kerrompa teille vähän tästä sosiaalipummiuden ihanasta elämästä

• Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja mille:
Miten ja mistä sä laadit sen budjetin?
Siihen maailman aikaan ei vielä ollut tietsikoita, joten sinikantiseen ruutuvihkoon sen tein. Jokaiselle kuukaudelle oma sarakkeensa. Siihen kirjasin äitiyspäivärahani ja lapsilistä tuloiksi joka kuukaudelle sekä kaikki juoksevat menot menoiksi.

Joka kuukauden kohdalle merkitsin myös, jos oli jonkun sellaisen merkkipäivä, että piti lahja hankkia. Myös joululahjat budjetoin. Sen jälkeen vähensin tuloista menot ja katsoin, mitä jää viivan alle. Jos liian vähän, jouduin esim just pienentämään joululahjoihin ajattelemaani summaa.

Lopuksi alleviivasin punaisella kaikki ne kuukaudet, joissa viivan alle jäi vähemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. "Parempien" kuukausien kohdalle merkitsin menoksi "siirto elokuulle", jos elokuu näytti budjetin mukaan pahalta.

Summan, joka sitten siihen viivan alle jäi, jaoin kuukauden päivillä. Näin mulla oli summa, paljonko voin päivässä käyttää. Siihen aikaan pelattiin vielä rahalla eikä muovikorteilla ja mulla oli 31 kirjekuorta, joihin laitoin kuhunkin yhden päivän käyttörahan. Kun lähdin kauppaan, otin vain sen kirjekuoressa olevan summan mukaani. Paitsi jos olin tarjouslehtisiä tutkinut ja todennut, että jonkun hyvän tarjouksen perässä on järkevää juosta ja ostaa myös huomisen ja ylihuomisen ruuat samalla.

Jos siitä kuoresta jotain jäi kauppareissun jälkeen, sen pistin säästöpossuun.
Mä teen myös noin :) Säästöön en tosin vielä ole saanut laitettua mitään kun vasta opetteluvaiheessa mutta hyvällä mallilla kulutuksen suhteen jo ollaan onneksi :)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Mä teen myös noin :) Säästöön en tosin vielä ole saanut laitettua mitään kun vasta opetteluvaiheessa mutta hyvällä mallilla kulutuksen suhteen jo ollaan onneksi :)
Kun aikoinaan palasin takaisin työelämään, jatkoin budjetin pitämistä. En budjetoinut siihen koskaan veronpalautuksiani ja annoinkin veronpalautusten mennä suoraan toiselle tilille. Ne menee vieläkin - 20 vuotta myöhemmin - sinne samalle tilille.

Tuota budjetointia olisikin kiva kokeilla!
Se ei vain tulisi meillä toimimaan. :|
Säästämään pitäisi ryhtyä heti, kun palaan taas töihin, sekin vain on hieman hankalaa, kun hoitomaksut lohkaisevta jo TODELLA ison osan palkkaani. :(

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja HyppyKeppi:
Tuota budjetointia olisikin kiva kokeilla!
Se ei vain tulisi meillä toimimaan. :|
Säästämään pitäisi ryhtyä heti, kun palaan taas töihin, sekin vain on hieman hankalaa, kun hoitomaksut lohkaisevta jo TODELLA ison osan palkkaani. :(
Sitä suuremmalla syyllä budjetin laatiminen kannattaa.

niin
Totuushan on, että ap tupakoi ja miehensä varmaan myös. Eli mistä rahaa tupakkaan? Ja mies myöskin ap:n mukaan juo paljon. Kyllä vaan sossun rahoilla viinaa ja tupakkaa saa.

jadal
Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Toivottavasti miehesi kuuluu liittoon jos lomautus oli laiton.
Tulee työnantajalle kalliksi moinen lysti!

Huom!!!
tää näitä tyhmiä pieniä virheitä, joiden suurudeen tajuaa vasta myöhemmin. mies ei kuulu liittoon, aina piti ja piti liittyä, mutta sitten olikin vähän myöhäistä tätä tilannetta ajatellen.
Säästäminen olisi myös tosiaan ollut järkevää, välillä tosin säästettiinkin, mutta käytettiin sitten ne säästöt kun jotain haluttiin. Eipä tajuttu silloin ennakoida tulevaa.
Miehen lainakin on sellainen, että on ottanut sen ennen kuin aloimme seurustelemaan, mutta onhan se silti maksettava.

