerroksella. Tämä vuoro kestää 14:00 asti, mutta toki esimerkiksi nyt kun on lomat niin päivät venyvät.

Lähtevissä huoneissa vaihdetaan lakanat ja pyyhkeet, otetaan roskaat, mopataan, pyyhitään pölyt, käydään esitteet ym. läpi. Jatkavissa huoneissa pedataan, roskat, siistitään vessa ja mopataan.

Toivottavasti tämä avasi hieman :D

Alkuperäinen kirjoittaja Hotlayöpyjä;29652441:
Tapanani on ollut ottaa pussilakanat ja tyynyliinat "irti" peitosta ja tyynystä ennen lähtöä, olen kuvitellut sen nopeuttavan huoneen siistimistä. Mies väitti että niihin ei saa puuttua. Miten on? :D

Oi, tuollaisia huoneita tulee sillöin tällöin vastaan ja ilahduttaa kovasti! Varsinkin jos peitot ja tyynyt laitetaan siististi sivuun, vieläpä jos laitetaan lakanat ja pyyhkeet samaan kasaan :) Kyllä nopeuttaa ja varsinkin se saa aina hymyilemään.

[QUOTE="helokki";29652447]uskaltaako vuvan kanssa yöpyä hotellihuoneessa, vai onko liikaa pöpöjä?[/QUOTE]

Hmm, mielestäni on kyllä outoa jos ei uskalla vauvan kanssa hotellissa yöpyä. Mutta en ehkä antaisi lapsen ryömiä tai konttailla lattialla, koska vaikka huoneet mopataan niin aina voi jotain likaa jäädä lattiaan tai pieniä roskia.
Vasta oli asiakas joka ihan avoimesti puhui käytävällä ettei anna lasten olla avojaloin huoneessa, ei kuulemma varsinkaan suihkussa. Ymmärrän ehkä jotenkin, mutta liian hysteeristä mielestäni.

vaihdetaanko ne juomalasit aina uusiin puhtaisiin vai huuhtastaanko vaan kuumalla vedellä kuten yhestä ohjelmasta näin?

Vaihdetaan tottakai! Missä ohjelmassa on tuollaista ollut?
Joskus kun hotelli on täynnä niin astiat loppuvat jatkuvasti, pitäisi käydä jatkuvasti pesemässä koneessa muutamaa lasia että saa ne takaisin huoneeseen. Silloin saatan tiskata käsin huoneessa, mutta en millään vedellä vain huuhdo.

monta huonetta per päivä? itse ollu kerroshoitajana 10v sitten ja silloin oli 16 - 22 huonetta / 7,5h.

Arkena kun yöpyy paljon liikematkustajia, yhden tai kahden hengen huoneissa niin saan siivottua itse 6 tunnissa noin 18 huonetta. Mutta silloin niiden täytyy olla tosiaan siistissä kunnossa. Jatkavia en laske tuohon mukaan kun menevät niin nopeasti. Mutta esimerkiksi nyt kun oli lomat ja paljon lapsiperheitä, niin kolmestaan tehtiin noin 30 huonetta ja lisäksi jatkavia. Kyllähän niitä saa tehtyä yllättävän paljon, mutta valitettavasti silloin laatu kärsii väkisinkin ja itse en ala juoksemalla tekemään. Onneksi on hiljaisiakin aikoja jolloin huoneita otetaan perusteellisemmin ja tehdään yksin noin 10 päivässä.

[QUOTE="vieras.";29652550]Miksi hotellin tyynyt haisevat vanhalle päähielle ja korvavaikulle? Eikö niitä pestä jokaisen vieraan jälkeen?[/QUOTE]

Taidatpa tietää vastauksen :) Jos tyyny on epämiellyttävä niin uskoisin että hotellissa kuin hotellissa tyyny vaihdetaan. Kohdalleni ei ole sattunut tapausta jossa olisi valitettu tyynyn hajusta, mutta vaihdetaan kyllä matalampaan/korkeampaan/kovempaan/pehmeämpään.

