kerrompa teille vähän tästä sosiaalipummiuden ihanasta elämästä

• Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
en puhunut MEIDÄN tuloista vaan yleisellä tasolla,oikeesti kaikki ei edes tienaa yli 2000 kuussa.
palkat menee pakolisiin laskuihin loppu elämiseen näin elää moni jos te pystytte säästää ei tarkoita että kaikki pystyy
Juu, ei mekään saada 2000 euroa. Kiinnostaa vaan, että mihin muut tuhlaa rahansa kun jo meillä on lainoja, turhia menoja ja vielä ruokaan törsätään ja silti jää rahaa säästöön.Mihin ne menee? Vai onko eletty yli varojen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Ei kaikki ole suurituloisia ja pienistä tuloista on vaikia säästää. Eikä elämä kohtele aina silkkihansikkain, mulla on kokemusta.
Kuten sanottua, ei ne suuret tulot...
Lässyn lässyn nyt taas. Miksi joillakin ei mene millään jakeluun se, että kaikilla ei ole kovin hääppöiset tulot ja rahat voi mennä ihan perusjuttuihin.
:hug: juuri näin. ja jos silloin tällöin jääkin muutama kymppi ylimääräistä niin on hyvä pitää niitä tallessa mahd sairaala reissuja varten tai ostaa jotain tod kivaa lapsille. =)

Sitten kannattaa miettiä että mihin ne rahat menee kun ei jää.
Ja edelleen puhun tilanteesta, jossa edes toinen töissä ja kaikki muka vaan menee jonnekkin..
vuokraan, autoon, laskuihin, ruokaan, kahteen lapseen, lääke ja sairaalakuluihin, joskus pitää hankkia vaatteitakin, maksaa ulosottoja ja velkoja pois... eli eipä juuri jää ylimääräiseen... =)

vieras
vieras hoi! eläisittekö itse vaikka olisikin 2 töissä käyvää jos tulot jäis silti alle 2000 ja jäiskö säästöön paljonkin?
tietysti se elää niillä ja säästää kaikki lapsilisät sun muut, kuinkas muutenkaan...

Nojoo, minulla ei koskaan ole ollut tulot edes sitä kahta tonnia ja säästöön jää rahaa, mutta jos yhtäkkiä pitäisi maksella satoja euroja sairaalamaksuja, lääkkeitä sun muita vaikkapa parin vuoden ajan, ei siihen kykene millään :|

vieras hoi! eläisittekö itse vaikka olisikin 2 töissä käyvää jos tulot jäis silti alle 2000 ja jäiskö säästöön paljonkin?
Joka kuukausi jää :)
no teillä ei varmaankaan ole sitten laskuja maksettavana... meillä niitä on nyt pahimmillaan 500e edestä joka kk :ashamed: + vuokra+ ruuat+ lääkekulut+ muu elämiseen tarpeelliset asiat =)

vieras
en puhunut MEIDÄN tuloista vaan yleisellä tasolla,oikeesti kaikki ei edes tienaa yli 2000 kuussa.
palkat menee pakolisiin laskuihin loppu elämiseen näin elää moni jos te pystytte säästää ei tarkoita että kaikki pystyy
Juu, ei mekään saada 2000 euroa. Kiinnostaa vaan, että mihin muut tuhlaa rahansa kun jo meillä on lainoja, turhia menoja ja vielä ruokaan törsätään ja silti jää rahaa säästöön.Mihin ne menee? Vai onko eletty yli varojen?
Mun rahat meni siihen että maksoin kahden vuoden ajan lapsen lääkkeistä 900-1200? kuukaudessa normaaleiden asumismenojen ja elämisen lisäksi.
Mutta tähänhän vieras tulee kertomaan että vakuutus olisi ne korvannut koska tietää meidän perheen asiat paremmin... :/

me ei eletä yli varojen ei ole edes lainoja kun ei niitä tarvita mitä ei pystytä käteisellä ostaan jää kauppaan.

vieras
Joka kuukausi jää :)
no teillä ei varmaankaan ole sitten laskuja maksettavana... meillä niitä on nyt pahimmillaan 500e edestä joka kk :ashamed: + vuokra+ ruuat+ lääkekulut+ muu elämiseen tarpeelliset asiat =)
Ihan itse pitää asuntolaina + vastike, vesi, sähkö, opintolainat, autolaina, netti, puhelinlaskut, 1 osamaksu ja vakuutukset maksaa. Mutta eipä ole tosiaan mitään turhakkeita ja autokin on jo 10 vuotta vanha. Lääkelaskut on kyllä toki ikäviä, sitä en kielläkään.

tietysti se elää niillä ja säästää kaikki lapsilisät sun muut, kuinkas muutenkaan...

