Kerrompa täälläkin vielä!

Mantatyttö82

Aktiivinen jäsen
11.03.2005
1 806
0
36
Oon täällä kertonutkin aika moneen kertaan että meillä pojalla oli koliikki ja nyt kun ikää on 3,5kk ja tuntuu ettei ala vieläkään helpottamaan. Itkee mahavaivojaan 3-5h illalla ja nyt on päivät ja jopa yötkin menneet ihan hulluksi touhuksi :/ Yöllä herää puolen tunnin välein, ei kuitenkaan avaa silmiä vaan tavallaan nukkuu, mutta kipristelee ja itkee. Tätä rumbaa kestää aamuun asti. Oon ihan poikki itse kun ei saa levättyä kunnolla. Käytiin eilen tuolla lastenpoliklinikalla lääkärin juttusilla tästä asiasta ja maitokokeet oli negatiiviset....kyseessä oli siis verikokeella otettu maitorast. Lääkäri myös sanoi että yleensä allergia näkyy pienillä ihossa ja meillä on pojalla todella hyvä iho. Eli maitoallergiaa meillä ei siis ole. Lääkäri ei osannut auttaa meitä millään tavalla. Hän sanoi että on vaikea tietää mikä on kyseessä ja onko tämä koliikkia. Sanoi että oo vaikka maidottomalla dietillä, vaikka sanoin jo kuukauden kokeilleeni sitä eikä siitä ollut apua. Itse en oikein ymmärtänyt sitä että mitä tuo minun maidottomalla oloni auttaa poikaa jos ei hänellä kerran ole maitoallergiaa? Tottakai olen maidottomalla vaikka loppuelämäni jos se vain auttaisi poikaa.
Ainut diagnoosi mikä lääkäriltä saatiin ja joka ei liity ilmeisesti kumminkaan näihin mahavaioihin oli, että poika on ylijäntevä. Itseäni tuo hiukan huvitti kun lääkäri sanoi että poika on lievästi ylijäntevä, eikä kumminkaan selittänyt tarkemmin mitä tarkoitti. Poika on aikaisin kannatellut päätään ja on oikein valpas...pönkää sylissä väkisin istumaan ja nyt se olikin huono asia....siis ylijäntevyyttä :o Nooh...saatiin lähete fysioterapiaan, että jospa se siellä selviää tarkemmin.
Mutta vielä tuosta mahavaivasta, että neuvolassa täti sanoi että jos kyseessä on koliikki, niin aika kummallista on se kun meillä se jo loppui hetkeksi ja nyt itkua on taas uudestaan. Kun koliikkihan kestää yhtä jaksoisesti sen 3-5kk ja loppuu sitten siihen. Eli sen puolin tää vaikuttaa joltain muulta, mutta MIKÄ se on :( Eli kaikki mahollinen on nyt kokeiltu....ja lääkäri sanoi että mun pitää seurata etten syö mitään mikä herkistää poikaa. Ja minä seuraan sitä jatkuvasti...en käytä mausteita ja oon maidottomalla....MITÄ VOIN ENÄÄN TEHDÄ :o Olisko teillä neuvoja?!Auttasko jos lopetan imetyksen ja annan korviketta...vai mitä mää teen. :'(

Kaverin keskimmäisellä pojalla oli ylijäntevyyttä. Ensin se tosiaan näytti siltä että jätkä on vaan jäntevä ikäisekseen mutta pian äitinsä huomasi että menee jo yli. Vauvalla oli paljon mahakipuja johtuen juuri ylijäntevyydestä, panttaili kakkaa. Vyöhyketerapia ja fysioterapia yhdessä auttoivat pahimman huutokauden yli. Ja jotain luontaistuotteita kokeilivat.

