kerroinpa sitten eilen lapselle, että sitä joulupukkia ei oikeesti ole olemassa

Alkuperäinen kirjoittaja ärvee;22832395:
Mun käly oli aikanaan saanu kamalat itkuraivokohtaukset että häntä on petetty kaikki nämä vuodet :D Siispä miehelle ei joulupukkia edes esitelty..

mun mielestä se on iso menetys lapselle jos ei joulupukkiin saa uskoa. se on kuitenkin niin tärkeä juttu ja luo ihanat muistot lapsuudesta

Olen tän varmaan tänne joskus aikaisemminkin kertonut.

Asuin lapsena kerrostalossa, talon takana oli hyvä pulkkamäki. Parveekkeet oli tuonne mäkeen päin. Silloin 70-luvulla meidän pukilla ei ollut vielä punaisia vaatteita vaan pukilla olio joku turkki tms. päällään.

Taisi olla välipäivä tai joulun jälkeen kuitenkin joskus kun oltiin talon lasten kanssa mäen laskussa. Kesken mäen laskun huomasin yhdellä parvekkeella joka oli aika lähellä sitä mäkeä ne joulupukin vaatteet tuulettumassa. Ja pitihän mun isoon ääneen todeta : HEI, KATTOKAA JOULUPUKIN VAATTEET ON TUOLLA YHDELLÄ PARVEKKEELLA TUULETTUMASSA!
Taisi siinä yhdeltä jos toiseltakin hurjua ainakin usko pukkiin...

Onhan se pettymys kun tajuaa ettei se pukki olekkaan totta, mutta en nyt kuitenkaan kerro suoraan että näin ei ole, vaan haluan et lapsi hiljalleen tajuaa että se onkin vain satua koko juttu...

Mun mielestä on vähän typerää mennä se tuolleen töksäyttämään. Meinaan kun sen voisi tehdä paljon pehmeämminkin.

Meillä 8v uskoo edelleen pukkiin ihan täysin. Mä olen sanonut, että mä uskon pukkiin mutta joku muu ei usko ja että kaikki saa itse päättää. Meillä käy pukki joka joulu ja kahtena viimeisenä vuonna lapsi on sanonut pukille, että "jaahas, taas meille tuli varapukki, eikä oikea", sillä pukilla on lapsen mukaan ollut naamari.

Aikoinaan ollaan pukkitarinaa lapselle sepustettu, mutta viimeiset 2 joulua ollaan annettu lapsen itsensä enempi pohtia asiaa ja luoda sitä kautta omat mielipiteensä. Ja hän haluaa usko pukkiin...hän uskoo myös keijukaisiin, joita en ole koskaan sanonut olevan olemassa.

Ei tulis niin pieneen mieleenikään mennä sanomaan lapselle, ettei pukkia ole ja piste. Mun mielestäni lapsi toisaalta jo ehkä arvaa, että juttu on satua, mutta haluaa pitää siitä sadusta kiinni, sillä se on kiva. En tiedä onko keijujenkin kohdalla sama juttu?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22832402:
lapsi täyttää kohta yhdeksä. joten kyllä mun mielestä ton ikäisen kuuluu jo tietää totuus
Meillä vielä 10-vuotias uskoo joulupukkiin ja saa uskoakin. Itse asiassa haluan itsekin uskoa että on olemassa se yksi ja ainoa oikea joulupukki. Kyllähän nuo lapset tietää että marketeissa pyörivät pukit ei ole niitä oikeita vaan joku pukeutunut, mutta usko siihen että on olemassa se oikeakin jossain elää kyllä vahvasti.

Onhan joulupukki olemassa. Se on Rovaniemen napapiirin pukin pajassa.
Ollaan käyty jopa tapaamassa pukkia. =)
Niin vaan Japanilandiasta asti käy porukkaa pukkia moikkaamassa.

Sitä paitsi, se pukki tunsi meille hyvin läheisiäkin ihmisiä, niin että aika laaja käsitys pukilla maailmasta on. Tuntee paljon porukkaa. Arvoitukseksi jäi meille, kuka siellä parran takana heilui, aika isokokoinen mies, kun sen kämmenet olivat minun pään kokoisia. :xmas:

VOiiii elämä että ihmiset osaa olla TYHMIÄ!!!
miksi 9-vuotias ei sais enää uskoa joulupukkiin ?!?!?!? Ehkä maailman tyhmintä sanoa että ei olekaan olemassa jos 9-vuotiaaksi asti uskonut, kyllä hän olisi sen jossakin vaiheessa itsekin hoksannut ja ei olisi siitä suuttunut.
Järkeä vois kyllä käyttää.

Kuka sitä nyt ihan satavarmaksi voi sanoa, onko se joulupukki oikeasti olemassa? ;) Minusta, kolmikymppisestä akanrutaleestakin, on mukava uskoa joulupukkiin. Meillä lapset tietää, että joulupukilla on apulaisia ja että myös vanhemmat, kummit ja ystävät ostavat ja laittavat joululahjoja pukin lisäksi. Hiukkanen satua aikuisenkin elämässä ei tee pahaa :)

Miksi lapsille ylipäätään pitää uskotella, että joulupukki on oikeasti olemassa? Mun mielestä se on tyhmää lapsille suoraan päin naamaan valehtelua.
Parempi juttu on kertoa, että se on joulun satuhahmo, aivan kuten muumit ja muut satuhahmot. Meidän lapsille ei tuota joulupukkipropakandaa syötetä, vaan tietävät että pukki on satua, mutta silti pitävät sitä joulun hauskana juttuna. Tällä tavoin ei tule missään vaiheessa pettymyksiä ja joulut pysyvät samanlaisina, myöhemmin ei tule mitään pettymyksiä joulun suhteen kun totuus pukista onkin selvinnyt.

• Tykkää
Reactions: Saraella
näin mäkin ajattelen. ehkä parempi lapsen antaa kasvaa ulos siitä kun kertoa totuus.

Mun 8v jo tajuaa jotenkin. Vihjailee mulle että kato äiti kun jolupukin parran kumppari näkyi tai kun kaupassa näki pukin niin sanoi että toi ei oo aito. Tänä jouluna sitten puhuttiin lahjoista ja siitä mikä osuus äideillä ja iseillä on siinä. Vielä ei ollut valmis kokonaan luovuttamaan vaan vielä haluaa illuusiota pitää pystyssä. Ensi vuonna varmasti jo ymmärtää täysin. Mua ei ole ikinä istutettu sohvalle ja sanottu että kuules nyt, joulupukkia ei ole olemassa, musta se on tosi tylyä. Mun on annettu hellävaraisesti ymmärtää ja tajuta itse mikä on tilanne. Mutta edelleen mä vaalin sitä lapsenuskoa jossain sydämessä.

Mun 8v jo tajuaa jotenkin. Vihjailee mulle että kato äiti kun jolupukin parran kumppari näkyi tai kun kaupassa näki pukin niin sanoi että toi ei oo aito. Tänä jouluna sitten puhuttiin lahjoista ja siitä mikä osuus äideillä ja iseillä on siinä. Vielä ei ollut valmis kokonaan luovuttamaan vaan vielä haluaa illuusiota pitää pystyssä. Ensi vuonna varmasti jo ymmärtää täysin. Mua ei ole ikinä istutettu sohvalle ja sanottu että kuules nyt, joulupukkia ei ole olemassa, musta se on tosi tylyä. Mun on annettu hellävaraisesti ymmärtää ja tajuta itse mikä on tilanne. Mutta edelleen mä vaalin sitä lapsenuskoa jossain sydämessä.

Hienosti kirjoitettu.

Yhteistyössä