Kerroin miehelleni olevani raskaana ja vastaus oli ....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Töttöröö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29149335]Niin no kaikkien elämä ei pyöri rahan ympärillä vaan joillakin on jopa sydän. Mun mielestä omaa lasta ei voi rinnastaa rahaan tai sen menoon. Pikkasen isommasta asiasta on kuitenkin kysymys.[/QUOTE]

Kyseessä ei ole AP:n elämä, vaan olemassa olevien ja syntyvän lapsen elämät. Tämä fakta on hyvä huomioida, ennen kuin alkaa lapsia suunnittelemaankaan.

Niin että yhteiskunnan haltuun vaan, pääasia että saa mitä haluaa vaikkei siihen oliskaan resulsseja. On se hyvä että te elätte Suomessa, muualla tämä ajattelutapa olisi mahdotonta.

Miinukselle mennään jo nyt ap:n perheessä kuukausimenoissa (eli kyse ei ole siitä että mietitään pärjätäänko isommalla perheellä vaan kyse on siitä ettei pärjätä edes jo tällä olemassa olevalla perheellä), mutta joo, eihän se ole iso asia. Vauvat kun on niin ihkuja :heart: vaikkei niihin olisi varaakaan.

Käsitin niin, että eivät nykyisellään kituuta, mutta rahankäyttö ei ehkä ole siitä suunnitelluimmasta päästä. Jos siis lomamatkoillakin voi käydä jne. Voihan olla, että tarkempi talouden suunnittelu toisi todellakin lisäresursseja arjen pyöritykseen? Ja ymmärsin, että miehellä mahdollisuuksia jatkossakin työllistyä vaikka nykyinen työ menisi alta. Sinänsä miehen asenne tuossa vaiheessa kuullostaa ongelmalliselta ja se tässä voi koitua ongelmaksi, vaikka taloudellisesti selviäisivätkin.

Käsitin niin, että eivät nykyisellään kituuta, mutta rahankäyttö ei ehkä ole siitä suunnitelluimmasta päästä. Jos siis lomamatkoillakin voi käydä jne. Voihan olla, että tarkempi talouden suunnittelu toisi todellakin lisäresursseja arjen pyöritykseen? Ja ymmärsin, että miehellä mahdollisuuksia jatkossakin työllistyä vaikka nykyinen työ menisi alta. Sinänsä miehen asenne tuossa vaiheessa kuullostaa ongelmalliselta ja se tässä voi koitua ongelmaksi, vaikka taloudellisesti selviäisivätkin.

Niin no, mä käsitän tuon noin että ensin tuli totuus aloituksessa, sitten alkoi vauvaa haluavan raha-asioiden kaunistelu...

Mutta eihän siinä, kerran asiat on niin hyvin ja varaa on niin ei muuta kuin pukkaamaan uutta lasta maailmaan vaan. Eihän se mun rahapussista ole pois, muuten kun välillisesti, mutta kai yhden uuden lapsen voi vielä elättää kun kerran on niin kovasti toivottu (eiku oliko...?).

Meidän suurin ongelma on se, että ei ole säästöjä ollenkaan. Lasten tilillä on noin 500€ lahjarahoja, noihin ei olla (vielä) kajottu. Niinä kuukausina, kun ei ole tapahtunut mitään yllättävää kuukauden lopussa on plusmiinustilanne. Seurailen kyllä muutenkin meidän menoja ja tuloja. Mutta jos se pesukone hajoaa, niin sitten ollaankin miinuksella. Ja kun niistä miehen lomautusten kestoista ei ole tietoa.

Toisaalta laskettiin, että kun palaan töihin kahden kk päästä, niin tulot nousee huomattavasti. Nyt hoitovapaalla ei mulla ole tuloja. Jos miehen lomautukset jatkuu pidempään, niin ei laiteta lapsia päiväkotiin ja säästetään siinäkin. Äitiyslomalla saan enemmän rahaa joka tapauksessa kuin nyt.

Kai sitä pitää ilmoittaa, että olen raskaana heti kun palaan töihin, niin eivät voi irtisanoa mua. Nyt mua ei ole voitu irtisanoa, kun olen ollut hoitovapaalla...

Muutamilla pienillä muutoksilla meillä jäisi kuussa useampi satanen lisää käteen, näin äsken laskeskelin. Jos ne saisin säästettyä, niin vauvan syntymän aikoihin olisi jo ihan kiva summa säästössä. Lapset meillä on vielä niin pieniä, että eivät tarvitse kalliita harrastuksia.

Ja mitä tulevaisuuden työllisyysnäkymiin tulee aina löytyy jotain työtä. Menen vaikka puhelinmyyjäksi jos muuta ei löydy. Nyt olen toimistotyössä, mutta kokemusta on kaupankin kassalta. Hkissä asutaan, miehellä on myös ravintola-alan koulutus, on nyt muissa hommissa. Ja kyllä täällä koko ajan kokkeja tunnutaan etsittävän. Ja jos ei muuta, niin sitten muutetaan vaikka Vantaalle tai vielä kauemmaksi halvempien vuokrien perässä.

meil on kaksi lasta ja molemmat vanhemmat opiskelee.. kolmas ei muuttaisi rahallisesti tilannetta yhtään mihinkään. Mutta itse en jaksaisi missään nimessä kolmatta eikä varmasti mieskään. ei raha oo oikee syy. Mutta jaksaminen yms on

Niin no, mä käsitän tuon noin että ensin tuli totuus aloituksessa, sitten alkoi vauvaa haluavan raha-asioiden kaunistelu...