Hei,

Kuullostaa tutulta...Meillä tyttö oli aikanaan koliikkilapsi. Itkuisuutta kesti 4 kk, pahimmillaan 7-10 h/vrk. Täysimetin 3,5 kk, jonka jälkeen lastenlääkäri kehoitti aloittamaan soseet. (Soseet aloitimme ruusunmarjasta, koska se on kuulemma vatsakipuiselle lapselle "pehmeämpi" ruoka aloittaa, kuin esim. juuressoseet.) Pian kiinteiden aloittamisen jälkeen itkuisuus alkoi vähetä. Täysimetyksen aikana olin erilaisilla dieeteillä, joista meillä oli selkeä hyöty. Olin maidottomalla ja soijattomalla sekä vältin ilmaamuodostavia ruoka-aineita. Lisäksi tyttö kävi vyöhyketerapiassa, jossa oppi mm. röyhtäsemään, kannoin kantoliinassa yö kaudet, käytin Cuplaton-tippoja, laitoin tarv. lämpimän kauratyynypussin vatsan päälle, yritin juottaa ennen imetystä keitettyä vettä, johon oli sekoitettuna pieni tilkka vichyä jne.

Lastenlääkärissä käytyämme3,5 kk:n kohdalla, tyttö todettiin täysin terveeksi ja sanottiin, että koliikki kyllä loppuu aikanaan. Toivotan voimia, sillä tiedän todella mitä tarkoittaa, kun lapsella on vaikeahoitoinen koliikki ja vanhemmat nukkuvat 2-4 h/vrk !!

:hug: Tuli ihan kylmät väreet, kun kuin kirjoitustasi! En voi muuta sanoa, kuin että tiedän kuinka rankkaa sinulla nyt on!

Meillä "tarina" meni niin, että poika alkoi itkemään 2vkon iässä ja todellakin yöt meni niin että puoli tuntia oli maksimi, mitä sain kerrallaan nukkua. Päivälläkään en voinut nukkua, kun oli kaksi isompaakin lasta hoidettavana. (pieniä hekin). Mies oli töissä aamu viidestä, ilta kymmeneen ja lauantait rakensi taloamme valmiimmaksi. :x

Meillä kumminkin löytyi taustalta suolioireinen lehmänmaitoproteiiniallergia. Allergian mahdollisuutta ei neuvolalääkäri ottanut edes huomioon millään lailla, mutta ero oli niin selvä, kun aloin maidottomalle dietille, että menin yksityiselle ja sieltä kautta päästiin eteenpäin. Meillä pahin itkukausi kesti reilu 3kk ja olin niin lopussa, että lopulta toivoin jo että sairastuisin itse vakavasti, että pääsisin sairaalaan makaamaan ja nukkumaan, ja joku muu huolehtisi vauvasta! :o Noin 9kk nukuttiin tosi huonosti. Nyt poika on reilu 1v ja korvakierre vaivaa. :headwall:

Mutta ennenkaikkea haluan sanoa sinulle, että vaadi saada apua! Vaikka niin että saisit päivällä nukkua muutaman tunnin. Itse sinnittelin viimeiseen asti yksin, ja on kestänyt kauan siitä selviämiseen. Uuvuin aivan totaalisesti ja masennuinkin.

Kukaan ei jaksa, jos ei saa nukkua kuin ½h:n pätkissä, kokemuksesta voin sen sanoa. :/

Tämä on oikeasti kamalaa, kun joutuu taistelemaan, että saa lapselleen avun ja kun tuntuu, että kukaan ei usko, että vauvalla jotakin olisi. Koliikin piikkiin on niin helppo pistää asioita..

:hug: :hug: Ja hanki myös itsellesi apua, että saat levätä! :hug: :hug:

Meidän pojalla on pääasiassa iho-oireinen allergia. On tosin aina nukkunut myös levottomasti. Minäkin sitkuttelin pitkään ennen kuin hain apua yksityiseltä lääkäriltä, neuvolassa kun oireita vähäteltiin. Sain lähetteen keskussairaalaan, jossa tehtiin sekä ihotestit että verikokeet (poika tuolloin 6kk). Testeissä ainoastaan kananmuna ja vehnä reagoivat. Mutta koska testeihin ei näin pienillä voi luottaa, lääkäri "komensi" minut tiukalle dietille (tai antoi vaihtoehdoksi imettämisen lopettamisen). Kiellettyjä olivat mm. maito, kotimaiset viljat, kananmuna, soija, kana, nauta, kala ym. yleisesti allergisoivat aineet. Oireet helpoittuivat viikon sisällä dietin alkamisesta. Nyt aikaa on kulunut 3-4 kk ja pojalla on maitoaltistuksen avulla todettu maitoallergia. Kuukauden päästä menemme vehnäaltistukseen.

