Aloittaja rankasti aliarvioi koiraan päivittäin kuluvan ajan. Yksi lenkitys päivässä vie sen tunnin, ja sen lisäksi on vähintään kaksi muutakin lenkkiä. Nuorella koiralla vielä enemmän. Ja siihen päälle koulutus ja aktivoinnit, sosiaalistaminen tms. Nuori koira vie runsaasti huomiota ja ikaa, siitä ei pääse mihinkään. Monet nykyiset trendirodut ovat työrotuja ja erittäin aktiivisia, niillä voi napsahtaa päässä jos ne eivät saa riittävästi liikuntaa ja aktiviteettia. Siinä sitä sitten ollaan hyperaktiivisen koiran kanssa syvässä kusessa ihmetellen miksi se ei koskaan rauhoitu ja ole hiljaa.
Meidän perhe on viimeiset 13 vuotta aloittanut aamunsa koiran pissatuksella ja päätänyt illan koiran pissatukseen. Koira on määritellyt asumismuodon, ja koiraan on mennyt karkeasti arvioiden noin 10 000 - 15 000 euroa kaikkinensa. Asuessamme kerrostalossa minun piti joka ruokatunti käydä kusettamassa koira ettei se alkanut ulvoa ja häiriköidä naapureita koska ei kestänyt asua kerrostalon äänien keskellä. Koirallamme on herkkä vatsa, ja olen valvonut sen kanssa karkeasti arvioiden noin tuhat yötä. Lasten ollessa pieniä pakkasin koko pesueen kolme kertaa päivässä rattasiin ja pulkkaan oli sää mikä tahansa ja nappulat just huonon yön jälkeen saaneet aamuyöllä unen päästä kiinni. Olen kouluttanut koiraa satoja tunteja ja siivonnut sen jälkiä vähintään satoja tunteja.
Ja kyse siis tavallisesta perhekoirasta. Joten ei, koira ei mene tuosta noin vaan vasemmalla kädellä. Koiran söpöys ei korvaa yhtäkään ripulintuoksuista valvottua yötä, oikeasti. Koiran hoitaminen vaatii sitoutumista, koska tulee niitäkin hetkiä ettei vaan enää keksi, mitä iloa koira elämään tuo. Koko kaveripiirissämme vain minä ja pari muuta perhettä olemme niitä harvoja, jotka ovat oikeasti jaksaneet hoitaa koiransa myös elämänmuutosten keskellä. Muitten koirat ovat lähteneet kiertoon, enkä syyllistä heitä siitä. Ois varmaan meilläkin lähtenyt, jos emme olisi ajatelleet, että se vastuu mikä eläimestä on otettu kannetaan loppuun asti. Koira on vielä kohtuullisen hyvässä kunnossa, joten tuskin ihan kohta kupsahtaa.
Joten aloittaja, pidä pintasi, kyse ei ole mistään pienestä asiasta, kuten jo valmiiksi tiesitkin. Nauttikaa nyt kun on aikaa olla yhdessäja mennä ja tulla.