Alkuperäinen kirjoittaja mille:
Miten ja mistä sä laadit sen budjetin?
Siihen maailman aikaan ei vielä ollut tietsikoita, joten sinikantiseen ruutuvihkoon sen tein. Jokaiselle kuukaudelle oma sarakkeensa. Siihen kirjasin äitiyspäivärahani ja lapsilistä tuloiksi joka kuukaudelle sekä kaikki juoksevat menot menoiksi.
Joka kuukauden kohdalle merkitsin myös, jos oli jonkun sellaisen merkkipäivä, että piti lahja hankkia. Myös joululahjat budjetoin. Sen jälkeen vähensin tuloista menot ja katsoin, mitä jää viivan alle. Jos liian vähän, jouduin esim just pienentämään joululahjoihin ajattelemaani summaa.
Lopuksi alleviivasin punaisella kaikki ne kuukaudet, joissa viivan alle jäi vähemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. "Parempien" kuukausien kohdalle merkitsin menoksi "siirto elokuulle", jos elokuu näytti budjetin mukaan pahalta.
Summan, joka sitten siihen viivan alle jäi, jaoin kuukauden päivillä. Näin mulla oli summa, paljonko voin päivässä käyttää. Siihen aikaan pelattiin vielä rahalla eikä muovikorteilla ja mulla oli 31 kirjekuorta, joihin laitoin kuhunkin yhden päivän käyttörahan. Kun lähdin kauppaan, otin vain sen kirjekuoressa olevan summan mukaani. Paitsi jos olin tarjouslehtisiä tutkinut ja todennut, että jonkun hyvän tarjouksen perässä on järkevää juosta ja ostaa myös huomisen ja ylihuomisen ruuat samalla.
Jos siitä kuoresta jotain jäi kauppareissun jälkeen, sen pistin säästöpossuun.