Nykyisellään peruselämiseen rahaa on riittävästi, sitä on pakon edessä opittu karsimaan menot tulojen mukaiseksi. Mutta ei tässä tosiaan rikastumaan pääse. Mutta itse asiassa olen saanut tämän vuoden aikana säästettyä muutaman kympin, jonka itse asiassa tänään jouduin käyttämään, tarpeeseen.

Tuo keittiksin budjetointi on kokeilemisen arvoinen idea :)

Ja korostan vielä, etten tätä ketjua aloittanut säälin tms toivossa, vaan halusin kertoa ettei sossun luukulla käynti todellakaan ole aina oma valinta.

jadal
Alkuperäinen kirjoittaja onhan ap:n mies töissä:
Ollut töissä ainakin toukokuussa vielä. menee ristiin nyt ap:n puheet.
mitä aiemmin kirjoitin miehen töistä. tekee siis nyt tutulle apuna töitä rakennuksella, mutta ei ole "virallisesti" töissä, eikä saa rahana palkkaa. voin sen ketjun koittaa etsiä, jos noin häiritsee.

muoks. muistinkin mitä tarkoitit. toukokuussa tosiaan oli yksi pieni mökki remontti, ja yhden leikkimökin myi.
nämä siis toiminimellä, jota ei enää ole.

sossun asioista tietävä
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
mitä aiemmin kirjoitin miehen töistä. tekee siis tutulle apuna töitä rakennuksella, mutta ei ole "virallisesti" töissä, eikä saa rahana palkkaa. voin sen ketjun koittaa etsiä, jos noin häiritsee.
Juu ei varmaan saa rahana palkkaa..taitaa olla niin, että tekee pimeesti töitä ja sossuun ei kerrota mitään. No tätähän monet tekee. Miten se saa palkan jos ei rahana?Ei mene läpi tämä.

jadal
Alkuperäinen kirjoittaja sossun asioista tietävä:
mitä aiemmin kirjoitin miehen töistä. tekee siis tutulle apuna töitä rakennuksella, mutta ei ole "virallisesti" töissä, eikä saa rahana palkkaa. voin sen ketjun koittaa etsiä, jos noin häiritsee.
Juu ei varmaan saa rahana palkkaa..taitaa olla niin, että tekee pimeesti töitä ja sossuun ei kerrota mitään. No tätähän monet tekee. Miten se saa palkan jos ei rahana?Ei mene läpi tämä.
no esim. 500-1000m paneelia, joilla voi tehdä jotain :D

jadal
Alkuperäinen kirjoittaja kerro ap:
Miten teillä riittää tupakkiin rahaa? Taitaa olla lasten jutuista se pois.
mulla siihen ei itse asiassa montaa euroa mene, miehellä kyllä sitten senkin edestä. tottakai joka euro on liikaa, en sitä sano. Mutta lapset kyllä viimeisenä joutuu kärsimään huonosta rahatilanteesta. Koska vaikka rahaa olis enemmänkin, en siltikään laittaisi niille sen enempää leluja, herkkuja yms. vaatteita heillä on ihan tarpeeksi, leluja on paljon ja kyllä saa välillä herkutellakin. Ja ruokaakin saavat tarpeeksi, ja vieläpä terveellistä sellaista.
Kyllä mä omista pienistä menoistani tingin ennemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki hinkki:
Niin ja mikset myös ap itse etsisi töitä aktiivisesti? Jos löydät töitä, niin osaimetät ja lypsät.

Ja kyllähän töitä löytyy, esim. siivousalan hommia. Siellä työntekijöistä on koko ajan pulaa.
Taitaa olla vauva niin pieni vielä ettei oikein onnistuis... :whistle: ja kannattaa siitä leikkauksestakin toipua ensin kunnolla.
niimp ja eikö 3kk äitiysloma ole pakko pitää jokatapauksessa?

hehe
Alkuperäinen kirjoittaja sossun asioista tietävä:
no esim. 500-1000m paneelia, joilla voi tehdä jotain :D
Uskoo ken tahtoo..heh. Taisit jäädä kiinni että teillä hieman ylimääräisiä tuloja sossulta piilossa.