No mitä apua sinulle on tästä tiedosta? No ainakin se, että pelkkä maidon jättäminen pois ruokavaliostasi ei välttämättä riitä, jos lapsellasi onkin vaikka vehnäallergia. Ja toiseksi, niihin testeihin ei tosiaankaan voi luottaa.

Koska olin hyvin tiukalla dietillä, koin erittäin tärkeäksi sen, että sain keskussairaalasta ravitsemusterapeutin ohjausta. Eli en suosittele kyseisen tiukan dietin aloittamista ilman ammattiapua. Mutta keskustele vaikka lääkärisi kanssa mahdollisesta laajasta dietistä. Kyllä sen avulla melko varmasti kahdessa viikossa näkee, onko jostakin allergiasta kyse.

Voimia sinulle!

meillä vauva reagoi tosi voimakkaasti kirkuvalla kipuitkulla, ilmavaivoilla ym. mikäli olen syönyt makeutusaineita, lisäaineita, tomaattia, sitrushedelmiä, makkaraa, kananmunaa, mausteita. Näin alkuun. Täyttää kohta 2 kk. Maitotuotteet tuntuneet olevan ok. Itse olen gluteenittomalla dieetillä muutenkin. Saa rela-tipat ym. Iho kaunis. Kakka haisee hiivalle ja vauva erittäin jäntevä.
Tosi on että kun vauva on jäntevä, hän osaa mahakivun iskiessä jännittää itseään vielä enemmän ja tulee näin entistä kipeämmäksi. Helpottaisi meilläkin kun olisi lötkömpi, pääsisi tällöin ilma ja kakka tulemaan ulos helpommin.
Me olemme vasta menossa yksityiselle, olenhan osannut välttää kyseisiä ruoka-aineita ensikokeilun jälkeen...lääkärit sanovat että näin pienen kanssa voi vain arvailla...Kiva, mutta tsemppiä täältä zombielta, itse viime yönä torkuin vauva sylissä nojatuolissa pari puolentunnin jaksoa, muuten oli #&%?$!* yö- kiitos kananmunan! Jäämme siis odottelemaan tuomiotamme.

Meilläkin pojalla on ollut koliikkia ja ainoa apu on saatu vyöhyketerapiasta. Luulen että koko ongelma on johtunut pojan niskasta. Se on luultavasti imukuppisynnytyksen vuoksi jotenkin venähtänyt ja vaikuttaa myös suolistoalueelle. Hän ei vieläkään halua pitää päätään kuin vasemalle, ikää 3 kk.

Tässä linkki kiinnostavaan artikkeliin, toivottavasti aukeaa kun on pdf-tiedosto..
http://www.fysi.fi/fysi_lehti/1_2005/FYSI1_05s5.pdf

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 13:06 Minja kirjoitti:
Meilläkin pojalla on ollut koliikkia ja ainoa apu on saatu vyöhyketerapiasta. Luulen että koko ongelma on johtunut pojan niskasta. Se on luultavasti imukuppisynnytyksen vuoksi jotenkin venähtänyt ja vaikuttaa myös suolistoalueelle. Hän ei vieläkään halua pitää päätään kuin vasemalle, ikää 3 kk.