Mutta eihän siinä, kerran asiat on niin hyvin ja varaa on niin ei muuta kuin pukkaamaan uutta lasta maailmaan vaan. Eihän se mun rahapussista ole pois, muuten kun välillisesti, mutta kai yhden uuden lapsen voi vielä elättää kun kerran on niin kovasti toivottu (eiku oliko...?).

En tiedä mitä purjealuksia ja ökytaloja muiden mittapuun mukaan tulee omistaa ennen lasten hankintaa, mutta ap:n kertoman mukaan ei mitenkään überhuolestuttava tuo taloudellinen tilanne ole. Ja jos on valmis tekemään töitä (sekä ap että miehensä) niin mikä on ongelma?

En tiedä mitä purjealuksia ja ökytaloja muiden mittapuun mukaan tulee omistaa ennen lasten hankintaa, mutta ap:n kertoman mukaan ei mitenkään überhuolestuttava tuo taloudellinen tilanne ole. Ja jos on valmis tekemään töitä (sekä ap että miehensä) niin mikä on ongelma?

No se ongelma voi olla vaikkapa se, että mies ei enää haluaisi lapsia??? Mikä on minusta täysin ymmärrettävää, ja ihan yhtä vahva oikeus hänellä olla haluamatta kuin ap:lla halua pitää tuo "vahinko"lapsi. Se, miten hyvin tai huonosti tuon ongelman ratkaisee on täysin asianomaisten itsensä päätettävissä.

No alkuun riittäisi se että ilman mitään yllättäviä menoja olisi "vähän enemmän" kuin plus-miinus-tilanne... Ei tarvita purjealuksia tms. mutta sellainen tilanne olisi ihan kiva että ettei jo miehen töissä ollessa ja pienemmällä perheellä olisi joka kuukautinen tuo plus-miinus-tilanne vaan vaikka vähän plussan puolella, kun miehen jäädessä lomautuksille tulot tippuu ja uuden lapsen syntyessä menot kasvaa. Ihan lyhyelläkin matikalla on helppo kuvitella miten sitten käy...

Ja toisekseen sellainen "pikkuseikka" mikä jollekin saattaa jotain merkata on se että mies ei edelleenkään lasta halua!

Että niin, mutta tokihan on ihmisiä jotka eivät tuossakaan nää mitään ongelmaa. Kyllä joku aina rahaa jostain antaa, ja toivottavasti miehen vastuuntunto menee omien halujen yli....

kyllä te pärjäätte, ja lapsi on rakas, vanha sanonta "lapsi tuo leivän tullessaan", minä elän köyhänä mutta onnellisena, murhaajana en haluaisi elää.
Abortti on huonoin vaihtoehto.

[QUOTE="Töttöröö";29148195]Niin, miehen vastaus oli miten me päästään siitä eroon. Kiva, tosi kiva juttu. Meillä on kaksi pientä lasta ja talous ei parhaalla mahdollisella jamalla. Palaan itse hoitovapaalta töihin kohta saamaan potkut, muilta työkavereilta onkin työpaikat jo menneet. Miehen duunissa alkaa lomautukset ensi viikon jälkeen.

Meillä on vielä opintovelkaa maksettavana ja autolaina, mutta muita lainoja ei onneksi ole. Asumiskulut ovat nousseet todella paljon, kämppäkin on tosi epäsopiva lapsiperheelle, mutta sijaitsee niin kivalla alueella, että emme ole sen takia halunneet muuttaa pois. Rahaa ei säästöön jää ollenkaan, välillä ollaan jopa miinuksen puolella kuukauden lopussa.

Mulle ei abortti käynyt mielessäkään. Ei vaikka tiedän, että tiukkaa tulee olemaan. Toisaalta, meillä on vauvakamat valmiina, ei niihin mene ainakaan rahaa. Tää oli aikamoinen ylläriraskaus, tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Miten voin suhtautua mieheen enää normaalisti, kun päästi suustaan tuollaisen toteamuksen? Ja vinkkejä vastaanotetaan myös rahavaikeuksien helpottamiseksi kiitollisena![/QUOTE]

Ois lätty lätissyt täälläpäin eikä sittenkään ois helpottanut...

Olen tullut kahdesti vahingossa raskaaksi, toisella kertaa tein abortin, toisella en. Molemmat päätökset olivat oikeita. Raha niihin ei varsinaisesti liittynyt, vaan terveys. Olen aina elänyt reippaasti köyhyysrajan alapuolella, ja tulen varmaan aina elämään, kiitos kutsumusammatin. Lapseen minulla kuitenkin on mielestäni ihan hyvin varaa, sekä oikeus, siinä kuin keskiluokkaisillakin. En usko että teidänkään ongelmanne on varsinaisesti tulot, vaan oikeastaan liian kallis elämäntyyli. Ei siinä, että siinä olisi mitään väärää, tai että kaikkien pitäisi nipistää samoista asioista. En vaan ymmärrä näitä ''hankkikaa lapsi sitten kun teillä on varaa'' -tyyppejä, mun kokemuksen pohjalta kellä tahansa Suomalaisella on varaa perheeseen. Toisin esim. Italiassa.

Alkio on solurykelmä jolla ei ole muotoja tai sydämen sykettä. Siinä vaiheessa kun on kokoa sen verran, että erottuu ultrassa ja siinä alkaa hahmottua pään, käsien ja jalkojen alkua tai sydämensyke ei ole kyse enää alkiosta vaan sikiöstä.

Juuri kukaan ei halua tappaa lapsiaan. Huomattavasti useampi on kuitenkin tarvittaessa valmis estämään alkion kehittymisen lapseksi.

Yhteistyössä