Nojoo, minulla ei koskaan ole ollut tulot edes sitä kahta tonnia ja säästöön jää rahaa, mutta jos yhtäkkiä pitäisi maksella satoja euroja sairaalamaksuja, lääkkeitä sun muita vaikkapa parin vuoden ajan, ei siihen kykene millään :|
niinpä kun yllättäviä menoja voi tulla ja elämässä voi tapahtua mitä vain... jo muutaman kk työttömyys aiheuttaa suurta taloudellista tappiota, ainakin meillä. sitten kun molemmilla taas pyörii tasaisesti tulot niin onkin eri asia =)

vieras
Mun rahat meni siihen että maksoin kahden vuoden ajan lapsen lääkkeistä 900-1200? kuukaudessa normaaleiden asumismenojen ja elämisen lisäksi.
Mutta tähänhän vieras tulee kertomaan että vakuutus olisi ne korvannut koska tietää meidän perheen asiat paremmin... :/
Ymmärrän, että lääkekulut on todella ikäviä, mutta tuskinpa niitäkään menoja jokaisella yli varojen elävillä on.

vieras

niinpä kun yllättäviä menoja voi tulla ja elämässä voi tapahtua mitä vain... jo muutaman kk työttömyys aiheuttaa suurta taloudellista tappiota, ainakin meillä. sitten kun molemmilla taas pyörii tasaisesti tulot niin onkin eri asia =)
Juuri niitä yllättäviä menoja varten säästetään.

Keittiönoita
Ei kaikki ole suurituloisia ja pienistä tuloista on vaikia säästää. Eikä elämä kohtele aina silkkihansikkain, mulla on kokemusta.

Likka oli alle vuoden, kun mä sairastuin toisen kerran syöpään. Tuli isoja sairaala- ja lääkelaskuja. Tulot ei olleet isot, mutta itte yritettiin niitä maksella miehen kanssa. Sitten miehen työpaikka meni konkurssiin ja tulot pieneni entisestään, kun ne liiton rahat ensin alkoi tulla...Lopulta oli pakko mennä sossuun mun sairaalaskujen yms. kanssa, koska ei yksinkertaasesti rahat riittäneet. Kun kävi vielä niin mukavasti, että kun tuli maksukatto täyteen sairaamaksuissa niin pian vaihtui vuosi ja kaikki nollaantui. Ja kyllähän se alennettu hintakin niistä sairaalassa olopäivistä on paljon jos päiviä kertyy ja tulot ei ole suuret.
Onhan se noinkin, mutta..... Mä sain kaikista parhaiten säästettyä rahaa silloin, kun tuloni ovat olleet pienimmillään eli lapsilisä ja minimiäitiyspäiväraha. Miksi se silloin onnistui? Koska mulla oli laadittuna henkilökohtainen budjetti koko vuodelle.

Mitä olen nykyisin kuullut ihmisiltä, niin hyvin harva laatii perheelleen vuosibudjettia. Siitä budjetista on etua myös silloin, kun tulee jokin yllättävä ja ennalta arvaamaton meno, kuten vaikkapa sairaalalasku. Budjetista voi katsoa, onko sen laskun maksaminen kerralla ylipäätään realistista vai onko syytä jo heti alkuunsa joko hakea toimeentulotukena sitä tai pyytää joko sille tai jollekin muulle laskulle toisenlainen maksusuunnitelma.