kannanottaja
Huh, mikä ketju. Asun vuokralla kaupungin yksiössä (sähkön ja puhelin/netin jälkeen 600 e kuussa), katson telkkaa 15-v. vanhasta matkaversiosta ilman tallentavaa dvd:tä, pesen astiat käsin, syön tonnikalamakaroonia, kuljen julkisilla, asun yksin ilman lapsia, en harrasta mitään maksullista, ostan s-ryhmän halpatuotteita ja lasken muut kulut tarkkaan. Tulot on 2000 e nettona. Se on itsestä kiinni, mikä elintaso halutaan tuloihin nähden pitää. Jos neljän/viiden hengen taloudessa vain yksi käy töissä niin on syytä kysyä, onko kotiteatteriin, taulutelkkaan, pleikkariin tai ulkomaanmatkaan varaa?

mama the strange
Olen sossunasiakas. Syön hyvin, mutta en polta tupakkaa, en juurikaan käytä alkoholia. Kaikki tavarat ovat vähintään yhden ihmisen kautta kierrätettyjä. Ulkomailla ei käydä.
Opiskelen amk.ssa viimeistä vuotta, joten ehkäpä tämä köyhyys kohta loppuu... tietysti vaan jos töitä löytyy.

maria
Täällä oli joskus autoketju jossa kyseltiin minkälaisella autolla ajelette...aikas hienoja ja kalliita autoja oli kaikilla...määpäs kerron jotain..meillä ajetaan 18v vanhalla autolla ja mun miehen tuntipalkka on 26 euroa:)...ei vaan suostu ottaan autolainaa,VIISAS mies...haluaa ostaa autonsa käteisellä..eikä mua hävetä tippaakaan ajella vanhalla autolla...mä vähän veikkaan että monikaan mamma täällä ei siihen autoon ilkeäis istuu...makselkaa vaan ihan rauhas sitten niitä autolainoja !

työtön
Mihin tarvitte autoa? Auto pois tottakai!

Niin ja mikset myös ap itse etsisi töitä aktiivisesti? Jos löydät töitä, niin osaimetät ja lypsät.

Ja kyllähän töitä löytyy, esim. siivousalan hommia. Siellä työntekijöistä on koko ajan pulaa.
Kerro heti missäpäin niin menen juosten. Mikä tahansa työ kelpaa ihan minimipalkalla.

just
Mihin tarvitte autoa? Auto pois tottakai!

ootkos ajatellut et kaikki ei asu kaupungeissa... kyl aika ankeeta olis lähtee kauppaan 10km matkaa taittaan talvellakin kävellen..

joku
Mää osaan teille kertoo sen verran jadalin perheestä et kun mies oli vielä töissä viime vuonna, niin ne tuhlas kaikki tulonsa mm. lapsille leluja 200e tosta noin vaan kerralla, taulu-tv:t, vaihtovat vuokra-asuntoonsa laminaattilattiat, osteli sisustus juttuja, verhoja ym.

Lisäksi se mies polttaa PÄIVÄSSÄ maksi askillisen röökiä, eli onko se aski sitten jotain 5.50e ja se kertaa 30!! Tekee aika paljon siis kuukaudessa sen ukon röökaaminen!

Siinä jotain selvennykseksi, ei taida jadal puhua ihan rehellisesti koko tilanteesta..

jadal jäi kiinni
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Mää osaan teille kertoo sen verran jadalin perheestä et kun mies oli vielä töissä viime vuonna, niin ne tuhlas kaikki tulonsa mm. lapsille leluja 200e tosta noin vaan kerralla, taulu-tv:t, vaihtovat vuokra-asuntoonsa laminaattilattiat, osteli sisustus juttuja, verhoja ym.

Lisäksi se mies polttaa PÄIVÄSSÄ maksi askillisen röökiä, eli onko se aski sitten jotain 5.50e ja se kertaa 30!! Tekee aika paljon siis kuukaudessa sen ukon röökaaminen!

Siinä jotain selvennykseksi, ei taida jadal puhua ihan rehellisesti koko tilanteesta..
Jestas mitä sakkia. Ei heru kyllä enää myötätuntoa. Ällöä sakkia.

?
Alkuperäinen kirjoittaja joku:

Ja sä tiedät nämä asiat siitä, että??

Yhteistyössä