Tässä linkki kiinnostavaan artikkeliin, toivottavasti aukeaa kun on pdf-tiedosto..
http://www.fysi.fi/fysi_lehti/1_2005/FYSI1_05s5.pdf
Paljon kiitoksia kiinnostavasta linkistä :hug: :flower: Olen itse ollut kokoajan sitä mieltä että käyttämäni lääkkeet raskauden aikana ovat osa syyllisiä pojan koliikkiin....Kyseessä oli lääke jota oli pakko käyttää. Meillä pojalla todettiin myös ylijäntevyyttä sekä tasapainohäiriö joten hän on jännittänyt koko kroppaansa vatsalla ja näin loputon kipukierre oli valmis :/ Nyt poika on 5kk ja on iloinen vesseli :)

Hei! Toivon sulle todella paljon voimia! Sitten lisään, että maitoallergia ei välttämättä näy edes veritesteissä. Meilläkään ei näkynyt. Vasta altistus toi positiivisen tuloksen.
Suosittelen lämpimästi vyöhyketerapiaa!!! :hug: <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2006 klo 17:09 sädetikku1 kirjoitti:
Hei! Toivon sulle todella paljon voimia! Sitten lisään, että maitoallergia ei välttämättä näy edes veritesteissä. Meilläkään ei näkynyt. Vasta altistus toi positiivisen tuloksen.
Suosittelen lämpimästi vyöhyketerapiaa!!! :hug:
Niin minäkin. Itselläni ei ole kokemusta, mutta tunnen kaksi vauvaa äiteineen, jotka ovat saaneet avun vyöhyketerapiasta.

Kuulostaa suolioireiselta, kuten meilläkin ja ihossa ei tosiaan mitään näy, pikkumies (nyt 6,5kk). Todella kurjaa, että lääkäreillä ei ole täysin ajankohtaista tietoa allergioista! Oireet ovat aina yksilöllisiä, pääsääntöisesti jaetaan iho-oireisiin, hengitysoireisiin ja suolioireisiin. Allergiaoireita ovat siis nämä kaikki yksinään tai yhdistettynä erilaisilla variaatioilla.
Meillä siis huuto alkoi kiihtyä siinä 2vk iässä ja vauva oli ollut jo sairaalassa jotekin tuskaisempi kuin veljensä aikoinaan. Pahinta oli juuri imetyksen jälkeen. Sanoin miehellekin, että tuntuu kuin syöttäisin lapselle happoa. Ja ei se siis lopulta kaukana ollutkaan, kun on alkanut selviämään tilanne.
Eli annoimme 3viikkoiselle annoksen tuttelia ja huusi TODELLA epätoivoisesti, ei siis tilanne parantunut yhtään. Lääkäri kirjoitti apteekin maitoa ja minä diettasin TODELLA rajua imetysdiettiä, jota EN KYLLÄ SUOSITTELE kellekään, joka on huonossa hapessa on alkujaankin. Itkin ja annoin rintaa, lapsi huusi ja minä riuduin. Vauva oli niin jäntevä ja "lihaksikas" kipristelyistään ja kouristeluistaan, että vatsalihakset pullottiivat kylkiluiden alta. Joka kerta, kun annettiin kokeiluksi vain apteekin maitoa, vauva rauhottui, minä kypsin pakkaseen litratolkulla, itkin ja imetin ja taas vauva huusi. Kunnes imetys oli pakko lopettaa, vaikka kuinka hirveetä ja syyllistävää se oli. Kaikkensa oli tehnyt, mutta ei niin ei. Rintamaito valui litkukakkana ja vauvan peppu oli paikoin vereslihalla. Tämä loppui myös kun siirryttiin apteekin maitoon. Ihotesteissä ei luonnollisesti näkynyt mitään! Altistuksessa lapsi joi Nannia hyvin ja kaikki oli ok, illalla pulautti pari tosi isoa pulautusta ja ennen nukkumaanmenoa alkoi kakka tulla jälleen vetisenä. Eli siihen loppui altistus ja saatiin Kelan korvaavuus Almironiin.
Kaikki pysyi suht. ok, vauva nukkui yöt läpeensä, (tosin päiväunet olivat ihan kamalia 30-40 min pätkiä ja huusi suoraa huutoa unissaan eli ei meilläkään herää) kunnes aloitettiin kiinteät varovaisesti 4kk iässä. 5kk mennessä alkoi itkuilu (tai oikeastaan huuto, joka alkaa ihan yhtäkkiä) myös öisin ja tätä on siis jatkunut pahenevasti 1,5kk.
Vauva röyhtäilee paljon, ne on jotenkin jumissa ja välillä on ollut todella vaikea saada menemään maitoa pullosta (joka on litkua) alas, jotakin menee henkeen, kakoo ja huutaa. Kun paksuntaa velliksi ja sellaisella nielemisvaikeuksiin tarkoitetulla aineella, niin menee paremmin. Edellispäivä oltiin lääkärissä ja laittoi lähetteen ruokatorven ph-mittaukseen. Letku on tällä hetkellä hänen nenässään mittaamassa vuorokauden ajan, miten paljon närästää eli mahahappoa pääsee ylös.
Eli kannattaa ihmeessä vaan jatkaa lääkärissä, menkää toiselle ja vaatikaa, koska lapsi ihan oikeasti kärsii. Koliikista puhutaan jotenkin niin omituiseen sävyyn, että hankkikaa korvatulpat jne. mutta kukaan ei oikeasti myönnä, että ns. koliikiksi laitettua voi oikeasti sattua. Meille kokenut lastenlääkäri sanoi suoraan, kun tutki 3-viikkoista kiemurtelevaa, että tämä lapsi on todella tuskissaan. Kaikki on siis tehtävä, että se saadaan loppumaan.
Jos ja siis tod.näk. kun meidän lapsella on refluksi eli mahanesteen takaisinvirtaus ruokatorveen (hirmu yleistä ja onneksi ohimenevää, kun mahalaukun suu kehittyy!), niin äidinmaito on näille yleisesti "huonoa" eli on niin litkua ja hapanta, että kun se sahaa ruokatorvessa ees taas, ei ihme että vauva on tuskainen. Osaan reflukseista liittyy myös allergioita ja meillä selvästi sellaista. Tuttujen lapsi taas vain huusi (ei ripuloinut äidinmaitoa, muttei fiksuna sitä suostunut sitä nielemään), muttei ilm. ole allerginen eli tämäkin mahdollista.
Me odotetaan nyt tuloksia ja toivottavasti saadaan lääke, että elämä pääsis raiteilleen.
Tiedän todella, mitä on katsoa omaa lasta tuskissaan, mutta ei siis kannata jäädä kotiin odottamaan, että lapsi vain kasvaisi ulos vaivoistaan. Toivon, että löydätte apua!
Voimahaleja täältä :)