Keittiönoita
mutta kun ei ole mistä säästää.... :headwall: :headwall:
Mäkin luulin aikoinaan, ettei mulla ole mistä säästää. Mutta kun aloin elää laatimani budjetin mukaan, ensin jäi säästöön 50 penniä. Sitten markka. Vuoden päästä jäi säästöön jo 5 markkaa kuussa. Eihän se 50 penniä hääppönen summa ollut, mutta oli se kuitenkin alku.

Keittiönoita
Mäkin luulin aikoinaan, ettei mulla ole mistä säästää. Mutta kun aloin elää laatimani budjetin mukaan, ensin jäi säästöön 50 penniä. Sitten markka. Vuoden päästä jäi säästöön jo 5 markkaa kuussa. Eihän se 50 penniä hääppönen summa ollut, mutta oli se kuitenkin alku.

mille
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Miten ja mistä sä laadit sen budjetin?

tosta toimeentulotuki asiasta vielä. mä olin ilman työtä ja tuloja kesäkuun alusta asti, nyt töissä ja eka palkka tulee vasta kuun lopussa. menin heti kesäkuun alussa sossuun hakee ko tukea, kaikki liitteet mukana, kanslisti tarkisti viel siinä tiskillä. parin viikon odottelun jälkeen tuli lisäselvityspyyntö liitteestä jota ei oltu missään aikaisemmin mainittu. toimitin sen heti kun mahd perille, toiset 2vkoa käsittelyä. kesäkuu oli jo mennyt siinä vaiheessa. tulee kielteinen päätös, kun sain tuloja viel toukokuussa joista ois pitänyt riittää kesäkuulle. tässä vaiheessa oli sähkölaskusta ja muutamasta muusta jotka olivat mukana käsittelyssä tuli jo muistutuksia... heinäkuulle hain tukea, ei mitään koska miehellä oli ollut 2vkoa kesälomaa ja yllätykseen heinäkuun alku olikin vilkasta töissä. ja heinäkuun hakemuksen käsittelyssä meni 4vkoa taas... sitten en enää viittinyt hakea kun tiesin että elokuusta alkaa mullakin työt...

Säästät sitten kun alat saamaan sitä palkkaa.
( vai onko siihenkin jo selitys valmiina miksei onnistu )
yritetään... mutta kun on vanhoja laskuja maksettavan 500e eestä niin ei heti onnistu, koska mun palkka on vain 550e/kk =) ne kun saan alta pois niin sitten säästän =)

Kuten sanottua, ei ne suuret tulot...
Lässyn lässyn nyt taas. Miksi joillakin ei mene millään jakeluun se, että kaikilla ei ole kovin hääppöiset tulot ja rahat voi mennä ihan perusjuttuihin.
:hug: juuri näin. ja jos silloin tällöin jääkin muutama kymppi ylimääräistä niin on hyvä pitää niitä tallessa mahd sairaala reissuja varten tai ostaa jotain tod kivaa lapsille. =)

Sitten kannattaa miettiä että mihin ne rahat menee kun ei jää.
Ja edelleen puhun tilanteesta, jossa edes toinen töissä ja kaikki muka vaan menee jonnekkin..
Niin oli mies töissä ja mä sain pientä äitiyspäivärahaa. Oli aika hemmetinmoisia sairaalaskuja ja lääkkeisiin meni rahaa. Yksi pirskatin kerran kuussa annettava piikki makso 100?. Kyllä siinä nopiaa menee rahat niihin maksuihin. Sitten siihen vielä päälle toisen työpaikan menetys.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja mille:
Siihen maailman aikaan ei vielä ollut tietsikoita, joten sinikantiseen ruutuvihkoon sen tein. Jokaiselle kuukaudelle oma sarakkeensa. Siihen kirjasin äitiyspäivärahani ja lapsilistä tuloiksi joka kuukaudelle sekä kaikki juoksevat menot menoiksi.

Joka kuukauden kohdalle merkitsin myös, jos oli jonkun sellaisen merkkipäivä, että piti lahja hankkia. Myös joululahjat budjetoin. Sen jälkeen vähensin tuloista menot ja katsoin, mitä jää viivan alle. Jos liian vähän, jouduin esim just pienentämään joululahjoihin ajattelemaani summaa.