[QUOTE="hannah";29652591]Taidatpa tietää vastauksen :) Jos tyyny on epämiellyttävä niin uskoisin että hotellissa kuin hotellissa tyyny vaihdetaan. Kohdalleni ei ole sattunut tapausta jossa olisi valitettu tyynyn hajusta, mutta vaihdetaan kyllä matalampaan/korkeampaan/kovempaan/pehmeämpään.[/QUOTE]

Haisevat tosi usein tyynyliinan läpi. nimin. nykyään aina oma tyyny mukana

Haisevat tosi usein tyynyliinan läpi. nimin. nykyään aina oma tyyny mukana

Jos tälläistä sattuu kohdalle niin siitä kannattaa antaa palautetta hotelliin, koska sitten asiaan voidaan puuttua jos huomataan että useampi on antanut palautetta samasta asiasta.
Yövyn itse myös usein hotelleissa ja en ole koskaan kiinnittänyt huomiota tyynyihin sen kummemmin, täytyykin seuraavalla reissulla haistella paremmin :D

Ap voi varmaan kertoa miten usein tyynyt vaihdetaan ns. paremmassa hotellissa :)

Hotelli jossa olen töissä on ihan tavallinen erääseen isoon ketjuun kuuluva, sanoisinko että tyynyt ja peitot vaihdetaan vähintään kolmesti vuodessa. Mutta toki jos on likainen niin vaihdamme heti. Riippuu siis täysin, mutta vähintään sanoisin sen kolmesti vuodessa kun käydään huoneet perusteellisesti läpi.

mikä / minkälainen huone on ällöttävin, inhottavin siivota joka on tullut vastaan?

Hmm, hieman riippuu miten sen ajattelee mutta tässä joitakin esimerkkejä.

Huone jossa on ollut neljä ihmistä, kaksi isoa ja pitkäkarvaista koiraa. Huoneen siivous täytyi aloittaa keräämällä jätesäkkiin kaikki se roska mitä oli, en tiedä oliko koirat vai lapset repineet papereita pieneksi silpuksi ympäriinsä. Huoneessa haisi tosi ikävästi koira, vaikka itse koirista pidänkin. Lisäksi vessan roskis oli täynnä vaippoja ja kun kaikki eivät olleet sinne mahtuneet oli niitä myös roskiksen vieressä lattialla ja haju sen mukainen. Sitten se koirankarvojen määrä, siis niitä karvoja oli niin paljon! Piti vaihtaa kaikki helmalakanoista lähtien. Huonetta imuroitiin vaikka kuinka ja silti niitä karvoja vain leijaili. Kun vihdoin alettiin huonetta laittamaan varsinaisesti kuntoon, pedattiin sängyt ja todettiin puhtaiden lakanoiden olevan ihan karvoissa. Huoneen annettiin olla ja pölyn laskeutua, seuraavana päivänä vihdoin saatiin se sellaiseen kuntoon että pystyi laittamaan myyntiin.

Sitten on huoneita joissa on ollut useampi lapsi, eletty kuin pellossa jos näin voi sanoa. Lattiat on ihan tahmeat, kaikki peilit ja ikkunat kähmitty, huone joka vain kertakaikkiaan on ihan sekaisin.

Sellaisia huoneita myös on joissa on yleensä useampi nuori viikonlopun juhlinyt, hajotettu paikkoja ja tahallaan laitettu huone kamalaan kuntoon. Kerran oli myös huone liimattu täyteen tarroja! Niitä oli katot, seinät, sängynaluset, kaikki paikat täynnä :D

Onhan näitä kamalia huoneita monenlaisia.

[QUOTE="hannah";29652653]Hotelli jossa olen töissä on ihan tavallinen erääseen isoon ketjuun kuuluva, sanoisinko että tyynyt ja peitot vaihdetaan vähintään kolmesti vuodessa. Mutta toki jos on likainen niin vaihdamme heti. Riippuu siis täysin, mutta vähintään sanoisin sen kolmesti vuodessa kun käydään huoneet perusteellisesti läpi.[/QUOTE]

Eli jopa 100 yötä/tyyny keskitason hotellissa :x sitä hien määrää.

Alkuperäinen kirjoittaja yöpyjä;29652707:
Jos esim lapsi, tai vaikka aikuinenkin, sairastuu oksutautiin meneekö siitä ylimääräistä maksua kun joudutaan oksennuksia siivoamaan?

Ainakaan hotellissa jossa olen töissä niin ei peritä, koska eihän tuollaisille mahda mitään :) Joskus olen myös siivonnut koirien oksennuksia, eikä niistäkään peritä mitään. Kerran minun aikana kävi niin että humalainen oksensi käytävän kokolattiamatolle, silloin tätä oksentajaa yritettiin selvittää mutta tuloksetta. Se haju käytävällä oli kamala ja pysyi pitkään, sen oksennuksen siivoamiseen meni kymmeniä työtunteja.

Yhteistyössä