vauvat voi oireilla kolmella tapaa: suolella, iholla tai hengityselimillä. mun vauva oireili vain suolella, ja yöt oli samanlaisia kuin sulla. myös muita allergioita alko tulemaan. mitä pidempään viivyttelet, sen useammalle aineelle se voi herkistyä, kun maha on sekasin. HETI ALTISTUSKOKEISIIN!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.11.2006 klo 22:57 HOPIHOPI kirjoitti:
vauvat voi oireilla kolmella tapaa: suolella, iholla tai hengityselimillä. mun vauva oireili vain suolella, ja yöt oli samanlaisia kuin sulla. myös muita allergioita alko tulemaan. mitä pidempään viivyttelet, sen useammalle aineelle se voi herkistyä, kun maha on sekasin. HETI ALTISTUSKOKEISIIN!!!
Jep :) Saatiin aikaistettua pojan aikaa lastenpolille ja nyt vaadin jo jotain altistuskokeita. Meillä on mennyt pitkän aikaa jo suht hyvin ja poika on tosi iloinen vesseli, mutta nyt on kakka muuttunut välillä vihertäväksi ja hän saa vieläkin toisinaan rajuja itkukohtauksia kun mahaa vääntää. Aletaan jo olla melkoisen väsyneitä ja huolissaan. Olen kyllä itse vaatinut neuvolassa kokoajan että asialle tehtäisiin jotain, muttakun eihän ne mua usko kun eivät tiedä kuinka rajua tämä on. :/

Yhteistyössä