Lopuksi alleviivasin punaisella kaikki ne kuukaudet, joissa viivan alle jäi vähemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. "Parempien" kuukausien kohdalle merkitsin menoksi "siirto elokuulle", jos elokuu näytti budjetin mukaan pahalta.

Summan, joka sitten siihen viivan alle jäi, jaoin kuukauden päivillä. Näin mulla oli summa, paljonko voin päivässä käyttää. Siihen aikaan pelattiin vielä rahalla eikä muovikorteilla ja mulla oli 31 kirjekuorta, joihin laitoin kuhunkin yhden päivän käyttörahan. Kun lähdin kauppaan, otin vain sen kirjekuoressa olevan summan mukaani. Paitsi jos olin tarjouslehtisiä tutkinut ja todennut, että jonkun hyvän tarjouksen perässä on järkevää juosta ja ostaa myös huomisen ja ylihuomisen ruuat samalla.

Jos siitä kuoresta jotain jäi kauppareissun jälkeen, sen pistin säästöpossuun.

mille
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Siihen maailman aikaan ei vielä ollut tietsikoita, joten sinikantiseen ruutuvihkoon sen tein. Jokaiselle kuukaudelle oma sarakkeensa. Siihen kirjasin äitiyspäivärahani ja lapsilistä tuloiksi joka kuukaudelle sekä kaikki juoksevat menot menoiksi.

Joka kuukauden kohdalle merkitsin myös, jos oli jonkun sellaisen merkkipäivä, että piti lahja hankkia. Myös joululahjat budjetoin. Sen jälkeen vähensin tuloista menot ja katsoin, mitä jää viivan alle. Jos liian vähän, jouduin esim just pienentämään joululahjoihin ajattelemaani summaa.

Lopuksi alleviivasin punaisella kaikki ne kuukaudet, joissa viivan alle jäi vähemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. "Parempien" kuukausien kohdalle merkitsin menoksi "siirto elokuulle", jos elokuu näytti budjetin mukaan pahalta.

Summan, joka sitten siihen viivan alle jäi, jaoin kuukauden päivillä. Näin mulla oli summa, paljonko voin päivässä käyttää. Siihen aikaan pelattiin vielä rahalla eikä muovikorteilla ja mulla oli 31 kirjekuorta, joihin laitoin kuhunkin yhden päivän käyttörahan. Kun lähdin kauppaan, otin vain sen kirjekuoressa olevan summan mukaani. Paitsi jos olin tarjouslehtisiä tutkinut ja todennut, että jonkun hyvän tarjouksen perässä on järkevää juosta ja ostaa myös huomisen ja ylihuomisen ruuat samalla.

Jos siitä kuoresta jotain jäi kauppareissun jälkeen, sen pistin säästöpossuun.
VAU.
Mä ryhdyn nyt kans kirjaamaan, olis oikeestaan aika mielenkiintoista katsoa, mihin kaikkeen kulutan. Ja siis mulla menee ihan ok, ei maksuhäiriöitä eikä ongelmia, mut ei kyllä ole säästöjäkään...

siis meillä näin, mies saa tilin kahden viikon välein, koskaan ei tiedä kuinka paljon saa niin etukäteen, on tuntipalkalla ja jos tilijaksoon sattuu huonoja päiviä niin ei paljoa tule. joudutaan maksaa vuokra kahdessa erässä, jotta yhestä tilistä sais ees laskuja maksettua ja ruokaa ostettua. kun mä saan ekan tilini nyt kuun lopussa käytän sen kaiken kesänaikana kertyneiden laskujen maksuun, jotka ovat roikkuneet ja osa jo ulosotossa. ehkä kk tai kahden päästä on taas se tilanne että pärjätään ja voidaan jotain säästääkkin. =)

Keittiönoita
VAU.
Mä ryhdyn nyt kans kirjaamaan, olis oikeestaan aika mielenkiintoista katsoa, mihin kaikkeen kulutan. Ja siis mulla menee ihan ok, ei maksuhäiriöitä eikä ongelmia, mut ei kyllä ole säästöjäkään...
Ja jos mulla ei ollut tarkkaa tietoa jonkun tulon tai menon suuruudesta, budjetoin tulot aina alakanttiin ja menot aina yläkanttiin.

Yhteistyössä