Vastaan tähän, vaikkei enää lapsesta olekaan kyse. Olen täysin varma, että olen tuollaisen aistiyliherkän ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä, myös aspergerin syndroomasta kärsivän sisarus. Ja elämä on monelta osin ollut täyttä helvettiä tai ainakin todella raskasta. En tällaista osaa kenellekään toivoisi.
Tässä joitakin oireita:
- kaikista vaatteista leikattava laput irti, vieläkin ja tätä on jatkunut niin kauan kuin muistan
- vaatteet kiristävät, puristavat, ovat liian lyhyitä, pitkiä, todennäköisyys löytää sopiva vaate suunnilleen yksi tuhannesta, ei käytä sukkahousuja edes pakkasella, koska puristaa, ahdistaa jne. Kulkee pelkissä yksissa housuissa
- kävelee takki auki ja ainoastaan näillä kovilla pakkasilla laittaa sen kiinni, kiinnioleva takki ahdistaa
- ei käytä pipoa edes näillä 30 asteen pakkasilla, viimeksi käyttänyt pipoa joskus ala-asteella, sen jälkeen ainoastaan pakon edessä, jos vaikka ulkoillut tunnin 30 asteen pakkasella niin siinä vaiheessa on mennyt päähän
- pelkää mielettömästi paperia, pahinta on revitty tai märkä paperi tai sanomalehtipaperi. Pystyy lukemaan lehtiä, mutta laittaa lehden aina jonkun alustan päälle, ei siis lue esim. sängyn/pöydän päällä
- tuo paperikammo on aivan hysteerista, paperia saa olla vain tietyssä paikassa, lehtikassi/kori, vessapaperia inhoaa/pelkää myös, ei käytä ollenkaan vaan käsisuihkua ja -pyyhettä. Vessapaperia käytti kuitenkin yli 20-vuotiaaksi
- minä olen joutunut mm. tämän paperikammon kohteeksi monta kertaa. En saisi edes omassa laukussa pitää paperia! esim. jotain karttaa ym. Alkaa raivoamaan ja vaatimaan, että heitän pois tai se paperi täytyy kietoa pienen muovipussin sisään. Seteliraha myös ällöttää ja välttelee setelien koskettamista.
- hyvin ruokarajoitteinen, ruokien täytyy yleensä olla erillään, eli ei esim. kanapaloja ja -kastiketta riisin päällä jne. Salaatin laittaa eri lautaselle. Ravintola-annos jos tulee niin sen pystyy syömään, vaikka salaatti usein siinä vieressä, mutta siinäkin varoo, ettei osu muihin ruokiin.
- jos ostaa irtokarkkeja niin valitsee aina muovisen pussin, Candy Kingissä kun on vain paperipusseja niin laittaa siihen ja heti kassan jälkeen vaihtaa kaupasta ottamaan hedelmäpussiin
- jos ostaa jotain paperista niin se täytyy kietoa moneen muovipussiin, jotta voi viedä kotiin
- sipsit syö kiinalaisilla syömäpuikoilla
- valittaa jos muilla (tutuilla ihmisillä) on liikaa voita/margarinia leivällä, ja se liika tarkoittaa sitä jos margariini ei ole aivan tiukasti siinä leivän piripinnassa kiinni
- paperin päällä ei saa olla mitään, jos joku tavara on esim. sanomalehtipaperin päällä niin menee pesemään tämän tai heittää roskiin
- kerran kävi niin, että ostin jäätelöä ja sitä pehmistä valui vohvelin yli niin kieltäytyi syömästä omaa annostaan, vaikka sen valuvan noron olisi helposti saanut esim. lusikalla siitä pois
- hirveän hysteerinen käsienpesusta, aina pitää pestä saippualla kädet, komentaa myös muita tähän
- kuitenkaan käsidesi ei kelpaa ja sitä ei käytä ollenkaan
- repii aina bussissa ja lentokoneessa sen pään kohdalla olevan "servetin" irti tai istuu niin, ettei pää kosketa siihen
- tavarat täytyy olla tietyssä järjestyksessä, saattaa raivostua jos joku laittaa tavaran väärään paikkaan
Tällaista tuli nyt mieleen. Ulkopuolisten kanssa ei tietenkään käyttäydy näin rajusti, mutta lähimmät perheenjäsenet on saanut alistettua valtaansa ja jos alkaa kyseenalaistamaan tapoja niin saa vain hirveän huudon aikaiseksi ja on parempi alistua. Minä mm. hermostun usein ja viimeksikin tällaisessa tilanteessa raivostuin niin paljon, että heitin koko kassin menemään ja hajotin sateenvarjon. Häneltä ei tule minkäänlaista joustoa mihinkään kun on kyse näistä ihme rajoituksista ja peloista ja muiden täytyy vain alistua. Alkaa hermot mennä jo itse kullakin.